Na první pohled se může zdát, že dva různé vysokotónové reproduktory u maloobjemových stojanových monitorů jsou zbytečným přepychem. Někdo by možná dokonce řekl, že použití doplňkového páskového výškového měniče je spíše módním výstřelkem. Avšak ten, kdo zná trochu historii reprosoustav, ví, že o módní výstřelek zde rozhodně nejde. Mnozí příznivci čistého zvuku znají dnes již legendární podlahový model Skyline s originální deskovou ozvučnicí, mj. osazený čtyřicetipalcovým páskovým vysokotónovým měničem, který v tuzemsku proslavil právě dánskou značku Dali, a to (pokud mne paměť neklame) už v devadesátých letech minulého století. Zkrátka je evidentní, že konstruktéři monitorů Dali se nerozhodli použít páskový reproduktor jen pro ozdobu anebo z náhlého marketingového popudu.

Dvaatřicet centimetrů vysoký, šestnáct široký a čtyřiadvacet centimetrů hluboký stojanový („regálový") minimonitor Mentor 1 je osazen celkem třemi firemními reproduktory. Zcela nejvyšší tóny v téměř ultrazvukovém rozsahu 12 kHz - 34 kHz vyzařuje zmiňovaný páskový reproduktor, jehož tenká a velmi lehká fóliová membrána má rozměr 17 x 45 mm. Pod ním je umístěn základní vysokotónový měnič s průsvitně impregnovanou textilní membránou kalotového tvaru o průměru 28 mm, vyzařující v pásmu 3,4 kHz - 12 kHz. Účinnost chlazení tohoto reproduktoru podporuje obdélníkový hliníkový chladič s paralelně orientovanými žebry, připevněný k zadní straně vnějšího pólového nástavce miniaturního magnetického obvodu.

Pro zajímavost uvedu, že objemnější firemní reprosoustavy ze série Mentor používají u základního výškového měniče rozměrnější kruhový permanentní magnet a poměrně objemnou zadní akustickou komoru bez přídavného chladiče. Tyto modely mají zároveň větší kovová šasi, nesoucí oba výškové reproduktory. Avšak jak u objemnějších modelů, tak u nyní recenzovaného skladného minimonitoru Mentor 1 je společné šasi supervýškového (páskového) a základního kalotového výškového reproduktoru jedním robustním odlitkem ze slitiny lehkých kovů. Povrch kompaktního šasi, respektive hybridního vysokotónového modulu (hybrid tweeter module) zkrášluje titanově šedý metalizovaný lak.

Středobasové tóny v rozsahu 45 Hz - 3,5 kHz vyzařuje pětipalcový reproduktor (opět značky Dali), jehož tmavá hnědo-vínově zbarvená celulózová membrána nerozvinutelného tvaru NAWI poutá pozornost viditelnou strukturou dřevních vláken a nepravidelně rozmístěných tenkých třísek. Smyslem popisované nepravidelné struktury membrány je omezení vzniku nepříznivých mechanických rezonancí kmitajícího kónusu při zachování jeho relativně malé hmotnosti. K čistotě reprodukce přispívá také čirý protirezonanční lak na povrchu membrány.

Chválím precizně provedený koš reproduktoru. Jde o tlakový odlitek ze slitiny lehkých kovů, jehož sedm nosných obloukových sloupků má z důvodu dosažení lepší čistoty přednesu středů malou akusticky odraznou plochu. V ose pólového nástavce permanentního magnetu o průměru 80 mm je kruhový otvor pro vyrovnávání tlaku. Středobasový reproduktor je k ozvučnici důkladně uchycen pomocí sedmi vrutů s imbusovými hlavami, do kterých jsou vyraženy miniaturní a z odstupu téměř neviditelné basreliéfové nápisy Dali.

Metalíza a přírodní dýha

Basreflexová MDF ozvučnice může zepředu budit dojem jednoduchého kvádru, avšak při pohledu shora se objeví její originální tvar. Skříň má sice klasické rovné bočnice, avšak její zadní a přední stěna je konvexní. K čelní vypouklé stěně skříně je navíc přilepena vnější MDF deska, jejíž zadní část má konkávní tvar, ale její přední strana je plochá. Nadšencům do optiky může půdorys ozvučnice připomínat řez mohutnou tmelenou čočkou, složenou z dvojvypuklé (bikonvexní) spojky a ploskoduté (plankonkávní) rozptylky.

Důležitá čelní sendvičová stěna skříně sestává tedy ze dvou MDF desek a je silná celkem 29 mm. Mechanické vibrace, aktivované reproduktory, jsou částečně pohlcovány lepidlem mezi MDF deskami, kde se mechanická energie mění na tepelnou. Přední část ozvučnice je podobně jako povrch hybridního vysokotónového modulu pokryta titanově šedým metalizovaným lakem. Ostatní stěny skříně testovaného páru zdobí přírodní třešňová dýha, chráněná dokonale naneseným pololesklým lakem. V katalogu dovozce je také dýha z černě mořeného jasanu. Do zadní části ozvučnice jsou zapuštěny dvě matice pro případné zavěšení monitorů na zeď poslechové místnosti

Vnitřní prostor soustavy je akusticky tlumen polyesterovým rounem, uchyceným k vnitřním plochám bočnic a vodorovných stěn. Hodnotím kladně, že jednotlivé součástky nekomplikované třípásmové kmitočtové výhybky, nesené vertikální MDF deskou, jsou spojeny přímo pájením bez použití plošných spojů. Nejen reproduktory a některé další součástky, ale také robustní univerzální single-wiringové terminály, umožňující připojení kabelu pomocí banánků, plochých vidlic či odizolovaného vodiče, jsou značky Dali. Průhledné plastové protizkratové kryty jejich zlacených matic jsou natolik rozměrné, že by se možná neztratily ani ve funkci kohoutků na vodovodní baterii. Součástí plastové vaničky s terminály je také netradičně řešené vyústění basreflexového nátrubku, orientovaného šikmo v blízkosti terminálů. Mezi konstrukční zajímavosti patří rovněž skutečnost, že trubicový rezonátor basreflexu prochází uvnitř soustavy zhruba v úhlu 45 stupňů skrz vertikální MDF desku s obvodem kmitočtové výhybky. Uprostřed desky s výhybkou je z naznačeného důvodu velký eliptický otvor, umožňující průchod rezonanční trubice. K zadní straně ozvučnice je přilepen štítek, na kterém je kromě jiných informací vytištěn nápis "Made in Denmark". Ten je v souladu s pověstnou dánskou pečlivostí, se kterou je soustava vyrobena.

Působivost zobrazení prostorové scény

Monitory byly většinu poslechového času připojeny k výkonovému zesilovači Dudek DPA 386 SE, který jsem během více než deseti let poslouchal v kombinaci s tak velkým množstvím nejrůznějších reprosoustav, že by se možná nevešly ani do jednoho kamionu. To mne umožňuje prakticky již nevnímat charakter samotného zesilovače a věnovat se pouze zvukovým vlastnostem reproduktorových soustav. Zesilovač DPA 386 SE jsem navíc v průběhu času přímo porovnával s řadou jiných zesilovačů z různých koutů světa, takže pro mne není až tak těžkou hádankou, které zvukové vlastnosti přisoudit ještě zesilovači a které už reprosoustavám. Mnoho let již také používám stále stejné reproduktorové kabely, a to především bi-wiringové Discovery 1-2-3 a single-wiringové Dali Boa (postříbřená dvojlinka v teflonové izolaci). Nemusel jsem se dlouho rozmýšlet, které kabely použít nyní.

Když jsem vše zapojil a spustil přehrávání mého oblíbeného jazzového alba Birds in Black (Naj Ponk, Robert Balzar a Martin Šulc; Gallup Music 1999), tak mne překvapilo velice sugestivní zobrazení prostorové scény. V obecném smyslu patří schopnost plasticky a vzdušně reprodukovat prostor nahrávky mezi základní atributy maloobjemových stojanových soustav, a bývá tedy jedním z podstatných důvodů, proč vážně uvažovat právě o pořízení minimonitorů. Takže bych už dávno neměl být překvapen, zvlášť když jsem měl možnost v klidu poslouchat již stovky stojanových (a také podlahových) reprosoustav. Možná je toto doznání recenzentskou ostudou (správný recenzent není nikdy překvapen), ale já překvapen byl.

Dali Mentor 1 zobrazují prostor nahrávky až extrémně působivým způsobem. Případné zmínky o 3D zde sedí tak, jako málokde jinde. Málokteré jiné monitory dokážou zobrazit prostor podobně plasticky. Těžko se to popisuje, to musíte slyšet. Vzdušnost a zároveň hmatatelnost zobrazení prostorové scény je zde opravdu velmi působivá. Tato vlastnost může násobit chuť poslouchat další a další hudební ukázky, anebo ještě lépe celá alba.

A mají minimonitory Mentor 1 také nějaké zápory? Jistěže mají. Reprosoustavy bez záporů neexistují. U recenzovaného modelu prakticky chybí zcela nejnižší oktáva. Avšak vzhledem k faktu, že jde o maloobjemový monitor, jsou basy velmi hluboké. Například kontrabas se do těchto reprosoustav vejde takřka celý. Výrobcem uvedený kmitočtový rozsah soustavy je 45 Hz - 34 kHz v tolerančním pásmu +/- 3 dB. Tento údaj sice nemohu potvrdit ani vyvrátit vlastním laboratorním měřením, ale v subjektivním smyslu mne žádný kmitočet v rámci uvedeného rozsahu nechyběl. Samozřejmě s přihlédnutím k faktu, že nejsem netopýr a kmitočty v ultrazvukové části pásma nemám šanci slyšet. Avšak je možné, že ultravysoké tóny, reprodukované páskovým supertweeterem, přece jen posluchač nějakým způsobem registruje (to je téma na delší diskuse a ještě lépe na vědecký výzkum), a že tedy přispívají ke zmiňovanému mimořádné plastickému zobrazení prostorové scény.

Ale abych neodbíhal od slíbeného popisu nedostatků. Podle mého názoru mají tyto monitory trochu světlejší vyvážení kmitočtového spektra. Domnívám se, že jejich „balance" není zcela neutrální. Mají tendenci trochu zdůrazňovat vyšší středy a výšky na úkor nižších středů. Korpusy některých hudebních nástrojů jsou pocitově jakoby trochu zmenšeny, a to se nemusí líbit některým posluchačům. Musím však zdůraznit, že jde pouze o nuance. Mě popisovaný jev vůbec nevadil. Jsem si vědom skutečnosti, že otevřenost ve vyšších kmitočtech přispívá k výjimečné vzdušnosti a přehlednosti reprodukce. A hluboké tóny v „rozumném" rozsahu zde rozhodně nechybí. I přes zmíněné subjektivně - objektivní nedostatky mne Dali Mentor 1 jednoznačně nadchly.

Recenzované monitory si mne získaly nejen schopností výjimečně sugestivně zobrazovat prostor, ale také nadprůměrnou čistotou reprodukce v celém vyzařovaném spektru. Přednes je celkově velice průzračný. Uši nejsou trápeny rušivými rezonancemi či zkresleními. Transparentnost projevu je až uhrančivá. Soustavy se můžou navíc pochlubit schopností přesně reprodukovat rytmus. Basy jsou rychlé, přesné a jasné, bez náznaků mlžícího doznívání. K rychlosti basů možná přispívá také fakt, že oddělovací kmitočet středobasového reproduktoru je nastaven na již zmiňovaných 3,4 kHz, čili je dokonce výš, než jak bývá v průměru u jednodušších dvoupásmových systémů. Vědomí, že v kmitočtové výhybce tudíž není žádná velká tlumivka, která by představovala „přidanou zátěž" pro zesilovač, mi dělá vysloveně dobře. Typicky líné či pomalé basy, které znáte z některých klasicky konstruovaných třípásmových reprosoustav, zde rozhodně neuslyšíte. Hluboké tóny zkoumaného výrobku jsou opravdu rychlé.

Dalším kladem je výborná dynamičnost a celkový drajv. Přednes je živý, temperamentní a sebevědomý. Má šťávu. Když Naj Ponk hraje na klávesy klavíru expresivně, tak to Dali Mentor 1 také expresivně reprodukují. Zvuk v žádném případě není utahaný či mdlý. Řečeno maximálně stručně, přednes zkoumaného výrobku je brilantní. Průzračná reprodukce lidských hlasů a hudebních nástrojů je zde jakoby samozřejmostí.

Na závěr dodám, že minimonitory Mentor 1 se mi i přes velkou otevřenost a „studiovou" detailnost projevu poslouchaly velmi příjemně, a že bych se k nim někdy v budoucnu ve svých subjektivních „výzkumech" ještě rád vrátil. Určitě nejsou jen kometou, která zazáří na krátkou dobu a zase zmizí, ale jsou především nástrojem, který má smysl používat pro dlouhodobý poslech. Nejsou sice úplně levné, ale transparentnost reprodukce má zkrátka svou hodnotu.

Kč 34 990,- (cena za pár; povrch: titanová metalíza + třešeň / černý jasan)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ Vynikající prostorovost - extrémně plastické, vzdušné a průzračné zobrazení prostorové scény.

+ Čistota, brilance, otevřenost a přehlednost reprodukce v celém vyzařovaném pásmu od středně hlubokých basů až po nejvyšší kmitočty.

+ Studiová detailnost, avšak nikoliv chladnost projevu.

+ Dynamičnost, temperamentnost, živost, expresivita a skvělá reprodukce rytmu s přesnými a rychlými basy bez mlžícího doznívání či dunění.

+ Precizní provedení reproduktorů a ozvučnice s metalizovaným lakem na čelní straně a přírodní dýhou na bočnicích.

ZÁPORY

- Příznivcům spíše temnějšího charakteru projevu nemusí vyhovovat mírně světlejší vyvážení kmitočtového spektra s výraznějším (nikoliv však přehnaně okázalým) přednesem výšek.

- Mají tendenci pocitově trochu zmenšovat korpus některých hudebních nástrojů, např. violoncella.

- Neumožňují bi-wiring.

- Zápor pro případné majitelé starších televizorů s vakuovou CRT obrazovkou: Dali Mentor 1 nejsou magneticky stíněny.

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague s.r.o.

K valu 352/4, 102 00 Praha 10

www.daliaudio.cz  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

telefon: +420 222715959 / +420 731488630 / +420 606346822

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha