Kladenský Xavian a jeho duše, pan Roberto Barletta, jsou bezesporu tím nejvýznamnějším, co se v české produkci po roce 1990 událo a co ovlivnilo vnímání hudby a kvality reprodukce mnoha a mnoha (nejen) Čechů a Slováků. Spojení preciznosti nejlepších českých mistrů truhlářů a italské vášně a lásky k hudbě a designu jsou i dnes přes svou vyšší cenovou hladinu, odpovídající úrovni výrobků z Evropské Unie, stále vyhledávaným a ceněným zbožím mezi českými a slovenskými audiofily. V nedávných týdnech (viz tento článek) uvedl Xavian na trh nové modely entry-level řady Suona – regálové Primissima („Má První“) a sloupové Gran Colonna („Velký Sloup“) za cenu 10 990,- za menší, respektive 19 990,- za větší model. Protože se jedná o cenově opravdu velmi atraktivní produkty s velkými zvukovými ambicemi v dané třídě, rozhodli jsme se jim věnovat náležitou pozornost.

Jednoho krásného, vlídného letního pátku jsme se v podvečer sešli v poslechové místnosti Studio ESO ( www.studioeso.cz ) dokonce ve třech. Kombinace Petrák (JP) – Masnica (MM) – Březina (DB) nám totiž připadala jako ideální průřez názorovými, věkovými a zkušenostními skupinami a také jako optimální „vyšetřovací komise“ pro pečlivou analýzu kvalit nových Xavianů. Jeviště je tedy připraveno, nástroje jsou nachystány a publikum již netrpělivě čeká. Maestro, je čas zahájit představení.

Primissima – první dojmy

DB – Jako první přišly na řadu malé monitory Primissima. Nebýt dýhy vypadající o něco levnější než u o stupeň výš posazených XN125 Evoluzione Speciale, téměř bych nechtěl uvěřit, že se jedná o vstupní nejlevnější model. Velmi důvěryhodně působící středobasový i výškový reproduktor na pohled působí skoro lépe než u již zmiňovaného modelu. Nadšení budou také ti, kteří si zakládají na velikosti, protože vůči šířce celé reprosoustavy je 180mm průměru na zakázku vyráběného papírového reproduktoru docela dost. 25mm textilní ScanSpeak s širokým závěsem, určený pro výšky, je v dané kategorii také nevídaným počinem. 22mm silné MDF desky, frekvenční rozsah 59 – 40 000 Hz, uzavřená konstrukce, impedance 8 ohm a citlivost 88 dB spolu s přechodovou frekvencí 1 900 Hz působí na papíře příjemně. Malé Xaviany sice již tolik nelákají k pohlazení jak se v recenzi XN125 Evoluzione Speciale zmiňoval kolega Petrák, přesto působí velice hodnotně v obecném měřítku. Citát na webu výrobce „Výjimečný entry-level!“ nelže. Co vy na to pánové?

MM – Velmi „úhledně“ a vyváženě vypadající reprobedny, u nichž je na první pohled patrné, že byly vyrobeny se stejnou pověstnou pečlivostí jako modely vyšších řad firmy Xavian. Relativně malé rozměry těchto reprobeden ve mně vyvolaly představu, že se dokážou vytratit z poslechového prostoru. Při prvním seznámení ve mně rovněž vyvstala otázka, zda takto solidně vyrobené reprobedny vůbec patří do cenové kategorie kolem 10 tisíc Kč.

JP – Pěkná a pečlivě provedená regálovka. Ne tak nápadně dokonalá jako tomu bylo v případě XN125, ale přesto navozuje pocit kvality a solidnosti. Pohled na měniče posluchači připomene, že se jedná o výrobek firmy Xavian – obrysy reproduktorů se mírně překrývají, navíc má středobasový měnič po stranách „oříznutí“ kruhové příruby a dovoluje tak osazení v co nejužší ozvučnici. Zadní pohled na šroubovací terminály prozradí danou cenovou kategorii, je zde jeden pár konektorů Xavian umístěných přímo v těle MDF ozvučnice, které jsou „jen“ poniklované a celkově vypadají poněkud subtilně – byť umožňují celkem bez problémů pevné dotažení kabeláže. Celkově se jedná o kompaktní až maličké, pravoúhlé, klasicky vyhlížející reprosoustavy. Jsou bez basreflexu (s uzavřenou ozvučnicí), tedy vše v duchu hesla: Maximální kvalita zvuku za cenu určitých obětí... (Takže nižší bas nebudeme co? Nebudeme očekávat.)

Primissima – zvuk

DB – Již nějakou dobu používám ve své kanceláři Usher S-520 II a až doteď jsem s nimi byl navýsost spokojen. Za velmi lidskou cenu produkují zvuk na úrovni. Až Primissima mě donutila můj názor přehodnotit. Poslechové testy se konaly na levné sestavě nových modelů Cambridge Audio CD / integrovaný zesilovač a na A/V receiveru Denon spolu se starším CD zmiňovaného výrobce CA. Pro porovnání jsme pak chvíli věnovali i poslechu na lepších strojích – konkrétně monoblocích Vincent, jimž jsem v řetězci přikládal nejvýznamnější úlohu. Co mě „dostalo“ na malých Xavianech zdaleka nejvíce byla jejich schopnost hrát stejně čistě, vzdušně, lehce a neúnavně při hlasitostech na hranici zdravého rozumu i u takzvaného půlnočního poslechu. Právě druhou zmiňovanou kategorii si cením obzvlášť, protože právě tam se poznají dle mého dobře vyrobené a navržené reprosoustavy. Velice jsem ocenil pevný, kompaktní projev při téměř jakémkoliv druhu reprodukce. Bedničkám vysloveně svědčí akustická hudba, ať už velmi komorní folk nebo orchestrální klasika. Bigbeat je sice obtížnější disciplínou, která není až tak na 100%, ale dost velkou měrou se na tom podepisují přístroje levné kategorie, který Xaviany krmí. Na později poslouchaném „pořádném železe“ tyhle bolístky nejsou. Žel většina majitelů bude tyto modely spojovat s přístroji jejich cenové kategorie, proto i my na ně dáváme důraz. Hlavním dojmem je přesto nadšení z výborného zvuku, který prostě nemá žádnou vážnou konkurenci při ceně 10 990,- za pár. Pokud se v nějaké slevové akci dostanou až na 9 990,-, nebál bych se je prohlásit za produkt s nejskvělejším poměrem ceny a výkonu na trhu. Ale mezi námi – ani takhle nemají konkurenci.

MM – Zvuk - jednoduše řečeno - velmi kompaktní, vyrovnaný a kmitočtově vyvážený v širokém rozsahu, čistý, detailní, neunavující – zkrátka, typický Xavian. Kvalita zvuku těchto beden byla nesporně znát už ve spojení s cenově dostupnějšími komponenty a také v kombinaci s AV receiverem. V těchto kombinacích byly basy neobvykle rychlé a bez doznívání, což významně zpřehledňuje zvuk. Na druhou stranu někteří posluchači, ovlivnění zvukem pultových reprobeden s bassreflexovou ozvučnicí s typickým převýšením v oblasti horních basů, mohou tyto basy vnímat jako méně objemné. Objem však neznamená vždy kvalitu. Primissima výborně zahrály především akustické nahrávky a komorní tvorbu. Tyto Xaviany jsou však kupodivu vyrovnaným partnerem také dražším a mnohem výkonnějším zesilovačům. Po připojení k Vincentům SP 997 (250W/4Ohmy) ukázaly, na co mají a bez jakýchkoli známek přetížení reprodukovaly nahrávky s nadhledem, včetně docela hutných basů. V posledně uvedené kombinaci vytvořily Primissima zvuk, který nepřitahoval pozornost ke zvukovým vlastnostem reprobeden, ale naopak vtahoval do poslechu hudby. Hm, tohle a za ty peníze? Přesto si nemyslím, že každý potenciální zákazník tuhle bednu pro sebe objeví, že na první poslech ocení její vlastnosti, chce to určitou zkušenost, ale znalec její hodnotu určitě rozpozná.

JP – První poslech v kombinaci s AVR Denon ihned prozradil velmi dobrou úroveň a vyváženost zvuku Primissim. Při přepojení na zesilovač Cambridge Audio jsem se vrátil o 2 měsíce zpět a zcela zřetelně jsem si připomněl zvukové kvality i typ projevu jako měly XN125, tedy sourodý, perfektně vyvážený a heboučký zvuk s výborným podáním detailů a prostorové scény, prostě bez chyby (samozřejmě bez pevného spodního basu, ale nikoli chybějících basových pasáží v nahrávkách). Přepojení k monoblokům Vincent navíc dokázalo z bedýnek dostat i úctyhodnou hudební dynamiku bez ztráty detailnosti a bez známky nárůstu zkreslení. Celkově byl zvuk ve všech případech krásně jemný a prokreslený, vzdušný. Na Cambridge Audio navíc analogově podmanivý. Samá radost lehkost hravost. Asi jsem se opět zamiloval.

Primissima – závěr

DB – Tudy jednoznačně ano. Vím, že je to bezpochyby rouhačství, ale s takhle nízko nasazenou cenou jsou Xavian Primissima téměř na úrovni vyšších modelů XN125 ES, za jejichž cenu si můžete pořídit téměř tři páry nových regálovek. Jistě, úroveň provedení není až taková. Zvuk také není na takové úrovni a celkově se jedná o poznatelný rozdíl. Ale stojí opravdu za to připlatit si 3x tolik? Já nevím… Primissima svou kvalitou a cenovou politikou patrně nasadila na dlouho nepřekonatelnou laťku, které nedokážou překonat ani v Asii levně vyráběné produkty.

MM – Zvukovou kvalitou se tyto bedny vymykají své cenové kategorii. Uvedený test ukázal mimo jiné, že pokud někdo po připojení těchto reprobeden zjistí nějaké zvukové nedostatky, závada bude velmi pravděpodobně „na jeho přijímači“ a ne v bednách Primissima. Tyto bedny se dají s výborným výsledkem využít jako klasické stereosoustavy, v systémech domácího kina nebo jako tzv. druhé bedny pro neunavující, případně večerní poslech či bedny pro další zónu. Za ty peníze, proč ne? Problematiky znalý (a pěkně mazaný) zákazník si k těmto bednám pravděpodobně koupí lepší zesilovač a v pohodě si bude vychutnávat svou oblíbenou muziku ve vysoké kvalitě.

JP – Výjimečné bedýnky. Za cenu 11tis. je to přesně to, co udělá z mladého začínajícího posluchače vážného zájemce o hifi. Někoho možná neupoutají hned, třeba až na druhý poslech, ale o to naléhavěji. Myslím že o Primissimách ještě hodně uslyšíme, a tipuji že i za mnoho let.

Gran Colonna – první dojmy

DB – První co člověka napadne při pohledu na tyto celkem drobné sloupky je to, že když si rukou zakryjete spodní polovinu, jsou to vlastně do posledního detailu Primissimy. Směrem dolů pak jen přirozeně pokračují až po hroty, dodávané přímo z výroby. Bonusem navíc je další stejný 180mm široký měnič, mající na starosti frekvence nižší než 300 Hz. Druhá přechodová frekvence je pak jako u menších sestřiček 1 900 Hz. Stejná zůstává také citlivost, impedance, druhy měničů, snad jen u frekvenčního rozsahu jdou hlouběji – až k 55 Hz. Celkově lze ale i zde říci, že na oko působí dostatečně věrohodně i mezi svými cenovými konkurenty. To je ale ostatně známou devizou Xavianů. MM – Krásné bedny, padnoucí dobře do oka a také do interiéru, jelikož neční příliš vysoko a nedominují tak celému pokoji, jak to činí většina „sloupovek“. Na tyto reprobedny jsem byl docela zvědav. Já totiž dvaapůlpásmové bedny obecně „nemusím“, protože u nich často slyším typickou chybu, která mi vadí. Na druhou stranu mě il dottore Barletta již několikrát přesvědčil, že umí. Avšak, dostat kompaktní zvuk ze sloupových reprobeden je něco zcela jiného, než ze stojanových beden. Uvidíme.

JP – První dojem je jasně o tom, že Gran Collony jsou vlastně Primissimy protažené až na zem. V ozvučnici přibyl druhý středobasový reproduktor (stejného typu), takže jistě přibude objemu basu a bude to zásah do černého, náprava kompromisu zmíněného u Primissim. Celkově ale zůstávají Gran-sloupky malými bednami, neboť mimo zvýšení výšky ozvučnice na necelý 1 metr další kubíky nepřibyly a celkově je objem ozvučnice srovnatelný nebo i menší než mají mnohé jiné „regálovky“ nadutějšího vzhledu. Druhý dojem je pocit lítosti nad tím, že zůstalo jen u jednoho páru repro-svorek, takže nebude možné připojení bi-wiring. Ale pokud si připomeneme, že se jedná o „entry-level“ produkt, pak je vše v pořádku a vítězí uspokojení nad seriózní konstrukcí bedniček a výborným zpracováním, včetně krásné dýhy a dodaných podlahových hrotů.

Gran Colonna – zvuk

DB – Namlsán nečekaně skvělým zážitkem s menšími sourozenci „Velkého sloupu“ jsem zde svá očekávání náležitě povýšil. Pokud mi chyběl – zcela očekávatelně a logicky – spodní bas u regálů, zde by přítomen díky objemu ozvučnice být měl a tím by – teoreticky – měl být zvuk doplněn o poslední drobný detail směrem k perfektnosti. Inu, má chyba (s tím zvýšeným očekáváním). Nepochopte to prosím špatně… Naprosto se zde nejedná o tragédii, ale ono očekávání pevné, mocné a kvalitní basové složky, kterou má na starosti pouze v úzkém pásmu 55 – 300 Hz pracující reproduktor zjevně kvalitního designu (jak jinak vysvětlit dobrý zvuk Primissim), ono očekávání asi odpovídalo vyšším cenovým kategoriím. 19 990,- už není úplně málo, ale stále se pohybujeme v ranku toho nejlevnějšího na trhu a nesmíme na to zapomínat. Bas zde se zdá být sice přítomný, přítomný i v dostatečném objemu, ale jaksi poněkud vzdálenější a méně průbojný, spíš velmi decentní, nevnucující se… Při akustických nahrávkách žádný problém, u rocku prostě ale i na sloupcích bas chybí. A to je škoda. Nutná poznámka je ovšem ta, že ani Primissimy, ani Gran Colonny ještě zdaleka nebyly rozehrané a za sebou měly pouze několik málo desítek hodin produkce. S monobloky Vincet na závěr testování se zvuk o poznání více pročistil a otevřel, dokonce i důrazný bas se objevil, ale stále snad až příliš jemný a klidný. Celkově ale i zde musím udělat uznalý obličej, protože za své peníze dostanete přesně to co očekáváte a spíše i víc, což není jev úplně častý.

MM – Již po kratším poslechu těchto beden s komponenty Cambridge jsem zjistil, že zvuk těchto beden mi docela sedl. Zvuk byl kompaktní, napojení reproduktorů neupoutávalo moji pozornost. Ve středech je GC ve srovnání s Primissimami živější, nepatrně prezentnější, ne však ostrý nebo zrnitý. Tento charakter středů je doplněn objemnějším basem (opět ve srovnání s Primissimami) nejen v oblasti horních basů, ale také přibylo trochu spodního basu. Celkově charakter basů odpovídal správně navržené uzavřené ozvučnici, tedy rychlý, výrazně dynamický a velmi přehledný bas bez naduňování a doznívání. Kdo si potřebuje vymýt uši akustickými rázy až 120dB, ať si zajde na „živák“. S 250 W Vincentem to však bylo jiné, tam bylo basů objemově dost, přičemž bas byl velmi pevný a byl přítomný v poslechovém prostoru tam, kde měl být (nekonalo se to typické dunění bassreflexových ozvučnic v celém prostoru). Jsem přesvědčen, že akustický tlak basů těchto beden ve spojení s dostatečně výkonným zesilovačem je v bytových podmínkách zcela dostatečný. Velmi dobrý dojem na mně udělal projev těchto reprobeden také ve spojení s AV receiverem, kde dokázal velmi přesvědčivě, razantně zahrát dynamické pasáže, což se pozitivně projeví u přehrávání filmů. Celkově bych Gran Colonna zařadil mezi tak zvané all-roundery, jelikož dokázaly vyrovnaně zahrát rock i orchestrální a akustickou tvorbu, a to jak s cenově dostupnými komponenty, včetně AV receiverů, tak i s dražšími přístroji. Myslím, že jejich zvuk bude velmi přesvědčivý pro většinu posluchačů a v kombinaci s většinou přístrojů.

JP – Poslech na Cambridge Audio poskytoval velmi příjemný zvuk s doplněním basového komponentu, ale jen tak lehce, zlehýnka. Na AVR Denon, kde jsem čekal jakési „povzbuzení“ na basech, došlo k celkem patrnému zvýšení dynamiky basu, byť s určitým zvýrazněním oblasti tipuji 150-250 Hz, ale zato se poněkud roztrhlo střední pásmo kmitočtů a výšky se ne a ne prosadit v celkovém projevu. Osobně toto dávám za vinu AV receiveru. Po přesunu Studiem ESO za plentu do High-End světa, se teprve až na Vincentech ukázalo, jak pěkně umí Gran Collony zahrát, a zde se mi líbily stejně jako tomu bylo u Primissim. Dynamický a kultivovaný zvuk, pěkné střední pásmo, basu tak akorát, rázem jsme zpět u zvuku ala Xavian.

Gran Colonna – závěr

DB – Ano. Nic víc, nic míň. Máte-li chuť koupit si sloupové reprosoustavy a chcete-li kvalitně zpracované, výborně hrající a dobře vypadající neúnavné reprosoustavy, s nimiž se prostě a jednoduše dá bez připomínek žít, jste tu správně. Univerzálnější reprosoustavy, které dobře poslouží při soustředěném poslechu hudby jakož i při nenáročném sledování filmů nebo jakýchkoliv jiných reprodukcích, asi za magických plus mínu 1 000,dolarů, kde leží dle mého hranice „opravdu levného“ těžko najdete.

MM – Gran Colonna na mě udělaly gran dojem, a to nejen svým zvukem, ale zejména svojí univerzálností. Myslím, že nezklamou posluchače žádného hudebního žánru, ani diváky domácího kina, kteří si navíc s těmito bednami mohou s dobrým AV receiverem dopřát vážně míněný kvalitní poslech hudebních nahrávek (což u reprobeden pro domácí kino není vůbec samozřejmostí).

JP – Pokud bych chtěl poslouchat jen akustickou nebo klasickou hudbu, pak Gran Colonny plně zazáří a celkovému hudebnímu projevu nebude nic chybět. Jazz a rock opět nastolí otázku, jak to bude se subwooferem, ale z hlediska dynamiky, prostoru a vyváženosti zvuku není co řešit, vše je tak, jak má být. Avšak – je třeba vybírat sestavu komponent, podle mě je Gran Colonna o poznání citlivější na typ/vlastnosti zesilovače než je tomu u jejich menších sestřiček.

Resumé

DB – Z plně pozitivních zážitků jsem se rozhodl udělit oběma novým modelům Xavian ocenění „Hi-Fi Voice doporučuje“. O něco více sice patří menším regálovým modelům Primissima, které za svou cenu nemají žádnou zásadní konkurenci, ale celkově je řada Suona velmi povedeným krokem. Pro regálovky platí, že v kategorii do 12ti tisíc se jedná o učiněné zázraky, v kategorii do 15ti tisíc o to nejlepší co můžete slyšet a v kategorii do 20ti tisíc pak o výrobky, které by měl do svého seznamu zahrnout každý, kdo to myslí vážně nejen s hudbou, ale třeba i domácím kinem. Pro sloupky platí totéž, jen s rozdílem, že jsou na špičce kategorie do 20ti tisíc. Sice možná ne na první příčce, ale rozhodně mezi nejužším pelotonem. S klidným svědomím mohu dát palec nahoru. Bravo.

MM – Firma Xavian dala svojí řadou Suona series jasně najevo, že od zvukových kvalit nemíní ustoupit ani u svých nejlevnějších produktů v dobách zmítaných hospodářskou recesí. Zvukový potenciál obou představených reprobeden vysoko převyšuje jejich cenovou kategorii. Tato řada pravděpodobně dosáhne vysoké popularity mezi zákazníky, z nichž velká řada ocení univerzálnost Gran Colonna a fajnšmekři jistě „objeví“ neuvěřitelné Primissima. Majitelé těchto beden, kteří pak časem investují do lepšího „železa“, neprohloupí.

JP – Pokud má Xavian těmito zdařilými produkty prolomit český trh a zazářit v konkurenci mnoha jiných podobných výrobků, tak takto se to podaří. Pečlivé zpracování, příjemný vzhled, dýha, výborný zvuk, příznivá cena (Gran Colonna) resp. „dech beroucí“ cena (Primissima).. Držím palce. Bravo.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha