Anglický Bowers&Wilkins už dávno není jen výrobcem ortodoxních reproduktorových soustav. V poslední dekádě svou image tak trochu rozpoltil a začal velkou energii věnovat lifestyle segmentu, kde díky stylovým a dobře hrajícím produktům (namátkou Zeppelin Air, A9, Panorama...) proniká i do domovů těch, kteří by jinak o kvalitní zvuk ani nezavadili. Skoro se až zdálo, že právě staré dobré hi-fi stojí trochu v pozadí a kadence novinek jaksi uvadá. Jenže pak přišel poněkud překvapivý tah – velký sloupek CM10, který tvoří přechodový můstek mezi střední třídou řady CM a ultimativním high-endem série 800.

S nejvyšší řadou nový sloupek pojí hlavně koncepce „tweeter-on-top", neboli umístění výškového měniče v proslulé vlastní ozvučnici Nautilus. Díky pružnému uložení se do tweeteru nepřenáší žádné vibrace kabinetu, byť ten je díky hmotnosti 33,5 kg při rozměrech 99 x 20 x 33,7 cm (v x š x h) poměrně netečný. Robustnosti a klidu pomáhá ještě velká a masivní stabilizační základna. Zajímavé je, že pružného zavěšení, nezávislého na ozvučnici, se dočkal i středotónový reproduktor.

Bowers&Wilkins koncipoval CM10 jako třípásmovou reprosoustavu se zadním bassreflexovým otvorem, byť by tomu snad první pohled na čelní stěnu nemusel napovídat. U tohoto sloupku jí totiž téměř beze zbytku vyplňuje čtveřice reproduktorů a pátým je již zmiňovaný tweeter. U horní hrany ozvučnice sedí typický žlutý reproduktor pro střední tóny, jeho membrána má průměr 15 cm a tvoří jí koncept FST. Jde vlastně o tkaný Kevlar, který v této inkarnaci dokonce nemá ani žádné zjevně zavěšení. U B&W říkají, že díky minimální výchylce středopásmového měniče není vlastně ani potřeba.

Zbytek přední stěny zabírá trojice černých reproduktorů, určených nejnižším tónům. Průměr membrány je 16,5 cm, zatímco za hlavní materiál byl zvolen klasický papír, obohacený opět o extrémně pevná vlákna Kevlaru. Všechny tři měniče pracují ve stejném režimu a jejich počet má snižovat zkreslení spodních oktáv a zpřesňovat jejich reprodukci.

Velmi zajímavý je ale právě unikátní tweeter, jehož základní koncept známe z nejvyšší řady 800. U CM10 je však na rozdíl od diamantu pro konstrukci membrány s průměrem 2,5 cm použit klasický hliník. Místo jediné vrstvy je ale vysokotónový měnič vybaven zdvojenou membránou – to ústí ve vyšší pevnost a tedy nižší zkreslení, aniž by to neadekvátně zvětšilo hmotnost pohybující se hmoty v reproduktoru.

Zadní strana nádherně vyrobené ozvučnice (víme, že je to nošení dříví do lesa – černý klavírní lak připravují v Bowers&Wilkins s pečlivostí výrobce švýcarských hodinek a výsledek je vždy úchvatný) hostí firemní FlowPort, neboli bassreflexový nátrubek z bytelného plastiku, posetý spoustou důlků, optimalizujících plynutí vzduchu (asi tak jako u golfového míčku). V poměrně malé plastikové vaničce najdeme čtyři naprosto adekvátní a bytelné reproduktorové terminály.

Pozici nejvyššího „běžného" modelu katalogu B&W odpovídají i technické parametry. V referenční toleranci +/- 3 dB umí CM10 vyzářit zvuk v rozsahu 45 – 28 000 Hz, povolíme-li na +/- 6 dB, je to dokonce 28 – 50 000 Hz. Výrobce deklaruje impedanci na úrovni 8 Ohm s přiznaným poklesem na 3,1 Ohm, nabízí poměrně vysokou citlivost 90 dB, díky níž je dokáže rozehrát v podstatě libovolná elektronika. Tři basové měniče se své práce vzdávají na hranici 350 Hz, žlutý středotónový měnič pak u 4 000 Hz.

Nádherný sloupek Bowers&Wilkins CM10 jsme poslouchali na sestavě soulution 530 / soulution 540, Burmester 101 / Burmester 102, Naim Nait XS / Naim CD5si a používali jsme také převodníky ASUS Xonar Essence One MUSES, Block DAC-100 a Rotel RDD 1580. Ke srovnání hrály reprosoustavy Vivid Audio GIYA G3, Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 LE, ale i Klipsch Palladium P-17B a Pioneer S-CN301-LR. Reproduktorové a signálové kabely nesly značku Nordost Tyr 2 (zapůjčilo www.naimstudio.cz), napájecí kabeláž pak dokonce pocházela ze série Nordost Valhalla.

Trojice hlubokotónových měničů nepůsobí dominantně jen na oko – velký objem spodních oktáv je cítit i v reprodukci. To je fajn třeba při reprodukci kontrabasu v „Club Descarga" od The Body Acoustic (sampler „Stereoplay: Die perfekte Räumlichkeit"), kdy nástroj vychází velmi konkrétní, dominantně veliký. Je tu cítit, že velký objem basů klade důraz jednak na akustiku místnosti (v naší menší poslechovce o velikosti zhruba 15 metrů se zvuk „tloukl"), jednak na zesilovač – soulution 530 zvládl hloubky zkonkrétnit a ovládnout, i jinak ultra přesný Burmester 101 byl tak akorát, NAD C370 už se hodně zadýchával a spodní tóny lehce ztrácely kontury a jistotu, nikoliv však objem. V téže skladbě je nutno ocenit střední pásmo – žlutý měnič reaguje střelhbitě, hudba je rychlá a čistá, třeba saxofon je průrazný, konkrétní a plný vnitřní energie.

Na druhém konci frekvenčního spektra, tedy u tónů nejvyšších, by měl být cítit benefit charakteristického firemního tweeteru v oddělené ozvučnici a zdá se, že tomu tak opravdu je. Nejvyšší tóny, hlavně pak kovové perkuse ve Stingově „Englishman in New York", mixu pocházejícímu opět z výše zmíněného sampleru „Die perfekte Räumlichkeit", jsou nádherně jasné, přitom ale neřežou a neskřípou ani při vyšších hlasitostech. Poměrově je tu opět o trochu více basu a možná i výšek, reprodukce díky tomu ale zní velmi přitažlivě a živě. Přesnost a jistota nejvyššího pásma má velmi pozitivní účinek na korektní, přirozené zobrazení zvukové scény i samotných nástrojů a jejich lokalizace. Dobře čitelný je jak pravolevý, tak předozadní směr.

Pomalá, sladká „Besame Mucho" dua Walter Puschnig / Laura Sharrock z desky „Late Night Show Part II" vám ukáže, co to znamená opravdu plný, sytý zvuk. Tympány tvoří svými údery temperamentní fundament, na druhém konci pásma zase jiskří xylofon, tóny jsou velice jasné, přesné a doznívají velice dlouho. Čistý zvuk výšek provází veliká sebejistota, když se hodně, hodně pozorně zaposloucháte, uslyšíte jemňoučký kovový charakter – není však rušivý, bohatost a přesnost to stokrát vyvažuje. Zpěvaččin hlas působí v této dominantní kombinaci přeci jen civilněji, tenčeji, ale o to přesněji, skvěle srozumitelně.

Bowers&Wilkins CM10 umí díky svých mnoha měničům zahrát velmi dynamicky a energicky, dokonce více, než byste na středně velký sloupek očekávali. Beethovenova šestá symfonie, „Pastorální", v podání Londýnských symfoniků, dirigovaných na disku Bowers&Wilkins / LSO Bernardem Haitinkem, je nádherně hladká, čistá a pumpuje do poslechovky velkou dávku energie. Celé podání je velmi homogenní, úderné a živé, instrumenty mají velmi věrně vykreslené barvy, objemově jsou bohaté a s vnitřní jiskrou.

Tendence zvětšovat objem spodních oktáv se ukázala i v „Largo du Concerton no. 5" v podání Simone Dinnerstein („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262). Kontrabas je tu obrovský, rozhodně větší, než by příslušelo realitě, zato však doslova dýchá a je fyzicky přítomný. Jako podpora velkého, důrazného piana hlavní protagonistky funguje skvěle, přednes plyne, tóny jsou měkké a velmi klidné, vyvažuje to jiskrnost piana.

Kromě velkého zvuku osloví CM10 i příznivce velmi věrných, poklidných středních tónů – středotónová přesnost a čistota nechává vyniknout vokály ženské i mužské, důkazem čehož byl specifický hlas Leonarda Cohena v „By the Rivers Dark", která se nachází na disku „Cabasse La Collection". Rozlišení a prokreslení je skutečně výborné, hloubka hlasu je nesmírně podmanivá a přesvědčivá, je tu cítit nesmírná organizovanost a spořádanost. Ani tady nezapomínají Bowers na basovou autoritu a objem, už tak nabasovaná nahrávka se dostává do kategorie těch, které vyplní každý krychlový centimetr poslechového prostoru a jejichž basy slyší i sousedi ve vedlejším domě. Pokud chcete čistý, konturovaný bas, budete tu potřebovat pořádnou dávku kontroly, ale málokteré jiné reprosoustavy této cenové třídy umí nabídnout takovou energii.

Pokud byste se snad báli agresivních tendencí kovového tweeteru, není proč. Audiofily tolik oblíbená skladba „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" | MFSL | UDCD 517) ve zběsilém hodinovém řádění na počátku zůstala naprosto čistá a jasná, ale také neagresivní, beze stop zrnitosti či hrubosti a ostrosti. Bowers&Wilkins CM10 si vedly skvěle i při reprodukci „tepu" skladby, skrývajícího se na pozadí – všechny součásti byly dobře, lehce čitelné a suverénně přednesené, CM10 umí mimo jiné, snad i díky plnosti zvuku, udržet skvěle plynulost a tempo. Už potichu zvládají jejich měniče také dýchat, reprodukovat vzdušně a objemně. Dobře nahraný rock je v podání B&W CM10 podmanivým zážitkem.

Vlastně drajv a energie sluší i tvrdšímu rocku, například „Psychopatic Eyes" od L.A. Guns („Waking the Dead" | 2002 | Spitfire | SPT-15192). Je tu sice cítit mírně přehnaný objem baskytary a hi-hatek, odtikávajících šlapající rytmus, ale ničemu to nevadí, protože zvuk zůstává čistý při libovolné hlasitosti, i když to nejlepší rozhodně vyžaduje špičkový zesilovač. Pokud se odpoutáte od drobné nerovnosti přenášeného pásma, seznáte, jak úžasně zábavná rocková show je – protože je to opravdová, nefalšovaná show.

Bowers&Wilkins jsou zajímavým rozšířením úspěšné série CM, tvořící můstek přes oblast, kterou s nejnovější inkarnací s diamantovými měniči vyklidila vlajková série 800. CM10 přenáší do cenově přijatelnější sféry některé zajímavé prvky v čele s famózním středotónovým měničem, který je hraje přesně a čistě snad i díky novému typu zavěšení, velkým krokem vpřed jsou bohaté, jasné a přitom neagresivní výšky, byť objemově občas maličko dominantnější, než by jim příslušelo. Za jejich čistotu jim to ale posluchač vždy rád odpustí. Stejně tak basových tónů je tu opravdu hodně, trojice jim vyhrazených měničů rozhodně nezahálí a můžete si tak být jisti, že k CM10 nejspíše subwoofer chtít doplňovat nebudete. Připravte se ale na to, že pokud chcete maximálně kontrolované, rychlé a pevné basy, budete si muset pořídit také špičkový zesilovač – nároky na uřízení spodních oktáv mají B&W CM10 vysoké a nekompromisní. Celkově ale nádherné zpracování, rozumná velikost fyzická, velká velikost zvuková a nádherné středovýškové pásmo s talentem pro vykreslení prostoru určitě zaujmou ty, kteří nechtějí z nějakého důvodu sáhnout po řadě 800, a přesto se jí chtějí přiblížit.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 98 780,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné zpracování

+ dynamický a živý projev

+ zvuk působí velmi přítomně

+ skvostné, přesné středy

ZÁPORY

- energie basu a výšek má občas trošku navrch

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha