Skotský Tannoy jako kdyby v posledních měsících vyvíjel čím dál větší aktivitu a v současnosti patří mezi nejpilnější výrobce z pohledu představování modelových novinek. Jedním z posledních příspěvků do katalogu je druhý nejvyšší model druhé nejzákladnější řady Revolution. Maličké regálovky DC6 by neměly mít podle ceny žádné zásadní ambice, ovšem jak je u Tannoy v době nedávné velmi dobrý zvykem, skrývá se v nich více, než se na první pohled zdá.

Jestliže se stojanovým reprosoustavám s despektem říká „ptačí budky", Revolution DC6 tuto asociaci svým vzhledem jen podporují. Ačkoliv je ozvučnice netradičně striktně pravoúhlá, nezapře v sobě typický rukopis svých tvůrců. Široký kovový rámeček kolem koncentrického reproduktoru, hodnotně působící dýha, bezchybné výrobní zpracování, přeci jen mírně se vzad zužující tělo dé cé šestek nebo čtveřice malých, ale dost pevných terminálů, to vše odkazuje na kvalitativní standard skotské firmy. Do „spotřební" kategorie pak zase odkazuje Revolution DC6 dvojice otvorů pro šrouby, umožňující jejich umístění na zeď (třeba v sestavě domácího kina či v restauraci či kdekoliv jinde...).

Legendární řešení DualConcentric integruje do jedné osy v bassreflexové ozvučnici palcový super tweeter a papírový šestipalcový středobas se zpevňujícím stříbrným lakem, evokujícím hliník. DC6 disponuje „standardní" impedancí 8 Ohm při slušné citlivosti 88dB. Kmitočtový rozsah 46 Hz - 35 kHz je pak velmi blízký obdobnému modelu ze Signature série, vlastně stejně jako ostatní psané parametry. Přestože měnič je zjevně totožný, rozdíly se dají připsat jiné konstrukci výhybky a levnějšímu, méně náročnému výrobnímu provedení.

Koaxiální měnič je tím, co umožňuje Revolution DC6 hrát v téměř libovolném umístění v prostoru. Optimální poslechové pásmo je velmi široké a také v horizontálním směru nadprůměrné. Přestože nejlepšího výsledku dosáhneme umístěním na stojany s osou cca v úrovni uší či mírně pod ní, s alespoň metrovou vzdáleností od všech stěn i mezi oběma kanály, ani na deset centimetrů ode zdi položené na knihovně nezklamaly. Zvuk sice maličko ztratil na přesnosti, ovšem celkový dojem zůstal - zvláště přihlédneme-li k pořizovací ceně - více než pozitivní. Velký rozptyl zvuku také nenutí posluchače natáčet reprosoustavy dovnitř či vně ideálního poslechového trojúhelníku.

Během testu hrály Tannoy Revolution DC6 nejčastěji s Vincent SA-T1 / Vincent SP-331MK, Lyngdorf TDAI 2200 a Marantz PM-KI Pearl. Zdrojem signálu pak byl buď laptop IBM R50e a na pevném disku obsažené soubory ve standardním i vysokém rozlišení nebo SACD Marantz SA-KI Pearl. Signálové, napájecí i reproduktorové kabely nesly značku Vincent, KrautWire, Proson či Monster Cable.

Tak jako typické Tannoy, i DC6 přes pozici jednoho z nejlevnějších modelů zachovávají talent pro přednes a vykreslení prostorné a na danou kategorii velmi pěkně spojité zvukové scény. To ukáže vibrafon Garyho Burtona na desce „Like Minds" a zvláště v její titulní skladbě. Podobně jako u KEF xQ20, avšak přeci jen o něco méně jistě, umí DC6 udržet vibrafon v prostoru mezi kanály, kde má být, aniž by přeskakoval z levého do pravého a zpět tak jak se to občas stává i „prostorově méně nadaným" reprosoustavám.

Trochu přeci jen méně uspokojivé je podání ambience například u živých koncertů - u Stingova „...All This Time" je v úvodní „Fragile" přeci jen dosti málo informací o šumu v publiku, jedná se o jakýsi homogenní, nekonkrétní šum pozadí, ačkoliv na nahrávce je skutečné šeptající a hovořící publikum včetně dozvuků klubového prostoru. Jakmile ale Gordon Matthew Thomas Sumner začne svým nezaměnitelným hlasem zpívat a přidají se nástroje téměř jazzového složení, vše se rázem zlepší. Obzvláště v oblastech středů jsou DC6 na svou cenu opravdu vynikající, hlas zpěváka i sboristek je jasně lokalizovaný a ohraničený v prostoru. Dobře zní také činely, ačkoliv jejich velikost je vzhledem k objemu reprosoustav poněkud zmenšená. Basa je ovšem o něco plošší, nejnižší frekvence prostě už kabinet vygenerovat nedokáže, což je vzhledem k litrovém objemu logické.

Tannoy Revolution DC6 také hrají velmi nenásilným způsobem, ačkoliv si dokáží zachovat „tak akorát" údernosti. „Paradise City" z pera Axela Rose a jeho Guns´n´roses tak pořád ještě má rockový charakter, podpořený značnou měrou také dobrým zvládáním časové domény nahrávek - dé cé šestky mají slušný timing a nebudete-li mít ovladač hlasitosti vytočený přespříliš vysoko, kdy už koncentrický měnič přeci jen nabírá na agresivitě nebo naopak příliš nízko, kde ještě zvukový projev není tak otevřený, odmění se DC6 pevným a jasným zvukem, udržujícím hranice mezi nástroji v přijatelné míře - zvuk je sice jednotnou masou, avšak nikoliv monolitem bez možnosti rozlišit kterou část zvuku tvoří který instrument.

Velkou silou koncentrických řešení Tannoy vždy bylo podání lidských hlasů - osvědčeným zkušebním kamenem je Palestrinova mše „Tu es Petrus" z „5 Masses" z katalogu Deccy. Prostor kostela zůstává v podání Revolution DC6 přeci jen poněkud stranou, přesto jednotlivé části sboru jasně slyšíme v poměrně široké zvukové scéně a hlasy nemají problém ani se sykavkami, ani s nesrozumitelností a v rámci dané cenové kategorie z tohoto pohledu patří DC6 k nejlepším momentálně dostupným reprosoustavám.

Komplexnější orchestrální díla jako je „Velká brána Kyjevská" z Mussorgského pera nejsou tím pravým, čím by se Tannoy měly krmit - ne snad, že by byla vysloveně neposlouchatelná, to zcela určitě nikoliv. Ovšem velikost ozvučnice a nepřítomnost poměrně dost důležité dolní části spektra dělají svoje a celá reprodukce tak poněkud postrádá působivost, navíc opravdová složitost nástrojového složení ústí v pevnou, přímou a čistě znějící zvukovou masu, ovšem bez možnosti oddělit jednotlivé nástrojové sekce v divočejších pasážích - ovšem patrně nikdo nečeká, že reprosoutavy tohoto typu by byly vhodnými pro reprodukci tohoto druhu hudby.

Naopak komornější akustický jazz je oblastí, ve které nové malé Revolution dojem udělat umí. Začátek živého koncertu Patricie Barber je sice postaven na poněkud méně objemné base, ovšem jakmile začne hlavní aktérka prozpěvovat svým hlasem, nepřítomnost spodních frekvencí přestává vadit - uhrančivě přesná barva hlasu, zvukové detaily i jemná bicí jsou velmi reálná, na cenovou kategorii do 20ti tisíc až neuvěřitelně. Odečteme-li basovou linku, v jejíž reprodukci - nereprodukci úřadují hlavně fyzikální zákony, Revolution DC6 jsou překvapivě plnohodnotné.

Ne úplně dokonalou, ale dostatečně dřevně znějící kytaru a kovově rezonující struny vytvořily dé cé šestky v „Good Morning Little Schoolgirl" Muddyho Waterse (jedno z nejlepších bluesových alb „Folk Singer"). Opět se mírně nedostává drobných ruchů pozadí či vnímání rezonance nástroje samého, ovšem i tak zní kytara velmi reálně a čistě, takže ačkoliv zůstává „reprodukovaný" dojem, není tu nic nepatřičného. Také oddělení hlasu a nástroje je dobře slyšitelné, o skvělém umístění v poslechovém prostoru nemluvě.

Tannoy Revolution DC6 toho za svou cenu nabízí opravdu hodně. Za šestnáct tisíc šlape na paty konkurentům s cenou okolo tisíců dvaceti. Hlavní zásluhu na tom má skvělá iluze prostoru, zmizení z poslechové místnosti, detailní a jasné výšky a umírněné, ale stále velmi reálné středy. Nepřítomnost a nevýraznost basové části frekvenčního spektra nutno hodit na vrub maličkým rozměrům a přeci jen také zařazení do opravdu základní cenové kategorie. Revolution DC6 spojují jednoduchý, ale poutavý vzhled, velmi dobré výrobní provedení a velmi dobrý zvukový projev - nemají sice nic, čím by na první poslech nadchly, ale nepřítomnost chyb a slušná úroveň každého aspektu jejich projevu je sama sobě staví do popředí v adekvátní cenové úrovni. A to je víc než se může zdát.

Kč 16 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ cena za odvedený výkon, velmi dobrý pro kategorii „do 20ti"

+ podání prostoru

+ čistota a příjemnost zvláště vyšší poloviny frekvenčního spektra

+ schopnost hrát plnohodnotně skutečně z police, bez stojanů

ZÁPORY

- ne úplně jistý projev v oblasti basů

- až minimalistický vzhled se někomu nemusí líbit

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

http://www.perfectsoundgroup.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha