2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 1

Možná si říkáte, že značka Magnat nepatří zrovna k tahounům high endu, že padá spíše do mainstreamové kategorie a že se prostě tak nějak nenápadně veze. Že je to taková ta "obyčejná" značka. Ale vězte, že za sebou má přes čtyři dekády vývoje - v Kolíně nad Rýnem vznikla už v roce 1973 a přinesla světu high endu i některé skutečné zajímavosti. Třeba odlévané hliníkové šasi použil jako první na světě právě Magnat. Stejně jako plasmový tweeter, který jste mohli nalézt v reprosoustavách MP-X 101, za něž v roce 1980 chtěli naprosto šílených 14 000 Marek, tedy asi 90ti (!!!) násobek tehdejšího průměrného českého platu. Ultra high end tedy zjevně není nic nového...

V 21. století se Magnat vydal spíše cestou vstřícné cenové politiky, což vedlo k lehkému znehodnocení značky, poslední dobou se ale snaží vystoupat zase zpět - minimálně do středních vod. Přesto je nejnovějším přírůstkem do firemního portfolia série reprosoustav se spíše nižšími cenovkami. Řada Shadow navazuje zhruba tam, kde končí modely Vector, ale ještě nekoupíte sérii Quantum.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 2

Modelové označení 207 patří poměrně velkému sloupku v přátelské cenové hladině, který se snaží působit ještě větším, než ve skutečnosti je - zejména tím, kolika měniči je osazen. Sloupek má téměř na chlup metr výšky, je úzký pouhých 19 cm a litry v ozvučnici sbírá hloubkou 37 cm. Je to tedy koncept, který se bez větších bojů dá umístit i do rodinných obýváků. Tomu napomůže i čelo vyvedené v černém lesku a reprosoustavu opticky ukotvující základna. Sloupek by ale díky své váze bezmála 20ti kg (s velkou částí soustředěnou spíše v horní části) a kombinaci výšky a nevelké šířky "unesl" i větší hmotnost v základně ve jménu stability.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 3

Vizáž Shadow 207 je, dalo by se říct, německy nepřekvapivá, striktně pravoúhlá a vlastně docela jednoduchá. Vpředu najdete čtveřici měničů, středo-výšková sekce je převrácená, u paty je pouze decentní logo výrobce a jinak nic. Lak je adekvátní cenové třídě, bez připomínek. Výrazné rámečky reproduktorů naštěstí nepůsobí lacině. Na horní a bočních stranách je poměrně hezky zpracovaná vinylová folie.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 4

Na zadní straně také nenajdete žádné překvapení - reproduktorové terminály a také bassreflexový nátrubek z plastiku ve zdvojené konfiguraci. Vše bezproblémové a v zásadě standardní, tak jak byste od reprosoustav za necelých 20 tisíc čekali.

Uvnitř ozvučnice najdete čtyři robustní přepážky, každý z měničů má tak svou komoru s jen nevelkými otvory mezi nimi. Ač osazen čtyřmi reproduktory, Magnat Shadow 207 je čistě třípásmové koncepce. Nahoře je středotónový měniče, dole pak dvojice wooferů. Pod střeďákem je zcela nový tweeter, jehož měkká látková kopulka o průměru 2,5 cm má velice výrazné "pokračování" v podobě velice širokého závěsu - ten by měl zjemňovat zvuk a také napomáhat jeho lepší disperzi. Tři velké měniče mají průměr 17 cm a membrány z lakovaného papíru.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 5

Zajímavá je velmi vysoká hodnota citlivosti 92 dB (2,83 V / m), která zajistí snadné rozehrání i od nízkovýkonných zesilovačů. Jmenovitá impedance činí "německých" 4 - 8 Ohm. Dělící frekvence výhybky jsou posazeny na relativně nízkých 280 Hz a 3 000 Hz. V Magnatu tvrdí, že sloupky Shadow 207 hrají od 22 Hz do 48 000 Hz. Inu, možná ano, ale v toleranci tak + / - 10 dB (výrobce ji neuvádí), pokud se němečtí inženýři nenaučili ošálit fyziku.

Magnat Shadow 207 jsme poslouchali v prostorách firmy HIFI GUIDE, kde jim společnost dělal známý set NAD - zesilovač C356BEE a CD přehrávač C546BEE. Doplňoval je zajímavý streamer Olive ONE a kabely WireWorld. Ke srovnání byly k dispozici Q Acoustics 3050.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 6

Magnat Shadow 207 nejsou malé sloupky a působí, že by mohly hrát pěkně od podlahy, možná vás tak překvapí (asi jako nás), že objem a důraz basu v "A love like this" v podání Charlieho Hadena a Renée Flemming ("Sophisticated Ladies" | 2010 | Emarcy | 0602527508160) je spíše v audiofilských, umírněných rovinách. S NAD si nicméně Magnat sedl výtečně a dokonce jsou tu i náznaky brnknutí velkého nástroje a jeho rezonancí. Aby byl bas ale adekvátně důrazný a vhodně proporčně doplňoval zbytek pásma, chce to otočit volume alespoň do střední hlasitosti. Pokud máte ale rádi opravdu důrazný bas a hledáte sloupek právě proto, aby zaduněl, tak Magnat Shadow 207 to nebude. Na druhou stranu, kontury jsou v poměru k ceně také slušné.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 7

Nejlepší na Shadow 207 jsou středy, zejména vokály jim rozhodně jdou. Taková Cassandra Wilson v "Children of the night" ("Blue light ´till dawn" | 1993 | Blue Note | CDP 0777 7 81357 2 2) zpívá a zní to nečekaně čistě a hlavně nenásilně, byť tu jsou možná náznaky až přílišné zjemnělosti a maličko maskující, ovšem zato velice tolerantní hladkosti. To platí i pro akustickou kytaru - barva strun je skutečně velice přesvědčivá, schází jen taková ta finální kovová tečka při jejím rozechvění. Jednotlivé tóny jsou ovšem velice dobře kontrolované, byť tišší detaily se poměrně rychle vytrácí. Celkově je to ale trochu hladivý, zato velmi příjemný a uvolněný přednes.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 8

Magnat se chlubí svým tweeterem, ten pokračuje v umírněném stylu ostatních pásem. Vibrafon v "Angel Eyes" od Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | Atlantic | 81227 3687-2) měl trochu menší objem a spíše poklidnou energii, než průraznost a pronikavou cinkavost. I tady tóny poměrně rychle unikají a nezůstávají viset ve vzduchu, třeba u činelů či u vlasových perkusí to však ani nevadí. I tak se k vám dostane dost detailů, hlavní je ale klid a nekonfliktnost. Dokonce ani při opravdu vysoké hlasitosti vibrafon nekřičí a neútočí, snad jen v nejintenzivnější chvíli lehoučce zadrnčí. Takovou zátěž zvládne málokterý tweeter této cenové třídy, takže tomuto určitě patří pochvala.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 9

Plnou sílu a dynamický potenciál otevřou Magnaty opět při trochu vyšší hlasitosti, zdá se, že to není bedna pro tichoučké popůlnoční hraní, ale pro ty, kteří se chtějí do hudby ponořit a pořádně si ji užít. I pak jsou ale Magnaty spíše audiofilsky decentní, nikterak humpolácké. V rámci své kategorii zahrály sloupky velmi dobře i Vivaldiho "Koncert v D dur, RV208" (1995 | Denon | CO-78824), neměli jsme pocit, že by třeba smyčce nějak výrazně uvadaly a hrály ploše. Přednes je spíše lehčí a trochu uhlazený, nesnaží se tlačit a "dech" nástrojů spíše jen naznačuje. Přednes ovšem zůstává příjemně klidný a čistý.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 10

Se vzrůstající hlasitostí také začínají vynikat i drobnější detaily, "Laurie" z "Turn out the stars" Bill Evans Trio (2004 | Nonesuch | 7559-79831-7) byla slušně prokreslená, ač se opět musíte zaposlouchat, Shadow 207 netlačí, neprodává násilím a nechává vás, abyste si je našli. Svým zvláštním, příjemným charismatem vám ale dokáže dát pocit, že toho vlastně zase moc neschází, dokáže případné nevykreslené detaily nahradit svou plynulostí, laskavostí a muzikálností. Rozlišení je ovšem za dané peníze naprosto v pořádku.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 11

Výtečnou, skutečně excelentní práci umí reprosoustavy odvést v podání prostoru hudební scény. Mezi reprosoustavami se rozprostírá velmi přehledný hudební krajina, volná a vzdušná, ale s nečekaně dobrou a konkrétní lokalizací, kterou byste čekali spíše u menších, typicky dvoupásmových reprosoustav. Magnat to ale zvládl i s relativně velkou ozvučnicí a nástroje v "Blues for Newport" od Dave Brubeck Quartet ("The Last Set at Newport" | 1990 | Atlantic) byly velmi dobře oddělené. Aby ovšem Shadow 207 podaly svůj maximální výkon, budete si je muset ke svému poslechovému místu důkladně natočit a pošoupat s nimi po poslechové místnosti. Jsou na umístění docela citlivé, v "našem" poslechovém prostoru bylo důležité jejich poměrně výrazné vtočení směrem dovnitř poslechového trojúhelníku. S pošoupnutím do stran se adekvátně rozšiřuje také zvuková scéna, ale nesmíte to přehnat (2,5 metru by mělo být úplně ideální maximum), aby si scéna zachovala propojenost - adekvátně natočení ovšem můžete sedět i poměrně daleko.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 12

Zadumaná "Fragile" ze Stingovy živé nahrávky "...all this time" si perfektně sedla s laskavým projevem Magnatů. Reprosoustavy vcelku s přehledem vystihly onu delikátní, až zasněnou atmosféru. Zvuk opět není nijak bujarý a velký, spíše audiofilně klidný. Tady bylo také jasně znát, že do reprodukce Magnat vkládá svůj charakter, děj se co děj. Nestrhne vás jím, zato ale hrajte jakkoliv nahlas a jakkoliv dlouho a nebudete mít problém - hudba zní i bez ohledu na žánr stále stejně příjemně a hladce.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 13

Magnat Shadow 207 jsou příjemně neefektní. To platí i pro vzhled, byť tady se za moderní dá považovat spíše jen lakovaná čelní strana - zbytek je spíše ve vodách standardu dané třídy. Zvukové podání si také drží svůj charakter, ten je naštěstí prostý jakýchkoliv hran a dává v jakékoliv chvíli pocit pohody a klidu. Na ne úplně malý sloupek s nemálo reproduktory jdou spíše průměrně hluboko, po čase ale zjistíte, že je to vlastně dobře - nic přehnaného, slušně kontrolované a neunavující. To nejlepší je ale rozhodně prostor, na danou kategorii výjimečně dobře vykreslený a přirozený. Druhou nejlepší věcí jsou pak skutečně pěkné, jemné a zřetelné středy. Sloupek Shadow 207 určitě není divokou metalovou bednou, nejlepší službu udělá tomu, kdo rád poslouchá hudbu a rád v ní hledá uvolnění, relaxaci a nechá se jí pohladit. A co víc - nestojí žádné nezaplatitelné peníze a kdo se v jejich zvuku najde, bude dlouhodobě spokojený a nic ho nebude nutit měnit.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 20 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na zmíněné poslechové sestavě s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 m1

Reálný nástup reprodukce není u optimistických 22 Hz, ale ve skutečnosti tak kolem 40 Hz. To je nicméně pořád více než slušná hodnota v kontextu cenové kategorie. Je znát, že střední tóny jsou o nějaké 3 - 4 dB tišší, než basy a výšky, těch je zase na druhou stranu dost. Naměřená křivka je ale relativně vyrovnaná.

2015 06 02 TST Magnat Shadow 207 m2

Impedančně jsou Shadow 207 nenáročné. Snad jen propad na úrovni 20 kHz nevypadá moc hezky a mohl by některou elektroniku potrápit. Jinak se sloupky skutečně drží zadaného rozsahu 4 - 8 Ohm, což je skvělé.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 17 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi snadno se rozehrávají

+ poskytují v kontextu třídy velmi zajímavé vykreslení prostoru

+ hrají příjemně a klidně, středy jsou dokonce velmi hezké

+ solidní čistota

+ zaplní i větší místnosti

ZÁPORY

- vypadají trochu laciněji, než moderní konkurence

- nejhlubší bas je znát až při vyšších hlasitostech, jinak je ho na velikost ozvučnice spíše méně

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha