2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 1

Rakouští Vienna Acoustics si zvolili motto "Umění přirozeného zvuku" a snaží se na něm pracovat již od roku 1989. Nejvyšší řada Reference Klimt je pojmenována po muži, který nejen, že vytvořil stěžejní část svých malířských děl ve Vídni (a jedno z nich se jmenuje právě "The Kiss"), ale hlavně se často nechával inspirovat hudbou - navíc Vídeňané zdají se býti značnými lokálními patrioty.

Ve zmíněné vrcholné sérii se nachází dvojice modelů (no dobrá, i centr, ale kdo by ho ve stereu počítal, že?) - sloupové monumenty The Music a velmi zvláštní a přitom krásné The Kiss, jedny z těch robustnějších stojanových reprosoustav, jaké jsou na trhu k dispozici.

V podstatě všechny produkty se značkou Vienna Acoustics jsou krásné takovým tím luxusním, až lehce pompézním způsobem, oba zmíněné vrcholné modely jsou ale ještě dál - tolik lesku, tolik krásných materiálů, to se jen tak nevidí.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 2

Navíc jsou The Kiss opravdu velké - hlavní část tvoří vlastně dvě nezávislé ozvučnice , z nichž tu horní lze ještě ke všemu naklápět a natáčet pro dokonalé zaostření sweet spotu a je uzavřená, kdežto ta spodní - určená basům - má jednak vzadu bassreflexový otvor, jednak sedí pevně na stojanu. A stojan sám je efektním dílem - má tvar sešívačkové spony na papír a přes svou štíhlost je řádně bytelný.

Jen pro přestavu, jen pouhý stojan z MDF desek s nádherným lakováním má výšku 73 cm, šířku 27,3 cm a hloubku 53 cm, přičemž váží 23 kg a stojí na hrotech vysokých a ostrých jako břitva. I hlavní ozvučnice (respektive obě její části) je tradičně také z MDF a při velikosti 27,3 x 54 x 54 cm (š x v x h) váží brutálních 43 kg.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 3

Vpředu na reprosoustavách najdete dole paprskovitě vyztužený kónus basové membrány s velkou středovou kopulkou, nahoře pak bílý plochý měnič s maličkou středovou kopulkou - to je firemní patentovaný koncentrický měnič, kombinující středy a výšky. Z toho vyplývá, že The Kiss jsou třípásmové.

Spodní reproduktor má "pavoukovitou" membránu ("Spider Cone"), průměr 23 cm a materiál nazývá výrobce NAWI. Membrána má být extrémně lehká a přitom zachovávající žádoucí tuhost. Středo-výškové koncentrické řešení využívá kombinace materiálů v čele s polymerem X3P, na který má Vienna Acoustics patent. Část pro střední tóny je plochá, vyztužená opět "pavoučími" vlákny směrem od středu a stejně jako ostatní proprietární membrány, i tuhle si vyrábí firma přímo ve Vídni. Výrobce říká, že díky tomu zvládne reproduktor všech důležitých sedm vokálních oktáv. Průměr středotónové části je 18 cm, zatímco středová vysoktotónová kopulka z hedvábí má 2,5 cm.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 4

Výhybka prvního řádu je velice jednoduchá a i když výrobce neudává dělící frekvence, jednoduchá výhybka jen s pár součástkami bude klást signálu jen nevelký "odpor". The Kiss pracují (bez udané tolerance) ve velmi pěkném frekvenčním rozsahu 36 - 20 000 Hz, mají citlivost už vyšších 89 dB, což spolu s impedancí 4 ohmy působí jako ideál pro pohodové rozehrávání.

Elegantní The Kiss jsme poslouchali v horoměřickém showroomu dovozce a to ve vybrané společnosti komponentů AVM a Audio Analogue - konkrétně hlavně na italském integrovaném zesilovači Maestro Anniversary a německém multiformátovém přehrávači MP8.2. Vše propojovala kabeláž Mareka Audio.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 5

Dramatické smyčcové pasáže s velkým podílem kontrabasové sekce ve "Wheel of Fortune" (Hans Zimmer | "Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) odprezentovaly The Kiss opravdu dramaticky. Na to, že jsou The Kiss regálovky (byť velké), mají nesmírně hutný, robustní a šťavnatý a hodně plný bas. Nejsou z nejrychlejších, bas se spíše valí kupředu v obrovských dávkách, každé protažení smyčce přes struny s sebou nese hřmot a drama, přitom ale definice vůbec není špatná. Zvuk byl měkký, ale řádně energický a důrazný. The Kiss jsou rozhodně náročné na "rozhoupání", ale když už jejich basák začne opravdu hrát tak jak umí, je to imponující sametově hladký příliv hutných tónů.

Velká plnost a barevnost je cítit i u podání vokálů, stejně jako dotek sametovosti - hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl krásně hladký a hebký, měl obrovskou váhu a sytost, jeho celou hrudí rezonující hloubka tu byla jasně patrná a bylo to opravdu krásné. Zapomeňte na strohost, zde jsou emoce, zde jsou až nadživotní proporce a velká expresivnost, přes jistou vřelost totiž nechybí skvělé rozlišení a vyslovená radost, s níž hlas vtéká do prostoru a hladí svou muzikálností.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 6

Slaďounké a trochu zvonivé byly výšky v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records). I zde bylo vše krásně hladké, naprosto bezkonfliktní a barevně muzikální. Ač se to nezdá, "tikání" linky činelu bylo už skvostně oddělené, tóny jsou pěkně a sebejistě separované a výtečně prokreslené, když se soustředíte, je tu naprosto zřejmý dlouhý dozvuk, přirozeně uplývající do hudebního pozadí, vše je zcela prosté jakékoliv nervozity a celková jemnost neznamená "uťápnutost" nebo éteričnost.

Velký a hodně plný zvuk The Kiss působí řádně dramaticky a jeho schopnosti zprostředkovat makrodynamiku jsou imponující - minimálně na dané rozměry. Dynamika totiž vcelku úspěšně stačila razanci velkých bubnů v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music) a to už od tichoučkých úrovní, v nichž reprosoustavy stále umí "zadýchat". Je to vysloveně fyzicky citelná dynamika, která vám dá každý úder do bubnu pocítit, je to velké, mohutné a rázné. Jak psal Douglas Adams ve "Stopařově průvodci po Galaxii", je to tak luxusní ráda, jako kdybyste dostali do hlavy plátkem citronu, obtočeném kolem zlaté cihly. Ty fyzičnost se vlastně až špatně popisuje.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 10

Přednes The Kiss mírně akcentuje basové pásmo a také celkovou příjemnou hladkost, ale přestože to není analytický zvuk, detailů nabízí - chce se s ohledem na cenovku říct "samozřejmě" - požehnané množství. "My Right Eye" od Laurie Anderson stojí na delikátních detailech syntetických zvuků, které jsou daleko v pozadí skladby za uvolněným zpěvaččiným vokálem. The Kiss vám vše naservírují příjemně organickým způsobem, kdy není žádná část akcentována, vše je v klidu a pohodě, není to žádná honba za detailem, nicméně je to už natolik s nadhledem, natolik komplexní a natolik přirozené, že detaily působí jako úplná samozřejmost. Vlastně ani nemáte pocit, že byste je měli lovit.

Vienna Acoustics The Kiss mají poměrně výraznou výhodu, že jejich reprodukci si můžete "zaostřit", tudíž podání prostoru hudební scény můžete doladit. "Coal" Michaela Penna ("Free-for-All" | 1992 | BMG) rozkvetla do působivé šířky až za hranice ozvučnic, bylo to hodně uvolněné, hodně vzdušné. The Kiss akcentují celistvost hudební scény, její propojenost a už zmíněnou organičnost. Jednotliví hráči jsou dobře lokalizovaní a jsou tu citelné tři dimenze, jakkoliv kolem sebe reprosoustavy potřebují poměrně hodně prostoru, ideálně alespoň metr, metr a půl od zadní i boční stěny.

2017 08 22 TST Vienna Acoustics The Kiss 11

Pokud něco The Kiss dobře vystihuje, to je jejich univerzální talent hrát cokoliv s vřelostí, uvolněností, plností a výtečnou muzikálností. A to bez ohledu na žánr a hlasitost, včetně třeba duc-duc elektroniky "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records). Byť je zvuk jaksi relaxovanější a neuspěchaný, má rytmus, má sílu a má drajv, hudba šlape kupředu nebo se možná spíše dopředu valí. Velikost a sytost zůstává ve zvuku při v podstatě libovolném rozsahu hlasitostí. Je to hlaďoučké, posazené na mohutném basu a velké údernosti.

Vienna Acoustics The Kiss jsou krásné reprosoustavy. Krásné provedením, ale i zvukem. Hrají, pravda, svým vlastním způsobem, jdou mnohem více než po suché věrnosti signálu po věrnosti emocím a radosti z poslechu. Hudba v jejich podání je plynulý, nesmírně plná, barevná a energická, má dynamiku, má váhu a ač je slyšitelně vřeleji, měkčeji a uvolněněji prezentovaná, je to nesmírně příjemné. Hudba si prostě plyne, hebce, laskavě a velmi muzikálně a navíc za oním vlastním charakterem je adekvátní rozlišení i dynamika, kterou byste chtěli u reprosoustav za nemalých 350 000,-. The Kiss mají velkolepý a organický přednes, možná trochu efektní, ale prostě krásný.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 309 610,- - The Kiss

Kč 54 394,- - stojan

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jsou krásné

+ umí jít na poměrně malé reprosoustavy hluboko

+ je to šťavnatý, plný a hutný zvuk

+ zvuk má tělo a sílu

ZÁPORY

- mají tendenci působit trošičku těžší a hodně relaxované

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar