2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 1

Německý ELAC patří k nejstarším firmám na trhu (kořeny sahají do roku 1926) a i když byl původně výrobcem podmořských sonarů a po 2. světové válce dokonce i šicích strojů nebo automobilových součástek, od roku 1985, kdy firma vyvinula svůj první vlastní reproduktor, se její snaha i následná pověst zaměřila směrem k produkci reprosoustav. Dnes je ELAC znám hlavně jednou z povedených aplikací páskových tweeterů JET a "mozaikovitých" membrán klasických dynamických reproduktorů.

Ačkoliv ELAC vyrábí nemalý počet sérií reprosoustav, jejich top modely nesou v názvu číslovku 500 a jde v podstatě jen o dva sloupky s čísly 507 a 509 a jednu centrální reprosoustavu. My jsme měli k dispozici nějaký čas 3,5 pásmový model FS 507 VX-JET, který je sice nejmenším zástupcem řady, ale stále se jedná o velký, mohutný sloup.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 2

Na základní, rigidní desce, opatřené čtveřicí robustních hrotů stojí samotná ozvučnice na dalších čtyřech kovových pylonech. V základně ozvučnice je umístěn bassreflexový otvor, jehož výdech se díky odrazům od základny šíří rovnoměrně všemi směry. V čelní stěně jsou celkem tři měniče - dva basové a jeden koncentrický středo-výškový typu VX-JET.

Na zadní stěně najdete na kovové destičce dva páry reproduktorových terminálů pro možnost bi-ampingu v dolní části, v horní pak jakýsi rotační píst, jehož kroucením nastavujete vlastnosti koncentrického měniče. Respektive to, jak daleko od reprosoustav se hudební obraz zaostří - s trochou snahy lze tímto postupem "vtěsnat" FS 507 VX-JET i do nečekaně malých místností.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 3

Vnitřní konstrukce je rozdělena a vyztužena celkem pěti příčkami, každý z reproduktorů tak má svůj prostor pro práci, stejně jako bassreflex a výhybka.

Samotné reprosoustavy jsou skutečně nepřehlédnutelné kousky - jak kvůli vzhledu měničů, tak kvůli rozměrům 119,8 x 28 x 41,3 cm (v x š x h) a váze 37 kg. Povrchové zpracování je prvotřídní, hladké a v opravdu pěkném hlubokém laku; ozvučnice působí tak trochu jako neprůstřelný německý tank. Jsou jednoduše masivní a jejich zaoblené rohy a jednotlivé drobné detaily konstrukce jsou precizně opracované a krásné jak si to jen u třísettisícových reprosoustav můžete přát.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 4

O reprodukci se starají páskový tweeter (pracuje od 2 700 Hz výš) typu JET, který rámuje kruhový zářič AS-XR o průměru 5 cm (pracuje do 550 Hz do 2 700 Hz). O tvrzení muziky se stará dvojice identických wooferů o průměru membrány 18 cm (první funguje do 170 a druhý až do 550 Hz). Charakteristická citlivost 88,5 dB / 2,83 V / m svádí k dojmu, že jde o snadno rozehratelné reprosoustavy, ale přihlédneme-li k nominální 4 Ohmové impedanci s přiznaným propadem na 3,5 Ohmu to rozhodně tak snadné nebude. Celkový frekvenční rozsah 26 - 50 000 Hz je celkem uvěřitelný.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 5

Všechny reproduktory jsou usazeny v koších z odlévaného hliníku. Ty basové využívají prosluloufiremní "krystalovou" membránu. Jde o hliníkový sendvič, spojený s papírovým základem pomocí speciálního lepícího procesu. Onen krystalický tvar způsobují prolisy v hliníkové folii, vytvořené pro zpevnění membrány. Woofery mají dvojité nesymetrické zavěšení, umožňující výkmit až +/- 1,5 cm. Středovýškový VX-JET pak sestává z celkem obvyklých komponentů (pásek JET měl dříve ELAC v licenci exkluzivně, dnes už jej ale najdete i u jiných firem), unikátní je ovšem možnost seřídit jeho zaostření - na zadní straně je velký hliníkový "trn" s vyfrézovanou stupnicí, jehož otáčením VX-JET posouváte v rozsahu několika centimetrů dovnitř ozvučnice nebo naopak ven od polohy 0. Je to užitečné zejména tehdy, pokud sedíte k tak velkým bednám opravdu blízko (třeba 1,5 metru nebo naopak od nich opravdu daleko (5 - 6 metrů). Nápad to každopádně není špatný.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 6

ELAC FS 507 VX-JET jsme poslouchali na zesilovačích Naim Nait XS, Cambridge CXA80, Advance Acoustic X-i120, Norma Revo IPA-70B nebo Block V 250. Zdroji signálu se stal Naim CD5si, Cambridge CXC, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII či Denon DNP-730AE. Analogový svět zastupoval VPI Scout a předzesilovač Naim Stageline, alternativně Pro-Ject Elemental a Pro-Ject Phono Box. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, AQ Tango 85 nebo Audiovector SR-3 Avantgarde Arreté. To vše na kabelech ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver / Black.

Kontrabas v "The Beat Goes On" z desky "Companion" Patricie Barber šel hluboko v plném rozsahu, ELAC se rozhodně odvažují jít kam je jen akustika vaší místnosti pustí. Když ale kontrabasistovy prsty zahrají v úplně nejnižší poloze, jako kdyby oproti polohám vyšším najednou přibyl objem a důraz, jako kdyby někdo uprostřed hry nástroj přifoukl nebo k němu posunul blíž mikrofon. Rozdíl není dramatický, nicméně je slyšitelný. Možná byste čekali i o něco větší objem zvuku, když se tak podíváte na velikost ozvučnice a osazené měniče, byť zvuk rozhodně není možné označit za tenký. Definice je rozhodně dobrá, kvalita basu je ale rozhodně přímo úměrná kvalitě použité elektroniky a to více než kde jinde. Stačí jen trochu opatrnější zesilovač a bas se může docela rychle rozpadnout a změknout. Kontrabas tak není vysloveně suchý a pružící jako napjatá struna, přesto si umí poctivě, plně brouknout a dát tónu velmi slušnou autoritu.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 7

Křehký, něžný hlas Cary Dillon v "The Parting Glass" z desky "Live at the Grand Opera House" budil velmi živý, až koncertně autentický dojem. Vokál byl velký, vlastně o něco zvětšený, s živě, výrazně a přitom ne agresivně podanými sykavkami. FS 507 dokázaly vystihnout tu krásnou hebkost, lehkost a něhu, přitom ale byla cítit bezprostřednost a konkrétnost, až syrovost živého záznamu. Zpěvačce bylo snadno rozumět, přednes byl čistý a konkrétní, příjemně vzdušný a bohatý. Nějakým způsobem ELAC zvládají přenést autenticitu koncertního prostoru, aniž by odkročily od svého jemného, hladkého charakteru.

Činely a vibrafon v "Misery" od Dave´s True Story z "HD Tracks Ultimate Download Experience" jsou velmi zřetelné, jako když mají energeticky lehoučce navrch, respektive jsou o kousek dominantnější a rychlejší a lehčí než zbytek pásma. Šum činelů je velmi dobře oddělený a prokreslený, páskový JET reaguje velmi rychle a přesně a dokáže udržet výbornou kontrolu. Pravdou je, že zvuk v nejvyšším pásmu je oproti hutnému a energickému spodku trochu éterický, ale není tu cítit nesoulad těchto charakterů. Kov vibrafonu je zvonivý a jadrný, ale přitom neskřípá a není útočný. ELAC hrají lehce a suverénně, přednes je velmi rychlý a snadno čitelný.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 8

ELAC FS 507 jsou excelentní z pohledu podání dynamiky hudby, respektive mají opravdu zřetelnou dynamickou rezervu. Jak už bylo zmíněno předtím, je potřeba jim k vyniknutí dopřát maximalisticky pojatý systém s neochvějnou stabilitou, protože ELAC jsou nesmírně hladové. S vhodnou elektronikou ale umí ELAC v Haydnově "Smyčcovém kvartetu v D, op. 76, č. 5" dát nástrojům velký rozlet a dojem dýchání. Smyčce jsou pronikavé, až uhrančivé, svižné, pevné a přitom přirozeně plné. Přednes není vysloveně transparentní, byť je velmi čistý a přesný. Nástroje mají ale příjemně realistické proporce a důraz.

Rozlišení v oblasti středů a výšek je rozhodně high endové, spodní pásmo je možné dohnat k excelenci, ale není to jednoduché. Nástroje v "Like Minds" z stejnojmenné desky Burtona, Corey, Methenyho a Hollanda jsou velmi hezky vykreslené, čisté a jasné. ELAC se nechovají jako zvuková lupa, nevytáhnou mikrodetaily a nejdrobnější ambientní zvuky, musíte je trochu hledat a zkoumat. Nicméně zvuk je velký a bohatý, takže se rozhodně nebudete cítit ochuzeni. Reprodukce je ovšem snadno čitelná, nenásilná a samozřejmá, dospěle spořádaná.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 10

Páskové tweetery mají často tendenci k nemalé směrovosti, "Too Darn Hot" Elly Fitzgerald ale byla jednoduše veliká všemi směry - velká objemem, velká prostorem v pravolevém i předozadním směru, s velkými nástroji, zasazenými do scény pevně a přitom lehce a hlavně velkým pocitem vzdušnosti. Je tu prostě spousta muziky, zaplní velký prostor a dění je přehledné, drží to pohromadě. Směrovost tak není nikterak výrazná a pokud už byste měli problém, stačí trochu poladit pozici JET reproduktoru. Je fakt, že v nejzazší pozici, určené pro nejbližší poslechové vzdálenosti, se vše také zmenšuje a zaostřuje, což tak trochu připomíná optický efekt při používání dalekohledu. Je ovšem fakt, že FS 507 si zaslouží pro plné vyniknutí dost prostoru ve všech směrech a místo na dýchání.

Je fakt, že kultivovaný, lehoučce sametovější přednes ELAC nebyl úplně ideální pro "Los" z "Reise, Reise" od Rammstein. Zvuku bylo opravdu hodně, přesto mohl mít o maličko více šťávy a tvrdosti, byť objem, hutnost a rytmus byly velmi dobré. Pro úplně dokonalý impuls, pro tu správnou metalovou "šlehu" do bubnu by to ale zjevně chtělo ještě výrazně autoritativnější elektroniku, než jaká byla v době testu k dispozici. Co do atmosféry ovšem FS 507 umí bavit, hudbu byla radost mít puštěnou v jakékoliv hlasitosti a i při opravdu, opravdu vysokých úrovních to stále bylo kultivované a kontrololované.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET 9

ELAC FS 507 VX-JET jsou zajímavé, dospělé reprosoustavy s velkým potenciálem, který z nich ale není úplně jednoduché vydolovat. Jsou velmi pěkně zpracované a svou stavbou se podobají bitevnímu tanku. Jsou také velké a dominantní - to mimochodem docela dobře definuje i jejich zvukový projev. Dokážou "uhrát" i opravdu velké místnosti, stejně jako opravdu živou dynamiku hudby - reprosoustavy k tomu však potřebují mimořádně stabilní, autoritativní zesilovače. Pokud jim je dodáte, očekávejte rychlý, pevný, čistý a velmi dynamický zvuk s jen lehoučkým dotekem sametové něhy a trochu zdůrazněným úplně nejhlubším basem. Celkově ale v FS 507 VX-JET leží veliký potenciál - basové měniče snesou velkou zátěž, výškáč je rychlý, čistý a jen málo směrový, což velmi dobře doplňuje střeďák schopný hrát živě a přitom neznít přehnaně. Že to celé pak nějakým způsobem ladí dohromady a drží při libovolné hlasitosti, to už je precizností německého inženýrství. Každopádně FS 507 VX-JET odvádějí v kontextu své kategorie práci na výbornou, byť potřebují k podání plného výkonu víc péče než většina ostatních.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET m1

Nástup reprodukce lze skutečně vysledovat do oblasti slibovaných 25 - 30 Hz, byť kolem 50 Hz se nachází poměrně citelná díra (byť v reálném poslechovém prostředí činí pokles tak -6 dB, což není tragické) a naopak je tu zřetelná boule na 100 Hz. Opět ale v pro reálný svět přijatelném pásmu. Od takových 120 do 15 000 Hz je křivka bezproblémová, byť v této kategorii najdete i rovnější a preciznější. Rychlý pád od 16 000 Hz je u páskových tweeterů celkem běžný.

2015 11 24 TST ELAC FS 507 VX JET m2

Impedanční křivka je naprosto bezproblémová, s jediným "ale". Protože klesá u basů až pod 3 Ohmy a celkově osciluje tak někde mezi 4 a 6 Ohmy, je důležité mít pevný, autoritativní a stabilní zesilovač. I přes relativně velkou citlivost tak zapomeňte na slabší zesilovače.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 278 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ možnost přizpůsobit zaostření scény v kontextu místnosti

+ čistý, bohatý zvuk

+ velká energie a dynamika

+ hladký a jemný charakter

+ umí s dobrou elektronikou nabídnout působivou váhu zvuku

ZÁPORY

- je poměrně snadné jejich přednes "zkazit" zejména nedostatečně pevnou elektornikou

- objem a sytost zvuku nejsou takové, jak by exteriér mohl napovídat

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha