„Nejodolnější reprosoustavy, které jsme kdy vyrobili", tak zní první věta popisku elegantních venkovních monitorů Bowers&Wilkins AM-1, kde A znamená „Architectural" a M zcela nepřekvapivě „Monitor". Mohou být i instalační, čistě funkční reprosoustavy hezké? Dobře hrající? Prostě skutečně high fidelity? Ale ano; možná vás to překvapí, ale ano.

K povídání o mírně netradičních, v podstatě vždy však podceňovaných reprosoustavách pro venkovní použití (kdo by nechtěl při grilování či snídani na terase poslouchat svou oblíbenou hudbu?), nás inspiroval volný seriál o mulitroom instalacích a inteligentním bydlení. Ostatně i sebevědomé prohlášení legendární britské značky ledacos napovídá, stejně jako první dojem z osobního setkání. Protože tam, kde byste čekali nevzhlednou, nezajímavou a hlavně maximálně funkční krabici s nějakým tím reproduktorem, najdete elegantní, i náročným estetickým měřítkům vyhovující tvar, který se od běžných reprosoustav liší snad jen tím, že víc vydrží. Dokonce svádí k tomu, abyste je díky atraktivnímu vzhledu a příznivé ceně využili třeba i jako efektové kanály pro domácí kino.

Základem designu B&W AM-1 jsou jemné tvary, obliny, zakulacení a absolutní ignorance pravého úhlu. Nesnímatelná, průzvučná kovová krycí mřížka zabírá kompletně celou přední stranu, je uložena v tenkém rámečku a mírně vypuklá, aby co nejlépe odolala všem vnějším vlivům. Rámeček je při pohledu ze stran oddělen od těla uzoučkou mezírkou, za ní pak ozvučnice zakulaceně pokračuje až na zadní stranu. Ta je k tělu připevněna masivním gumovým závěsem, takže u jinak uzavřené ozvučnice funguje jako účinný pasivní zářič.

Na spodní / boční straně vejci podobného těla s rozměry 31 x 18 x 21 cm (v x š x h) a hmotnosti 4 kg najdeme masivní otvor, do kterého se šroubuje držák tvaru zakulaceného L, díky němuž můžete plynule nastavovat sklon reprosoustavy. Snad jediným praktickým problémem je fakt, že držák je vymyšlen ideálně k připevnění skrz zeď a reproduktorové kabely je možné zavést pouze právě v místě, kde držák přilne ke zdi. Typické malé reproterminály vám práci sice také neulehčí, ale když už do nich kabel provléknete, bude držet napořád.

Vnitřní konstrukce nabízí klasickou technologii Bowers&Wilkins, na kterou jste v téhle cenové třídě od B&W zvyklí. Dvoupásmová konstrukce využívá tweeter v samostatné Nautilus ozvučnici pro minimální zabarvení, hliníková kopulka má průměr 25 mm. Na dané rozměry má středobasové pásmo na starosti poměrně masivní měnič – jeho 130 mm široká membrána je vyrobena ze skelných vláken.

S ohledem na cenu, rozměry a předpokládané užití jsou i technické parametry víc než dobré. Díky basovému zářiči v těsné blízkosti zdi si AM-1 sáhnou až na 46 Hz, známý tweeter zase umí vystoupat až k 50 000 Hz (s tolerancí +/- 6 dB). Přestože není tak úplně pravděpodobné, že by k reprosoustavám pro venkovní použití byl připojen extra výkonný zesilovač, u Bowersů vybavili tento monitor vcelku dost průměrnou citlivostí 86 dB (2,83V/m), která by i díky nominální impedanci 8 Ohm s propadem jen na úroveň 5,2 Ohmu vcelku zasloužila právě nějaký silnější stroj; na druhou stranu, poctivých 25 Wattů do 8 Ohm se ukázalo jako bezproblémové i pro party hlasitost.

Monitory Bowers&Wilkins AM-1 jsme poslouchali na dvou sestavách – na integrovaném zesilovači TEAC A-H01, jemuž signál dodával buď USB vstup a soubory s vysokým rozlišením, nebo streamer OXX Digital Tube. Druhým systémem byla redakční sestava NAD C370 a Pioneer BDP-LX71. Třetím pak fantastické duo od Denon – PMA-2020AE a DCD-2020AE. Jako kabeláž jsme použili dráty od Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a reproduktorové kabely Eagle Cable, HAMA a Supra. Kvalitu proudu zajišťoval Xindak XF-2000B. Pro porovnání jsme poslouchali jednak Harbeth Monitor 30, jednak Xavian Bonbonus.

Mnohé venkovní reprosoustavy nabízí primárně ochranu proti povětrnostním vlivům, kvalita reprodukce jde však trošku stranou. Ne tak u Bowersů... Překvapí vás zejména čistota a srozumitelnost zvuku, stejně tak jako objem a razance zvuku. V podstatě si v ničem nezadají třeba s modelem 686. Budete určitě překvapeni i objemem spodních frekvencí – na to, že basy generuje středně velký měnič a podporuje je jen pasivní zářič, je jich opravdu hodně a umí být i vcelku dominantní. Jde nicméně o charakter velmi příhodný pro hlučné venkovní prostředí.

Velmi solidní byla také reprodukce Haydnova „Smyčcového kvarteta v D moll, op. 76, č. 5 – Finale – Presto" (2L | 24/192 | FLAC) v podání souboru Engegardkvartetten. Dobrý dojem stál kromě čistoty a organizovanosti zvuku na jeho dynamice. Na tak malé reproduktory jsou AM-1 velmi živé, jejich hutný a sytý zvuk je tak laděn proto, aby se v exteriéru snadno prosadil. Při libovolné hlasitosti si můžete všimnout pevných, chvílemi až tvrdších tonů houslí. Toto autoritativní ladění pomáhá udržet zvuk pod plnou kontrolou.

Razance a energie sluší i poklidnějším, jednodušším skladbám typu Knopflerova „Privateering" (24/96 | FLAC) ze stejnojmenného alba. Kytara je opravdu velmi akurátní, prokreslená a kdo někdy slyšel hrát malé monitory z řady 600, bude jako doma. Snad jen spodních frekvencí je tu víc a jsou bohatší, takže když se ozve rána do velkého bubnu, AM-1 do toho dají vše a pořádně „bouchnou" – díky pevné ozvučnici se do zvuku nemísí nežádoucí rezonance. Někdo by snad mohl zvuk prohlásit až za trochu profesorský, my si nicméně myslíme, že pro reprosoustavy tohoto určení a cenové třídy jde o velmi slušně odvedenou práci.

Limity koncepce se ukážou až u opravdu náročných skladeb, jako je třeba „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem" („Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901). Přestože separace hlasů je stále na velmi dobré úrovni a můžeme si užívat množství informací, poněkud tu schází pozadí, tedy onen šum a odrazy prostoru, v němž se nahrávalo – zde konkrétně velké chrámové lodě. Onu až dýchatelnou atmosféru byste si ale ve vnějším prostředí stejně jen stěží užili.

Že to Bowersům jde nejen co do rozlišení výšek a energie a bohatosti basů, ale že opravdu mají i velmi pěkné středy, to vám ukáže „Misery" od Dave´s True Story (najdete v testovacím balíčku služby HD Tracks jako 24/96 FLAC). Snadno srozumitelný a prokreslený hlas melodicky odplouvá jako součást homogenního zvuku, rány do bicí jsou suché, sevřené a energické a vůbec mají tyhle monitory slušný talent pro timing.

Bowers&Wilkins AM-1 jsou překvapující. Nejen, že na rozdíl od mnoha jiných instalačních monitorů mají moderní šmrnc, takže byste si je s gustem dali i do pokoje a používali je pro běžný poslech, ony navíc hrají skutečně dobře. V dané cenové kategorii bychom se nebáli je prohlásit za zcela standardní hi-fi, které toho jaksi prostě víc vydrží. Pokud tedy zrovna hledáte vhodné ozvučení na terasy, do užitných prostor typu kuchyní, hal či pracoven, případně hodí-li se vám reprosoustavy, které snadno v libovolném úhlu zavěsíte na zeď a použijete třeba jako efektové kanály domácího kina, B&W AM-1 jsou parádní varianta. Uspokojí i vysoké estetické nároky, vydrží i nešetrné zacházení a běsnění matky přírody (stačí, když je čas od času přetřete a smažete tak všechny stopy používání), maximálně vám usnadní instalaci a k tomu všemu ještě hrají tak, jak byste čekali od jakýchkoliv jiných reprosoustav značky Bowers&Wilkins s podobnou cenovkou. Což – upřímně řečeno – je skutečně úžasné a nečekané. AM-1 jsou skvělým důkazem, že i jinde než u velké hifi sestavy můžete mít příjemný a realistický zvuk.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 15 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 100 Hz a výše, v pásmu 10 – 100 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Podíváte-li se na průběh naměřené frekvenční křivky, budete mile překvapeni – v běžném prostoru, blízko stěny (tak jak velí nutnost instalace na stěnu), je čára až fantasticky rovná. V podstatě celý frekvenční rozsah se vejde do přísné tolerance +/- 3dB, nenajdeme žádný exces, žádný nežádoucí peak. Nástup reprodukce v plné síle bychom posadili na naprosto dostatečnou hranici lehce nad 40ti Hz, tedy ještě o kousek níž, než praví oficiální dokumentace.

Kč 7 990,- / ks

--- --- --- --- ---

KLADY

+ opravdu elegantní a extra odolný design

+ když už je přiděláte, drží

+ jakákoliv špína se velmi snadno setře

+ překvapivě dospělý, plnokrevný zvuk

ZÁPORY

- není možné si zvolit jiný držák, občas budete muset více přemýšlet nad úhly

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha