2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 1

Německou manufakturu Fischer&Fischer dělí od zbytku světa jedno důležité rozhodnutí - totiž nepoužívat pro výrobu ozvučnic svých reprosoustav dřevo, beton či kov, což dělá relativně hodně výrobců. Už přes 30 let tak v německém Schmallenbergu uprostřed krásné kopcovité krajiny daleko od velkých měst a jejich shonu vznikají reprosoustavy s ozvučnicemi z pravěké břidlice, materiálu po 500 000 000 let lisovaného tíhou nesčetných vrstev země a utvářeného z jemných jílovců a prachovců.

Pokud tak někdy někde uvidíte reprosoustavy s jasnou "skalnatou" strukturou povrchu, vězte, že to pravděpodobně budou právě ty od F&F. Po velmi kompaktních, ale talentovaných regálovkách SN/SL 70 se k nám dostal i jeden ze základních sloupových modelů, tentokrát označený SN/SL 170. Sloupky jsou vysoké 98 cm, široké 18,4 cm a hluboké 22 cm, přitom ale váží masivních 38 kg. Mohou za to stěny z břidlice s variabilní tloušťkou, oscilující mezi 1,4 a 2 cm. Připočteme -li základovou desku o tloušťce 4 cm, do níž fouká bassreflex, vyvedený zespoda ozvučnice, zvednuté nad deskou čtveřicí kovových nožek, hmotnost se hned snadno vysvětlí.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 2

Vzhled beden je minimalistický, přírodní, tmavě šedá přirozená podoba břidlice je na přání upravena v podstatě do libovolné podoby. Je ale až překvapivé, jak snadno (asi i díky svým kompaktním rozměrům) zapadnou SN/SL 170 i do moderního interiéru - do ultra čistých betonových interiérů ani nemluvě. Hrany jsou zkosené, krásně začištěné a bez viditelných spojů, reprosoustavy působí jako dokonalý monolit a jakýmsi způsobem z nich ta půlmiliarda let čiší.

Na čelní stěně najdeme tři měniče v rozložení D´Appolito, vyčuhující kousek nad úroveň přední stěny, spojené pak kovovým prvkem, který je na jednu stranu okrasný (pod spodním měničem je na něm vygravírované firemní logo), ale na stranu druhou poskytuje i útočiště pro kopulku výškového měniče.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 3

V zadní stěně nenajdete žádné ozdůbky, pouze u paty ozvučnice jsou vyvedené dva masivní šroubovací reproterminály na destičce se základními informacemi o reprosoustavách. Neokázalý minimalismus a čistota tak jako v celé konstrukci.

Použité měniče pochází z hlav a kreslících stolů vývojářů Fischer&Fischer. Dvojitý středobas využívá membrány sendvičové konstrukce, kde je nosným materiálem papír a vše je potaženo vrstvičkou skelných vláken. Průměr membrány je 14 cm, závěs je poměrně pevný a velký. Tweeter je tvořen klasickou kopulkou o nadstandardním průměru 2,8 cm, měkká látka je ručně lakovaná.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 4

Dvě pásma dělí pasivní výhybka druhého a třetího řádu s impedanční korekcí. Výrobce udává pracovní rozsah na 48 - 20 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 3 dB, docela vysokou citlivost 89 dB / W / m a nominální impedanci 4 Ohmy.

Fischer&Fischer jsme poslouchali na širokém spektru sestava - od Naim Nait XS / Naim CD5si, přes Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, přes Gato Audio AMP-150 / Gato Audio CDD-1 až po Viola Concerto / Viola Crescendo, kde byl zdrojem buď USB vstup, nebo CDD-1. Do sestav vstupoval i ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nbo VPI Scout s předzesilovačem Naim Stageline, též krátce Apogee Groove a Chord Mojo. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, OceanWay Sausalito, Gato Audio PM-6 nebo ELAC BS 73. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica či TelluriumQ Silver / Black.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 5

Už malé SN/SL 70 nás ohromily pevností a hloubkou svého basu, SN/SL 170 jdou ale díky mohutnější ozvučnici ještě výrazně dál. Kontrabas v Hobgoodově "First Song" z "When the Heart Dances" (2008 | Naim | naimcd112) měl podmanivě broukavý charakter, bylo cítit sílu a neokázalou, přirozenou autoritu a váhu v každém tónu. Pro úplně dokonalou plnost zejména ve větších prostorách ještě kousek schází, ale ne tolik, aby bylo nutné to řešit. Díky skvostné tuhosti skříně ale bas působí nesmírně přesně a čistě, linka je snadno čitelná a různorodost tónů je naprosto přirozená.

Hlas Diany Krall v "Peel Me a Grape" z "Love Scenes" (1997 | Impulse! | imp12342) byl suverénně vydělený od ostatního dění, vykročil kupředu a bylo možné zaslechnout dokonce i málo patrné odrazy od stěn prostoru a dlouhé, pozvolné doznívání hlasu. Zpěvaččin vokál je velmi plasticky, přirozeně vykreslený, prokreslený do hloubky, vibruje a rezonuje v prostoru jako kdyby skutečně seděla blízko vás. Je nádherně zaostřený a přitom uvolněný - žádná zabarvení a žádná nepřirozenost. Určitě pak existují i detailnější reprosoustavy, které dostanou do poslechové místnosti ještě více informací, ale málokterá s přirozeností sloupků Fischer&Fischer.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 6

To platí také pro výšky, měkká kopulka zvládla přenést vibrafon i činely v "Like Minds", titulní skladbě desky Garyho Burtona (2003 | Concord | SACD-1029-6), se suverenitou a čistotou hodnou high endové ligy, ovšem opět bez pocitu nějaké přehnané intenzity. Přirozeně, prostě, samozřejmě. Tóny zněly jasně, důrazně, ale uvolněně, byť zněle. Dopady paličky na činel byly excelentně kontrolované, přesné a jisté, brilantně prokreslené. Objem nástrojů pak byl realistický, nepřehnaně výrazný, ale rozhodně ne chybějící, potlačen do pozadí. Hlavním dojmem je však celková integrace zvuku, propojení a samozřejmost.

Fischer&Fischer SN/SL 170 snesou opravdu veliké zatížení, přesto jejich ozvučnicí proniká jen minimum vibrací. Tak jako je pevná skříň, tak je pevný i samotný zvuk. Je ale fakt, že SN/SL 170 nejsou úplně jednoduché na rozehrání a pokud v nich chcete otevřít jejich plný dynamický potenciál, budete potřebovat elektroniku na úrovni a to dost možná i s poměrně velkou cenovou disproporcí ve prospěch zdroje a zesilovače. Pevnost, kontrola a impuls zesilovače pak však vytvoří z SN/SL 170 živou, dospělou a v podstatě plnorozsahovou bednu. Mahlerova "6. symfonie" v podání České filharmonie s Václavem Neumannem v čele (2006 | Octavia | OVCL-00259) byla dramatická, zvuk velký a velmi živý, pevný a konkrétní, reprosoustavy mají autoritu a důraz, který se za dané peníze jen obtížně shání. Ani dynamické špičky při vyšších hlasitostech nevnáší do reprodukce stres či nejistotu. SN/SL 170 zvládají se stejným klidem pracovat na úrovni makro- i mikrodynamiky.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 7

Jak už bylo naznačeno, SN/SL 170 jsou dostatečně detailní a přirozené, neuchylují se ale ke zdůrazňování a přeci jen to nejsou reprosoustavy z nejvyšších tříd, takže ty nejjemnější informace musíte přeci jen hledat. Třeba u sboru v "Pie Jesu" z Rutterova "Requiem" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) panoval výjimečně příjemný klid, který nechal vyniknout intimní, až sváteční atmosféru nahrávky. Celá reprodukce působí velmi soudržně a organizovaně, přitom ale velice čistě, takže sboristé jsou od sebe velice dobře odděleni, je to skutečně soubor hlasů, řada individualit, které se překrývají a spojují do jednoho celku. Máte také pocit, že Fischer&Fischer udržují realistické proporce, sbor tak není plný obrů ani zastrčený kdesi daleko od vás. Už jsou tu ale slyšitelné i ambientní zvuky a různá drobná vrznutí, ještě ale ne tak nahlas a jasně, jak to umí ty úplně nejlepší reprosoustavy.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 8

Přesnost SN/SL 170 nese své ovoce i v oblasti podání prostoru hudební scény. Beethovenův "Smyčcový kvartet op. 95" (2005 | Virgin | 72435 45738 28) v podání Artemis Quartet dokázaly tyto reprosoustavy rozprostřít v příjemné šíři, sahající až vně rozteče jejich ozvučnic, stejně tak tu byla patrná hloubka a vůbec plasticita, všechny čtyři nástroje bylo snadné lokalizovat. Mohutná sebejistota reprodukce udržovala přehled o dění při libovolné, i velmi tiché úrovni poslechu.

Autorita a živá energie spolu s plností v "Gone Gone Gone" Alyson Krauss a Roberta Planta ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) vedle k naprosto nekomplikovanému, snadnému poslechu v libovolné hlasitosti, SN/SL 170 pouze ubírají a přidávají na hlasitosti, žádné artefakty, nic nepříjemného, vše je tak klidné a pohodové, jak jen může být. Dokonce se zdá, že i na high endových systémech občas slyšitelná hrubost a plochost nahrávky tu není příliš patrná - jsou to velmi muzikální reprosoustavy. Můžete je poslouchat dlouhé hodiny bez pocitu únavy a bez ztráty zaujetí, tak jsou uvolněné a samozřejmé.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 9

Kdo se dosud nesetkal s kouzlem "hudby z břidlice", měl by to napravit. Ač už malé SN/SL 70 jsou výborné, tato kompaktní sloupovka už se v malých a středních prostorách dá označit za naprosto plnohodnotnou. Zvuk je naprosto pevný, s dostatečnou dynamikou a razancí, která přináší do hudby pocit skutečného života. Pravda, nerozehrávají se úplně snadno a potřebují skutečně dobrou elektroniku, pokud jim jí ale poskytnete, otevřete si s SN/SL 170 bránu k úžasně muzikálním zážitkům, neokázalým, přirozeným a klidným, lhostejno jaký žánr chcete poslouchat. Fischer&Fischer SN/SL 170 jsou excelentní reprosoustavy s (v dnešním high endovém trendu) rozumně nastavenou cenovkou.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 m1

Naměřená frekvenční odezva odpovídá naprosto udávaným hodnotám včetně tolerance, od 300 Hz výše je pak průběh v běžném prostoru spořádaně rovný a jistý. Chování v oblasti basu není na grafu úplně excelentní, tóny elektrické basy a kontrabasu budou zjevně o něco důraznější než nástroje kolem 100 Hz, na druhou stranu tu ale není vidět ani žádný opravdový problém.

2015 12 16 TST Fischer Fischer SN SL 170 m2

Udávaná 4 Ohmová impedance je realistická, peaky těsně nad hranicí 10 Ohm jsou zanedbatelné a celkový průběh křivky je hladký a v zásadě bezproblémový. Na 250 Hz se sice impedanční křivka dotýká úrovně 3 Ohm, ale vyslovený "zabiják" zesilovačů SN/SL 170 také nebudou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

cca Kč 105 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skladné sloupky s velkým zvukem

+ prvoligová přesnost a kontrola

+ váha zvuku a impuls

+ dynamika

+ zpracování, které vydrží ještě další půl miliardu let

ZÁPORY

- jsou už složitější na rozehrání než SN/SL 70

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: exkluzivně IBD Europe group | pro CZ www.ibd-czech.cz  | pro SK www.ibd-slovakia.sk  | http://eshop.audiosalon.sk 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha