2016 02 17 TST Xavian Ambra 1

Z originálních reprosoustav Perla, které Xavian uvedl začátkem roku 2015 a které se od většiny celosvětové produkce odlišují na danou cenu velmi odvážným použitím masivního dřeva v konstrukci ozvučnice, se stal (a to zaslouženě) velký firemní úspěch a hostivické firmě se jistě příjemně poslouchají víc než vřelé kritiky nejen z domácího prostředí, ale zejména ze zahraničí, protože Perla zazářila v až nečekaně mnoha zemích i mezi známější konkurencí. Na její úspěch navazuje Ambra, větší "sestra", na níž jsou znát s Perlou nabyté zkušenosti a která je už na první pohled "dál".

Ambra je italský překlad slova "jantar", označujícího více než 50 milionů let starou mineralizovanou pryskyřici zářivě zlatavé barvy, v duchovním světě je to materiál spojený se zemí a vysokou léčivou energií, jde o materiál, proměňující podle této doktríny negativní energii v pozitivní a zajišťující kontakt s vyšším duchovnem. Snad právě proto je prozatím nejvyšší model série Natura, jasně odkazující na spojení s přírodou, pojmenován právě takhle.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 2

Od pohledu má Xavian Ambra kus společného s menšími sourozenci Perla, ale také s většími bratranci, referenčním modelem Orfeo. Je to patrně hlavně díky velké ozvučnici a použití kulatého středobasového měniče, ale také díky opravdu exkluzivně působícímu dekoru dřeva a jeho povrchové úpravy. Korpus ozvučnice tvoří špalíky masivního dřeva (konkrétně z Itálie dovezeného mozaikového ořechu), které před zpracováním ještě tři týdny odpočívá a zraje. Masivní dřevo přispívá jednak k neporovnatelně větší pevnosti ozvučnice v porovnání s MDF skříněmi, ale také opravdu skvěle vypadá.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 3

Devítikilová reprosoustava už také nepatří mezi drobečky - s výškou 38 cm, šířkou 23 cm a hloubkou 27,6 cm už tvoří zejména v menších prostorách vizuální dominantu, zvláště pak postavíte-li je na dedikované stojany ze stejného materiálu, z jakého je i ozvučnice. Zvláště až medově zlatavá barva povrchu působí exkluzivně, je krásně zpracovaná - ostatně téměř dvě dekády truhlářských zkušeností jsou prostě ve výsledném produktu znát. Velikost trochu zjemňují zaoblené hrany, dodávající Ambře onen pocit "přírodnosti".

Ambry jsou koncipovány jako dvoupásmové, bassreflexový otvor má jako u Perly tvar středně velké štěrbiny u spodní strany čelní strany. Díky tomu se poměrně jednoduše umisťují do prostoru a pokud nejde jinak, i 30 - 40 centimetrů jim stačí. Zadní strana je ozdobena dvojicí reproterminálů Xavian, mohutných, pevných a přitom vizuálně decentních a schopných v pohodě pojmout holý vodič, vidličky i banánky. Kousek nad terminály najdete nálepku s modelovým označením a sériovým číslem, posledním prvkem je pak malá plastická nálepka s vyobrazením býka a lyry, která (pokud by vám to neřekl malý nápis přímo na nálepce) označuje použití součástek z produkce značky AudioBarletta - jak už asi název jasně napovídá, jsou to zejména reproduktory, které si Xavian vyrábí v Itálii, aby nemusel spoléhat na sériovou produkci a mohl si přizpůsobit parametry přímo pro ten který model.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 4

O nejvyšší pásmo se stará měkká látková kopulka, vsazená do mělkého zvukovodu. 2 cm průměr je standardem, cívka s průměrem 2,6 cm a použití měděných zkratovacích kroužků odkazují na pečlivě navržený magnetický systém. Elegantně působící středobas používá 18 cm širokou membránu z polypropylenu, přichycenou zdvojenou, poměrně pevnou vlnkou. Ve středu membrány se nachází poměrně výrazný vrchlík. Reproduktor sedí v bytelném litém koši.

Zvláštní péči věnoval výrobce návrhu a produkci výhybky. Použity jsou precizně navinuté cívky a zejména velmi dobré kondenzátory Mundorf s 1% tolerancí, odpory jsou v neindukčním provedení a každá výhybka je sestavena ručně s adekvátní pečlivostí. Výhybka dělí měničům práci na frekvenci 2 700 Hz.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 5

Z dalších parametrů stojí za zmínku rozhodně deklarovaná impedance 8 Ohm a nadprůměrná citlivost 88 dB / 2,83V / m. Udávaný pracovní frekvenční rozsah by s poklesem -3 dB měl být 42 - 20 000 Hz.

Xavian Ambra jsme poslouchali na relativně mnoha sestavách - od redakčních Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, v nichž se míchaly ještě převodníky ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a Apogee Groove, hrály Ambry ještě s plejádou dalších komponentů - od zesilovačů Viola Crescendo / Concerto, přes Denon DRA-100 až po Yamahu R-N602 nebo Pioneer SX-N30DAB. Zdrojem signálu byl i gramofon VPI Scout. Porovnávalo se jak s Xavian Perla (které jsou vizuální i zvukovou zmenšeninou modelu Ambra), tak Harbeth Monitor 30 nebo Elac Debut F5.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 6

Linka basy v Davisově "Tutu" ze stejnojmenné desky byla až překvapivě bohatá a hluboká, hlavně ale bylo cítit, že basy se příliš nepřenáší do skříně a ta zpětně nezabarvuje reprodukci. Bas je objemově velký, ale zase ne přehnaně, neztratí se ovšem ani ve větším prostoru. Má velmi příjemně uvolněnou měkkost, ovšem nechybí zároveň velmi solidní definice, respektive velmi samozřejmá čitelnost a pocit kontroly. Ambra se nesnaží jít příliš hluboko, nesnaží se o efekt, naopak klade důraz na dýchající poklid s lehkým nádechem vřelosti. Ze středně velké ozvučnice pak vykouzlí Ambra basu velkou skoro jako ze sloupků a velmi pěkně přednesla i "chrupnutí", vznikající při rozvibrování kovové struny na dřevěném těle basy. Broukání basy je zřetelné a hutné.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 7

Hlas Dee Dee Bridgewater v zasněné "Speak Low" z "Midnight Sun" byl úžasně, úžasně barevný a bohatý, emotivní a nádherně, komplexně harmonický. Méně krásnými slovy - hlas byl přirozeně uvolněný a přitom již pěkně plastický. Co bylo ale výjimečně příjemné, to byla plnost, hladkost vokálu. Je velice snadné se nadchnout těmi barvami, tím pronikajícím, laskavým teplem, tím charismatem, které z reproduktorů vytéká. Ambry jsou vysoce muzikální, laskavé a harmonické, takže hlas je svůdný a krásně šťavnatý a plný, jako kdyby vám šeptal do ucha. Odhlédneme-li ale od šarmantního charakteru, Ambra má i velice solidní rozlišení, díky němuž hlas přirozeně pluje v prostoru a má výbornou srozumitelnost.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 8

Činel v Brubeckově "Take Five" z alba "Time Out" je výrazně nahraný, znělý a přitom jemný. Ambry dokázaly tento charakter respektovat, byť výšky byly o kousek lehčí a možná i o kousek klidnější a méně důrazné, výměnou za to ale nabídly úžasný pocit jemnosti a vzdušnosti. Ambry výborně oddělily jednotlivá cinknutí, vše probíhá s jakousi noblesní samozřejmostí a harmonií, propojující celé frekvenční spektrum. Xavian Ambra už také začínají odhalovat plochu činelu, která se rozezní po dopadu paličky.

Relativně stále ještě ne úplně velké ozvučnice dokázaly až s nečekanou dospělostí unést i dynamickou zátěž orchestrální Händelovy skladby "Te Deum" s Croftovou "Ódou na utrechtský mír". Zejména díky bohatému a důraznému basu a velmi otevřenému, barevnému střednímu pásmu se zdá, že dynamika je na danou třídu vysloveně úžasná - hudba je velmi živá, akustické nástroje mají krásné barvy a vnitřní jiskru, mají plnost a důraznost a je cítit uvolněná přirozenost a dynamická rezerva. Ano, pokud budete chtít hrát opravdu nahlas, na limity pochopitelně narazíte, ale jemný, jaksi komorní charakter reprodukce vás na podobnou myšlenku snad ani nepřivede - Ambry jsou dostatečně čisté, aby bylo možné se zřetelnou dynamikou hrát i při tišších, respektive středních hlasitostech, díky čemuž je hudba také naprosto neúnavná.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 9

V "Being Ben" z alba "Third Round" od Manu Katchého se opět potvrdila celková neokázalost reprodukce, její přirozenost a uvolněnost, velký klid, který z ní čiší. Zvuk je velmi čistý a pevný, konkrétní, přitom ale daleko od klinické, technické strohosti. Jen na úrovni šepotu zahrané údery paličkou do blány bubnů byly stále čitelné a i když Ambry se nesnaží hrát jakkoliv exponovaně, detailů rozhodně není málo - hlavním kladem je však schopnost těchto reprosoustav udržet dění pod kontrolou, udržet přehled, celistvost a klid. Ambry možná nevytáhnout to nejposlednější vrznutí z pozadí nahrávky, ale jsou zcela prosté zdůrazňování nebo jakéhokoliv tlaku - vše je nesmírně klidné a samozřejmé a rozlišení je v rámci třídy velmi solidní.

Vykreslení prostoru ve skladbě "Diamonds" z desky "Feelings" od Aanonymous Band bylo velmi pěkné - na to, že Ambry v podstatě není třeba nijak zásadně pozicovat a hledat jim (nebo sobě) "tu onu" ideální pozici, nabízí přehledný, pevný, ale hlavně na regálové modely nebývale velký prostor. Scéna už "vykukuje" i za hranice reprosoustav, stejně jako se protahuje spíše dozadu za ozvučnice a cítíte, že i když je kytarista a zpěvák jasně usazený uprostřed, je tu i další kytarová linka vpravo a hlavně je tu už poměrně cítit dojem, že scéna má také vzduch a reprosoustavy jsou schopné ho přenést blíž k vám. Není to holograficky trojdimenzionální obraz, je to opět a stále uvolněné, měkčí a jaksi kompletně celistvé - jakkoliv jsou reprosoustavy, které vám s dokonale monitorovou přesností ukážou, odkud zrovna teď byla ta konkrétní struna rozehrána, tady si na podobné nuance ani nevzpomenete - tady vládne jen a pouze hudba a radost z ní.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 10

Aby nevznikl mylný dojem, že Ambra jsou měkké, zasněné reprosoustavy - mají pohodový, uvolněný charakter s nadhledem a rezervou, umí ale zahrát dostatečně konkrétně a hlavně umím dodat zvuku váhu a důraz, když je třeba. Proto třeba i "Head Like a Hole" z jedné z nejslavnějších elektronicko-industriálních desek "Pretty Hate Machine" od Nine Inch Nails. Ani brutální rytmus a hutný základ nerozhodí klid, s nímž Ambry hrají a naopak hutnější bas a celkově velký, plný zvuk vás do hudby vtáhne a nakopne vás. Ani nahlas se neztrácí onen pocit nadhledu a barevné sytosti, ač reprosoustavy umí pěkně "zapumpovat", byť nejsou až tak syrové, takže možná nebudou úplně vhodné pro ty, kteří poslouchají téměř výhradně podobné žánry.

2016 02 17 TST Xavian Ambra 11

Xavian Ambra navazují na muzikálnost a podmanivou pohodu malých Perel, otevírají tento charakter ale v jiné úrovni - jsou mnohem větší (nejen fyzicky, ale hlavně zvukově), mají subjektivně podstatně více basu, jsou ještě barevnější, čistší a otevřenější a zejména dynamičtější, živější, takže pokud máte v plánu poslouchat hudbu a nechat se jí okouzlovat, nechat se jí pohlcovat a nechat se jí unášet s nekonečnou neúnavností, Ambry jsou ve střední cenové třídě neobyčejně harmonické a bohaté, výjimečně schopné co se týká přenosu emocí z hudby. Přidejte k tomu jejich krásné zpracování a neobyčejnou tuhost, která výrazně podporuje čistotu a čitelnost reprodukce a máte reprosoustavy, které je čirá radost poslouchat. Ony prostě hrají - snadno, plynule, klidně, jemně a v návykové, radostné pohodě. Za férové peníze tak dostanete elegantní a šarmantní reprosoustavy pro téměř libovolně velké prostory (v českém kontextu, pochopitelně), které jsou ještě k tomu pohlednou ozdobou interiéru. Xavian, zdá se, pluje se svými modely na té správné vlně.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 02 17 TST Xavian Ambra m1

Reálný nástup reprodukce nastává někde na hranici 40 Hz, o nějakých 15 Hz výš už je křivka solidně vyrovnaná, prostá dramatických propadů nebo jakýchkoliv dalších problémů. S přihlédnutím k cenové kategorii je to dokonce excelentní frekvenční odpověď a Ambra by se dala i v reálném poslechovém prostoru nazvat "rovnou".

2016 02 17 TST Xavian Ambra m2

Xavian Ambra jsou pro zesilovače bezpečnou zátěží, jejich impedance nepadá do žádných nebezpečných nížin, nemá žádné dramatické přechody a žádný neúměrný či atypický peak. Příkladná je pak i naměřená elektrická fáze.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 50 016,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ plný, barevný a harmonicky okouzlující zvuk

+ skvělé zpracování

+ nenáročné na umístění v prostoru

+ velmi působivý bas na danou cenu

+ velký zvuk, schopný pocitově vyplnit prostor

+ snadno se rozehrávají a mají solidní dynamiku

ZÁPORY

- pokud nehledáte krystalický, "studiový" zvuk, pak vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha