2016 03 07 TST Heco Ascada 600 1

Mnoho milovníků hudby má zájem o dobrý zvuk, ale mnoho z nich zejména s rozpukem digitálního audia, síťových služeb a s trendem celkového zjednodušování přístupu k hudbě vyžaduje také jednoduchá řešení a složité hi-fi sestavy jsou pro ně příliš komplikované, v neposlední řadě i kvůli nárokům na prostor, který kladou a kterého v moderních minimalistických interiérech zase tolik není. Německý výrobce reprosoustav Heco na tyto požadavky zareagoval aktivním sloupkem, v němž se skrývá v podstatě celý systém.

Heco Ascada 600 Tower mají, jak už název napovídá, podobu sloupku, usazeného na tlusté základové desce, z níž vybíhají ještě odhmotňovací hroty. Hmota ozvučnice stoupá do výšky 93 cm, na šířku má relativně skromných 18,5 cm a do hloubky sahá rovných 30 cm, ale za to může vekou měrou i výrazné zaklonění skříně. Hrany ozvučnice jsou seseknuté a povrchové provedení je v bílém nebo černém vysoce lesklém laku. O pevnosti MDF skříně s vnitřními rozpěrami hovoří hmotnost 18,7 kg (u té se vstupy), respektive 18,5 kg (u té vybavené pouze zesilovačem).

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 2

Při pohledu zepředu zaujme pětice reproduktorů s výraznými hliníkovými obrubami, zabírající víc než tři čtvrtiny výšky čelní desky. Dole k patě se vešlo už jen logo výrobce, kombinované s čtvercovým displejem, který ve zkratce ale zvládne výraznými modrými znaky zobrazit potřebné informace o provozním stavu. Zadní strana je pak jednodušší, byť panel s aktivní elektronikou zabírá také nemálo prostoru. U základové desky objevíte plastový nátrubek bassreflexu s velkým průměrem.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 3

Velkou část kovového panelu na zadní straně zabírá žebroví chladiče zesilovačů. Jedna z reprosoustav funguje jako hlavní, řídící, druhá pak už jen přijímá signál pomocí XLR vstupu. Teoreticky je možné i bezdrátové spojení obou kanálů přes Bluetooth, ale výrobce sám říká, že pro dokonalou synchronizaci je třeba využít kabelu. Bezdrátová varianta se ale hodí tam, kde je třeba maximální stylová čistota. Nad zesilovači najdete signálové vstupy - jeden pár analogových linkových cinchů, jeden optický a jeden koaxiální digitální vstup a jeden USB vstup pro přímé propojení s počítačem, poskytující rozlišení až 24 / 96. USB-A konektor je pak určen pro nabíjení zařízení. Pod chladícími žebry najdete krom zmiňovaného XLR konektoru pro propojení kanálů ještě napájecí zásuvku a kolébkový vypínač. Co není vidět, to je bluetooth konektivit s aptX kodekem.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 4

Posledním prvkem na zadním panelu je pak trojice otočných ovladačů - jedním se volí hlasitost a přepínají vstupy, dalšími dvěma regulují korekce pro výšky a pro basy. Vše ale můžete ovládat i přes jednoduchý, ale dostatečně pohodlný dálkový ovladač.

Vrátíme-li se zpět dopředu, jsou rozhodně nejdůležitějšími prvky reproduktory. Nahoře je tweeter, tvořený klasickou měkkou kopulkou o průměru 2,5 cm. Pod ním je čtveřice vizuálně identických měničů s membránami o průměru 12,5 cm. Ten pod tweeterem je středotónový, zbylá trojice se stará o basové pásmo. Materiálem membrán všech čtyř je klasický papír, pro basové měniče zesílený.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 5

O konkrétní elektronice se bohužel výrobce příliš nerozepisuje, ale v každé reprosoustavě pracuje modul s výkonem 110 Wattů. Pásma jsou výhybkou s fázovou a amplitudovou korekcí děleny na úrovních 350 a 2 600 Hz, přičemž celkový pracovní frekvenční rozsah bez udané tolerance činí 25 - 40 000 Hz (tipujeme dle poslechových zkušeností na toleranci -6, možná i -8 dB).

Heco Ascada 600 Tower jsme poslouchali v poslechovém prostoru dovozce s přehrávačem Onyko C-S5VL.

Možná byste čekali, že díky trojici basových měničů, aktivnímu pohonu reproduktorů a relativně velkému objemu ozvučnice bude místnost spodními frekvencemi přímo přeplněná. V reálnu tomu tak ale (naštěstí) není, basová odezva je dokonce poměrně decentní. Kontrabas Charlieho Hadena v "Yo sin Ti" ("Nocturne" | 2001 | Gitanes | 013 611-2) měl už patrný impuls, zejména patrně díky přímé kontrole měničů, stejně jako slušnou definici, ale mohl by mít přeci jen o něco větší důraz, větší váhu, dodat nástroji mohutnější proporce. Pokud by však někomu v daném prostoru bas scházel, dá se doladit za pomoci tónových korekcí a přizpůsobit akustice místnosti. Hloubka, do které se Ascada 600 Tower pouští, je pak velmi slušná a kontrabas se pocitově "vejde".

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 6

Tyto Heco mají na rozdíl od nižších, plných a zvukově sytých řad klidnější, přesnější a dospělejší, přirozenější projev, který je méně "hezký" a realističtější, což vyniklo zejména na podání hlasů. Garfunkelův vokál v "Morning has broken" z desky "The Wide World Over" od Chieftains (2002 | RCAVictor | 09026639172) byl uvolněný a lehký, podaný se slušnou čistotou a doprovodný zpěv Diany Krall pak byl už dokonce i hezky znělý. Oba hlasy byly velmi dobře oddělené, Heco drží v reprodukci dobrou kontrolu a i když neodhaluje kdovíjaké droboučké nuance, hlasy zní klidně a čistě.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 7

Vysokotónový měnič dokázal velmi pěkně vykreslit nejvyšší tóny v Burtonově "Tears of Rain" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6). Výšky jsou hodně klidné, jemné a opět neladěné na efektní výraznost, ale spíše na realistický poklid a vzdušnost. Jednotlivé dopady paliček na činely jsou už velmi slušně oddělené a kontrolované, po každém úderu následoval také slyšitelný dozvuk, nepřehnaný a realistický, přesný a objemově akorát nadávkovaný. Nečekejte výrazné, cinkavé výšky, Ascada 600 Tower staví, trošku na rozdíl od výrazněji znějících nižších řad, skutečně na nepřehnané realističnosti. Když však otočíte hlasitost trochu více nahlas, charakter všech pásem se maličko změní a přibude právě trocha znělosti a výraznosti.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 8

Už jsme zmínili, že aktivní pohon měničů s sebou přináší i na danou třídu velmi dobrou kontrolu a i když impakt na nejnižších frekvencích by mohl být větší, respektive zvuk hutnější, Saint-Saënsova "Danse Macabre" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) působila živě a zejména na středních a vyšších hlasitostech už příjemně přesvědčivě. Zesilovač drží měniče pod kontrolou, reprosoustavy se tak nezahltí a při realistických a vyšších hlasitostech hudba rozkvete a objeví se i kýžený pocit "šťouchnutí", tedy impuls.

Velká část reprosoustav značky Heco je brána jako ideální nástroje pro rockovou / popovou, respektive obecně elektrifikovanou "běžnou" hudbu. I Ascada 600 Tower se svým realističtějším laděním to zvládají velmi dobře - Watersova "Perfect Sense Part I / Part II" z desky "Amused to Death" (1992 | Columbia | 4687612) stála na pěkně zaostřeném hlasu a ani v dramatičtějších pasážích neztrácí sloupky schopnost udržet pořádek a klid v reprodukci, hudba je přehledná a měniče slušně přesné. Heco také neloví nejdrobnější detaily z pozadí hudby, ale už patří do kategorie, kdy má zvuk vrstvy, kdy vám už detaily neschází a nemáte pocit, že by hudba byla o něco ochuzená (míněno samozřejmě v kontextu cca padesátitisícových systémů).

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 9

Velmi pěkně dokázaly reprosoustavy načrtnout hudební scénu ve Stingově "The Hounds of Winter" z "...all this time". Nástroje byly rozložené nejen v pravolevém směru a to i za hranicemi reprosoustav, ale Ascada 600 Tower dokázaly protáhnout zvuk i směrem dozadu a dát nástrojům dost prostoru, aby ve vnímání nesplývaly a nepřekrývaly se. I to je přínos přesně hrajících aktivních měničů.

Jak už bylo řečeno, značka Heco je v dostupných kategoriích velmi dobrou volbou pro "rockový zvuk" a třeba "Rattle that lock" ze stejnojmenné desky Davida Gilmoura (2015 | Columbia | 88875123262) byla rytmická, pevná, živá a s lehoučkým nádechem té správné rockové syrovosti a energie.

2016 03 07 TST Heco Ascada 600 10

Heco Ascada 600 Tower jsou lifestylovým řešením pro ty, kteří chtějí minimum kabelů, minimum zabraného prostoru a přitom slušný zvuk. Pěkný design a zpracování vám umožní postavit je bez ostychu do libovolného prostoru a dovedeme si představit, že zejména ve spojení s nějakým streamovacím produktem budou ideální pro ty, kteří chtějí maximum stylu a pohodlí. Cena se možná jeví ne úplně nízká, na druhou stranu musíte vzít v potaz fakt, že dostáváte vlastně kompletní sestavu a ještě k tomu sladěnou po všech stránkách. Ascada 600 Tower jsou tak dobré, pohodlné řešení, které je až překvapivě věrné, přesné a pokud jen trochu víc otočíte hlasitost, hudba rozkvete a získá živost a energii. Pokud tak jste příznivci jednoduchý, ale dobrých řešení, Heco Ascada 600 Tower jsou jedním z takových...

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 42 990,-