Řada 800 britských Bowers&Wilkins patří mezi nejznámější a nejcennější obchodní značky v oboru high-endu audio. Nejnovější inkarnace osmistovkových modelů, byť je složení řady poměrně dost zjednodušeno a omezeno na pár typů, sbírají zvláště díky modernímu designu a špičkovému výškovému reproduktoru jedno ocenění za druhým. Byť v dnešním pohledu nepůsobí diamant v roli měniče tak unikátním dojmem jako před deseti lety, stále opravňuje výrobce k pyšnění se touto technologií přímo v názvu všech modelů nové generace - všechny nesou přívlastek Diamond.

805 Diamond navazuje přímo na 805 S, který v minulé generaci nabízel také dvoupásmovou koncepci, ovšem pouze s klasickou hliníkovou membránou. Aktuální verze odkazuje na staršího sourozence vnějším vzhledem, ale i ozvučnice byla mírně modifikována. Stěny dvanáctikilogramové reprosoustavy s poměrně skromnými rozměry 41,8 x 23,8 x 35,1 cm tvoří několik vrstev tlakově ohýbané dýhy o celkové tloušťce 3,5 cm, rigiditu dále zvyšuje známý dřevěný systém příček Matrix. Dvě pásma jsou rozšířena o bassreflex, využívající technologii Flowport, neboli konstrukci z pevného plastiku, posetou důlky, optimalizujícími proudění vzduchu. Nový model 805 hostí středobasový měnič z typicky žlutého tkaného Kevlaru, uchyceného pryžovým závěsem, od minulé generace vizuálně k nerozeznání. Všechny změny proběhly pod povrchem. Jedná se převážně o silnější dvojici neodymiových magnetů, jejichž účinek se efektivněji soustředí do potřebné mezery v koši. Průměr 16,5 cm se od minulé generace nijak nezměnil.

Pýchou celé soustavy je bezpochyby výškový reproduktor, patřící na momentální špičku - není možná mezi prvními třemi na planetě, přesto je svými kvalitami vysoko nad cenovou úrovní těchto monitorů. Membrána poháněná čtveřicí magnetů má průměr 2,5 cm a vyrábí se složitým způsobem v jedné z firem pracujících pro zbrojní průmysl. Na vzor se nanese tenká vrstva materiálu, nutného k vytvoření syntetického diamantu, to vše se tvaruje při extrémně vysokém tlaku a teplotě kolem 2000 stupňů Celsia. Tloušťka vytvořené membrány je pouhých 40 mikrometrů, tedy 40 milióntin metru. Membrána je tak křehká, že by se při doteku mohla rozpadnout, estetickou rovinu doplňuje pokovení tenkou vrstvou platiny. Vše je navíc schováno v neotevíratelné, typicky dozadu se zužující ozvučnici typu Nautilus. Ta absorbuje parazitní zvuky zadní strany membrány výškového reproduktoru, které by za normálních okolností mohly zkreslovat výslednou reprodukci. Celá výšková ozvučnice je navíc mechanicky odpružena od ozvučnice hlavní, čímž se minimalizuje nežádoucí přenos vibrací z velkého kabinetu.

Druhou opravdu podstatnou změnou vedle nového tweeteru je předělání výhybky, zvláště pak použitím kvalitnějších součástek - např. foliové kondenzátory nesou značku Mundorf. Výhybka je navíc prvního řádu s poklesem -6dB / oktávu a dělí oba reproduktory na kmitočku 4 kHz. Středobasový měnič tak zpracovává frekvence mezi 49 Hz a 4 000 Hz, od této hodnoty až do 28 000 Hz pracuje diamant. Všechny hodnoty jsou uváděny v tolerančním pásmu -3dB. Milé je, že 805 Diamond nejsou nijak zásadně směrově vyzařující a v poměrně širokém horizontálním pásmu je lze poslouchat téměř v jakékoliv poloze - pravda vertikální rozptyl je podstatně menší. I přes onu „nesměrovost" je ale jasně znatelný sweet spot tak akorát pro jeden pár uší. Nakonec je třeba ještě prozradit nominální impedanci 8 Ohm, neklesající pod hodnotu 4,7 a citlivost 88dB (2,83V / 1m). Ačkoliv tato hodnota vypadá nadprůměrně, čím silnější bude zesilovací prvek, tím lépe pro osm set pětky.

Bowers&Wilkins 805 Diamond mi bylo dovoleno naposlouchat v pražském studiu Altei spolu s doporučenou sestavou přístrojů Classé. Zdrojem signálu byl CD přehrávače Classé CDP-202, zesílení měl na starosti integrovaný model Classé CAP-2100 s výkonem 100W na kanál do zátěže osm ohmů. Kabeláž obstarala kompletně značka Oehlbach. Srovnával jsem alespoň orientačně s Harbeth Monitor 30, Usher Mini Dancer One a AdamVox SET / HE-W-ET.

„Pie Jesu" z Rutterova Requiem - nachází se jako vzorek na audiofilském CD Crystal Cable Arabesque - dává pocit, že hraje o třídu objemnější reprosoustava. V posledních modelech firmy Bowers&Wilkins se jedná o poměrně obvyklý jev, naladění středobasu míří spíše směrem k nejnižším možným frekvencím, obětuje pro to i maličko detailu, byť ani zde neklesá pod nadprůměr své kategorie. Přednes sboru je jasný, monitorově pevný, levo-pravý i předo-zadní prostor pak dosahují velmi dobré úrovně. I při vyšší hlasitosti čistota projevu nijak netrpí, zvuk není ostrý. Pravdou je, že vzhledem k fyzikálním limitům a objemu ozvučnice nelze čekat nejhlubší zvuk chrámového pedálu, ovšem i 50 Hz již stíhá vytvořit velmi působivý a velký zvuk. Lidské hlasy a ambience jsou pak obzvláště přirozené.

Část Mussorgského „Obrázků z výstavy" nese název „Velká brána Kyjevská" a „velký" je i její zvuk. 805 Diamond dokáží velmi dobře oddělit jednotlivé sekce orchestru, drží nekompromisní kontrolu nad zvukem, činely v jejich podání mají skutečnou velikost a kovový zvuk. Celkový projev maličko připomíná skutečné studiové monitory, avšak bez jejich naprosto chladného, suchého zabarvení - nezabarvení. Bowersy přeci jen hrají stejně přesně, ale o maličko vřeleji. Zvláště oblast výšek se může směle měřit s jakýmkoliv dynamickým měničem na trhu a vyjde ze srovnání se ctí - platí to i o skutečně špičkovém tweeteru Usher.

Výbornou iluzi prostoru a hlavně příkladnou dynamiku lze vyvodit z hitovky Dire Straits s názvem „Sultans of Swing" - jedná se o poctivě nahraný rock a údery na bicí znějí nezkresleně a nekomprimovaně. Stejně tak zpěv Marka Knopflera nepostrádá kultivovanost a množství detailu. Jako kdyby Bowers&Wilkins 805 Diamond přehrály skutečně úplně všechno co je v nahrávce - pochopitelně s limitem ořezu na 50ti Hz.

Stejně tak složitá zvuková koláž v úvodu známé „Time" od Pink Floyd bývá často velmi řezavá, zvonění jako v šíleném hodinářství na mnoha reprosoustavách splývá v jeden nepřehledný cinkot a řinkot. Ne tak na 805 Diamond - výškový reproduktor nejvyšší ligy tu prokazuje svou třídu, cinkání je perfektně oddělené, odlišené jsou barvy jednotlivých tónů, zvuk působí mohutně, čistě a jasně, aniž by se přehoupl přes hranici agresivity - právě tak, jako když vám u hlavy zazvoní opravdové velké hodiny.

Výborným testovacím nástrojem pro zjištění kvalit lokalizace nástrojů v prostoru je skladba „Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona, na níž asistují Chick Corea, Dave Holland, Pat Metheny a Roy Haynes. Právě vibrafon hlavního protagonisty často nepatřičně cestuje mezi kanály, neodpovídá velikostí reálnému nástroji a vůbec „zlobí", jakkoliv téměř vždy zní příjemně a nenásilně. 805 Diamond jsou díky své velikosti a suššímu, přímějšímu charakteru velmi pevné, co se umisťování instrumentů v pravo - levém i předo - zadním směru týká. Právě proto si i zde lze vychutnat nečekaně velkou, přehlednou a jasnou zvukovou scénu. Jediné výraznější omezení se tu týká kontrabasu Dave Hollanda, který prostě nutně musí postrádat nejhlubší tóny. Přesto je objemově téměř „správně" velký, slyšet jsou i detaily typu rezonance těla nástroje.

Zavřete-li oči, snadno uvěříte, že mezi oběma reprosoustavami zrovna stojí Bobby McFerrin a zpívá, recituje a na vlastní tělo vybubnovává nejslavnější hit „Don´t Worry, Be Happy". Hlas je natolik lidský, prostorově jasně definovaný a detailní, že jej při správné hlasitosti lze jen těžko odlišit od skutečnosti.

Že ani hluboký bas není z Bowers&Wilkins 805 Diamond nevylouditelný, o tom snadno přesvědčí Chris Jones ve značně přebasované „No Sanctuary Here!", kterou najdeme na výběru toho nejlepšího z vydavatelských vod Stockfish Records. Je pravda, že ty úplně nejspodnější tóny jsou o něco málo méně detailní, než by mohly být, kdyby středobasový reproduktor nebyl naladěn tak, aby skutečně svým rozsahem „dosáhl" co nejníže. I tak ale 805ky překonají subjektivním pocitem kdejaký sloupek do 100 000,-.

Velmi příjemným překvapením je pak naprostá univerzálnost těchto monitorů - stejně detailně, přesně, čistě a nenásilně, byť pevně a tvrdě zahrají jak klasickou symfonickou hudbu, komorní tělesa, akustický jazz i běžný rock, dokonce i metal je na nich velmi dobře poslouchatelný, byť zde často vyplave na povrch ne právě špičková technická kvalita nahrávek - jako třeba u „Black Album" Mettalicy a hned úvodní „Enter Sandman" nebo ještě známější „The Unforgiven". Stejně tak Skunk Anansie jasně odhalí se svou peckou „Weak" fakt, že na světě existují i lepší nahrávky. Ovšem to vše slouží spíše ke cti 805 Diamond, neb prostě jen přehrají přesně to, čím jsou krmeny. To platí i u Muse a jejich nedávného hitu „Uprising", který tyto malé Bowersy dokázaly pěkně „rozetnout", na běžných systémech problematicky slitou skladbu krásně rozdělily na jednotlivé nástroje, kupředu postrčily zpěvákův hlas a skvělým timingem donutili k poklepávání nohou do rytmu.

Jakkoliv jsou Bowers&Wilkins 805 Diamond stále „jen" malými, dvoupásmovými regálovými reprosoustavami, jakkoliv jsou výrazně dražší než jejich předchozí generace, nemohou být nedoporučeny. Jedná se o plnohodnotné reprodukční řešení, jehož jediným skutečným nedostatkem je nedostatečný litrový objem. Zájemci o kompaktní, přesné, detailní a barvy tónů skvěle rozlišující regálovky této cenové kategorie budou plně spokojeni. Zvláště oblast vysokých tónů lze bez problémů nazvat absolutně špičkovým high-endem, celkově patří 805 Diamond na vrchol hory kompaktních reproduktorových soustav. Špičkové provedení, velmi pohledný design včetně detailů jako jsou hliníkové rámečky kolem reproduktorů, bezchybný klavírní lak nebo chromované měděné reproterminálu ideálního tvaru i pohledného vzhledu dohromady budí dojem opravdu velké hodnoty. Závěr je jednoznačný - toužíte-li po stojanových reprosoustavách nejvyšší kategorie, dejte B&W 805 Diamond šanci.

Kč 119 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní, dynamický a univerzální zvukový projev, obzvláště výšky

+ elegantní vzhled a bezchybné výrobní provedení

+ pocit, že posloucháte o třídu objemově větší reprosoustavy

+ timing a údernost

ZÁPORY

- vyžadují výrazně nadprůměrný výkon zesilovače pro plnohodnotný projev

- tweeter je snad až příliš dobrý pro takto malou bednu (toto vlastně ani není zápor)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha