Série Zensor od Dali patří sice na spodní příčky katalogu a je na hony vzdálená cenovce nejvyšších modelů firmy, přesto patří k oceňovaným a populárním. Může za to hlavně kombinace již dospělého, hodnotného vzhledu a přátelské ceny. Třeba středně velký regálový model 3 si můžete pořídit za zhruba polovinu průměrného českého měsíčního platu, tedy bychom mohli říct, že jde o reprosoustavy, které si může dovolit každý, kdo je opravdu chce.

Jejich estetika je na první pohled velmi pěkná a leckteré dražší reprosoustavy si o takové harmonii linií a barev mohou nechat zdát – i v této cenové kategorii prosakuje vzhledem tradice dánských minimalistických křivek. Zajímavé vypadá hlavně čelní panel v poměrně hlubokém laku a citlivé zakomponování obou měničů, obkroužených výraznými, ale nijak vulgárními kovovými rámečky.

V jednoduchosti pokračují linky i na zadní straně – v horní třetině je zapuštěný jednoduchý plastikový bassreflexový nátrubek a dole u paty pak drobná vanička s poměrně drobnými reproduktorovými terminály, určenými pouze jednoduchému připojení kabelů. Toť vše – čistota a jednoduchost po všech stránkách.

I když jsme nazvali Zensor 3 středně velkými regálovými reprosoustavami, vlastně zase tak moc místa nezaberou. S výškou 35,1 cm, šířkou 20,5 cm a hloubkou 29,3 cm je jednoduše umístíte v podstatě kamkoliv, s váhou 6,3 kg se nemusíte bát je postavit ani na polici. Kupodivu ani bližší přítomnost k zadní stěně není úplně problematická, byť řádově dvě až tři desítky centimetrů jsou (pochopitelně) ideální.

V Dali se rozhodli koncipovat Zensor 3 jakožto čistě dvoupásmovou reprosoustavu. O nejvyšší tóny nad hranicí 2 600 Hz se postará firemní látková kalota o tradičním průměru 2,5 cm, zatímco pod zmiňovanou dělící frekvencí pracuje středobasový měnič o průměru 17 cm s membránou z typického červeného firemního materiálu. Oba měniče jsou zcela nové, nepřevzaté z žádné jiné řady, byť středobas z části vychází z řady Ikon II. Onen červený materiál, to je vlastně papírová drť, zpevněná dřevěnými vlákny. V nižších modelech najdeme u Dali dvouvrstvou cívku, Zensor 3 má čtyřvrstvou a výrobce tvrdí, že výkonový rozdíl mezi oběma je celých 17%, pročež u modelu 3 bude bas výrazně kontrolovanější.

Dali Zensor 3 pracuje na svůj objem ve slušném frekvenčním rozsahu 50 – 26 500 Hz (v toleranci +/- 3 dB), bassreflex je pak naladěn až na 46 Hz. Snadnou práci bude mít s rozehráváním Dali Zensor 3 téměř každý zesilovač – jejich citlivost je už slušných 88 dB (2,83 V / m) a impedance 6 Ohm. I díky tomu umí kompaktní reprosoustavy vykouzlit akustický tlak téměř koncertních 108 dB.

Dali Zensor 3 jsme poslouchali ve společnosti elektroniky NAD C370 / Pioneer BDP-LX71 a Naim Nait XS / Naim CD5si, ale také ASUS Xonar Essence One MUSES. Zkoušeli jsme reproduktorové kabely Naim NAC A5 a ProAc Response Signature Black, ze signálových kabelů pak Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a KrautWire. Porovnávali jsme pak s Xavian Bonbonus, Harbeth Monitor 30, Monitor Audio Bronze BX5 a Monitor Audio MR4.

Už po prvních minutách je jasné, že Dali Zensor 3 jsou příjemně muzikální a radostné. Pokud si trochu pohrajete s jejich umístěním a uvědomíte si, že jsou to malé reprosoustavy pro malé prostory, oceníte i jejich homogenní podání prostoru. Rozložení hudebníků ve „White Rabbit" od Patti Smith („Twelve" | 2007 | Columbia | 828 768 72512) je zřetelné, kontury dobře naznačené a vůbec máte pocit přirozeného souladu. Výškový měnič se vůbec snaží – nejen, že napomáhá dobré definici hudební scény, umí také hezky, byť trochu jemněji, měkčeji vykreslit kovové činely.

Zensor 3 zůstávají v klidu a pohodě i při vyšších hlasitostech, což je při dané ceně určitě hodné ocenění. Kompaktní rozměry reprosoustav nabízí také lehce kompaktnější rozměry nástrojů, Dali chvílemi působí až monitorově přesně, byť po většinu času nabízí hlavně muzikální uvolněnost. „Man in the Rain" Mika Oldfielda („Tubular Bells III" | 1998 | Wea | 3984243492) vede ženský vokál, jak už bylo zmíněno trochu kompaktnější, ale stejně jako údery do bubínků má svou váhu.

Princova „Purple Rain" („Very Best of" | 2001 | Warner Bros. | 8122-74272-2), respektive jeho elektrická kytara nesla vrstvičku příjemného sametu, zajišťující absolutní nekonfliktnost přednesu v jakémkoliv okamžiku. Tempo skladbě určuje pěkný, přesný přednes bicích – vlastně vůbec vše je příjemně zorganizované a vzdušné, lehké.

Věrnou barvu mají pak tóny cella v Bachově „Šesti suitách pro sólové cello" (toto byla patrně nejslavnější verze z počátku 90. let, kdy za nástrojem seděl jedinečný Yo-Yo Ma). Poněkud tu schází pocit rezonujícího korpusu nástroje, na to jednoduše Dali nemají dostatek vnitřního objemu. Přednes je hodně hladký a klidný, nemáte pocit nějakého dramatického dění, noty si prostě tak jednoduše a souvisle plynou. Na kompaktní a finančně dostupné reprosoustavy má přednes také rozumnou energii a sebejistotu.

Nejvíce Zensor 3 sluší skladby typu „Too old for Rock´n´roll, too young to die!" ze stejnojmenné desky Jethro Tull (2002 | EMI | 7243 5 41573 2 5). Kopák má svůj důraz, přitom je ale příjemně měkký. Činely jsou pak hravé, znělé, cinkající, ale nijak vulgární, dobře prokreslené. Zvuk se nedá popsat jinak než jako zábavný – šlape kupředu a v dané ceně je jednoduše bez připomínek.

Reedova „Perfect Day" z desky „Transformer" (2002 | RCA | 07868 65132 2) se nese v duchu maličko tenčí, ale zato dobře kontrolované baskytary. Měkčí, jemný charakter přednesu nebývale sluší hlasu Lou Reeda, stejně jako nádherně buduje vřelou, příjemnou atmosféru.

Dali Zensor 3 jsou malé, velmi dostupné a elegantně působící reprosoustavy, které vám rozhodně budou příjemnými společníky, budete-li akceptovat několik základních předpokladů, abyste si jejich zvuk náležitě užili. Zaprvé – Dali Zensor 3 jsou kompaktní a kompaktně také hrají; což je skvělé tam, kde chcete hezký prostor, přesnost a soudržný zvuk, ale jasné snad je i to, že hlubší basové tóny jsou tu spíše sporadické. Zadruhé – Zensor 3 tu nejsou od studiového analyzování nahrávek, ale od zábavy, hrají tedy lehce vřeleji a měkčeji; na druhou stranu jim neschází detaily a přesnost, jen tyto atributy prostě stojí až za muzikálností a radostí z poslechu. A za třetí – pokud si chcete Zensor 3 opravdu užít, bude vhodné doplnit je (jakkoliv to zní možná paradoxně) nějakým klidnějším, laskavěji hrajícím zesilovačem, pak si naplno užijete synergii „příjemnosti". Tak či tak, Dali Zensor 3 jsou v dostupné třídě rozhodně jednou z alternativ, která neomrzí a dobře se poslouchá za všech okolností.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 10 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný vzhled

+ slušná kvalita výroby

+ velmi klidný, muzikální přednes

+ na danou velikost a třídu je zvuku dost

ZÁPORY

- přednes Dali nese přeci jen známky „příjemnosti"

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horizon Trading Prague | www.daliaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha