2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 1

Dvoupásmové reprosoustavy malých rozměrů jsou jednou z nejtradičnějších a nejoblíbenějších, zejména z Anglie známých koncepcí. Ač malé dvoupásmovky většinou v dostupnějších třídách postrádají výraznější bas, jejich koherence a jakýsi pocit zaostření, který se u vícepásmových systémů často vytrácí, z nich dělá vděčné společníky pro každodenní poslech a to i s ohledem na to, že se ideálně "vejdou" do běžných českých (či možná i běžných evropských) nevelkých poslechových prostor. Co ale když se o klasiku hi-fi žánru pokusí výrobce počítačových produktů?

V posledních letech to není úplně neobvyklý jev a produkty na rozhraní hi-fi se pokusilo prosadit vícero výrobců, skutečné standardy hi-fi ale prozatím splnil asi jen ASUS. Teď ale přichází firma Creative, nejprve se svým zesilovačem / převodníkem / sluchátkovým zesilovačem X7, který není špatný, ale má stále dost rezerv a z bot mu stále trčí počítač (abychom parafrázovali známé rčení). Druhým, pro X7 v podstatě komplementárním produktem, jsou malé regálovky E-MU XM7, představené na pražské Audio Video Show.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 2

E-MU X7 jsou od pohledu docela pěkné svým tvarem, byť povrchový vinyl s imitací dřeva by v rámci dané kategorie už mohl působit přeci jen o něco hodnotněji. Zpracování ale s ohledem na entry level kategorii ujde. Na čelní stěně jsou dva měniče, vzadu pak plastikový zkulacený bassreflexový nátrubek a v malé vaničce dva malé, ale pevné a slušně dimenzované reproduktorové terminály pro banánky, vidličky i holý vodič.

Alespoň určité potlačení vnitřního stojatého vlnění zajišťují mírně vypouklé boční stěny, samotná konstrukce kabinetu je z poměrně tenkých MDF desek. Pevnost ale není špatná, ostatně při nevelkých rozměrech 29,8 x 17,4 x 23,2 cm (v x š x h) váží E-MU XM7 necelých 4,5 kg.

O středy a basy se stará membrána o průměru 13,2 cm z blíže nespecifikovaného materiálu, výšky řeší tradičně pojatá kopulka o průměru 2,5 cm. Když chvíli hledáte, narazíte na hodnotu impedance 6 Ohm. Nic o citlivosti a případných dalších technických parametrech, materiálech a použitých technologiích se prostě nedozvíte. A přeci jen - už to nejsou dvoupásmovky za tři čtyři tisíce (byť se tam někde původně jejich cena očekávala), ale pomaloučku polehoučku se blíží k deseti tisícům, tedy tam, kde vládnou třeba Xavian Bonbonus a jiné už velmi slušné reprosoustavy.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 3

Creative Labs E-MU XM7 jsme poslouchali jednak se zmíněným firemním X7 (už proto, že lze v software zesilovače nastavit profil právě pro spolupráci s E-MU XM7 a není pochyb, že tato kombinace zní nejlépe a i s dražší elektronikou vyniknout spíše nedostatky, než přednosti E-MU XM7), ale také na standardních sestavách Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Do nich vstupoval i ASUS Xonar Essence One MUSES MK II. Zkoušeli jsme též Yamahu A-S1100 s Yamaha CD-S1000. Propojení komponentů a reprosoustav měl na starosti set kabelů ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver.

Basová linka v "Money for Nothing" od Dire Straits byla na tak malé a vlastně nijak rigidní ozvučnice velice objemná, slyšíte nicméně zřetelně i "odfukování" bassreflexu a to, jak jeho přítomnost zvuk nafukuje a trochu rozmazává. Kontrola basů je nicméně vzhledem k finanční stránce věci prostě dobrá, XM7 hrají spíše měkčeji, nesnaží se vás utlouct impulsem a důrazem, spíše obejmout velkým a měkkým basem.

Tleskání Janis Joplin v její veselé "Mercedes Benz" z alba "Pearl" znělo přeci jen trochu ploše, i když plesknutí dlaní bylo poměrně energické. Na druhou stranu, ačkoliv vokál postrádal větší plasticitu, byl čistý, výrazný, jako kdyby právě v tomhle pásmu XM7 hrály nejčistěji a nejotevřeněji. Hlas je dokonce docela aktivní a energický. Přednes není úplně měkký, spíše se snaží o konkrétnost, ale nedostavuje se pocit hrubosti a vulgárnosti, XM7, jak se zdá, přeci jen mají nějakou tu rezervu. Zvuk je to jednoduchý, ale už docela čistý a srozumitelný.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 4

Nejvyšší pásmo ve "Wonderwall" z "What´s the Story Morning Glory" od Oasis bylo pronikavé, výrazné, objemově o kus větší, ale přesto do výšek XM7 pouští méně energie, než do dominantních středů. Kov nástrojů má tendenci hrát cinkavě, přesto s trochu kratším dozvukem, nicméně pokud hlasitost nevyženete hodně nahoru, nedostavuje se ani zde pocit hrubosti či ostrosti. Díky výrazné reprodukci se též neodstavuje pocit, že by dění bylo pod dekou, v kontextu ceny je naopak velmi bezprostřední.

Dynamika minnesotského orchestru pod taktovkou Eiji Oueho ve "Sněhurce" Rimského-Korsakova byla nečekaně dobrá - zřetelně trochu na efekt laděný projev sice postrádal nadhled, postrádal trochu vzdušnost, ale hudba nezněla násilně, jak by člověk mohl u velkého tělesa z malé ozvučnice v levné třídě čekat. Měniče reagují pohotově a přednes tak má slušnou přesnost, energie je ale poplatná rozměrům a cenovce, velký prostor rozhodně nenaplní. Nezdá se na druhou stranu, že byste je vysloveně zahltili i složitější hudbou orchestrálního typu.

Creative Labs E-MU XM7 umí udržet solidní pořádek v hlavních hudebních motivech a tónech, jak ukázala "Lovelei" Roberta a Clary Schumannových z "Portraits". Asi byste ani neočekávali dlouhé dozvuky nástrojů a vystižení jemných nuancí či ambientní zvuky - a také vám je XM7 nedají. Se svým tak trochu zdůrazňujícím charakterem ovšem reprosoustavy zní tak trochu jako takové jednoduché studiové monitory, hrají spíše přesně a maximálně čistě v rámci své kategorie. Rozlišení vlastně také není špatné, zvuk není nečitelný jednolitý chumel.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 5

Pokud si pustíte třeba "Symphony of Destruction" z "Countdown to extinction" od Megadeth, vlastně to s tím lehkým puncem tvrdosti a říznosti není vůbec špatné, pokud nechcete koncertní hlasitosti, tam už XM7 prostě nestačí. Ve středních a nižších, tedy dlouhodobě poslouchatelných úrovních hlasitosti, to má naopak šmrnc, je tu už i relativně zřetelná energie, náznaky důrazu a i když vás zvuk vysloveně nestrhne, rozhodně neotráví a neunaví.

Na to, že jde o finančně rozhodně přátelsky nastavené a ne prvoplánově audiofilské reprosoustavy, nevedou si ani při aplikaci hi-fi měřítek špatně. Jsou jednoduché svou vizáží, svým provedením a vlastně i svým zvukovým projevem, nejsou úplně frekvenčně vyrovnané a popravdě řečeno, pokud jim nedopřejete firemní zesilovač X7 s poctivě optimalizovaným průběhem reprodukce právě pro ně, jsou spíše průměrné. Ne otravné, ale ne vynikající. S X7 už v rámci své ceny ale začínají být rozhodně zajímavé, za nemnoho peněz do malých místností se z nich mohou stát výrazné, trochu efektní, ale vlastně přímé a zábavné reprosoustavy. E-MU XM7 by mohly být ideálním spojovacím článkem, který by "běžného konzumenta" mohl uvést do světa high fidelity.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 m1

Naměřená charakteristika frekvenční odezvy v podstatě odpovídá nižší cenové hladině a také primárnímu zaměření mimo audiofilskou oblast. Od nějakých 700 do 10 000 Hz je ale charakteristika bezproblémově lineární, pak se ale relativně rychle propadá. Na hranicích 150 a 250 Hz se nachází poměrně výrazné propady, bassreflex je naladěn někam k hranici 40 Hz, což je u tak malých reprosoustav odvážná hodnota.

2015 12 29 TST Creative Labs E MU XM7 m2

Impedanční charakteristika je poměrně poklidná, propad pod 4 Ohmy nenajdete a ani peak na 100 Hz není nijak děsivý. Na danou cenovou třídu je to vlastně neuvěřitelně dobrý výsledek, zajišťující klidné řízení.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 7 999,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mají víc basu, než se zdá

+ nízká cena (a pokud hledáte, dostanete je ještě o dost levněji)

+ slušná, byť trochu na efekt laděná dynamika

+ klidný, neagresivní projev

ZÁPORY

- nectí zrovna hifistické zásady estetiky

- s jiným než firemním zesilovačem jsou jen průměrné

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Creative Labs | http://cs.creative.com/p/speakers/e-mu-xm7-bookshelf-speakers/ 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha