Dobrá skotská, to je jedinečný zážitek. Často nezapomenutelný, vždy svébytný a zhusta také zprvu náročný pro smysly, docenitelný až časem, zkušenostmi a po důkladném „odležení". Je úplně jedno, zda ona inkriminovaná skotská momentálně znamená whisky, lázeň nebo reprosoustavu. Možná právě u poslední zmiňované komodity je odlišnost od běžných zvyklostí nejvýraznější – jen stěží byste totiž nepoznali, že posloucháte typický Dual Concentric systém od tradičních skotských Tannoy.

I když ono hodně přijde na to, který model vám zrovna stojí v poslechovce. Jedním z nejvíce oceňovaných kousků je DC10T. Už název nám prozradí, s jakou koncepcí máme tu čest – DC jako Dual Concentric, 10 jako deset palců průměru reproduktorů a T jako „Tower", neboli sloupové provedení. Mimo jiné se jedná i o jedny ze vzhledově nejkrásnějších kousků – moderní, téměř seversky čisté, jednoduché tvary a velké rozměry tvoří až nadčasově ikonickou kombinaci.

DC10T jsou důkazem, že i s minimem výrazových prostředků můžete vytvořit luxus. Nejpůsobivější je zcela určitě přední stěna; horní polovinu téměř beze zbytku okupují dva masivní hliníkové kruhy, uvnitř nichž najdete trojici reproduktorů. Ve stejném, matném kovovém provedení najdete zpředu ještě pásek s firemním logem. Maximální čistota, maximální elegance. Říkáte si, jak mohou ve DVOU kruzích být TŘI reproduktory? Odpověď je znalcům jasná, pro ostatní naznačená už v prvním odstavci – i v DC10T totiž najdeme jednu z variant proslulého firemního koncentrického měniče Dual Concentric, i zde tedy hornímu reproduktoru zdánlivě schází střed (a je v něm uložen tweeter). Pod DC měničem je stejně velký basový zářič.

Zadní stěna je poměrně dost úzká, bočnice se k ní zužují vcelku prudkým tempem, přesto zůstávají mírně vypouklé. 112,5 cm vysokým sloupkům se šířkou čela 33,9 cm a hloubkou 32 cm to pomáhá působit výrazně kompaktnějším dojmem – přesto díky bytelné DMT konstrukci z MDF desek váží na dané rozměry slušných 35 kg. DMT značí Different Material Technology, neboli rozdílné materiály, které ve vzájemné kombinaci ideálně pohlcují vibrace měničů a ty se pak nepřenáší ven z kabinetu a nezabarvují zvukové podání. U paty sloupku zezadu najdeme poměrně masivní orámování a neklasicky pojatou vaničku s bi-wiringovými terminály, zemnícím konektorem a dvojicí pečlivě provedených bassreflexových otvorů.

Tannoy opatřil jedny ze svých referenčních sloupků vskutku nádherným, perfektním lakem s hloubkou Mariánského příkopu a leskem dobře vycíděného křišťálu. Obzvláště u černého laku je dojem prostě a jednoduše dokonalý. Tečka. Jediné, co designu DC10T škodí a nesluší je krycí mřížka reproduktorů –je pouze magneticky připevněná a naštěstí design těla neruší žádné úchytné otvory, je ale jednoduše neestetická. Pokud ji budete muset použít, přijdete rázem o 70% vizuální hodnoty. Jakkoliv je tento dojem samozřejmě jen a pouze subjektivní...

Oba (či přesněji tedy všechny tři) měniče pracují v extra velké komoře o objemu 76 litrů. Hutný základ zvuku dodává konická membrána z papírmašé s průměrem 25,4 cm, dokonalý pohyb zajišťuje dvojitý závěs z impregnovaných vláken. V pohonném ústrojí najdete cívku s velkým průměrem 4,4 cm. Dual Concentric měnič se skládá z jednoho reproduktoru úplně stejných parametrů, jako má basák, v jeho středu je pak kopulka titanového tweeteru s průměrem 2,5 cm. Nad ním je osazena ještě zvláštní „tulipánová" rozptylka, mající za úkol vyzářit zvuk v dostatečně homogenním a širokém pásu.

Pasivní výhybka druhého řádu pro basy a prvního řádu pro vysoké tóny předává práci mezi měniči na úrovních 200 Hz a 1 400 Hz. Pro lepší výkon jsou součástky výhybky kryogenicky upraveny – že má mráz nějaký vliv na fyzikální vlastnosti součástek, to je dobře známo, jestli je rozdíl v přenosu skutečně slyšitelný, to je věc druhá. Jde nicméně o dobrou ilustraci snahy výrobce o maximalistický přístup.

Dle firemních tradic jsou Tannoy Definition DC10T vybavené nadprůměrnou citlivostí 92 dB (2,83 V / m), takže rozhodně nebudete mít problém najít pro ně vhodný zesilovač. Ten by dle doporučení měl mít alespoň 30 Wattů, ale rozhodně bychom se nebáli ani nízkovýkonných elektronek. Spolu s impedancí 8 Ohm to zajišťuje maximální nenáročnost na zesilovač. V mírně volnější toleranci -6 dB udává výrobce solidní frekvenční rozsah 30 – 35 000 Hz.

Poslech Definition DC10T jsme realizovali v ostravském studiu Špalíček, kde jsou desítky součástí referenčního poslechového systému. Hlavním zesilovačem se stal silák SAM G2 ze stáje firmy Audionet, signál pak dodával velmi kultivovaný Denon DCD-A100. Signálové spojení mezi komponenty i reprosoustavami zajišťovala kabeláž InAkustik, čistotu proudu pak filtr IsoTek Solus.

Od rozměrného basového reproduktoru tak nějak pocitově očekáváte dostatečný objem spodních frekvencí, Definition DC10T vás v tomto ohledu rozhodně nezklamou. Třeba „Sahara Walk" od Plus z audiofilského sampleru „Audio Digital Masters III" staví na měkkém, objemově hodně nadprůměrném basu, který i velkou poslechovou místnost vyplní zcela suverénním způsobem. Přes nenásilný charakter kulatých tónů je v nich cítit nesmírnou autoritu a dynamickou rezervu, Tannoy pumpuje do prostoru nevyčerpatelné množství energie a života.

Potvrzuje to i hladký, hebký a úžasně sytý kontrabas ve „First Song" z alba „When the Heart Dances" dua Laurence Hobgood / Charlie Haden. Můžete s úchvatnou lehkostí zkoumat textury tónů, kochat se barvami a vůbec si užívat skvěle zvládnutých spodních frekvencí. Parádní dynamika a kontrola nástroje pomáhají vytvořit snad až hmatatelnou iluzi nástroje v prostoru – detailní, samozřejmé podání nechává jasně zaznít i vibrace těla kontrabasu, stejně jako můžete s nebývalou lehkostí sledovat postupné doznívání tónů a jejich rozplývání v celkové hudební mase. Se stejným hutným šarmem zaznívá v dokonalém oddělení od nástrojů a přitom naprosto zřetelně jako součást velké hudební scény i vokál Kurta Ellinga. Nádherné prokreslení přináší hlas velmi blízko skutečnosti, již zmíněná barevná a přitažlivá charakteristika mu pak pomáhají doslova vibrovat vnitřním životem.

Plastické vykreslení vokálů s možností lokalizovat hlas v prostoru přesně ve výšce, kde byste zpěváka očekávali, případně i v rozdílných výškách, pokud je zpěváků víc, tak i takové zobrazení umí díky DualConcentric Tannoy Definition DC10T vyrobit. Ukázala to skladba „Dancehall" od severských tradicionalistů Jienat (skvostně nahrané multikanálové SACD / Blu-ray „Mira"). Je nesmírně potěšující, jak samovolně hlasy vyskakují z celé reprodukce, talent pro střední pásmo mají desítky téměř dokonalý. Jediné, co se na takto přirozeně nahraných skladbách (zvukař použil mikrofony uložené na logicky zkonstruované matici, kterou umístil doprostřed nahrávacího prostoru, a hudebníci byli rozsazeni po místnosti; prostor tu není mixážní iluzí, ale opravdovým otiskem reality) vynikne za nešvar je tendence Definition DC10T zvětšovat. Ano, jde o velké reprosoustavy s velkými měniči a velkým vnitřním objemem, takže žádný div, ale i když třeba dívčí hlas zůstává nádherně éterický, je ho jaksi moc na jedny hlasivky. Je to tak trochu akustická obdoba zvětšovacího skla...

Jakkoliv díky sytému podání barev a vrcholné muzikálnosti sluší DC10T hlavně akustické, realistické nahrávky, nezaleknou se žádného žánru. Pravdou však je, že hůře nahraným skladbám nic neodpustí, přesně jak je to správné. S typicky enormní energií se tak na nás vrhlo metalové dílko českých Projekt Parabelum s názvem „300" (album „Radiola"). Hudebně jde fajnový kousek, kdy u něj Tannoy dokázaly přenést tu pravou metalovou vervu, důraz a říznost, nemohly už zvuku dodat na transparentnosti a hloubce – prostě proto, že tyhle hodnoty tam nejsou. Výsledek je tak trochu nepříjemně plochý, Definition DC10T se vám ho i tak snaží maximálně zpříjemnit, ale lhát vám nebudou (takže i nepříjemný zážitek tu znamená dobře odvedenou práci).

Výrazně lepší co do čistoty, neméně však řízný a energický je track „Battle for the sun" ze stejnojmenného alba britských Placebo. I zde je cítit tendence valit zvuk na posluchače, zahrnout ho objemem a šťavnatým, sytým podáním. Elektrická kytara je jiskřivě řízná, basa hutná jako údery zvonů posledního soudu a bicí mají razanci protileteckých kanonů. Z nahrávky dokážou Tannoy extrahovat značné množství informací, ale prim tu jednoznačně hraje pulsující rytmus, vyvěrající energie a ohňostrojová barevnost. Definition DC10T umí být až lascivně krásné, oslňující a uchvacující – zjednodušeně řečeno, umí vám přinést koncertní zážitek domů.

Kdo by se obával specifického charakteru reprodukce u koncentrického měniče, může zůstat v klidu. Ačkoliv i zde je osobitá charakteristika přítomná, je velmi vítaná a neruší v žádném okamžiku. Spíše máte pocit, jako když se osa energie soustředí do oblastí kolem středního pásma a to přeci jen vyniká o něco víc, díky samostatnému basovému měniči pak tak nastejno právě s basem. Díky tomu jako kdybyste stáli tváří v tvář Stingovi, když zpívá svou „Englishman in New York" na sampleru „Die perfekte Räumlichkeit". Definition DC10T i přes své jméno neposkytují nejlepší rozlišení na světě, i ve své třídě se jim ale nebývale daří – nepůsobí alespoň díky tomu poněkud „přeostřeně", jako některé moderní konstrukce, cílící výhradně na maximum detailů. Naproti tomu si svou míru rozlišení a pevnou organizovanost zvuku drží i při nízkých hlasitostech na úrovni hlasitějšího šepotu – i tam dávají jemně pocítit fyzický tlak, kterého jsou schopny.

„Tin Pan Alley" Stevie Ray Vaughana nám (vlastně i spolu s celým albem „Cabasse La Collection") ukázala, že Tannoy Definition DC10T jsou i velmi čistě hrající, nejen krásně barevné a nadýchané. Zvuk tu má maličko sladší, sametovější charakter, výjimečně dobře je tu znát dokonalou spojitost napříč pásmy. Hladký zvuk plynule přechází od nehlubších tónů elektrické baskytary a razantních úderů do velkých bubnů až k jiskrným činelům, každé notě dodává masité tělo a nechává jí dopadat s nevyhnutelností kladiva, tlukoucího do prachového peří – tak dobře snoubí DC10T ve správném systému jemnost s autoritou.

Tannoy Definition DC10T jsou okouzlující, ba dokonce strhující reprosoustavy, kterým lze snadno podlehnout. Pokud přistoupíte na jejich hru, na jejich velký, hutný, barevný a všeobjímající charakter, pak se jim chtě nechtě budete muset odevzdat na dlouhé hodiny, protože jsou vyladěny jako výtečná skotská whisky – jen ochutnáte a už nemůžete přestat a i když si nadávkujete jen malou kapičku jejich zvuku, brzy se k nim vrátíte. Je faktem, že nejde o charakteristiku pro vyznavače stroze studiového zvukového podání, kteří touží rozpitvávat mikroskopické detaily. DC10T umí informací zprostředkovat neuvěřitelně mnoho, ale tečou k vám přirozeným, poklidným způsobem, hrnou se na vás spolu s množstvím barev ve zvuku bohatém po všech stránkách. Přísná realita není cílem těchto sloupů, jejich cílem je okouzlit podmanivou hudbou a zprostředkovat její emoce. Cílem je realita krásná, realita zábavná a realita maximálně muzikální. Vezmeme-li v potaz opravdu skvostný exteriér a parametry jako dělané pro snadné zasazení do libovolného systému, jsou Tannoy Definition DC10T vysochanými reprezentanty high endové audio techniky pro ty, kteří nadevše, ale poklidně milují živoucnost v hudbě a hudbu v životě...

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je lehce akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu cca 100 Hz a výše, v pásmu 10 – 100 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na sestavě zmiňované v hlavním textu, vždy se stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Jakkoliv jsou zvukově DC10T „své", stejně jako jakékoliv jiné Tannoy, na naměřených hodnotách to není nikterak znát. Tannoy zjevně nijak netrvá na totálně rovném průběhu křivky frekvenční charakteristiky, přesto se celé udávané pásmo 30 – 20 000 Hz (omezené shora rozsahem ATB PC Pro) vejde do tolerance + / - 6 dB. Lehce silnější se jeví pásmo nejnižších basů, dělající zvuk plnějším a důslednějším, kritické pásmo kolem vokálních frekvencí jsou pak skvěle vyrovnané. Opět až u nejvyšších výšek je citelný hrb. Celkově jde ale o jednu z nejspořádanějších křivek „made by Tannoy" a i jinak je na poměry své kategorie dobrá.

Kč 169 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné provedení

+ živý, pevný, rychlý zvuk

+ výjimečně nádherné podání prostoru

+ skvostná dynamika

+ vysoká citlivost

ZÁPORY

- někomu nemusí vyhovovat přeci jen přítomný „Tannoy charakter"

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha