Když si jeden ze zakladatelů věhlasné a tradiční firmy Polk Audio, kterou pomáhal budovat celých 18 let od roku 1972, řekl, že je čas na něco nového, mnoho lidí zpozornělo. Výsledkem nového nadšení bylov roce 1990 uvedení značky Definitive Technology, která si kladla (a vlastně ještě stále klade, byť již od roku 1999 bez Sandyho Grosse u kormidla) za cíl nabídnout za velmi přijatelné peníze velmi dobrou kvalitu. Jinými slovy, produkty Definitive Technology by měly být optimálním výstupem tolik vzývaného vzorečku cena / výkon.

Aktuální katalog firmy ukazuje skutečně široký záběr, z toho nejzajímavějšího jmenujme hlavně velmi ploché reprosoustavy k televizi, soundbar či vestavné a venkovní reproduktory. Jednoduše řečeno, ať už chcete zvuk poslouchat kdekoliv, můžete k tomu použít produkt ze stáje Definitive Technology. Pokud se budeme bavit o dvoukanálové reprodukci, o níž předpokládáme, že ctěného čtenáře zajímá zdaleka nejvíce, pak máme u této firmy na výběr z množství modelů, kterými se jako tenká červená linie prolíná bipolární koncepce (u sloupků) a pasivní zářiče.

Nejinak je tomu i u dnes představovaného, více než dostupného a přitom nádherně působícího modelu s prostým názvem Monitor 55. Když si nesete pod paží krabici s oběma reprosoustavami, skoro si řeknete, že máte místo malých monitorů (dokumentace říká, že zaberou pouze 33 x 20 x 31,5 cm / v x š x h) v krabici nalitý beton. Váha sedmi kilogramů na kanál už je slušná.

Po rozbalení a usazení se můžete pokochat na danou cenu výjimečně decentním a přitom moderním designem a velmi kvalitním zpracováním. Přední lakovaná stěna se zapuštěnými reproduktory působí masivně, nahoře umístěná průzvučná mřížka naznačuje pozici pasivního radiátoru a jen malilinko vypouklé bočnice umně skrývají opticky výraznou hloubku ozvučnice. Zadní stěna skrývá pouze jednoduchou vaničku s dvěma páry reproterminlů v bi-wiringové konfiguraci. To je vlastně vcelku symptomatické pro celý návrh těchto reprosoustav, jednoduše k působivému výsledku.

Když se pozorně zadíváte na čelní stěnu uzavřené ozvučnice, budete mít patrně za to, že Monitor 55 jsou klasické monitory až anglického typu (byť Definitive Technology sídlí v Owings Mills v americkém Marylandu). Již zmíněná nenápadná mřížka a pod ní umístěný hodně velký pasivní radiátor z nich ale činí nadprůměrně talentované dvoupásmovky s nebývale širokým záběrem v poměru k velikosti (a ceně). Obecně lze prostě říct, že zpracování se vám bude rozhodně zamlouvat.

Jak už bylo řečeno, bytelná ozvučnice s vnitřními výstuhami hostí celkem tři reproduktory, z toho dva aktivní a jeden pasivní, poháněný pouze tlakem vzduchu uvnitř skříně. Oba aktivní jsou uloženy v pevných hliníkových koších a jedná se již o druhou generaci podobné koncepce pro oba dva. O výšky se stará klasická hliníková kalota s průměre 2,54 cm, překrytá výraznou rozptylkou / ochrannou krytkou. Ze středobasu o průměru 16,5 cm si patrně nejdříve povšimnete jeho masivního středového kolíku – díky tomu a pružným závěsům může membrána provádět výraznější výkmity a tím také pružněji reagovat na příchozí signál. Česky řečeno, středy a basy mohou být díky tomu přesnější.

Středobas je vybaven patentovanou technologií BDSS, neboli Balanced Double Surround System. V podstatě jde o systém uchycení membrány nejen na vnitřním okraji, ale také uprostřed, což umožňuje – jak jsme již napsali – plynulejší a přesnější reakci na elektrické podněty. Stejně tak rozdělení basové sekce do aktivní a pasivní podoby má své benefity – nejenže při udržení nízké ceny a kompaktních rozměrů může nízké tóny generovat na dané rozměry ohromná plocha, která může konkurovat leckteré sloupové reprosoustavě, ale také se díky tomu udrží výrazně lepší kontrola, neb není nutné řešit nežádoucí rezonance, ohýbání a další nectnosti velkých levných měničů.

Dalším z prvků, které u Definitive Technology považují za vynikající vůči typické konkurenci, je kvalita provedením výhybky. Nejen, že využívá kvalitních součástek jako jsou mylarové kondenzátory a nadstandardně velké cívky; najdeme tu i aplikovaný princip Zobelových filtrů (Otto Zobel tento princip uvedl pod patronátem Bell Laboratories již v roce 1923), která slouží k zploštění průběhu impedanční křivky, jinými slovy k tomu, aby mohly reprosoustavy bez problémů hrát s libovolným zesilovačem. Vzato kolem a kolem, jsou Monitor 55 prostě solidně navrženými reprosoustavami, postavenými na ověřených a fungujících principech bez zbytečného novátorství za každou cenu (a toto je míněno jako pochvala).

I pohled na technické parametry vzbudí příjemné pocity – u Definitive Technology se evidentně snažili ulehčit vám vzájemné soužití s jejich maličkými monitory. Vypovídá o tom (kromě již zmíněné „stravitelné" výhybky) i nadprůměrná citlivost 90 dB / 1 Watt / 1 m a nominální impedance 8 Ohm, sebevědomě udaná schopnost vyzářit výkon až 225 Wattů. Nebývale imponující je i udávaný frekvenční rozsah 32 – 30 000 Hz, byť se u něj nedozvíme detaily o toleranci.

Definitive Technology Monitor 55 nám sloužily hlavně v kombinaci s redakční sestavou NAD C370 / Pioneer BDP-LX71, ale připojeny byly také na sestavy s Pro-Ject Stream Box DS, Pro-Ject DAC Box DS, Nuvo Wireless, KingRex UD384, Arcam rSeries, ale také Audiomat Opéra Reference 12, Quadral C5 a A5 a několika dalších. Pro srovnání jsme měli k dispozici Xavian Bonbonus, Harbeth Monitor 30, APS Aeon Titandome a TEAC LS-H265. Filtraci proudu zajišťoval Xindak XF-2000B a čistý signál přenášely kabely QUAD, Eagle Cable, Monster Cable a a ProAc.

Říká se, že oči nás klamou. V případě Definitive Technology Studio Monitor 55 to platí dvojnásob. Určitě vás překvapí, jaký objem nízkých oktáv umí relativně kompaktní monitor vyzářit. Kontrabas Charlieho Hadena v Hobgoodově „First Song" z alba „When the heart dances" (2008 | Naim Jazz | naimcd112) má slušně objemné tělo, spodní tóny jsou také dobře organizované, byť pasivní zářič nezní tak naléhavě, jako přímo poháněný reproduktor. O to nicméně bas zní vřeleji a klidněji. Neočekávejte masivní tlak, na to prostě fyzika nestačí, ale zvuk tu oproti mnohým podobně velkým regálovkám není jen pouhou naznačenou informací.

Definitive Technology se umí statečně poprat i s výškovou částí reprodukovaného pásma, byť tam jsou mnohem blíž klasické pedstavě o zvuku kaloty v kompaktním regálové reprosoustavě, než tomu bylo u basů. Rekonstrukce prostorových informací je tu na slušné úrovni, prostor nahrávky „Englishman in New York" (Sting | „Die perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay) je dostatečně přehledný a dobře organizovaný, aby jednotlivé nástroje měly své znatelně definované místo a neubíraly ho ostatním. Pořád jde o velmi dostupné reprosoustavy, u nichž nelze čekat dokonalou holografickou reprodukci, ale kovový vrchlík umí vykouzlit dostatečně průzračný a detailní zvuk, aby bylo podání dobře čitelné. Ani rozdíly v hlasitosti Studio Monitor 55 nerozhodí, v disciplíně a organizaci zvuk jsou tyto reprosoustavy hodny svého „studiového" jména.

Drobné reprosoustavy se nevzdávají ani při reprodukci komplexních kusů, jako je Verdiho „Requiem: No. 2: Dies Irae" (diriguje Sir Colin Davis | „Bowers&Wilkins + London Symphonic Orchestra"). Limitují je opět pouze fyzikální zákony; dynamika je však slušná, takže i rezonance velkého bubnu tu opět není jen plochým zvukem, ale do hloubky vykresleným nástrojem. Ve složitějších okamžicích přechází důraz od čitelně oddělených nástrojů spíš na úroveň čistoty celku a určitého splynutí tónů, ale to vůbec nevadí – vše je stále srozumitelné a podobný efekt je vlastní jakýmkoliv reprosoustavám této cenové třídy. Důležité je, že nemáte pocit, že by se Studio Monitor 55 ztratily a přišly o kontrolu. Nemálo tomu pomáhá i snadnost, s jakou se Definitive Technology rozehrávají.

Subjektivně se zdá, že reprodukce drtivé většiny reprodukovaného pásma je velmi hladká a prostá excesů a úletů. Vzniklý klid dává vyniknout samotným nahrávkám, třeba zvuk plesknutí dlaní v „My Mini and Me" (Gwyneth Herbert | „Clangers and Mash" | 2010 | Naim Edge | naimcd137) má hloubku a kontrolu; na mnoha levnějších systémech vychází právě tento okamžik spíše jako těžko identifikovatelná rána, než jako tlesknutí dlaní, ale zde není o původci zvuku pochyb. Dokonce díky pasivnímu zářiči opět dodává zvuku hloubku a váhu, nečekanou pro obdobný typ reprosoustav.

Svou autoritu a rozumnou přesnost zužitkují Definitive Technology Studio Monitor 55 i v divočejších žánrech. Třeba deska „Neonarcis" od Dymytry (2012 | Metalgate | MGR-21312) je rychlým, razantním nářezem, bohatým na spodní oktávy a přitom dostatečně aktivním na výškách. Výsledkem je atraktivní metalová jízda, limitovaná v rozlišení hlavně prací zvukaře, než nedostatky Studio Monitor 55. Pokud je vám tento a podobné žánry blízké, nemusíte mít starost o důraz a rychlost, Definitive Technology i přes celkově jemnější charakter umí vzít za věc a pořádně vám rozbušit srdce libovolně zběsilým tempem.

Kdyby před vás někdo jen tak postavil pár Definitive Technology Studio Monitor 55 a zeptal se, co si o nich myslíte, asi by vás v první chvíli napadlo, že jde o vcelku běžné regálové reprosoustavy třídy 20 – 25 tisíc, alespoň soudě takhle od oka. Dokud je ale na vlastní uši neuslyšíte, budete mít určitě problém uvěřit tomu, jak hluboko umí díky šikovně umístěnému pasivnímu zářiči zajít, stejně jako tomu, že i při tak pěkném zpracování přijdou jen na nějakých 15 tisícovek. Přestože svým hlavně plným, měkčím a mírně příjemnějším zvukem zrovna nenaplňují definici studiového monitoru, o to lépe se hodí pro poslech domácí. Nechybí jim razance, hloubka, rozlišení ani dynamika a rychlost, všude tam se dají srovnávat se regálovými reprosoustavami s cenou i o pět tisíc vyšší. Jsou navíc vcelku nenáročné na umístění v prostoru i na elektronické partnery, což jim jen hraje do karet. Nepostrádají přesnost a celkové kvality, které jsou v takhle dostupné úrovni velmi sympatické; Definitive Technology jsou jednoduše parádním exemplářem zaplatitelné regálovky.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Přestože se výrobce chlubí impresivním rozsahem s nástupem někde u 30 Hz, z přiloženého grafu je vidno, že má pravdu. Je nutno říct, že tolerance v tu chvíli dosahuje někam mezi +/- 6dB a +/- 10dB, ale ani tak není výsledek nijak špatný, vezmeme-li v úvahu, že mluvíme o malých bedničkách za pár korun. Naopak v absolutním hodnocení bez ohledu na kategorii je nutno pochválit pásmo 400 – 4 000 Hz, kde se stejně nachází většina hudebního zážitku, ostudu ale neudělá žádná část spektra. Od 100 Hz až do konce námi měřitelných hodnot jde o super výsledek, který má snad jen o ždibíček výraznější basové podání (prostě proto, že souhrn ploch dedikovaných basům je velký).

Impedance Definitive Technology Monitor 55 je stejně bezproblémová jako frekvenční odezva. Díky poctivě odvedené práci při návrhu výhybky jsou to jedny z mála reprosoustav, které nijak nezatěžují ani náš poněkud přecitlivělý operační zesilovač v měřícím řetězci, takže nabízí i čitelné hodnoty pod úrovní 100 Hz – to mimo jiné znamená (s nadsázkou, samozřejmě), že je v podstatě můžete pohánět i zvukovou kartou svého notebooku, tak bezproblémové a tak jednoduché jsou. Pokud bychom si měli rýpnout, tak by si snad zasloužily zařazení do kategorie 4 Ohmových reprosoustav, hlavně díky propadu někam lehce pod 4 Ohmy v oblasti vyšších basů.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [×]

Kč 14 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné zpracování

+ podmanivý, dobře definovaný a čistý zvuk

+ opravdu fantastický poměr cena / výkon

+ plný zvuk od nízkých frekvencí

ZÁPORY

- ač je to s podivem, může vygenerovat až příliš basu

- studiový monitor to i přes jméno také spíš není

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha