Ačkoliv Wharfedale dnes již jako každý větší výrobce své produkty nechává realizovat v Asii, pořád jsou na nich patrné Anglií nasáklé kořeny. Však dodnes je zde hlavní kancelář, a také podstatná část výzkumu a vývoje. Wharfedale je prostě jednou z anglických legend, jejichž výrobní portfolio sahá od základních, velmi dostupných modelů až do sfér high endu.

Rok 2012 byl pro Wharfedale mimo jiné ve znamení představení nové řady Diamond 100, výše postavené alternativě osvědčené série Diamond 10. Dnes si představíme druhý nejnižší model, dvoupásmovou regálovou reprosoustavu s označením Diamond 122, patřící do té absolutně nejpřístupnější cenové kategorie.

Malé, levné stojanové reprosoustavy jsou vzhledem k dispozici poslechových místností i peněženek posluchačů v Čechách velmi oblíbeným artiklem. Diamond 122 se pak jeví jako velmi agilní zástupce této třídy už od prvního pohledu. Vzhledově se zbavuje asijských rysů, například reproduktory již nejsou obkrouženy silnými stříbrnými rámečky, ale pouze decentní, vkusnou linkou. A ačkoliv se jedná o standardní konstrukci z MDF, pokrytou vinylovou fólií, výslední dojem působí velmi dobře.

Ostatně o výrobní kvalitě hovoří i hmotnost téměř 7,5 kg na jeden kus, to při skromných rozměrech 35,4 x 19,6 x 29,5 cm. Vzhledu zepředu dominují dva měniče, vyplňující téměř celou plochu na okrajích mírně zkosené desky, pod nimi můžeme objevit ještě úzkou štěrbinu, táhnoucí se po celém obvodu ozvučnice a sloužící jako vyzařování všesměrového bassreflexu. Přední stěna je podle zvyku poslední doby provedena v černém lesku, kdežto zbytek ozvučnice má vybranou barvu. Ani zadní stěna nijak nepřekvapí, bi-wiringové reproterminály jsou vcelku standardní a bez problémů jim můžete svěřit jakékoliv kabely, které nestrhnou Diamond 122 z jejich pozice na stojanu.

Sto dvacet dvojky jsou osazeny dvěma reproduktory, pracují tedy ve dvou pásmech a jsou koncipovány, jak již bylo naznačeno, jako bassreflexové. O výšky se stará látková kopulka s průměrem 2,5 cm, středobasovou sekci pak obstarává 16,5 cm široká membrána z tkaného kevlaru. I to potvrzuje slova výrobce, že konstrukce vychází z filozofie úspěšné řady Jade.

Výrobce udává u tohoto modelu nadprůměrnou, i když ne extrémně vysokou citlivost 87 dB, která by již měla zajišťovat bezproblémovou spolupráci s libovolným zesilovačem. K tomu pomůže i nominální impedance 8 Ohm s přiznaným poklesem na 4,2 Ohmy, tedy opět žádný extrém (ačkoliv měření naznačují, že by se slušelo nazvat Diamond 122 spíše šesti, ne-li při hodně konzervativním přístupu 4 Ohmovou reprosoustavou).

Wharfedale Diamond 122 by měly být schopny reprodukovat frekvenční pásmo 45 – 20 000 Hz, výrobce však neudává toleranční pásmo. Hodnověrně se však jeví spíše + / - 6 dB, v tradičním pásmu + / - 3 dB je realita někde kolem 54 Hz. Ani tak se však vzhledem k velikosti nejedná o ostudu. Dělící frekvence leží na prahu 2 300 Hz, o tom se ale z měření frekvenční odezvy vůbec nedozvíme (což je výborné), je to však dost znát na vzestupu impedance, ačkoliv do žádných kritických hodnot.

Diamond 122 jsme poslouchali v břežanském studiu HIFI partner. Zdrojem signálu zde byl slušný CD přehrávač Yamaha CD-S700, zesilovaly pak modely Electrocompaniet ECI MK2, Arcam A38 nebo také sestava monobloků a předzesilovače od „krabičkového“ výrobce Firestone Audio. Kabeláž pocházela od firmy Vincent, o kvalitu napájení se příkladně staral IsoTek Sirius.

Jedna z nejznámějších skladeb britských Pink Floyd, „Time“, začíná návštěvou cinkajícího hodinářství. Wharfedale se s tímto potenciálně dosti agresivním souzvukem dokázaly poprat víc než dobře, poznáme skutečně znějící kov, hodiny jsou navíc plasticky rozvrženy v prostoru, to vše při velmi neagresivním, poklidném vyznění, které neútočí na bubínky, ale pouze prostírá zvukovou informaci. O chvíli později můžeme ve skladbě vystopovat rytmický puls, který ale vnímáme jen jako informaci, chybí mu hlubší tělo i průraznost – to je jednak důsledek fyzikálních omezení litrově malého objemu, jednak spíše na informace než na důraz zaměřeného vyladění sto dvaadvacítek.

V podstatě stejný jev pak můžeme vyposlechnout u úvodního tracku „A Fortnight in France“, jazzové pohody od Patricie Barber. Kontrabas sice zřetelně slyšíme, Wharfedale ale nepřepínají své síly a nesnaží se jeho tóny reprodukovat v plném objemu, kde bychom již dozajista narazili na nepříjemné zkreslení. Zvuk se celkově nese hlavně v zaměření na čitelnost reprodukce a respekt k materiálům nástrojů – třeba metličky na činelech skutečně rozechvívají kovovou masu, byť objemově trochu menší. Diamond 122 se nesnaží vám zvuk vnutit, prostě si plynou svým vlastním způsobem. Je radost poslouchat jejich frekvenční vyrovnanost a přehled nad informacemi, neždímají z vás ale emoce.

Tesknou „Hurt“ vede hluboký hlas Johnnyho Cashe, stojící nad vším ostatním. Vokál je prokreslený a detailní, stejně jako piano a vlastně všechny zvuky všech přítomných nástrojů, vše navíc drží pohromadě na homogenní zvukové scéně – píseň si plyne přehledně a klidně, asi jako dokumentární film; Wharfedale Diamond 122 působí velmi „akurátně“, ani se nepokoušejí o efektní a barevně příjemné ladění. Ačkoliv na nich v podstatě v poměru k ceně nelze téměř nic hanit, právě onen těžko definovatelný pocit „živosti“ a „drajvu“ u nich lehce schází.

To se ostatně projeví i u složitější klasické hudby, třeba u Mussorgského „Velké brány Kyjevské“ – je až neuvěřitelné, jak realistické barvy vtisknou Diamond 122 jednotlivým nástrojům, jak zvládají jejich tonální charakteristiku a vykreslení jednotlivých sekcí v prostoru. Zde se projevují až jako studiové, přesné monitory, oproti typicky studiovému „chladu“ ale přidávají alespoň špetku vřelosti, jakkoliv je nemůžeme nazvat muzikálními. Wharfedale si svůj charakter navíc víceméně držely se všemi připojenými zesilovači, byť výrazně elektronkový projev nebo zesilovač ve třídě A by jim mohl dodat právě ten příjemný šarm. Nicméně – to je ovšem logické vzhledem k jejich velikosti – když má přijít právě v této skladbě vyvrcholení, podložené mohutnými údery do kotlů, prostě nepřijde. Zvuk je stále stejně přehledný, informující o veškerém dění, ale razance mu zkrátka ve spodních oblastech schází. Je to ale v podstatě neférové, chtěli-li bychom jim toto skutečně vytýkat – dosud jsme neslyšeli žádné jiné levné malé reprosoustavy, které by tento problém překonaly.

Hlavní silou Wharfedale Diamond 122 je jejich vyrovnanost, uvěřitelnost a kontrola – to ukazuje třeba McFerrinova „Don´t worry, be happy“. A ano, jak praví sám zpěvák, budete „happy“. Dobrý cit pro středové frekvence a realističnost hlasu, na němž je celá skladba postavena, dělají z poslechu příjemný zážitek. Slyšíme hlavní vokální linku a bez problémů lze sledovat i ty ostatní, skryté v pozadí. Hlas je navíc příjemně „lidský“ a čitelný. Poklepávání o tělo pak ukazuje, že 122kám neschází dynamické schopnosti – (nejen) při vyšších hlasitostech jsou údery velmi realistické a plastické.

Že ale nejsilnějším talentem malých diamantů jsou velmi pěkné středy a informační bohatost, o tom přesvědčuje Eva Cassidy se svou „True Colors“ z alba „Best Audiophile Voices“. Tóny můžeme sledovat hodně dlouho, až do jejich pozvolného doznění, což příjemně umocňuje realistický dojem z reprodukce. Wharfedale také umí vydolovat z nahrávky až překvapující množství detailů, aniž by se „utopily“ ve změti hudebních informací. Vše je velmi dobře kontrolované, ale opět spíše až zvukařsky přesné, než muzikální.

Wharfedale Diamond 122 předvádějí, ačkoliv se to snad nemusí na první poslech zdát, velmi solidní výkon. Vezmeme-li v potaz, že stojí pouhých deset tisícovek, jejich zpracování je dobré a jejich zvuk se přibližuje ideálu věrné reprodukce, jak lze vyčíst z měření i vyposlechnout v téměř libovolné kombinaci. Mezi přednosti patří bezpochyby možnost libovolného umístění, nenáročnost na připojený systém a schopnost vyzdvihnout z nahrávky velké množství detailů a udržet si přehled i v těch nejsložitějších kompozicích. Snad i díky tomu jsou ale méně živé, kladoucí důraz hlavně na přítomnost všeho, co je jim servírováno v příchozím signálu. Kdo ale dává přednost právě informacím, zvukařské preciznosti a nepřibarvené věrnosti, tomu se zažerou pod kůži a díky neúnavnosti a poklidnosti svého charakteru mu umožní poslouchat hodiny a hodiny v kuse, to vše při skutečně nízkých nákladech na pořízení.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto je důležité výsledky brát hlavně jako orientační – prostor má vliv hlavně na reprodukci výšek. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční odezva Diamond 122 se zdá být na poměry cenové třídy a koncepce reprosoustav víc než dobrá. Od nějakých 600 Hz do 10 000 Hz je rovná jako podle pravítka, mírný hrbol na nejvyšších výškách má na svědomí zčásti též charakteristika PCM měřící stopy, takže vlastně od vyšších basů přes celé pásmo jde o nesmírně precizně „měřící“ bednu. Reálný nástup reprodukce bychom mohli vystopovat na úrovni cca 54 Hz, i kdyby to ale mělo být 60, stále jde o adekvátní hodnotu v poměru k objemu ozvučnice.

Impedanční křivka sice také není nikterak kritická, a to ani peak jdoucí k 25 Ohmům na úrovni dělící frekvence. Pokud bychom měli být konzervativní, velká část průběhu impedance se pohybuje kolem linky 5 Ohmů, takže reprosoustava by měla být rozhodně označena jako 4 či 6 Ohmová, 8 Ohmů je tak možná mediánem všech hodnot. Výrobce ovšem upřímně deklaruje pokles na 4,2 Ohmu v oblasti cca 150 – 280 Hz, celkově si prostě na měření nelze stěžovat.

Kč 9 290,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ příjemný, vyrovnaný a kompaktní zvuk

+ dostatek detailů a čistá reprodukce

+ pocitově plné basy

ZÁPORY

- jsou sice velmi akurátní, ale trochu méně strhující

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

RP Audio

www.rpaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 737 366 831

HIFI partner

www.hifipartner.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 731 663 566

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha