Britská značka Monitor Audio hraje ve svém katalogu na jakousi ostrovní aristokratičnost již od svého založení v roce 1972. Byť tehdy se firma soustředila, jak napovídá dodnes její název, na menší či větší monitory. V roce 79 si sice odskočila například k návrhu gramofonu, ale jinak zůstala věrná právě návrhu reprosoustav. Od roku 1988 pak její produkty povětšinou poznáte také podle typických měničů se zlatavou kopulkou, charakteristickým to rysem Monitor Audio. Firma dnes nabízí jako jedna z mála rozsah katalogu doslova od pár tisíc po zhruba čtvrt miliionu korun za pár reprosoustav.

Anglické firmy jen v malém měřítku vyrábí veliké reprosoustavy, lhostejno zda sloupové či regálové koncepce. Snad to má co dělat s typickými obydlími Britů, v nichž není prostor na žádnou nadbytečnost. Právě tak i produkty Monitor Audio vás dost možná překvapí svými nevelkými rozměry. Na fotce robustně vypadající druhý nejvyšší sloupek řady Monitor Reference s pořadovým číslem 4 je v praxi vysoký pouze 85 cm, široký 18,5 a hluboký 25,5 cm. Ozvučnice je vyrobená z MDF desek, váží pouhých 12 kg, takže jakákoliv manipulace je hračka. Na povrchu je (v této cenové třídě) pochopitelně vinyl, ale i když to vnímáte, na pohled je skutečně provedení Walnut luxusní, za dané peníze jednoduše neuvěřitelné.

Ostatně i samotné měniče jsou jednoduše působivé – zlatavě-bronzová kopulka C-CAM (kombinace hliníku a vrstvičky keramiky) kaloty, stejně jako mléčně bílé membrány z MMP II, použité u středotónového a hlubokotónového reproduktoru. MMP znamená Metal Matrix Polymer a jde o polypropylenovou membránu, vyztuženou přimícháním kovových elementů do základního materiálu. Výsledkem by měla být rigidní, ale přitom lehká membrána. Všechny tři měniče a pod nimi umístěný bassreflex jsou obkroužené poměrně masivním plastovým rámečkem, na tweeteru je ještě velmi praktická kovová mřížka. Estetika naplno vynikne pouze bez mřížky, s nasazenou jsou tyto Monitor Audio tuctové.

Na zadní straně najdete ještě jeden téměř identický bassreflex za tweeterem, u paty reprosoustav je pak v kruhové prohlubni vidět dva páry reproterminálů. Odpovídají pořizovací ceně reprosoustav, není s nimi žádný reálný problém; snadno pojmou holý vodič, banánky i lopatky.

Basový i středotónový měnič mají oba průměr membrány 16,5 cm, kopulka tweeteru pak 2,5 cm. Snadné rozehrávání 2,5 pásmové koncepce zajišťuje poměrně nízká impedance 6 Ohm a naopak vysoká citlivost 91 dB. Výrobce sice doporučuje alespoň 30 Wattů výkonu, ale ona by, zdá se, i třetina stačila, MR4 se snadno rozehrávají. Díky zmiňovaným parametrům umí (bez udané tolerance) vyzářit téměř neuvěřitelných 36 – 30 000 Hz.

Poslech Monitor Audio MR4 jsme zkoušeli na sestavách Naim Nait XS / Naim CD5si, NAD C370 / Pioneer BDP-LX71 a jako zdroj signálu ještě alternoval ASUS Xonar Essence One MUSES. Signálové kabely nesly značky TelluriumQ, Eagle Cable, Monster Cable a QUAD, reproduktorové pak Naim a ProAc. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.

Začali jsme s Davisovou „Kind of Blue", respektive se skladbou „So What" z ní (1997 | Columbia | CK 64935). Malé Monitor Audio hrají opravdu hodně poklidně, pohodově, expresivní trubka sice místy sebere dost síly, ale po většinu času se stejně jako saxofon drží v sametovějších polohách. Taktéž výšky jsou zcela prosté jakékoliv hrubosti a přednes MR4 neomračuje objemem či důrazem, ale právě klidem a uměřeností, velmi gentlemanským chováním, kdy je zvuk laděn tak, aby vám nebyl za žádných okolností nepříjemný. Překvapující je objem kontrabasu, jakkoliv malá ozvučnice nemůže pokořit základní fyzikální zákony, poctivě se o to snaží a umí nástroji dodat vcelku slušnou velikost – chvílemi až koukáte po nenápadném subwooferu někde v rohu.

Právě bas, zjevně lehce uměle doháněný naladěním výhybky, je poměrně imponující. Z malé skříně ho vychází skutečně hodně, i když je pravda, že třeba varhanní pedál, podkreslující Rutterovo „Requiem: Pie Jesu" („Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) má sice takový ten valící se objem, ale reprosoustavy nad ním už maličko ztrácí kontrolu a není to takový ten ideální, pevný bas – je tu jednoduše cítit snaha o velký objem. Když ale trochu přitlačíte na hlasitost, poklidný a vcelku přirozený, ač poněkud jednolitý sbor se příjemně poslouchá. Drobné ambientní zvuky, odrazy a rezonance chrámové lodě jsou pod rozlišovacími schopnostmi levných sloupků; ale to jednoduše patří k téhle cenové třídě.

Celkově se Monitor Audio MR4 nesnaží vás svou reprodukcí „zazdít" či zavalit, nejsou tedy úplně pro milovníky fyzického tlaku při reprodukci – to je ale snad jasné už od pohledu. Naopak kdo chce decentnost po všech směrech, ten je tu správně. Poklid prostupuje i (pop?)rockovou „Night of the Hunter" od 30 Seconds to Mars („This is War" | 2009 | Virgin | 509 996 06220 20). Dostatečně objemný, ale nijak útočný a důrazný nejspodnější bas tvoří měkký základ, nad nimiž panují poměrně hezké, čisté a rychlé středy a ještě o kousek výš jsou komornější, ale opět zrna prosté výšky. Nejakčněji se snaží tvářit středy, ale i když v porovnání se zbytkem pásma působí, že tlačí na pilu, ve skutečnosti jsou stále spíše uvolněné. Rozhodně to ale není špatné, MR4 mohou díky tomuto charakteru hrát cokoliv a kdykoliv, stejně snadno pro soustředěný i kulisový poslech a stále je tu znát ten příjemný klid.

Lehké posouvání středních tónů nad ostatní a tedy akcentování primárně vokálního pásma pomáhá soustředit pozornost posluchače na to nejdůležitější ve většině skladeb. „Georgia on my mind" od Michaela Bublého („Crazy Love" | 2009 | Reprise | 9362 49707-7) tak vcelku jasně dává na obdiv právě výrazný Bublého vokál, celá skladba si plyne s tichostí a nenuceností velké řeky, bez snahy o maximální analytičnost, spíš tu cítíme muzikální celek, poklidně vyplňující poslechový prostor.

Monitor Audio MR4 sluší jednoduché, jasné skladby jako třeba „Bang Bang Bang" od Tracy Chapman („Collection" | 2001 | Elektra | 7559-62700-2). Struny akustické kytary jsou znělé a mají jasné kovové zabarvení, sám nástroj je o něco menší, bez pocitu přítomného těla instrumentu, ale to je v pořádku. Příjemně přehledná je reprodukce i na nižší a střední hlasitosti. Samotná kytara má poměrně slušnou dynamiku a i díky transparentnímu přednesu se dobře poslouchá. V celku nic podstatného neschází, i když vás ani nic výjimečně skvělého nepřibije do křesla. Právě vyrovnanost je jedním z hlavních kouzel MR4.

Že Monitor Reference 4 uklidní i jinak poměrně expresivní skladbu, o tom jsme se přesvědčili v Cashově „Hey Porter" („The Essential" | 2002 | Columbia | 5063459). Tvrdé struny kytary se při průchodu MR4 uklidnily, změkly a vše jako kdyby zvolnilo. Zajímavé je, že přes veškeré uvolnění umí Monitor Audio rozumně udržet rytmus skladby.

Monitor Audio MR4 nás překvapily, to je nutné poctivě přiznat. Za velmi nízkou cenu totiž nabízí velmi dobrý zážitek pro toho, kdo se nutně nechce věnovat detailům, ale celkovému zážitku. To platí i pro vizuální stránku věci, kdy je jasné, že na povrchu je vinyl, ale už s drobným odstupem působí rozhodně velmi hodnotně a kdejaká reprosoustava i s cenou kolem 20ti tisíc by si mohla vzít příklad. Na pohled jsou prostě MR4 moc pěkné a budete mít určitě pocit dobře investovaných peněz. Jejich zvukové podání je pak podobně decentní jako vnější vzhled – měkkost, klid a jemnost v každém okamžiku a v každé skladbě umí jednoduše potěšit, poslech je vždy snadný a příjemný. Maličké sloupky umí dokonce sáhnout neuvěřitelně hluboko, ale zrovna tam je znát, že jde tak trochu o ladění na efekt a precizní kontrola se trochu ztrácí. Toužíte-li ale po elegantním sloupku za málo peněz, který hraje hezky, právě portfolio Monitor Audio třeba zrovna s modelem MR4 by mohlo být jednou z možností.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 12 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na daný rozměr umí vytvořit neuvěřitelný objem basu

+ i když je to jen vinyl, působí opravdu pěkně

+ snadno se rozehrávají a kontrolují

+ klidný, neuspěchaný, měkký zvuk

ZÁPORY

- nejspodnější vyzářený bas už je lehce nespojitý a nekontrolovaný

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horizon Trading Prague | www.monitor-audio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha