Studiové zařízení je málokdy vhodné (esteticky, prakticky...) pro domácí použití, na druhou stranu málokdy najdete v reprodukční technice věrněji hrající kusy (byť samozřejmě i zde jsou propastné rozdíly – až na výjimky je tu ale oproti hi-fi technice přesnost tím jediným cílem). Jednou z čestných výjimek je německá firma ADAM Professional Audio, která nejen, že je dobře známá všem muzikantům a zvukařům, ale nemalou oblibu si její produkty získaly i u milovníků špičkového domácího poslechu. V jejím katalogu najdete ten nejvyšší high-end (známé modely Tensor Alpha s cenou přes jeden a čtvrt milionu) s minimem kompromisů, i nečekaně dostupné produkty (třeba dnes představovaný model za dvě desítky tisíc); snad právě proto se jí uznání dostalo u tak širokého spektra „zvukově postižených".

Tato berlínská firma spatřila světlo světa na sklonku minulého milénia, založili ji dva pánové s tím nejlepším vzděláním – fyzik Klaus Heinz a elektroinženýr Roland Stenz. Základním důvodem, proč vznikla zrovna značka ADAM Audio, byl nápad na vytvoření výškového měniče ART (Accelerating Ribbon Technology – volně přeloženo „technologie rychlého páskového měniče"). Nejde vlastně ani o původní nápad (což ale upřímně nejde vlastně nikdy nikde), ale o rozvinutí principu Oskara Heila, pocházejícího odkudsi z hlouby šedesátých let.

Faktem je, že díky zapojení logiky, rozumu a dobrých fyzikálních znalostí spolu s moderními materiály byl posun skutečně hodný čtyřicetiletého vývoje. Již od začátku si tak produkty se značkou ADAM (což mimochodem znamená Advanced Dynamic Audio Monitors) neumí nikdo představit bez tohoto páskového tweeteru. Firma si své ostruhy zasloužila i tím, že měniče i elektroniku si vyvíjí zcela ve vlastní režii.

Jak sám výrobce píše ve své prezentaci, je jedním z mála, kteří ignorují rozdíl mezi domácím a profesionálním nasazením – cílem je pouze věrná reprodukce, jejíž nároky a standardy by měly být kdykoliv konzistentní. Tím se dostáváme k jedněm z nejdostupnějších reprosoustav, které studiovou přesnost a autenticitu přináší v luxusně vypadající skořápce, která se shodou okolností může měřit svou kvalitou s libovolnou konkurencí v dané třídě.

Řada ARTist je – jak už napovídá název – určena všem těm, kteří touží po kompaktních reprosoustavách s monitorovým zvukem, aniž by ale chtěli slevit z vizuálních kvalit či mohli investovat do podobných řešení desítky, ne-li stovky tisíc (ti pak patrně sáhnou po některém z čistě profesionálních modelů ADAM nebo ATC). Typickým zákazníkem sice bude zřejmě majitel malého domácího studia, ale vzhledem k atraktivnímu vzhledu i výbavě (a v neposlední řadě ceně) mohou skvěle posloužit i „běžným" milovníkům hudby a zvuku.

Přímo od výrobce k nám doputoval pár (to je nutno zdůraznit – profi produkty se prodávají spíše na kusy, takže vždycky chtějte koupit celý pár) středního monitoru řady ARTist s pořadovým číslem 5. Jde o aktivní regálový monitor velmi kompaktních rozměrů, primárně určený pro poslech v blízkém poli. Výrobce k nim dokonce dodává (příplatkové) stojánky na stůl; prostě dokonalé řešení pro domácí zvukové studio nebo každodenní poslech při práci.

ARTist 5 mají podobu klasického dvoupásmového monitoru, jsou uzavřeny ve velmi kompaktních rozměrech 29 x 17 x 22 cm (v x š x h). Jeden kanál i při těchto mírách váží robustních 7 kg, to nejdůležitější je ale skutečně luxusní provedení, kterému se v obdobné cenové třídě může rovnat jen máloco. Zakulacené rohy, hluboký lak a zjevná preciznost budí ten nejlepší dojem.

O středobasovou sekci se stará reproduktor s membránou o průměru 14,5 cm s velkou středovou kopulkou. Materiál membrány je kombinací uhlíkových vláken, rohacellu a skleněných vláken, což by měla být kombinace ideální z hlediska poměru lehkosti a pevnosti. Masivní měkký závěs dovoluje výrazný výkmit. V pohonném ústrojí se nachází cívka poměrně velkým průměrem 3,2 cm. Reproduktoru dodává energii vestavěný tranzistorový zesilovač s dostatečným výkonem 50 Wattů, pracující ve smíšené třídě A/B.

Úplně stejný modul je pak nainstalován pro pohon tweeteru. Ten je typickým firemním měničem typu X-ART, jde tedy o páskový měnič. Jeho kovová vrstvička má plochu celkem 2420 mm2, což je ekvivalent dvoupalcové kaloty. Oproti klasickému řešení má ale pásek naprosto zanedbatelnou hmotnost 0,17 g a tak může na elektrické podněty reagovat výrazně rychleji, byť častým důsledkem bývá subjektivně příliš malá „hmota" zvuku, taková přílišná éteričnost.

Přední panel kromě měničů odkazuje i na tradici profi sféry trojicí prvků – kromě kolébkového spínače je tu ještě velký ovladač hlasitosti, díky kterému lze jemně vyladit hlasitost jednotlivých kanálů třeba při asymetrickém umístění reprosoustav. Pokud by to nestačilo, na zadní straně nalezneme ještě trojici kontrolních prvků, které umožní jednak ekvalizér úrovně 5 000 Hz (+/- 6 dB) a 300 Hz (+/- 6 dB), tak také zisk výškového měniče (+/- 4 dB). Není tak žádný problém umístit ARTist 5 v podstatě kamkoliv, regulace by měla vyřešit téměř jakýkoliv potenciální nesoulad. Snad jen úzká štěrbina zadního bassreflexu by mohla být limitem toho, že reprosoustavy by nemusely být přiraženy úplně ke zdi.

Výrobce udává na dané rozměry vcelku impozantní frekvenční odezvu – 50 – 50 000 Hz. I naměřené hodnoty tomu vcelku odpovídají, což v dané cenové třídě rozhodně stojí za pozitivní zmínku. Dobře tak poslouží i středně náročným domácím tvůrcům, nejen milovníkům kritického poslechu. V blízkém poli dokonce ani není potřeba žádná potřeba podpory subwooferu, ten by se hodil až ve středních místnostech.

ARTist 5 by se rozhodně mohly honosit přívlastkem multimediální. Kromě 3,5 mm vstupu na čelní straně můžete využít i symetrické XLR či nevyvážné RCA konektory. Speciální konektory také umožňují spojení libovolného počtu monitorů a ovládání jejich hlasitosti jen jedním z nich. Bez zajímavosti není ani připojení pomocí USB, kdy reprosoustava funguje jako externí zvukové zařízení. Bezproblémová je instalace i provoz, dokud ovšem nebudete chtít víc než Red Book standard; přehrávání 24 / 96 a vyšších rozlišení se nám bohužel nezdařilo.

Většinu času strávily ADAM Audio ARTist 5 ve společnosti předzesilovače / D/A převodníku ASUS Xonar Essence One MUSES, případně na pre-out výstupech NAD C370 a Electrocompaniet ECI 6DS. K propojení jsme používali symetrické kabely Vincent, cinche Eagle Cable, Monster Cable a QUAD. Kvalitu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B, analogovými zdroji signálu se stal Pioneer BDP-LX71 či Musical Fidelity V90-DAC. Pro srovnání jsme hráli na Sonus Faber Olympica I, Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.

Předností páskového výškového měniče je rozhodně jeho rychlost, detailnost a čistota, které se v této cenové úrovni málokdo vyrovná, ale přeci jen jde o kovový pásek, který má jemnost a rafinovanost až někde za všemi dříve jmenovanými vlastnostmi. I proto se zdálo, že sykavky Candice Night ve „Fires at Midnight", titulní písni alba od Blackmore´s Night mají tendenci být trochu výraznější, stejně jako právě vyšší tóny měly při tichém poslechu zjevně navrch. Pásmo se vyrovná teprve u střední hlasitosti, takže třeba noční poslech v tichém bytě se spícími dalšími členy domácnosti není úplně optimální. Na druhou stranu právě vyšší podíl vysokých tónů dává pocit vysoké detailnosti a lehkosti zvuku, tu podporuje i již zmiňovaná skvělá rychlost reprodukce.

Na svou cenu a velikost jsou ARTist 5 příjemně dynamické – patrně dar profesionálních genů. Skvěle vyznívá „Flamenco Sketches" od Milese Davise z jeho legendární desky „Kind of Blue". Piano i kontrabas mají velmi živoucí energii a důraz, objem zvuku je nečekaně velký, stejně jako důraz v oblasti spodních oktáv. Je tu také zjevná snaha o maximální, typicky studiovou kontrolu, byť ARTist 5 nejsou typicky studeným profíkem, jejich ladění je až líbivě kulaté a vřelé, takže se pohodově poslouchají v jakékoliv situaci a po jakkoliv dlouhou dobu.

Jakkoliv středobas umí sáhnout subjektivně pěkně hluboko, přeci jen je limit 50 Hz naprosto zjevný. Varhany v Rutterově „Nativity Carol" v podání sanfranciských Choral Artists jsou spíše tak nějak informativní, přes sympatickou snahu prostě malý kabinet nemá šanci vygenerovat dostatečnou energii. Naproti tomu jsou hlasy nádherně srozumitelné a rozlišené, celý sbor působí velmi sugestivně, byť i zde je občas cítit poněkud prezentnější záchvěv sykavek a ženských hlasů ve vyšších polohách. Není to každopádně nic nepříjemného.

Co jde malým monitorům opravdu výjimečně skvostně a v čem se vyrovnají systémům s cenou mezi 30 – 40 tisíci, to je podání dřevených perkusí. Naprosto úchvatné bylo podání bubínků a paliček v „Dog Breath", coververzi skladby Franka Zappy od Omnibus Dog Ensemble ze sampleru „IsoTek Ultimate Set-Up Disc". Rány jsou řízné, energické, tóny mají velmi rychlý náběh a kontrola zůstává bezproblémová až do rozpuštění tónu ve zvukovém celku. Autoritativní údery podporují i dojem velmi přesného časování reprodukce, hudba tak má atraktivní tah na branku.

To samé lze vypozorovat v rockové „Exiles" z živáku „USA" od King Crimson. Ostré kytary, kontrolovaný a dobře rozlišený zvuk umí přenést onu živou atmosféru a rockovou dravost a naléhavost. Energie těmto drobečkům rozhodně neschází, byť celkový dojem je poněkud zmenšený, jako při pohledu zmenšovacím sklem. To je prostě daň za monitorový zvuk z malých rozměrů.

Páskové měniče často mívají problémy s reprodukcí prostoru, respektive s velmi výraznou směrovostí. To není případ ADAM Audio ARTist 5, rozložení nástrojů v prostoru je skvělé, jak se ukázalo v „Polo Mze Pt. II" z pera Ted Sirota´s Rebel Soul, kteroužto skladbu najdete na „Naim Sampler 7". Abychom byli féroví, i zde je určitá směrovost cítit, ale rozhodně není třeba se bát toho, že se zvuk rozpadne při sebemenším pohybu. Na běžné sedačce či v oblíbeném křesle se můžete vrtět dle libosti.

Malé aktivní monitory ADAM Audio ARTist 5 jsou potvrzením toho, že německý výrobce si svou pověst zaslouží. V dané cenové třídě jde o skutečně luxusně vypadající a luxusně hrající malé reprosoustavy, disponující dobře vyváženou kombinací studiové strohosti a přenosti a muzikálnosti, kterou ocení běžní domácí posluchači. Tím nejúžasnějším na nich je fakt, že poskytují pro běžný každodenní poslech vysoký komfort – ať už jsou to různorodé, maximálně bezproblémově fungující vstupy, ať už je to možnost dokonalého přizpůsobení akustice prostoru či právě přesný, čistý a věrný zvuk, který má jen málo omezení. Je faktem, že ARTist 5 je spíše umělcem, než studiovým technikem, ale to vůbec nevadí. Důležité je totiž to, že je radost tyhle reprosoustavy poslouchat a pokud vám vyhovuje jejich cena, nutnost poslouchat víceméně v blízkém poli, přenesete se přes občasnou nadstandardní razanci výškového pásma, tak můžete mít skutečně skvělé a přitom velmi dostupné aktivní řešení, nabízející vysokou kvalitu reprodukce i užitné hodnoty a komfortu. Takže pokud vám není forma malých aktivních reprosoustav cizí, tohle může být velmi zajímavé řešení.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 (přes výstupy pre-out) a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Naměřená frekvenční křivka plně odpovídá cenové úrovni reprosoustav, navíc se s přehledem vejde do tolerance +/- 3dB v rozsahu 50 – 15 000 Hz, pak už je na křivce vidět poměrně rychlý propad, byť subjektivně je výšek stále dostatek. Je tu také vidět velmi malý zdvih v oblasti basů a výšek, ústící v pocit energického přednesu. Bas jednoduše umí kopnout a výšky zase poskytují dost informací, přičemž ani střednímu pásmu není co vytknout.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 19 180,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělé výrobní provedení

+ dostatek vstupních konektorů

+ přesný, rychlý zvuk s bohatými detaily

+ umí zahrát dost nahlas a vyplnit i velkou místnost

+ pětiletá záruka a zjevně maximální spolehlivost

ZÁPORY

- při velmi tichém poslechu mají výšky znatelně navrch

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: ADAM Professional Audio | www.adam-audio.de 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha