2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 1

Reprosoustavy za tři stovky tisíc, to už není ledasjaké zboží. Navíc pokud jste spíše lokální výrobce, jako je firma RIHA, sídlící nedaleko Plzně. Měli jsme možnost poslechnout si sloupky MEGA V2 ES, tvořící jeden z vrcholů výrobního programu - patří totiž do nejvyšší řady ES, i když spíše na její začátek. Výhodou firmy RIHA je produkce (téměř) kompletního řetězce a velká část výroby realizovaná na zakázku, takže by se dalo říct, že v podstatě každý model je tak trochu originál.

Třípásmový sloupek RIHA MEGA V2 ES je poměrně velký a působí již na první pohled opravdu, ale opravdu robustně. Může za to do určité míry výška 120 cm, ale ani šířka 26 cm a hloubka 50 cm nejsou zanedbatelné. K šířce si ještě musíte připočíst mohutné kovové nohy, zakončené masivními průmyslovými silentbloky. Ty jednak vůbec nevypadají špatně, jednak do podlahy a z podlahy do reprosoustavy nepřenáší žádné rezonance.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 2

Základním tvar reprosoustav je nepřekvapivý, jde o klasický pravoúhlý kvádr, jehož obvyklé tvary oživuje místy prolamovaná 1,6 cm tlustá hliníková deska našroubovaná na čelní straně - v té jsou pak uchyceny všechny čtyři reproduktory a je skrze ní vyveden i opravdu mohutný nátrubek bassreflexu, jemuž v průměru schází už jen kousek, aby z něj šlo odpalovat mezikontinentální rakety. Zadní strana ozvučnice je pak naprosto jednoduchá, překvapení většinu lidí bude čekat u paty, kde se většinou nachází dvojice (či čtveřice až šestice) reproterminálů. Tady je jen a pouze vstupní zásuvka "profi" standardu v podobě Neutrik Speakon konektoru. Je až překvapivé, jak snadné a bezpečné toto spojení je v porovnání s klasickými terminály - jednak je tu větší plocha pro přenos signálu, jednak je zásuvka podstatě bezpečnější pro domácí provoz s dětmi, zvířaty či nešiky a jednak si nemůžete splést fázi. Ale je fakt, že zrovna vrcholem estetiky tyhle terminály nejsou.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 3

Skříň reprosoustav je vyrobena za MDF desek o štědré tloušťce 2,8 cm, vnitřní prostor je rozdělen a vyztužen několika zafrézovanými a vlepenými výztužemi. Na poslouchaném kusu byla zajímavá, hodně výrazná dýha Makassar původem z Rakouska, na níž je anglický polyuretanový lak Johnstone´s. Povrch ale může být jakýkoliv, ať už dýhovaný nebo barevný - třeba u barvy se nejdříve používá izolační vrstva barvy a nakonec italská barva Franchi & Kim. Průměrný čas produkce jednoho páru se díky tomu pohybuje mezi jedním a dvěma měsíci - to jen pro zajímavost.

MEGA V2 ES jsou koncipovány jako třípásmové. O výšky se stará měkká látková kopulka s průměrem 2,5 cm od Seas. Konkrétně jde o tweeter Millenium z řady Excel, poháněný šesticí radiálně polarizovaných neodymiových bloků. Výškáč má také vlastní malou tlumenou komoru.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 4

Hodně atypický je středotónový měnič, na němž je na první pohled patrný "prořezávaný" mohutný gumový závěs. Reproduktor pochází od italské firmy Eighteensound, která se specializuje na produkci pro profesionální sféru. Papírová membrána má průměr 16 cm. O pohon se stará cívka o průměru 4,5 cm, navinutá je hliníkovým drátem a rozhýbávaná opět neodymiovými magnety.

Basové měniče jsou tu dva, pochází opět z katalogu norských Seas a mají průměr membrán 22 cm. Relativně velký kaučukový závěs drží membrány z tvrzeného papíru. Mohutná čtyřvrstvá kmitací cívka by měla zajistit velmi velké výchylky. Volba na tyto reproduktory padla kvůli jejich nízké vlastní rezonanci na úrovni 20 Hz, takže reprosoustavy mohou bez obav začínat hrát na hranici 33 Hz.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 5

Zajímavé řešení je použito i pro výhybku - každé pásmo má svou vlastní desku, díky čemuž se minimalizuje možnost vzájemného ovlivnění součástek. Používají se tlumivky se vzduchovým dielektrikem a výhradně svitkové kondenzátory. Pro basy se používá strmost 12 dB / oktáva, pro středy 6 - 12 dB / oktáva a pro výšky 18 dB / oktáva, prý na základě dlouhodobých poslechových testů. Jak už bylo zmíněno, signál přivádí robustní a bezpečný profesionální konektor Speakon, jehož kontakty jsou postříbřené a zapojené v bi-wiringovém režimu.

Protože už bylo řečeno, že reprosoustavy jsou zakázkové, lze je vybavit i aktivním řešením - každý z měničů tak může mít svůj koncový stupeň, používá se i aktivní výhybka.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 6

Reprosoustavy RIHA MEGA V2 ES jsme poslouchali v plzeňské poslechové místnosti firmy Audio-Visual Technology a to na sestavě RIHA DAC-DR DO (předzesilovač s D/A převodníkem PCM1794 a regulací hlasitosti pomocí útlumových článků přepínaných relátky s kontakty v ochranné atmosféře), RIHA B200 (dual mono koncový stupeň s bipolárními tranzistory o výkonu 200 Wattů na kanál do 4 Ohm, pracující do 1 Wattu v čisté třídě A) a jako zdroj byl použit kompaktní počítač Intel NUC 5i3MYBE v pasivní skříni, signál vypouštěl přes M2Tech Hiface Two. Poslouchalo se tak zásadně "digitálně". Zjevnou limitací ale byla poslechová místnost, zejména co se týká prostoru pro vyniknutí zvuku, ale i co se týká mírného zdvihu na basech.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 7

Basových frekvencí bylo v Hobgoodově "First Song" ("When the Heart Dances" | FLAC | 24 - 192) dle očekávání hodně, v dané místnosti až zbytečně moc, i když ne otravně - za to mohl hlavně úžasný pocit kontroly, autority a utaženosti, reprosoustavy jsou suché a věcné, naprosto konkrétní. Nabídly také plnou, dokonce možná až "nadživotní" váhu kontrabasu, každý tón se prodral ven s neuvěřitelnou vervou a silou, bas má fascinující, fyzický impuls, který vás rozechvěje a umí vás šťouchnout. Navíc můžete otočit volume doprava jak jen chcete, respektive jak jen to snesou vaše uši (nebo sousedé) a neucítíte žádnou ztrátu kontroly. Platí to ale i pro velmi tiché hlasitosti - definice zůstává precizní, jakkoliv při těchto úrovních necítíte onu proudící energii ani žádný tlak. Basáky jsou výbušné, přesné a každý tón je tak vyražený kupředu s razancí pneumatického kladiva.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 8

Nejvýrazněji však hraje rozhodně atypický středotónový měnič - dokázal sbor v Händelově "Mesiáši" ("Linn Christmas Collection" | FLAC | 24 - 88,2) velmi, velmi pěkně rozlišit až na úroveň jednotlivých zpěváků, přednes byl velmi pevný. Hlasy ale zněly také velmi plně, sytě, až hutně, možná by tu reprodukci slušela trocha vzdušnosti a lehkosti. Pocit kontroly a suverénnosti je nicméně výjimečný, jako kdyby za každým měničem byla maličká jaderná elektrárna s neutuchajícím přívalem energie. Reprosoustavy nejsou krystalicky transparentní, jejich přednes je spíše "hmotný", živý a šťavnatý, výrazně naplněný silou.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 9

Ani tweeter se svým zaměřením na kontrolu a energii neliší od ostatních pásem - myriádám jemňoučkých, lehoučkých kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) dodaly reprosoustavy velice pěknou znělost a udržely velmi dlouhý dozvuk, moc se nám líbilo, jak svým aktivním přednesem dokázaly MEGA V2 ES ukázat jeden každý jiskřící kousek kovu. Nečekejte ale žádnou éterickou lehkost - reprosoustavy daly kovu váhu a tělo, asi i větší, než je v reálu v nahrávce. Snad i díky tomu ale čitelně zazněla i lehká cinknutí v pozadí za klavírem a zpěvem.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 10

Skladba "Lacrimosa", patřící do Mozartova "Requiem K 626" (John Butt | FLAC | 24 - 192), otestovala velmi poctivě dynamický potenciál reprosoustav. Ty snesou až neuvěřitelnou dynamickou zátěž, můžete hrát jakkoliv nahlas a zvuk zůstává stále stejný - pevný, autoritativní, důrazný, výbušný a energický. Je fakt, že jako kdyby tu vše bylo až nadživotní, až nadpřirozeně pevné a efektnější, než v reálu. Co se týká rozsahu, dynamika byla nevyčerpatelná od nejnižších frekvencí až po ty nejvyšší, ve skladbě byl pořádek a technická preciznost. Mikro- i makrodynamika je podaná až omračujícím způsobem, zejména máte rádi opravdu hlasitou reprodukci, MEGA V2 ES mají hodně co nabídnout.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 11

Odhlédneme-li už od opakované určité přebujelosti a "nadživotnosti" či snad zdůraznění, nedá se hlas Rebecy Pidgeon ve slavné "Spanish Harlem" ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) popsat jinak než jako výborně prokreslený, načrtnutý do detailů, velmi blízký a velmi, velmi čistý. Dokonce bylo slyšet i lehoučké dřevěné vrznutí v pozadí na začátku skladby, nebo echo nahrávacího prostoru. Snad díky "profi" středotónovému měniči máte také tak trochu "profi" pocit z vokálního pásma - je až monitorově přesné, analytické a velice konkrétní. Sice tu, jak bylo řečeno, zpívá tak trochu obryně, zvuk je opravdu velký a mohutný, ale zato velice snadno srozumitelný. Vlastně by se dalo říct, že je to až koncertní zvuk, který zažijete v těch několika málo unikátních případech, kdy zvukař zvládne odvést svou práci na 100% a vše je dokonale čisté.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 12

Podání prostoru bylo limitované prostorem, ale i tak bylo jasně cítit opravdu pěkné zaostření vokálu v "Diamonds" od Aanonymous Band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48). Vokál posazený nad úrovní výškáče, kytara někde u střeďáku, lokalizace tak je snadná, naprosto bezproblémová. V nahrávce se můžete orientovat naprosto jednoduše, je to až monitorově konkrétní zvuk. Každý tón má své skálopevné místo.

Když přijde na hudbu typu "Still Hurts" od Therapy? ("Disquiet" | FLAC | 16 - 44), "Los" od Rammstein ("Reise Reise" | FLAC | 16 - 44,1) nebo "The Hand That Feeds" ("With Teeth" | FLAC | 16 - 44,1), projeví se onen koncertní charakter a vy jste "tam". Ten důraz, ten drajv, ten fascinující rytmus a pocit neuvěřitelně pumpující síly, ta mohutnost zvuku, vyplňujícího každý krychlový centimetr prostoru a dokonale vás obklopující, to je prostě něco. To je opravdu skoro jako koncert. Je to hotový gejzír energie, zvuk suchý, přesný a konkrétní a rychlý. Je fakt, že konkrétnost reprodukce vám dá poměrně nekompromisně najevo i limity nahrávky, ale svou energií je dokáže překonat a přimět vás, ať hodíte technickou kvalitu za hlavu.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES 13

Reprosoustavy RIHA MEGA V2 ES jsou jiné. Jiné vizuálně (libovolná barva či dýha), jiné technologicky (rozdělená výhybka, měnič z profi segmentu,...), ale zejména jiné zvukově. Nejsou to klasické milé, měkké a příjemné audiofilské reprosoustavy, v těchhle se skrývá ďábel nebo možná tajný zdroj nekonečné energie, kdo ví. Jsou neuvěřitelně dynamické, nabízí vše snad až zvětšené a zdůrazněné - ta pevnost, ta údernost, ten fyzický pocit konkrétnost, to všechno budí až koncertní dojem a přináší zajímavý, osvěžující pohled na vaše nahrávky. MEGA V2 ES potřebují ale k plnému vyniknutí jednak (optimálně) také firemní elektroniku, potřebují ale také nemalý prostor - pak si ale hrajte jak jen chcete nahlas a podobně jako profi aparatura na koncertech, ani MEGA V2 ES se "nezlomí". Pokud chcete výbušný, mohutný, ale zároveň čistý a výjimečně konkrétní zvuk, pak dejte sestavě od firmy RIHA šanci a poslechněte si ji. Je skutečně "jiná" a to v dobrém slova smyslu...

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES m1

Naměřená frekvenční charakteristika víceméně odpovídá reálné (a příliš malé) místnosti s nedokonalou akustikou. Je tu vidět mohutnější bas, ale zároveň i to, že reprodukce startuje v téměř plné síle skutečně na hranici kousek za 30 Hz. Celkově "padající" pásmo, zejména ve výškách, je opravdu spíše dílem akustiky prostoru, při poslechu působily reprosoustavy basově výrazně, ale třeba u výšek se pocit nedostatku nedostavoval, možná i díky "závěrečnému" mírnému zdvihu. Řečové pásmo je pak solidně rovné.

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES m2

Impedance odpovídá 4 Ohmovému průměru, zvláště na basech se ale pouští do dosti nízkých vod kolem 3 Ohmů a možná i lehce pod ně, elektroniku tak není radno podcenit. Průběh křivky je nicméně prostý hrbů a ostrých přechodů.

MĚŘENÍ VÝROBCE

Neděláme to často, ale rozhodli jsme se prezentovat kvůli zjevně kompromisnímu poslechovému prostoru i výrobcem dodaný graf ze simulátoru, který koreluje s měřením a poslechovými podmínkami. Zejména proto, že přebytek basu byl snadno slyšitelný. Horní černá křivka je měření v ose, nižší černá křivka měření výkonové charakteristiky, červená pro bas, zelená pro středy a modrá pro výšky. Impedance je dolní hnědá křivka. 

2016 02 17 TST RIHA Mega V2 ES m3

I zde je vidět poctivý nástup na hranici 30 Hz a o něco bohatší zastoupení nejnižších frekvencí, stejně jako mírný "závěrečný" zdvih výšek, průběh křivky je ale podstatně hladší a rovnější než v poslechových podmínkách. Zejména středy jsou téměř perfektně rovné.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 299 900,- - matný lak
Kč 319 900,- - dýha Makassar 380/X

--- --- --- --- ---

KLADY

+ opravdu zřetelný fyzický, koncertní pocit z reprodukce

+ kontrola, autorita, dynamika

+ čistota při libovolné hlasitosti

+ výbušnost, důraz a pevnost

+ velmi slušné rozlišení

+ úžasně pevný zvuk

ZÁPORY

- jsou přeci jen hodně dravé a dramatické

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha