2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 1

Anglická firma Monitor Audio je svá a kombinuje velmi atraktivní ceny, dobré a luxusně působící povrchové zpracování s velmi klidným, dalo by se možná říci důstojným zvukovým projevem. Nejnovějším přírůstkem do výrobního katalogu je řada Bronze v již páté generaci od roku 2000. Svým designem se blíží mnohem více vyšší řadě Silver, než předcházející edici série Bronze. My jsme měli možnost okusit vyšší ze dvou regálovek s jednoduchým jménem "2".

Regálové reprosoustavy Bronze 2 jsou relativně kompaktní (35 x 25,5 x 18,5 cm - v x h x š) a lehké (5,3 kg), jejich design ale působí mnohem dražší, než ve skutečnosti jsou. I když se povrchové zpracování nese ve jménu vinylu, působí hezky a na dálku ani vás ani nenapadne, že by to nebyla dýha. I spoje vypadají hodnotně; ačkoliv je ozvučnice striktně pravoúhlá, rohy jsou zaoblené a díky tomu je vše příjemně elegantní. Jediný diskutabilní prvek je uzounký pásek z poloměkkého plastiku, rámující horní a spodní hranu čelní strany ozvučnice; někdo je může brát jako zajímavé zpestření křivek, někomu přijdou patrně laciné. Rozhodně ale působí jako přirozenější součást celku, než v minulé generaci.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 2

Na zadní stěně najdete mírně vpadlou desku s hrubým povrchem a u její paty kovový kruh, ohraničující místo pro zdvojené středně velké reproterminály.

Bronze 2 jsou koncipovány jako dvoupásmové s dopředu vyvedeným bassreflexem. Centrálním bodem reprosoustav je velký středobasový měnič se stříbrnou membránou - pod ním je uložen bassreflex s rýhovaným plastovým nátrubkem typu HiVe II (to je právě onou vroubkování, urychlující proudění vzduchu) s lehce vyříznutou horní částí, kopírující tvar středobasu. Stejně vyříznutý je i dekorativní kroužek kolem tweeteru pod hustou kopulovitou krycí mřížkou.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 3

Středobas má průměr 16,5 cm a jeho membrána využívá technologii C-CAM (keramickou vrstvičkou potažená slitina hliníku a hořčíku). Mělký konický tvar membrány je ukotven na velmi nenápadném závěsu. Tweeter má pak průměr 2,5 cm a tradiční zlatou barvu kopulky (způsobenou ovšem skutečnou vrstvičkou anodizovaného zlata). Materiálem je opět C-CAM.

Oproti minulé sérii byla vytvořena úplně nová výhybky s polypropylenovými kondenzátory. Tužší je i ozvučnice z 1,8 cm tlustých MDF desek a s vnitřními rozpěrami pro dodatečné vyztužení.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 4

Dvoupásmový systém je rozdělený na hranici 3 100 Hz, pracuje ve frekvenčním rozsahu 42 - 30 000 Hz (bez udání tolerančního rozsahu, ale odhadem to platí tak pro -6 dB). Reprosoustavy mají poměrně vysokou charakteristickou citlivost 90 dB / W / m a nominální impedanci 8 Ohm.

Monitor Audio Bronze 2 jsme poslouchali v prostoru dovozce na sestavě, která svou cenou odpovídala reprosoustavám. Šlo o CD přehrávač Onkyo C-55VL a zesilovač Onkyo TX-8050. Porovnávali jsme s Heco Aleva GT 202.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 5

Basová linka ve "Stairway to the Stars" Laurence Hobgooda ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112) byla velmi decentní, kontrabas se neprosazuje nějakou velkou vahou, ale v rámci cenové třídy má pěknou definici jednotlivých tónů. Tóny jsou kulaté, klidné a měkoučké, nástroj slyšíte bez problémů, i když s energií omezenou jednak rozměry, jednak cenovou hladinou a jednak velmi poklidným naladěním, takže pocitově spíše tak trochu přibrukuje v pozadí a neosloví milovníky plného, energického basu. Hedvábně hebký a lehký přednes se na druhou stranu velmi příjemně poslouchá, je nastaven citelně "hezky", ale vůbec to nevadí. Pokud zvednete hlasitost, objemu a důrazu trochu přibude.

Hlas Diany Krall v "All or Nothing at All" ("Love Scenes" | 1997 | Impulse | IMP12342) byl jasně dominantní, respektive jasně dominantní je tu střední pásmo. Vokál zněl sladce a v dané třídě nadstandardně čistě, laskavě a relaxovaně. Prostě si tak plynul, spíše až odtékal z měničů směrem do prostoru. Hlas byl slušně prokreslený, slyšet byly i drobnější nádechy, byť odsunuté spíše do pozadí a nutící vás trochu se snažit a hledat. Hlas sám o sobě opět neoslňuje pocitem hloubky, nicméně lehký dotek sametovosti a celková dobrá srozumitelnost mu propůjčují pocit jakési osobitosti a uvěřitelnosti, kterou neumí ve třídě kolem deseti patnácti tisíc nabídnout každý.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 6

Výšková kopulka se zdála hrát živěji a výrazněji, než středobasová membrána, takže třeba činel v "Time Out" Dave Brubeck Quartet ("Take Five" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl příjemně čistý a zřetelný. Jeho lehký zvuk nabízí docela slušný přehled a slušné oddělení jednotlivých úderů, byť nástroj samotný je objemově menší. Celkově ale působí bohatě a čitelně a rozhodně se neztrácí - přes vší lehkost je v hudebním celku poměrově zastoupen právě tak akorát. Výškáč ho také podává dosti zněle, až s lehkým, ale nevtíravým nádechem zvonivosti.

Bronze 2 jsou relativně malé a poměrně dost levné regálovky, takže nebylo překvapující, že jejich dynamické limity jsou poplatné třídě a ceně. Velký orchestr v Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) tak měl spíše tak tak objemu, v kontextu třídy ale akorát. Reprosoustavy se nicméně docela snaží, byť nijak netlačí na pilu a vše vykvétá s velkým klidem a neuspěchaně. Není to autoritativní, expresivní přednes, ale poklidné, uvolněné - je překvapivé, že i když bedny u velkého bubnu nepřenesou jeho ránu, nemáte ani pocit plochosti a prázdnoty. Vlastně by se dalo říct, že vám se svým všeobjímajícím klidem naznačí, že hraje velký orchestr, ale jsou tu limity, které brání jeho plnému vyniknutí. Vše je ale bez stresu a bez násilí.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 7

Ve stejném duchu by se dalo popsat i rozlišení a schopnost reprosoustav provést vás nahrávkou. V Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna (1995 | Exton | OVCL-00259) nebylo cítit žádné zdůraznění, naopak tu panovalo sametově hladké propojení a jemnost. Reprosoustavy už začínají i znatelně oddělovat jednotlivé nástrojové linky a v reprodukci je poměrně slušný pořádek, respektive nemáte pocit, že by vše bylo zabaleno do nepřehledné koule, jakkoliv Bronze 2 nejsou ani trochu zvukovými analytiky. Hrají si trochu po svém, ovšem i dramatické momenty jsou rozumně čitelné, byť existují konkurenti, kteří vás (za cenu expresivnějšího, často i ostřejšího ladění) zavedou ještě k jemnějším detailům.

Kde v rámci třídy není prostor pro křivé slovo, to je podání prostoru. Jednak jsou to kompaktní dvoupásmovky, které mají v tomto ohledu talent tak trochu "od přírody", jednak jsou prostě dobře nastavené. Rozložení scény a usazení nástrojů v něm v Beethovenově "Smyčcovém kvartetu 95 a 59/1" v podání kvartetu Artemis (2000 | Virgin | 7243 5 45738 2 8) bylo prostě a jednoduše dobré, prostor byl homogenní a také stabilní. Bronze 2 navzdory jménu výrobce nejsou monitory, ale na druhou stranu je prostor minimálně v pravolevém směru široký a jistý, bedny se nezdají být nijak zřetelně směrové. Lokalizace nástrojů je také adekvátní, vše je lehké a nenásilné, byť rozhodně ne holografické.

2015 11 24 TST Monitor Audio Bronze 2 8

V čem jsou ale Monitor Audio Bronze 2 excelentní, to je lehkost a uvolněnost, s jakou zahrají úplně cokoliv (byť ve svém vlastním stylu a charakteru). "Please Read the Letter" dvojice Plant / Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) byla intenzivnější a otevřenější se zvyšující se hlasitostí, ale reprosoustavám to nejvíce sluší ve středních úrovních. Nejsou to nejsytější a nejbohatěji hrající reprosoustavy, na druhou stranu hudba zní vysloveně hezky, trochu měkce a hedvábně, ale s příjemnou čistotou. Celek je úžasně nekonfliktní a dobře se poslouchající. A i když je reprodukce hodně neuspěchaná, rytmus je zřetelný a dobře zvládnutý, takže hudba odplývá a proplouvá s pocitem velké pohody.

Monitor Audio Bronze 2 jsou důstojné malé reprosoustavy. Skvělé svým provedením a vzhledem, jsou přátelské cenou a jsou jedinečné svou pohodou a klidem, který na vás přenesou. Nesluší jim tak úplně šeptavé, nizoučké poslechové úrovně, zaslouží si trochu vybudit, ale ani tam neztrácí svůj charakteristický samet a klid. I když vlastně žádná jednotlivost v jejich charakteru a provedení není něco, z čeho byste si vysloveně sedli na zadek, jedna každá součást ladí s ostatními a vytváří harmonický, sametově uvolněný celek, skrze který prostupuje jakákoliv hudba a to s hladivě nekonfliktní pohodou. Pokud tak hledáte elegantní kousky, které zahrají cokoliv, kdykoliv a jakkoliv, byť po svém, jsou Bronze 2 vhodné ke zvážení.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 12 290,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadají na danou cenu velmi hezky

+ měkký, neúnavný, velmi klidný zvuk

+ pěkné podání prostoru

ZÁPORY

- mohly by hrát sytěji

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horizon Trading Prague | www.monitor-audio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha