Skotský Tannoy patří mezi značky s nezpochybnitelně legenádrní statusem. S trochou nadsázky bychom tyto pány mohli považovat za první výrobce designového nábytku se zabudovanými reproduktory – však se stačí podívat na modely řady Prestige jako Edinburgh, Canterbury nebo Westminster Royal a hned pochopíte o čem je řeč. Na druhou stranu je dnes ale Tannoy také aktivním výrobcem profesionálních zvukových řešení pro koncertní prostory i studia, produkuje reprosoustavy nejen z tradiční řady, ale také stylové a moderní, ba dokonce i systémy domácího kina byste u těchto nejtradičnějších z tradičních nalezli. Inu, pokrok nezastavíš...

Dnes představovaný dvoupásmový regálový model DC6 s bassreflexem tvoří základ řady Revolution Signature, třetí nejvyšší po legendární Prestige a moderní Definition. Postavení tohoto modelu by se tedy dalo označit za „zlatou střední cestu“. V pořizovací ceně dostanete opravdu pěkné provedení buď ve světlém dubu nebo tmavém odstínu „espresso“. Díky relativně malým rozměrům dle mého dé-cé-šestkám sluší více světlá barva, kde vynikne čistota jejich vzhledu a perfektní výrobní zpracování. Vzhledu určitě dominuje zeštíhlování kabinetu směrem vzad až k vertikálně umístěnému pásu terminálů, takže díky tomu vypadají reprosoustavy ještě štíhleji. Je třeba podotknout, že u některých audiofilských „hadicových“ kabelů jsem měl problém se zapojením konektorů, protože terminály jsou dosti daleko od sebe. Alespoň že jsou však přes malý rozměr dostatečně pevné a ukotvíte v nich téměř jakýkoliv kabel. Nebo dokonce dva, protože zde nalezneme terminálů celkem pět – dva napájí výškový měnič, dva středobasový a pátý, značně neobvyklý, je napojen na šasi reproduktorů kvůli uzemnění.

Jedenáctilitrová ozvučnice modelu DC6 hostí pro Tannoy typický dual concentric měnič, tedy vlastně menší reproduktor vložený do většího, v tomto případě o celkovém průměru 150mm. Základy této koncepce lze vystopovat už v roce 1948, od té doby však prošla mnohými úpravami a šedesáti lety vývoje, zvláště pak co se výškové části týká. Na slitinovém rámu o průměru oněch 150ti mm je zde zavěšen 115 mm reproduktor z legovaného papíru, řízený nadprůměrně velkou 44mm cívkou, v ose pak leží 25mm tweeter z titanu, díky němuž prý dokážou Revolution Signature DC6 vyzářit až extra vysoké frekvence kolem 54kHz. Sice je otázkou reálné využití, když i sluch v nejlepší formě dokáže rozlišit tak možná frekvence 20 – 20 000 Hz, jeden ovšem nikdy neví co všechno při poslechu hraje roli a technologicky to je určitě pozoruhodný úspěch.

Technické parametry v manuálu ale hovoří o hodně skeptičtěji, možná spíš reálněji, o frekvenčním rozsahu 46 Hz – 35 kHz, nástup kolem této frekvence lze také vyčíst z našeho měření, stejně jako dělící frekvenci 1 800 Hz. Z dalšího se v parametrech dočteme o nominální impedanci 8 Ohm, která ale dost často atakuje spíše šestiohmovou hranici – nikde na impedanční křivce ale nenalezneme vysloveně problematickou část. Příjemná je vysoká citlivost 88dB, korespondující s doporučeným výkonem zesilovače mezi 20ti a 150ti Watty. I u sílících prvků s výkonem na nejnižší hranici doporučeného spektra nebyl sebemenší problém.

Docela příjemná na Tannoy Revolution Signature DC6 je možnost velmi volně nakládat s jejich umístěním, ať už hovoříme o relativní pozici vůči stěnám nebo vůči reprosoustavám navzájem. K mému překvapení se ukázalo, že vlastně není až tak úplně potřeba stavět je na stojany a že skoro stejně dobře zahrají i na polici (a zaslouží si tak skutečně název regálové), v zásadě jim je jedno, zda budou mít zadní zeď deset centimetrů nebo metr za sebou a že prostor ne výjimečný, ale plně adekvátní cenové kategorii vytvoří s roztečí metr a půl i čtyři metry. I když u oněch čtyř metrů už se zvukový obraz přeci jen začíná maličko rozpadat. Na druhou stranu dáme-li reprosoustavy přeci jen o něco blíže ke stěně, dá se tím mírně kompenzovat jejich „vrozená“ tendence ke zdůrazňování středních frekvencí, což má blahodárný vliv na kvalitu reprodukce.

Ačkoliv – snad díky koncentrickému uspořádání měničů, snad díky něčemu jinému – Tannoy dokážou být poměrně kousavé a rozhodně se nedá říct, že by se jednalo o dokonalé reprosoustavy, to důležité zní ale dobře. Hovořím teď hlavně o podání lidských hlasů, o živosti a přirozenosti, s jakou dokážou i takto relativně levné reprosoustavy zpěv i mluvu přenést k vašim uším. Při správné hlasitosti a zavřených očích je snadné uvěřit, že někdo doopravdy hovoří v prostoru mezi soustavami. To musíte ale sedět na relativně malém prostoru, protože DC6 mají tendenci mimo čtverec o straně cca metr ztrácet své kvality hodně rychle. Za jejich směrovost mimo tento sweet spot může pravděpodobně konstrukce koaxiálního měniče, tento efekt totiž postihuje celé frekvenční pásmo.

Byl jsem velice potěšen zážitkem z reprodukce živého koncertu Patricie Barber, kdy sice fantasticky sejmutý kontrabas jasně ukáže fyzikální limity ozvučnice a také to, že ačkoliv bas zůstává přítomen přesně tak dlouho jak má, žádné zbytečné doznívání, žádné nepatřičné dunění, vnitřní objem ničím ošidit nelze. Povětšinou to ale není žádný velký problém, zvlášť když se třeba na zmiňované nahrávce dostane do popředí hlas hlavní aktérky a naprosto jasně zastíní zbytek zvuku. Příjemně se to poslouchá, i když vím, že nahrávka takhle určitě namixována nebyla a že cinkání činelů, klepání bubínků, údery kopáku nebo třeba brnkání kontrabasu by měly tvořit podstatně vyrovnanější celek. Zvláště výšky působí uprostřed toho všeho dosti utlačeně, asi jako šprt na školní fotografii.

Rychlé a přesné basy, byť s menším objemem, také nahrávají velmi slušné reprodukci rockové muziky a když přežijete opravdu hodně prezentní podání úvodního cinkání hodin v „Time“ z Dark Side of the Moon od Pink Floyd, dočkáte se velmi dobrého výkonu s velmi slušnou dynamikou a v bubínkovém sólu v úvodu i se skvělou lokalizací jednotlivých bubínků a bezvadným podáním prostoru.

Tvrdší žánry, sáhněme třeba po nějakých Black Sabbath, Mettalice nebo prvních Foo Fighters a budeme bezpochyby nadšení z famózního timingu, díky němuž hudba odklepává strhujícím tempem a nutí srdce bít rychleji a rychleji. Potud skvělé. Pokud udržíte ovladač hlasitosti na rozumné úrovni, řekněme tak, aby pořád ještě bylo možné zvýšeným hlasem v klidu hovořit s případnými ostatními členy domácnosti, při dobrém dojmu zůstane. Výš už narazíme na očekávaný limit toho, že tyto reprosoustavy nejsou určeny k ozvučování koncertních prostor a už vůbec ne při koncertních hlasitostech – nejvíce jim sluší středy, jak už bylo řečeno. A to nejen ty frekvenční, ale i ostatní – středně velká místnost a středně hlasitá produkce a máte vyhráno. Tam jsou Revolution Signature DC6 jako doma. Potichu schází jejich zvuku otevřenost a detail, nahlas zase dostatečná kontrola a vyrovnanost.

Slušně, ale ne dokonale přesvědčivé dokážou být tyto regálovky u reprodukce orchestrální hudby. Logicky zde schází základ pro masivní zvuk, bez něhož prostě reprodukce klasiky, snad kromě té nejkomornější, nebude nikdy dostatečně uspokojivá, ale barvy jednotlivých nástrojů, nadprůměrné množství detailu i jistá malá uměle naladěná přitažlivost zvuku dokáží při nižších hlasitostech být takzvaně „v pohodě“. Pravdou ale zůstává, že údernosti a mocnosti, s níž je klasika spojena při živém vystoupení, se z Tannoy nedočkáte, k tomu by bylo potřeba třeba řady Definition nebo alespoň větších sloupků s písmenkem T v názvu.

Tannoy Revolution Signature DC6 jsou stylové reprososutavy od známé firmy, které sice zdaleka nejsou univerzální, ale leží-li těžiště vašeho poslechového zájmu v moderní hudbě, hlavně pak v tišších a komornějších žánrech, budete víc než spokojeni. Tím víc, pokud posloucháte hudbu pouze občasně a nebude vám tak vadit lehce k přitažlivosti laděný zvuk – i když je fakt, že ten asi nebude vadit ani při poslechu častějším, protože je prostě přitažlivý, i když ne neutrální. V konkurenci cenové hladiny 30 000,- jsou DC6 výrazným hráčem, který si zaslouží být zvážen.

OBR 1. - elektrická fáze (tlustší křivka) a impedance (tenčí spodní křivka)

OBR 2. - křivka frekvenční odezvy – poměrně vyrovnaná křivka vypovídá o specifickém charakteru koaxiálního měniče

Kč 30 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní zpracování a design

+ zvukové kvality, odpovídající cenové hladině

+ živé a přirozené podání středů

ZÁPORY

- výraznější směrovost

- reproterminály poměrně daleko od sebe

- tendence prosazovat střední pásmo vůči zbytku frekvencí

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsound.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha