Co se stane se společností, vyvíjející sonary a zkoumající šíření zvukových vln v kapalinách, když jí necháte 88 let (tedy od roku 1926) vyvíjet? Je to jednouché, stane se z ní ELAC, jeden z nejdůležitějších německých výrobců reprosoustav se sídlem v Kielu. Druhá dekáda jedenadvacátého století se nesla ve znamení řady nových produktů, německá firma, zdá se, zachytila potřebu trhu po vizuálně silných a hlavně uživatelsky maximálně vstřícných produktech. I proto uvedla v roce 2013 dvojici bezdrátových aktivních reprosoustav, jejichž trend nastavilo Dynaudio se svými Xeo.

Základním modelem řady Air-X je kompaktní regálová reprosoustava 403, už od prvního pohledu typický výrobek kielské firmy. Tedy... Vlastně hlavně na první pohled, ty další objeví zajímavé možnosti. Zepředu na relativně kompaktní ozvučnici najdete dvojici reproduktorů, výškový páskový JET 5 a středobasový AS-XR s membránou o průměru 15 cm ne nepodobnou povrchu broušených drahých kamenů, uloženou na masivním měkkém závěsu.

Kompaktní regálové reprosoustavy jsou uloženy na mohutné odhmotňovací desce, do níž směřuje také naspodu umístěný bassreflexový otvor. Díky této koncepci se je nemusíte bát umístit na stůl, polici, či jiný běžně ne úplně vhodný prostor. Nebudete potřebovat mnoho místa – i přes nemalou hmotnost téměř osmi kilogramů zaberou jen 30,8 x 16,6 x 31,4 cm (v x š x h).

Na zadní stěně najdeme panel, na němž je z vnitřní strany připevněna elektronika. O jejích kompaktních rozměrech a účinnosti se můžete přesvědčit i z velikosti chladiče, což je vlastně jen několik drobných kovových žeber. Velmi zajímavé jsou možnosti propojení a nastavení každé reprosoustavy – je tu celkem 8 přepínačů, umožňujících upravit průběh frekvenční charakteristiky podle konkrétního použití. Jde o věc vídanou spíše v oblasti profesionální techniky, byť ho ve své hi-fi řadě nabízí i třeba severský Genelec. Každopádně je skvělé mít možnost přizpůsobit projev denní době (akustický tlak), umístění i omezit různé aktuálně nepotřebné funkce.

Kromě zmíněných přepínačů je k dispozici výběr místnosti (lze mít až tři bezdrátové základny Air-X Base, pouhým přepnutím si pak můžete vybírat tu vhodnou a agregovat tak velký počet zdrojů signálu), zapnutí / vypnutí bezdrátového přenosu dat a také zajímavá volba, zda má reprosoustava fungovat jako levý či pravý kanál, nebo dokonce slučovat oba do monofonního signálu. Navzdory tomu, že Air-X je primárně bezdrátová reprosoustava, najdeme tu i symetrický a nesymetrický linkový vstup pro běžný způsob použití. Nejdůležitější ale beze sporu je fakt, že Air-X 403 si můžete přizpůsobit svým poslechovým podmínkám tak jako málokterý jiný systém.

Opravdu vysokou cenu bezdrátového systému Air-X 403 ospravedlňuje použití špičkových firemních reproduktorů. Středobas AS-XR se chlubí masivním zdvojeným gumovým závěsem a hlavně proslulou „krystalovou" membránou – jde o vrstvu hliníku s mnoha lomy, připojenou ke klasické papírové membráně. Díky lehké konstrukci, silnému pohonu a pevnosti membrány umí tento reproduktor vykmitnout až o 1,5 cm, což je hodnota vpravdě imponující.

Výškový měnič JET má své kořeny mnoho desítek let nazpět v hloubi 20. století, kdy jeho úvodní ideu vypracoval jeden z průkopníků reprodukovaného zvuku Oskar Heil, v Air-X 403 najdeme jeho třetí generaci. Jeho principem je rozkmitávání lehoučké foliové membrány silným polem neodymiových magnetů; protože samotná membrána je tenká pouhých 0,84 mm, je to trochu jako pohánět malé auto motorem a brzdami ze Šinkansenu. Zajímavostí je i to, že sklady na folii jsou realizovány výhradně ručně, protože žádný robot dosud neumí pracovat tak spolehlivě a jemně – stejně tak neumí lidské ruce rychle a čistě lehoučkou folii přilepit na místo, proto v tomto ohledu zase naopak tweetery kompletuje dvojice robotů.

ELAC Air-X 403 jsme měli možnost porovnávat s aktivními reprosoustavami Quadral Rondo Active, kdy zdrojem byl ASUS Xonar Essence One MUSES, ale i další převodníky Rotel RDD 1580 a Block DAC-100, případně signál ze soulution 540, Naim CD5si a Burmester 102. Pasivními reprosoustavami pro srovnání byly Bowers&Wilkins CM10, Quadral Ascent 90 LE, Vivid Audio GIYA G3, Harbeth Monitor 30 a Klipsch Palladium P-17B. Z dostupných zesilovačů pro tyto systémy jmenujme Soulution 530, Burmester 101, nebo třeba Naim Nait XS a NAD C370. Kabeláž nesla značku Nordost, signálové a reproduktorové z třídy Tyr 2, napájecí pak z řady Valhalla.

Páskový tweeter a pevná, lehká membrána středobasu slibují zvuk přesný a rychlý, obzvláště v kombinaci s tak blízko posazenými a relativně výkonnými zesilovacími moduly. Vysloveně vynikající rozlišení této sestavy ukázala titulní skladba Hedgesova alba „Aerial Boundaries". Zvuk je bohatý, šťavnatý, přitom však zůstává vzdušný a celkově až analyticky detailní – doznívání rozvibrovaných strun je velmi sebejisté a dlouhé, přitom dostatečně nenásilné a přirozené. Aktivní koncept také vnáší do hudby pořádnou dávku energie kontroly.

Přes malý objem ozvučnice a nevelký průměr membrány středobasu byl zvuk kontrabasu v „The Beat Goes On" z desky „Companion" od Pat Barber velmi autoritativní, tóny těžké, přitom měkké a přesně odměřené. Vysoká transparentnost rychlého zvuku a typicky přesný charakter malé dvoupásmové koncepce přináší skutečně podmanivý, muzikální a energický zážitek se sytými barvami – hlavním zdrojem tak příjemného zážitku je ale rozhodně nekompromisní kontrola, kterou aktivní koncepce nabízí. I také díky tomu si ELAC Air-X umí sáhnout hodně hluboko, pocitově jako lecjaké sloupky stejné kategorie – pochopitelně na rozdíl od nich se hodí spíše pro poslech v blízkém poli a menší místnosti, tam však umí prostor řádně opanovat.

Pochvalu si rozhodně zaslouží i rozlišení a detailnost reprodukce, hodná high-endové pozice těchto reprosoustav. Rutterova „Nativity Carol" v podání San Francisco Choral Artists z demonstrační nahrávky „Reference Recordings First Sampling" je velmi příjemně vřelá, bohatá na detaily, barvy i energii. Sbor je také precizně srozumitelný, až překvapivé je množství vnímaných odrazů zvuku a komplexnost zvukové scény, kterou malé monitory umí vytvořit. Pocitově je snad přednes o něco málo sytější a přibarvenější, ale tak dobře se poslouchá, že mu to zdůraznění rádi odpustíte. Zvuková scéna je také pevná a dobře definovaná, byť to opět platí spíše pro poslech v relativní blízkosti.

Až vinylově okouzlující a bohatý byl zvuk posledního mixu „Come together" z desky „Abbey Road" od Beatles. Úder do kopáku nebo napnuté blány virblu je tvrdý, autoritativní a úplně cítíte výbušnou energii, která se skrývá za membránami. Rozhodně prvotřídní je čistota a organizovanost zvuku, výrazně zaznívají jasně kovové činely, byť právě v nich je cítit i tenoučká sametová vrstva, ohlazující případné příliš intenzivní hrany signálu. I díky tomu ani při vyšších hlasitostech nenastává u páskových konstrukcí občas přítomný pocit příliš světlého vyvážení.

Nekonfliktní, energické a precizně kontrolované podání pomáhá i přes kompaktní rozměry zvládnout i komplexní, velké a náročné skladby, jako je Mussorgského „Velká brána Kyjevská" z CD „Crystal Cable Arabesque". Velké kotle tak zůstávají skvěle vykreslené a jejich zvuk plný síly a důrazu, dokonce tak, že budete chtít v první chvíli hledat přítomný subwoofer. Dynamika nástrojů je subjektivně téměř nekomprimovaná, Air-X 403 umí vybuchnout a okamžitě zastavit, aniž by nežádoucím pohybem rozmazaly výtečně vysochané tóny. Pravdou je, že celkové ladění se zdá být trochu temnější, hutnější, velmi důrazné.

Monitorově přesný zvuk vás nechá plně si vychutnat precizní, energií přetékající rytmickou sekci Franz Ferdinand v jejich hitu „Evil Eye" z desky „Right Thoughts, Right Words, Right Actions". ELAC tu dokázaly vytvořit až koncertní atmosféru – ten tlak, ta energie, ty strhující vlny plného zvuku... Byť samotná nahrávka má spíše podprůměrnou dynamiku, danou mocným použitím kompresorů, Air-X 403 umí skladbě vtisknout svůj podmanivý charakter a učinit ji snadno a lehce poslouchatelnou. Faktem je, že za celou dobu jsme nenarazili na nahrávku, která by ELAC nějak rozhodila.

ELAC Air-X 403 by mohly být jednou z cest, kterou by se high-end mohl v budoucnu vydat. V této cenové třídě už by mělo být špičkové zpracování jaksi samozřejmé, zde ale i tak stojí za vypíchnutí. Bohatá konektivita se tu snoubí s pohodlím – ať už mluvíme o USB připojení, nebo o možnosti využít bezdrátový a hlavně bezztrátový přenos hudebního signálu. Dostatečně výkonné zesilovače v kombinaci s lehoučkými membránami zajišťují skvostnou přesnost a velmi dobré rozlišení i dynamiku, mírně hutnější, sytější a plnější charakter pak posouvá zvuk Air-X 403 z kategorie analytických monitorů směrem k radostně poslouchatelným, dospělým a spořádaným, navíc ještě tolerantním reprosoustavám. Za danou cenu nabízí ELAC skvělé řešení, integrující pohodlí, estetiku i věrnost a muzikálnost do kompaktního balení, které můžeme bez uzardění zařadit k budoucnosti high-endu.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 81 000,- - Air-X 403
Kč 11 000,- - Air-X Base

--- --- --- --- ---

KLADY

+ bohatá konektivita

+ dynamický, přesný zvuk

+ možnost umístit je s trochou nastavování kamkoliv

+ umí vytvořit velký zvuk v malém balení

+ prvoligové zpracování

ZÁPORY

- k dokonalosti by mohla být k dispozici ještě jednoduchá regulace hlasitosti

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha