2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 1

Skotský Tannoy patří mezi velmi oblíbené značky a jejich produkty si prostě nespletete - ani díky výraznému vizuálnímu pojetí, točícímu se víceméně kolem koncetrického měniče, ani díky zvuku, který více či méně díky této koncepci nese svůj charakter. Chvíli nebylo o této firmě pořádně slyšet, aktuálně se ale vytasila s reinkarnací střední řady Revolution s přídomkem XT. My jsme měli možnost jako první ochutnat regálový model 6.

Tannoy Revolution XT 6 patří spíše k větším, robustnějším stojanovkám, tomu pocitu přidávají i čisté, pravoúhlé hrany a mírně se vzad zužující ozvučnice. Stejně tak masivní podstavec s nožkami, oddělujícími samotnou skříň, dodává vizuální masu. A v neposlední řadě je to i dominantní, přiznanými šrouby okrášlená obruba měniče, alespoň našim očím evokující charakteristický ostnatý obojek anglického buldoka. Tak či tak, nové Tannoy se snaží působit masivně a dávat na obdiv sílu.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 2

Oproti minulé generaci je nejvýraznějším novým prvkem podstavec, kopírující trapezoidní tvar ozvučnice. Do něj míří vzduch z bassreflexu, umístěného na spodní hraně reprosoustavy a díky dostatku místa se tlak rozkládá rovnoměrně všemi směry. Dech do bassreflexu vzniká ve vnitřní komoře reprosoustav o celkovém objemu 10,8 litru, který je definován skříní s rozměry 40,5 x 22,1 x 30,2 cm (v x š x h). Ta je pak tradičně vyrobena z MDF desek, ozdobených dřevěnou dýhou s pěkným zpracováním.

Jednoduchost ozvučnice vpředu narušuje jen světlá membrána s plastikovým rámečkem a poměrně velkým závěsem, vzadu pak jsou jen dva páry reproduktorových terminálů, odpovídajících stylem i provedením tomu lepšímu v cenové kategorii.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 3

Důležitá je ale samozřejmě použitá technologie - Revolution XT 6 jsou klasické dvoupásmové stojanovky Tannoy, tedy vybavené koncentrickým měničem aktuální generace. Dominantní je 15 cm papírová membrána s příměsí dalších druhů vláken, v pohonném ústrojí je pak nadprůměrná 4,4 cm velká cívka. V otvoru přímo v srdci této membrány se ukrývá výškový měnič s průměrem membrány 2,5 cm. Ta je vyrobena z materiálu PEI (polyetherimidová vlákna) a poháněna vícero magnety. Výškový reproduktor se skrývá v kratším zvukovodu s výraznějším fázovým čepem, což by mělo umožnit rychlejší expanzi nejvyšších kmitočtů.

Přechod mezi pásmy výrobce nastavil na úroveň 1,8 kHz a řeší ho pasivní kmitočtová výhybka druhého řádu u dolní propusti a prvního řádu u horní propusti. Výrobce stanovil citlivost na slušných 89 dB / m / 2,83V, nominální impedance je pak 8 Ohm. V tolerančním pásmu -6 dB by měly reprosoustavy být schopny zahrát od solidních 46 Hz až po 32 000 Hz.

Tannoy Revolution XT 6 jsme poslouchali jak na tradiční sestavě Naim Nait XS / Naim CD5si, tak na Musical Fidelity M6si, dvojici NADů C510 / C275BEE a sestavě Onkyo Reference P-3000R / M-5000R s přehrávačem C-N7050. Porovnávali jsem s Fischer & Fischer SN/SL 70, Wilson Benesch Square Two, PMC Twenty 26, Xavian Bonbonus a samozřejmě Harbeth Monitor 30. Propojeno bylo výhradně kabeláží TelluriumQ řady Silver.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 4

Rozjásaný, houpavý a výrazný brukot baskytary v Evil Eye od Franz Ferdinand z "Right Thoughts, Right Words, Right Action" (FLAC | CD rip | 16 - 44,1) pěkně pumpuje a relativně kompaktním Tannoy uvěříte i deklarovaných 46 Hz - jdou hluboko nebojácně, ale pro pevnost a kontrolu potřebují také autoritativní zesilovač. Určitě se nebojte k nim připojit nějaký z kategorie 20 - 30 tisíc, bohatě se vám odmění. Líbilo se nám také tempo, jaké XT 6 dokázaly udržet.

U "Falling Leaves" Glenna Millera ("The Complete Glenn Miller" | 1991 | Blue Bird | 61015-2) bylo znát typický charakter Tannoy. Střední pásmo a akustické nástroje hrají otevřeně a čistě, středy jsou pocitově dominantní částí reprodukce. Nahrávka je atmosferická, až "hezká". Prokreslení je vcelku poplatné cenové kategorii, zvuk je poměrně velký a je ho poměrně dost. Dechy jsou docela expresivní, zejména v kombinaci s elektornikou Naim a NAD ale balancovaly na té správné hraně.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 5

Oproti minulým modelům základních řad Tannoy se dle nás nejvíce posunulo kupředu podání výšek. Jemňoučké kovové perkuse a cinkátka v úvodu singlu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | Naim | 24 - 192) mají spíše kratší dozvuk a působí věcněji, nejsou tak éterické a lehké, zato se ovšem mohou pochlubit přesností a svižností. Dobrá je také integrace středobasové a výškové části, cinkot nepůsobí odtrženě, ale prolíná se se zbytkem zvuků.

Dynamicky jsou na tom nové Revolution XT 6 obstojně - zdá se, že jdou s hudbou lehce a dobře se kontrolují, byť třeba "Nu Nu" Avishai Cohena ("Contiunuo" | Chesky Records | JD184) měla drobné rezervy v podání dynamiky jednotlivých nástrojů, zejména pak při velmi tichých a vyšších poslechových úrovních. Například piano by si zasloužilo trochu živější projev, ale v kontextu dané třídy není mnoho co řešit. Nedočkáte se sice dýchajícího přednesu, ale makrodynamika je velmi slušná.

Přednes Tannoy Revolution XT 6 hudbu mírně zdůrazňuje, díky tomu ale poměrně přesvědčivě servíruje detaily a patří v kontextu třídy kolem 25 000,- k těm reprosoustavám, které působí velmi detailně a suverénně. "Still I Adore You" z desky "Unauthorized" od Dave´s True Story zazněla poměrně expresivně, s jasně dominujícími středy. Nástroje mají slušné kontury, reprodukce ale hodně reflektuje charakter elektroniky. S ostřejší elektronikou by mohl být projev až příliš intenzivní a dlouhodobě ne úplně příjemný, s poklidnějším zesilovačem je to ovšem příjemněživější.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 6

V čem tyto Tannoy excelují, to je podání prostoru. Sabinu Scibubba a Antonia Forcioneho v "Could you believe" ("Meet Me in London" | 2011 | Naim | FLAC 24 - 192) dokázaly reprosoustavy téměř posadit do místnosti k nám, jak jen si to lze v této třídě představit. Výborná lokalizace a scéna konkrétní, přehledná a suverénně vykreslená do šíře i do hloubky. Zejména ona hloubka je velice nadstandardní a snad právě proto působí scéna živěji a přirozeněji, než to umí většina pětadvacetitisícových (a dost možná i dražších) reprosoustav. Pokud XT 6 umístíte rozumně daleko od zadní zdi, lehce je natočíte a dáte jim tak prostor k vyniknutí, umí téměř zmizet z poslechového prostoru.

Nejlepší je příliš neřešit jednotlivosti, uvolnit se a poslouchat hudbu jako celek. Pak třeba skvěle vynikne "Get a Grip" od Aerosmith, kdy nás nadchl rytmus - muzika šlapala a byla víc než plná energie. Přednes XT 6 umí být pěkně šťavnatý, tlačící se kupředu. Charakter Tannoy dodává svou výrazností hudbě příchuť syrovosti, zejména díky výraznější středo-výškové části, ale není ani při vyšších úrovních otravný a únavný.

2015 05 12 TST t a k8 7

Nová generace Tannoy Revolution XT 6 se posunula směrem k výraznějšímu, aktivnějšímu přednesu, co je ale jejich zdaleka největší silou, to je krásné, jisté a přirozené podání prostoru. Umí také jít poměrně hluboko (alespoň vzhledem ke své velikosti) a dát do přednesu energii. Vyžadují za to ale precizní umístění a hlavně spárování s vhodnou elektronikou - ne každý systém udělá s těmito regálovkami parádu; ať už proto, že bude zvuk málo pod kontrolou, nebo proto, že nebude dostatečně klidný a příjemný na poslech. Nám (ale to je individuální) se ani příliš nepozdává výrazný rámeček kolem měničů, samotný podstavec také přesouvá vyznění designu od elegance spíše k masivnosti. Celkově ale nejsou Tannoy Revolution XT 6 špatné, byť určitě nejsou pro každého...

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 m1

Ač v plné energii nastupují kolem 100 Hz, lze pozorovat přítomnost basových frekvencí už kousek pod hranicí 50 Hz. Zjevně energičtější pak je i pásmo nad hranicí 2 000 Hz, byť okolo 15 kHz opět vcelku strmě padá. Ani to ale nebrání pocitu energických výšek.

2015 05 12 TST tannoy revolution xt6 m2

Impedance vrcholí v oblasti 4 000 Hz poměrně masivním peakem, který by nemusel být dobře "stravitelný" pro některé zesilovače. Na druhou stranu křivka v podstatě nepadá pod rozumně bezpečnou hranici 5 Ohm, což by bylo určitě mnohem kritičtější.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 23 580,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jdou na regálovky příjemně hluboko

+ mají nadprůměrně výborné podání prostoru

+ propojený, plný přednes

ZÁPORY

- výrazné obruby měničů s přiznanými šrouby nemusí na každého působit hodnotně

- je poměrně vhodné spojit je se silným, dobře kontrolujícím zesilovačem (zejména kvůli basu)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha