Berlínská scéna je v uměleckém světě skutečný pojem, synonymum pro progresi a originalitu. Možná méně známý je fakt, že i ve světě nahrávání je Berlín jedním ze zásadních měst. Minimálně díky značce, kterou Georg Neumann založil v roce 1928 a obdařil svým jménem. Z množství různých aktivit se brzy vydělila ta nejvýjimečnější, což byla výroba mikrofonů. Jen málokteré studio (a že jich je po celém světě enormní množství), nezávisle na velikosti, tak dnes ve své výbavě nemá alespoň nějaký z mikrofonů Neumann. Tak trochu okrajově právě v porovnání s mikrofony najdete ve firemním katalogu aktivní studiové monitory, jejichž výrobou se Neumann zabývá od roku 2010. Navazuje tam ale na mnohem starší tradici firmy Klein + Hummel, která na svět přišla už v roce 1945.

K poslechu špičkových profesionálních aktivních reprosoustav nás přiměla zkušenost s čím dál častěji se objevujícími domácími stylovými aktivními reprosoustavami – z poslecních například KEF X300A, ale i Dynaudio XEO a mnoho dalších. Co má ale dělat ten, který touží po skutečně nekompromisním zvuku, zejména patrně ze svého PC, má dost peněz, ale touží zachovat maximální jednoduchost celé koncepce? Co třeba kombinace studiových aktivních monitorů a USB D/A převodníku?

Dobrým kandidátem na pozici reprosoustav v této kategorii a tomto segmentu by mohl být nejnovější přírůstek v katalogu berlínské firmy. KH 310 A jsou kompaktní, ale již dospělé, plnorozsahové třípásmové aktivní monitory, určené pro blízký odposlech, případně střední vzdálenost – tedy ideální zařízení pro použití v blízkosti vašeho počítačového pracoviště. Mimochodem, ono „KH" v názvu prý znamená Klein Hummel, neboli „Malý čmelák". Je to ale spíše shoda okolností, protože jak již bylo naznačeno, jde o příjmení zakladatelů původní firmy – Waltera Hummela a Horsta Kleina.

KH 310 A výrobce zakuklil do velmi kompaktního těla – třináctikilogramový monitor má rozměry 25,3 x 38,3 x 29,2 cm (v x š x h), je tedy postavený na šířku, ideálně pak určený k pověšení na stěnu, případně k zavěšení do praktického (ale podle profi vzoru nikoliv estetického) stojanu. Grafitová barva povrchu je odvislá od použitého materiálu LRIM (Low Resonance Integral Molding) – na vnitřní kostře z MDF je natažen polymerový povrch, účinně minimalizující rezonance. Není také možné čekat od Neumann KH 310 A kdovíjakou eleganci – jde o čistokrevné pracanty a podle toho také působí. Jediným hravým prvkem je kosočtvercové logo výrobce, sloužící jako vypínatelný indikátor provozního stavu – bíle září, je-li monitor zapnut, červeně pak při přetížení.

Čelní stěna je téměř dokonale vyplněna trojicí reproduktorů, dominantou zadního panelu je skutečně masivní žebrování chladiče, vyvedené do stejné výše jako po obou stranách umístěné držáky pro uchycení na zeď. Kromě napájecí zásuvky s kolébkovým, poněkud nepohodlně zapadlým přepínačem On / Off ještě do tří „pater" rozdělené korekční přepínače a jediný vstup v podobě analogového XLR konektoru. Vícepolohové přepínače umí upravovat křivku frekvenční charakteristiky zvlášť pro každé ze tří pásem až o 7,5 dB, u výšek také do kladných hodnot. Dále lze regulovat maximální SPL v rozmezí 94 – 114 dB (my jsme neměli problém ani s nejnižší hodnotou) a zisk vstupu mezi hranicemi -15 až 0 dB. Pak už si zbývá jen zvolit svítivost loga / stavové diody a místo uzemnění.

Uvnitř KH 310 A tepou poměrně výkonné koncové stupně, pracující ve smíšené třídě AB. Pro středy a výšky mají výkon 70 Wattů, basová sekce je osazena 150ti Wattovou verzí. Jednotlivá pásma dělí výhybka 4. řádu se strmostí 24 dB / oktáva na úrovních 650 a 2 000 Hz. Trojice použitých reproduktorů pochází z hlav firemních inženýrů – pro tento model byl nově vyvinut basový měnič s polymerovou membránou o průměru 210 mm; zaujme vás patrně jeho prořezávaný masivní závěs a bez zajímavosti není ani aplikovaná technologie ELFF (Extremely Linear Force Factor), bojující proti zkreslení při velkých výkmitech. Výrazná látková kopulka středotónového reproduktoru evokuje osvědčenou koncepci středové kaloty, jíž používá například i věhlasné ATC a má průměr solidních 7,6 cm, v matematicky pečlivě modelovaném zvukovodu usazená kopulka měkké látkové vysokotónové kaloty má pak průměr 2,5 cm. Dohromady jsou i díky objemu ozvučnice něco přes 16 litrů schopny tyto aktivní monitory plnohodnotného vyzařování mezi 34 a 21 000 Hz (měřeno v tolerančním pásmu + / - 3 dB), k přesnosti jim pomáhá i uzavřená koncepce.

Neumann KH 310 A jsme poslouchali hlavně v blízkém poli v poslechových prostorách dovozce, firmy PANTER. Nejlepším dostupným partnerem se ukázal Benchmark DAC1 PRE s USB připojením, kdy zdrojem signálu byl primárně notebook s Windows 7 a přes WASAPI protokol a foobar2000 posílal hudbu ve formátu FLAC, často i s rozlišením 24 / 96 (více už DAC1 PRE kvůli limitům USB nezvládl – skrz ostatní lze využít až 24 / 192). Symetrickou kabeláž s XLR konektory dodal Sennheiser.

Jako první zazněla ze sestavy „Misery" od Dave´s True Story („Unauthorized" | 1999 | Chesky Records | HDtracks | 24/96 FLAC). Nepřeženeme, když řekneme, že nás doslova vmáčkla do křesla. Byl to pocit, jako když po dlouhé době zase zavítáte do kina s pořádným plátnem a skvělým 3D obrazem, prostě jsme „byli tam". Monitory Neumann KH 310 A tak do vzdálenosti dvou, dvou a půl metru umí vykreslit naprosto fantastický, plastický a nesmírně hluboký prostor, jdoucí opravdu hodně daleko za osu reprosoustav a beze zbytku vystupující z ozvučnic, které od prvního okamžiku akusticky mizí. Je znát opravdu studiová, nekompromisní přesnost, kombinovaná však s až překvapující dávkou muzikálnosti, zvuk totiž plyne s absolutní lehkostí, nadýchaností a přirozeností mraků na letním nebi. Byli jsme u této skladby zvyklí na štědrou porci basového základu, který ale Neumann osekal na velmi decentní objem – z basového měniče totiž vychází jen skutečně existující basová linka, nerozbředlá, nezkreslená a velmi rychlá. Baskytary je tak méně a nepůsobí tak prvoplánově bombasticky a dominantně, zato se do uší vkrádá neodbytný pocit, že právě takhle je to správně.

Zmíněná basová decentnost ale rozhodně neznamená, že je nejnižších oktáv málo. Ba naopak – občasný mocný úder do kotlů v „Privateering" (Mark Knopfler | „Privateering" | 2012 | Linn Records | 24/96 FLAC) jako kdyby podpořil nějaký skutečně masivní subwoofer. Takový záběr, konkrétnost a důraz bouracího kladiva jsme od uzavřené ozvučnice nečekali. Samozřejmost, s jakou ovládá masivní příval basu, byste na první poslech přiřadili spíše k robustním, velkoobjemovým sloupům, než k relativně kompaktním monitorům. Samozřejmě tento dojem platí pro blízký poslech, už někde kolem tří metrů se ve velké místnosti Neumann KH 310 A poněkud ztratily. Z našeho pohledu (tedy použití těchto monitorů pro high endový zvuk z PC) jde však stále o ideální řešení do pracovny. Nezapomínejme také na možnost ovlivnit zvuk ve velmi širokých mezích.

Brubeckův hit „Take Five" (The Dave Brubeck Quartet | „Time Out" | 2009 | SONY | 88697 39852 2 | 16/44,1 FLAC) nám předestřel nádherně podané činely. Jen z mála systémů můžete cítit podobnou samozřejmost a přirozenost, údery do kovových ploch jsou dokonale zrekonstruované, přirozené podání textury i průběhu tónů je skutečně perfektní. Díky tomu jako kdyby se činel skutečně zhmotnil v poslechovém prostoru. Nejbáječnější je však kombinace rychlého zvuku, autority, nadhledu a na druhé straně takové dynamické a výkonové rezervy, že vše působí dokonale uvolněně.

Dynamika a důraz došli Neumann KH 310 A tak trošku až v nesmírně komplexním Verdiho „Requiem: Dies Irae" (Bowers&Wilkins + Londony Symphonic Orchestra | diriguje Sir Colin Davis | 16/44,1 FLAC). Velký sbor a velký orchestr v bouřlivém úvodu skladby jsou sice stále velmi dobře kontrolované, mají potřebnou přehlednost, ale už tak trošku schází důraz a energie. Třeba velké kotle jako kdyby nestihly plně se vydělit od zbytku zvuku a tudíž pořádně „prásknout". Informací je každopádně ale stále opravdu hodně, podle nejlepších studiových standardů.

Že ale do suché „studiovosti" mají KH 310 A opravdu daleko, o tom nás přesvědčil Leonard Cohen se svou nádherně vláčnou „By the rivers dark" („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 8869198262). Fantastické separování nástrojů i hlasů, naprosto čisté a srozumitelné i poměrně zanořené doprovodné vokály a vlastně všechno organizované s gigantickou rezervou a nadhledem. Právě z této skladby je dobře znát velmi široký sweet spot v pravolevém směru, ale zato poměrně úzké vertikální poslechové pole. To ale opět naprosto vyhovuje zamýšlenému použití u pracovního stolu a poslechu v menších prostorách.

Neumann KH 310 A je skutečně skvělý nástroj, který ale (nahlíženo optikou domácího uživatele, uvyklého standardů high fidelity) není pro každého. Jde o nekompromisní, high endové aktivní řešení, dokonalé právě pro náročné „počítačové" posluchače (samozřejmě nic nebrání libovolnému jinému použití v konvenčněji pojatých sestavách, ale tam už by mohlo být problémem očekávané užití pro poslech v blízkém poli). Snad je jen škoda, že není přítomný USB konektor, ale třeba kombinace s Benchmark DAC1 PRE se ukázala jako výborná. Není patrně třeba znovu opakovat, jak fantasticky KH 310 A hrají, pro ujištění se vraťte k výše napsaným odstavcům, případně se ujistěte prvotřídní naměřenou frekvenční charakteristikou. Jediným reálným problémem tak může být vnější vzhled těchto profi monitorů. Pokud vás ten neodradí, pokud zapadnou do vašeho rozpočtu, jděte do nich – zapomeňte, že jsou to zvukařské nástroje a užijte si jejich muzikální, detailní a totálně podmanivý a přirozený zvuk. Stojí totiž opravdu za to...

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 100 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 400 Hz a výše, v pásmu 10 – 400 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala s FLAC soubory přes foobar2000 a Benchmark DAC1 PRE s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním. Impedanční křivka je zde ze zjevných důvodů nerelevantní.

V prvé řadě je nutno smeknout klobouk před téměř dokonale plochou křivkou v důležité části pásma, v řadě druhé poznamenat, že jde o měření v neutrálním nastavení. Snadno by bylo možno korekcemi jednotlivých pásem výsledné měření pozměnit a při dostatečné péči snad ještě trochu vyhladit, zvláště v oblasti basu, i když nijak zásadně. Deklarovaný nástup na hodnotě 34 Hz je naprosto realistický, propad na úrovni 65 Hz, stejně jako mírný peak na 200 Hz lze přisoudit chování prostoru. V přísné toleranci se i bez korekcí a v akusticky neupravovaném prostoru Neumann KH 310 A držel referenčních standardů někde mezi 100 a 15 000 Hz – věc často nevídaná v domácí sféře i u násobně dražších produktů. Zvláště pásmo 400 – 11 000 Hz je skutečně imponujícím způsobem ploché. Pokud si tak právě ve svém prostoru trochu pohrajete s nastavením, máte šanci na jeden z opravdu nejupřímnějších zvukových projevů bez ohledu na třídu (ale pozor – míra reality pak bude odvislá od nahrávky a zdroje signálu výrazně více než jinde...).

Kč 94 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ referenčně přesný zvuk

+ dynamika, detailnost a prostorovost zvuku

+ přes studiovou autoritativnost a přímost je ve zvuku i dost muzikality

+ „neprůstřelné" výrobní provedení

+ kompaktní rozměry

ZÁPORY

- estetika vskutku nebere ohled na domácí uživatele

- pouze XLR vstupy

- jsou určeny spíše pro blízký poslech nebo menší místnosti

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

PANTER

www.panter-praha.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 241 040 940

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha