Gilbert Briggs začínal, tak jako každá správná legenda, jako underground. Doslova – své první reprosoustavy sestavil ve sklepě. V roce 1932, abychom byli úplní. Jméno, které reprosoustavy, jimž ideový směr určil zmiňovaný pán, nesou dodnes, je odvozeno od údolíčka říčky Wharfe v hrabství Yorkshire. Tomuto okolí se v místě říká Wharfedale. Zbytek už je jen klasická pohádka o úspěchu – nejdříve továrna na měniče, kde po nocích cívky motala paní Briggsová, později několik vyhraných soutěží a spolu s rozmachem rádia též rozmach jména Wharfedale.

Dnes je tradiční britská značka velkým výrobním podnikem, který kromě domácností obsluhuje také profesionální sféru. To zásadní se ale stále nachází v těch domácích poslechovým prostorách, kam se značkou Wharfedale mohou přijít jak malé reprosoustavy s cenou od nějakých tří tisícikorun za pár, až po tři čtvrtě milionu za stereo set. Rozptyl je tedy více než slušný.

Řada Jade (v českém překladu nefrit) patří někam do nejvyšší třetiny katalogu – je trochu těžké to určit, protože jednotlivé výrobní série se cenově dosti proplétají. Jade skrývá také jeden dnes poměrně atypický koncept reprosoustav – velké, robustní stojanové reprosoustavy s třemi pásmy. Snadno ho poznáte, výrobce ho pojmenoval jednoduše „3".

Už když Wharfedale Jade 3 vybalíte, řeknete si, že za své peníze dostáváte hodně – na první pohled hodně hmoty, kterou neskryjí ani zaoblené, čisté tvary. Však Jade 3 šplhají do výšky 43,3 cm, a i když šířka 24,6 cm není překvapivá, skrývá se za ní hloubka rovných 40 cm. Velká ozvučnice slibuje také velký vnitřní objem a tedy dobrou šanci na snadný, velký přednes. Přes fyzickou působivost váží na dané rozměry ještě rozumných 11,8 kg.

Když jsme zmiňovali zaoblené tvary, platilo to pro jednu každou stěnu – vlastně jediný pravý úhel svírají čelní a spodní strana; nenajdete tu žádné protilehlé stěny, konstrukce tak omezuje vznik nežádoucího stojatého vlnění uvnitř ozvučnice. Dojmu robustnosti přidává i pod poměrně prudkým úhlem směrem vzad stoupající horní část skříně, z níž jako vikýř ční tweeter – opět v kulatém obalu. A to skoro doslova – tweeter i středotónový měnič mají uvnitř reprosoustav vlastní válcovou komoru. Tělo reprosoustav vlastně nemá žádnou zadní stěnu, bočnice se plynule spojují v podlouhlém tvaru „U". Na vrcholu toho oblouku vzadu najdete mohutnou nálepku s mnoha informacemi o reprosoustavách, v dolní části pak uzoučkou vaničku s vertikálně osazenými reproduktorovými terminály. Je to elegantní, ale maličko nepraktické uspořádání, zvláště s ohledem na bi-wiringovou konfiguraci.

Čelní stěně dominuje basový reproduktor s tlustým orámováním, v němž jsou přiznané mohutné šrouby. Membrána reproduktoru je usazena na opravdu velkém závěsu a je nadstandardně hluboká – o to působí robustněji. O něco výš, zasazené v matném povrchu a zakryté řídkou krycí mřížkou jsou středo- a vysokotónový reproduktor. I když vlastně nejsou nijak obrovské a dokonce jsou trochu zapuštěné, dominují vizuálně celkovému dojmu z reprosoustav.

Když už hovoříme o měničích, povězme si o nich něco blíž. Ten horní je určen tónům od 2 800 do 24 000 Hz a tvoří ho hliníková kopulka o průměru 2,5 cm. Druhý reproduktor má membránu opět hliníkovou, tvarovanou ale kónicky. Membrána vlastně není čistě hliníková, jde o vrstvu nataženou na směsi papírové drti, jejíž průměr činí 7,6 cm a vyzařuje frekvence mezi 350 a 2 800 Hz. Nejvíce originální je pak materiál basového měniče s membránou o průměru 16,5 cm, starající se o tóny mezi 45 a 350 Hz. Pod názvem Acufibre si můžeme představit směs různých vláken – základem jsou uhlíková, doplněná skelnými, to vše vetkané do základní matrice. Jde o lehký, ale přitom pevný kompozit.

Když jsme u pevnosti, ta je znát také na samotném kabinetu – není to (samozřejmě v této cenové třídě) tak říkajíc „mrtvá" skříň, ale několik vrstev funguje jako docela šikovné tlumení a rezonance tak jsou menší, než je v této třídě obvyklé. Ozvučnice je koncipována jako uzavřená.

Není překvapivé, že velké reprosoustavy umí zahrát už od 45 Hz, ani to, že díky kovovým membránám „dotáhne" zvuk až na 24 000 Hz v toleranci +/- 3 dB. Trochu překvapivé je, že výrobce se rozhodl naladit Jade 3 jen na průměrnou citlivost 86 dB, takže i přes jmenovitou impedanci se bude hodit na rozehrávání energičtější zesilovač.

Wharfedale Jade 3 jsme poslouchali na sestavách Naim Nait XS / Naim CD5si, Onkyo A-9050 / Onkyo C-7070, na T+A Caruso Blu, NAD C370 a Advance Acoustic X-i90. Zdroji signálu byl mimo jiné ještě ASUS Xonar Essence One MUSES či Pro-Ject Elemental / Pro-Ject Phono Box. Porovnávat jsme mohli s Harbeth Monitor 30 či Xavian Bonbonus.

Ač by se to nemuselo díky mohutným rozměrům a relativně robustnímu basovému reproduktoru zdát, pocitově jsou ve zvuku premianty střední tóny. Malý měnič se ukázal na svou třídu jako agilní, hlasy sboristů v Rutterově „Nativity Carol" z výběru „Reference Classics First Sampling" sice občas nesou náznaky živější sykavky, jinak jsou ale příjemně jemné a hlavně klidné. Zvuk je čistý a dobře srozumitelný, i když zmiňovaný klid se skládá také z nádechu měkkosti. Jade 3 nejsou, logicky vzhledem ke své třídě, ještě tak daleko, aby dokonale holograficky oddělily jednotlivé zpěváky v soudržném a měřítkem velmi adekvátně naznačeném sboru, umí již ale vykreslit chór tak, že vnímáte, že souzvuk tvořen mnoha rozdílnými hlasivkami.

Přesuneme-li se do hájemství nejspodnějších oktáv, téměř ihned zjistíme výhody velké ozvučnice, robustního měniče a uzavřené koncepce. Zvláště impuls baskytary v „Flim Bob Diddley" z desky „Vintage BB´s" od Flim & The BB´s je působivý a také objemem se blíží sloupovým konstrukcím. Nerozumějme si špatně – basu není přehnaně mnoho, zvuk není příliš temný, ale rozhodně nebudete ochuceni o objem ani o kontrolu. Basa také umí velmi pěkně zamručet, tóny jsou rozumně definované a basy tvoří pevný, ale nevtíravý, nedominující hudební základ. Opět je tu cítit nádech neagresivní měkkosti a velké kultivovanosti.

Úvodní sekvenci skladby „Time" z „Dark Side of the Moon" od Pink Floyd asi není třeba představovat. Kovem zvonící hodinářství je trochu opatrnější, ale zato (obzvláště na kovový tweeter) naprosto bezkonfliktní. Nedočkáte se od Jade 3 nijak cinkavého přednesu, svým klidem ale dobře doplňují zbytek frekvenčního pásma. Rozlišení je velmi slušné, v kategorii kolem 30 000,- naprosto adekvátní. Činely jsou zřetelně kovové a velmi pevné, s velkým tělem.

Gershwinova „Rapsodie v modrém" v podání klavírů sester Katie a Marielle Labeque nám ukázala slušnou dynamiku – ta je ale podmíněna připojením autoritativního a silnějšího zesilovače, který měniče zvládne. Cítíte také primární zaměření na rozlišení a spojitost celé reprodukce, což je jedna ze silných stránek Wharfedale Jade 3. Klavíry jsou velikostí o něco menší a také mikrodynamika nástrojů je slušná, ale samozřejmě limitovaná objemem ozvučnice a také cenovou třídou, po které prostě nemůžete chtít stoprocentní věrnost u tak komplexního nástroje, jako je klavír. Nebo dokonce dva. Celkově je ale dynamika rozhodně slušná.

Už jsme říkali, že Jade 3 disponují schopností slušného rozlišení hudebního signálu. Reedova úžasná „Perfect Day" z desky „Transformer" vás v podání těchto Wharfedale nechá nahlédnout poměrně hluboko, zvláště pak v oblasti středů, ale i výšek. Snad jen rozmáchlé smyčce ve skladbě jsou lehce upozaděné, ale budete-li se na ně soustředit, informací není málo. Hlas je pak vysloveně pěkně prokreslený. I k tomuto aspektu reprodukce by se dalo říct, že se vás nesnaží nijak prvoplánově oslnit, ale důležitější je klid a celková uvolněnost.

Wharfedale umí vykreslit pěkný, pevný a pěkně spojitý prostor, ale i přes svou velikost hlavně v poslechovém trojúhelníku o kratší délce stran – když se udržíte kolem dvou metrů, bude to v pořádku. Teprve pak se nástroje dostatečně jistě usadí a scéna pěkně pevně vyplňuje prostor mezi reprosoustavami. Jak ukázala skladba „Os Iusti" z desky „Chant" Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos, je trochu jedno, jak Wharfedale Jade 3 umístíte (míněno třeba v ohledu natočení, či nutnosti usazovat reprosoustavy po centimetrech), prostor bude dobrý, ale přeci jen se znatelným sweet spotem. Určitě ale doporučíme ponechat dostatečný prostor hlavně za reprosoustavami; vlastně to není až tak doporučení, jako skutečná nutnost, pokud chcete alespoň nějaký předozadní prostor.

Wharfedale vytvořil v Jade 3 rozhodně zajímavé reprosoustavy. Je totiž jen málo třípásmových, velkých a přitom regálových konstrukcí, zvláště pak s uzavřenou skříní. Na svou cenu jsou Jade 3 také velmi slušně vyrobené a i když existují na povrchu ještě estetičtěji zpracované reprosoustavy, i za toto si velké Wharfedale zaslouží pochválit. Pokud tak hledáte velký zvuk, který ale nepotřebuje sloupovou ozvučnici, pokud chcete klid a dobře prokreslený zvuk se skutečně vynikajícími středy a pokud za to všechno hodláte dát zhruba tři desítky tisíc, připište si Jade 3 na seznam – pokud pro ně máte klidně ostřejší, ale hlavně autoritativní a precizní elektroniku, pak zanechají velmi výborný dojem.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Průběh frekvenční charakteristiky Jade 3 je velmi vyrovnaný, snad jen „hup" na úrovni 200 – 300 Hz je o něco větší, než referenčních +/- 3 dB. Poslechově se ale nezdá nijak výrazný. Zajímavý je vcelku nízko položený nástup reprodukce (dokonce o něco níže, než udává výrobce), odpovídající velké ozvučnici a poměrně velkým měničům. Tweeter vyklízí pole relativně rychle nad hranicí 10 kHz, ani to však není nic nestandardního či poslechově problematického. Zásadní část pásma zhruba od vyšších basů po většinu výškového pásma se totiž vejde do ještě přísnější tolerance, než je +/- 3 dB a to je důležité.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 27 990,- - Jade 3
Kč 14 500,- - Jade Stand (doporučené stojany)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ působivě velké a přitom kompaktní

+ velký zvuk

+ tvoří spojitý prostor i bez důslednějšího umisťování

+ pěkné, otevřené středy

+ celkově potěší klidem a jemností

ZÁPORY

- v praxi jsou poměrně dost „hladové"

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha