Reprosoustavy nejznámějšího hannoverského výrobce – značky Quadral – jistě poznáte na první pohled, ať už se bude jednat o jejich entry level Quintas, nebo nekompromisní high-end Aurum Phonologue. Velké měniče budí dojem energie a síly, mohutná konstrukce zase dává pocit, že jste si koupili pořádný kus bedny. Quadral také má ve svém katalogu poměrně velké množství řad a modelů, velmi plynule na sebe navazujících, dává vám tak maximální možnost vybrat si dle svého vkusu a rozpočtu.

Řada Argentum patří ve firemním kontextu k těm nižším, i její nejvyšší model 490 se svou cenou jen lehce přehupuje přes dvě desítky tisíc. Dost možná byste ale Argentum 490 na první pohled hádali i vyšší cenovku – může za to hlavně čelní stěna ve vysokém lesku, ale i zpracování celkově je velmi rozumné. Černá dýha má na dotek příjemnou texturu a navíc působí dost odolně.

Jak se dá očekávat, Quadral Argentum 490 jsou vzhledově maximálně jednoduché – jasné, ostré hrany, maximální jednoduchost a tak je to i v pořádku. Krycí mřížka nese nahoře lehce prohnuté logo výrobce, evokující vyšší modely, kde je ovšem zapracováno do samotného těla.

Už jsme naznačili, že oproti vyšším řadám jsou Argentum 490 spíše kompaktnější, i tak ale dosahují výšky 106 cm a do hloubky jsou protažené až na 34,5 cm, pocit kompaktnosti pak má na svědomí patrně menší šířka 18,5 cm. Váhu bychom odhadli někam mezi 15 a 20 kg, i když jsme jí nikterak neověřovali (oficiální dokumentace jí neuvádí).

Po sejmutí mřížky musíte ocenit robustní a „svalnatý" dojem, který i relativně kompaktní sloupky umí vzbudit. Mohou za to hlavně velké reproduktory s typicky tvarovaným košem, nepokrytě přišroubované a působící tak trochu industriálně. Jsou tu celkem čtyři, uspořádané v třípásmovém konceptu.

Výšky obstarává klasická látková kopulka pod ochranným můstkem, disponující průměrem 2,5 cm, střední tóny už zajišťuje typický měnič s pokovenou membránou o průměru 13,5 cm a basy tvrdí dvojice hlubokotónových měničů se stejným typem membrány, tentokrát s průměrem 18 cm. Všechny mají poměrně masivní, měkký závěs.

Zadní strana ozvučnice je ve spodní třetině otevřená mohutným, ba až monumentálním bassreflexovým otvorem s plastikovým nátrubkem. Nátrubek je tak velký, že do něj bezproblémově zastrčíte sevřenou pěst a ještě vám zbude dost prostoru okolo. Pod otvorem pak najdete plastikovou vaničku s jediným párem robustních reproterminálů, které bez problémů pojmou libovolný „smysluplný" reproduktorový kabel s libovolným zakončením.

Potěšující jsou pak psané technické parametry. Sloupek Argentum 490 patří mezi citlivější, zjevně kvůli očekávanému spojení i s obyčejnějšími zesilovači a hlavně A/V receivery. 90 dB (1W / m) by mělo zaručit maximálně snadnou spolupráci s jakoukoliv elektronikou. Pracovní frekvenční rozsah (bez udání tolerance) činí víc než slušných 28 – 35 000 Hz. Jmenovitá impedance odpovídá německy tradičnímu rozsahu 4 – 8 Ohm. Quadral je znám pro tvorbu dynamických beden, trvalou zatížitelnost i u tohoto dostupného sloupku udává na 140 Wattů.

Argentum 490 jsme měli možnost poslouchat na integrovaném zesilovači NAD C370, případně na jeho koncových stupních za kontroly ASUS Xonar Essence III, zdroji signálu byl dále ještě druhý ASUS Xonar Essence One MUSES, Pioneer BDP-LX71, KingRex UD384 a alternativním zesilovačem ještě receiver z domácího kina Harman/Kardon BDS880 a Denon AVR-X4000. Signálovou kabeláž dodal Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a KrautWire, reprokabely pak ProAc,ale i Atohm ZEF a Van Den Hul 3T The Air.

V některé reklamě na produkty Quadral se vyskytuje i věta „Zažijte koncertní atmosféru". Sami bychom specifický talent, který se výrobkům značky přisuzuje tak nějak obecně, nedokázali popsat v kratší větě. Dosahuje toho často hlavně přes energický projev s bohatým basovým základem a všeobecně velmi zábavným naladěním. Nejinak je tomu i u Quadal Argentum 490, jak vás přesvědčí třeba David Koller se svou „Dýchám" z desky „Nic není nastálo" (2006 | Universal | 171 228-4). Z kopáku proudí masivní porce dominující energie, přesto nemáte na rozdíl od vyšších řad pocit zvukové záplavy, Argentum jsou vcelku střídmé.

Navzdory tomu ale dojem z reprodukce rozhodně není „tenký", ba naopak. Zvuk je plný a bohatý, pouze v něm není obvyklá výraznější porce basu, ale napříč pásmy zůstává vyrovnaný. Ukázal nám to „Květinový valčík" z Čajkovského „Louskáčka" (Classic CD | CCD/80/12/96). Smyčcová sekce je nesmírně energická, ale přeci jen postrádá trochu subtilnosti a lehkosti, vlastní živým houslím, Quadral podle svého rockového zvyku dodává energie na rozdávání. Přesto zůstává podání jemné a dá se říci i kultivované, bez nepříjemných hran a ostrostí. Velmi příjemný je třeba triangl, jehož jiskrný tón vystřelí jako sametová exploze a bez náznaku hrubosti se zase rozplyne. Argentum se také soustředí na přednes celku – ne snad, že by se nedalo soustředit na zvuk jednotlivých nástrojů, ale není to tak přirozené a uvolněné, jako u vyšších řad. Tady vládne celkové vyznění skladby.

Velký zvuk sluší i skladbám, u kterých to tak na první pohled nevypadá. Jednou z nich je i Bachovo „Vánoční oratorium, BWV 248". Přestože ani zde nenajdeme dokonalé oddělení jednotlivých hlasů ve sboru (jsou spíš kompaktním celkem) a celkově vás rozlišení ničím nepřekvapí, proudící energie a celková přirozenost vám to ale vynahradí. Ladění reprodukce je mírně vřelejší, vše působí velmi laskavě a příjemně.

Pokud si ale už vyhlédnete Quadral, dost pravděpodobně je jedním z nejdůležitějších žánrů ve vaší diskotéce rock a jeho mutace a vy víte, že právě tohle si pořádně užijete. Je jedno, jestli šlo o psychedelický zážitek se „See Emily play" (Pink Floyd | „Echoes" | 2001 | EMI | 7243 5 36111 2 5), nebo „Another Brick in the Wall, Pt. 2" ze stejného alba. Argentum 490 mají „firemní" talent pro rytmus a berou vše pěkně od podlahy. Silný bas a vůbec celé pásmo má skvělý, živelný drajv. Obzvláště oceníte čistotu středního a nejvyššího pásma, tedy všech hlasů, perkusí a dalších podobných nástrojů. Zvuk jako kdyby měl hmotu, váhu, určitou viskozitu a valil se tak kupředu jako rozjetý vlak. Rockový žánr je prostě tím, co Quadral zvládá skutečně na jedničku i v téhle velmi dostupné třídě.

Přeci jen méně vhodné jsou Argentum 490 na reprodukci žánrů, vyžadujících něhu a onu speciální křehkost, která buduje atmosféru. Například Davisova skladba „Freddie Freeloader" („Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) sice ukazuje vskutku pěkný Coltranův saxofon, s pěkně plnými tóny a pocitem plynoucího vzduchu, činely jsou ale přeci jen trochu neprocítěné, příliš pevné; prospěla by jim trochu uvolněnosti, která by zase na druhou stranu zpomalila ty našlapané rockové peřeje. Bez výčitek si ale na danou cenovou třídu užijete piano – velké, vzbuzující pocit velké dynamiky, Kellyho údery do klaviatury jsou důrazné a pevné, objem navíc podporuje Chambersův mohutný kontrabas, jehož noty umí pěkně kopnout.

Řada Argentum je, soudě alespoň podle schopností modelu 490, cestou, jak přinést typické „rodinné" rysy značky Quadral do více než přístupné cenové kategorie. I Argentum 490 tak umí být velmi dynamické a dramatické, plné energie a života, což je činí parádními pro rockové (a obdobně živelné) žánry. Přestože mají až nečekaně jemné a klidné výšky a spořádané basy, nečekejte od nich přemíru detailního rozebírání, talent mají Argentum 490 hlavně na přenos celkové atmosféry – prostě tak jako na živém koncertě, kde se rozhodně nevěnujete jednotlivým cinknutím, ale necháváte se oblévat zvukem. Přestože čelní strana (víme, je to subjektivní) by tu nemusela být v leštěném provedení, i zpracování má solidní hodnotu. Quadral Argentum 490 nabízí za svou cenu slušnou hodnotu, obzvláště pokud máte rádi živelné hudební zážitky.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [✓ ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [×] | VELKÁ (> 40m2) [×]

Kč 22 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobrý poměr ceny a výkonu

+ pěkné, kvalitní provedení

+ dynamický „quadral-zvuk", byť v odlehčené verzi

+ ideální pro rockový zvuk

ZÁPORY

- lepší a univerzálnější řada Ascent není už zase o tolik dražší

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio Trade | www.quadral.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha