HIFIStyl

Kořeny americké značky Klipsch, založené zvukovým inženýrem Paulem W. Klipschem, sahají až do roku 1946, kdy si také rovnou patentovala dosud používaný způsob konstrukce zvukovodu. Konstrukční prvek s podobně dlouhým životem je v oblasti high fidelity poměrně vzácným jevem, ostatně stejně jako výrobce, který svět reprodukční technikou úspěšně zásobuje už tak dlouho. Ve firemním katalogu najdeme dnes vše od sluchátek, levných reprosoustav, subwooferů až po retro „speciály" a výstavní high end. Dodnes také respektuje čtveřici ideálů „dokonalého zvuku" P.W. Klipsche: vysokou citlivost, kontrolovanou směrovost, plochou frekvenční křivku a vysokou dynamiku.

Řada Icon by snad mohla být prohlášena za opravdu ikonickou, na trhu ji najdete už pěknou chvíli. Poslední inkarnace už nenese ani pořadové číslo, jmenuje se prostě Icon, nejvyšším modelem sloupového reproduktoru pak je KF-28, řádně – typicky americky – robustní sloup s více než příznivou cenovkou.

Pravdou je, že stejně jako třeba u velmi podobně laděné značky JBL je prvotní vizuální dojem tak trošku nemastný, neslaný. Ne že by bylo zpracování možno něco vytknout, americké estetika je prostě výrazně odlišná od evropské, stejně jako je třeba ta asijská. Když pominete jednodušeji působící materiály na výhradně pravoúhlé ozvučnici, čisté linie jsou vlastně vcelku pěkné. Měli jsme možnost vidět a osahat si černý vinyl, v dané cenové třídě naprosto vyhovující – výrobce vám ostatně na výběr příliš nedává.

Icon KF-28 jsou velmi robustní, jde takzvaně o kus bedny. Zaberou ve vaší poslechové místnosti 110 cm na výšku, 24 cm na šířku a výrazných 40 cm do hloubky. Díky konstrukci z nadprůměrně tlustých MDF desek váží tento sloupek téměř 27 kg.

Čelní stěně dominuje typický plastikový hornový zvukovod Tractrix s rozměry 90 x 90 cm. V jeho středu je uložen kompresní reproduktor s hliníkovou membránou o průměru 2,54 cm. Horna plynule navazuje na plastové orámování dvou nízkofrekvenčních měničů, jejichž membrány mají solidní průměr 20,3 cm a jsou vyráběny vstřikováním grafitu do formy, aby pak svou práci odváděli i díky masivním závěsům. U spodní hrany čelní desky najdeme masivní, na výšku orientovaný otvor bassreflexu.

Na bocích zespodu vyčnívají poměrně výrazné nožky, zajišťující dokonalou stabilitu skříně. Pravoúhlá jednoduchost a čistota všech tří zbývajících stěn je narušena až netypicky tvarovanou plastikovou vaničkou s reproterminály. Ty působí relativně obyčejně, odpovídají nicméně cenové třídě. Snad jen trochu víc prostoru mezi nimi by nebylo na škodu, jinak v pohodě udrží vaše reprokabely s libovolným zakončením.

Oproti původní sérii Icon V byla pozměněna výhybka, ale i všechny tři měniče, pracující ve dvoupásmové koncepci. Výrobce udává velmi slušný frekvenční rozsah 35 – 23 000 Hz v toleranci +/- 3 dB. Tweeter pracuje již od hranice 1 800 Hz, jeho záběr tak je nadstandardně široký. Velmi snadnými partnery budou Klipsch díky extra vysoké citlivosti 98 dB (2,83V / m), při zachování standardní impedance 8 Ohm. V katalogovém listu najdete i hodně sebevědomé hodnoty zatížitelnosti – kontinuálních 150 Wattů je ještě vcelku běžných, špičkových 600 Watt už je ale hodně nadstandardní hodnota. Prostě pravá americká bedna, která umí hrát hodně nahlas.

Poslech Klipsch Icon KF-28 jsme si užili v dolnobřežanském studiu HIFIpartner. Jako zdroj signálu byl k dispozici Harman/Kardon HD990 a KingRex UD384, ze zesilovačů pak maličký Firestone Audio BigJoe III (díky vysoké citlivosti lze použít opravdu libovolný stroj) a „věžička" Advance Acoustic EZY-80. Za zmínku stojí ještě nadstandardní reprokabel AudioQuest Type 8.

Úvodní dojem obstaral Frank Sinatra se svou žoviální „Mam´selle" („Incredible Music & Recordings vol. 1" | STS Digital). Opravdu pěkný a čistý, dynamický, plynulý zvuk kapely slouží jako dobře čitelný podklad pro Sinatrův zpěv. Ten je dobře srozumitelný, přeci jen ale působí snad maličko „nádražně", na typický zvuk horny si prostě musíte zvyknout. Díky této koncepci je ale ve vokálu spousta detailů, hlas reprodukci přirozeně dominuje. Máte snad při poslechu trochu pocit, že někdo zapnul zvukovou obdobu doostřování obrazu. Není to tak úplně přirozené, ale velmi, velmi detailní.

Ze stejného testovacího disku jsme si pustili ještě trochu druidské (popravdě vlastně tradiční skotské) hudby, konkrétně Karen Matheson s její „Ailein Duinn" (o kolik to zní poetičtěji, než český překlad „Tmavovlasý Alan"). Masivní zvuk rozhodně nešetří na spodních frekvencích, valí se ho na vás tolik, že si vlastně ani nestíháte všímat detailů, jednotlivostí, ani ničeho jiného – snadno se můžete nechat unést rytmem a dramatem, které Klipsch umí přinést do poslechového prostoru. Icon KF-28 jako kdyby v závratné rychlosti trošku klouzaly po povrchu, alespoň na první poslech. Když si zvyknete charakteristický zvuk, zvláště v horní polovině reprodukovaného spektra, zvukové detaily v něm ale jistě najdete, dokonce až nečekaně exponované.

Do třetice všeho dobrého nás na zmíněném disku oslovila skladba „Fever", původem od Elvise Presleyho, nyní však v podání Carmen Gomez. Potenci spodních oktáv si užijete u mocného kontrabasu, který svou dynamikou a důrazem může zatloukat hřeby do betonu. Snad si uzurpuje o maličko více dominance, než by mu přináleželo, nezastiňuje však ostatní nástroje či vokál. Pevnost a různorodost basových frekvencí je za dané peníze velmi slušná. S respektem k americkým způsobům je basový základ měkký, vláčný, bohatý a přitom dobře kontrolovaný.

Velmi slušný hudební zážitek představovalo nádherné album „Privateering" od Marka Knopflera, zvláště pak jeho titulní píseň. Přestože jednou ze základních konstrukčních zásad Klipsch je kontrolovaná směrovost, zvuková scéna je koherentní, rozlehlá a snadno čitelná v širokém spektru pozic, ať už hovoříme o vertikálním, nebo horizontálním směru. Pravdou je, že na danou cenovou třídu odvádí Klipsch slušnou práci, plně srovnatelnou s klasickými tweetery. Spodních tónů je zde akorát, KF-28 preferuje jednoznačně přesnost a kontrolu, objem přichází přirozeně díky objemu ozvučnice (znáte to americké heslo „Objem ničím nenahradíš?"). Přesvědčíme se o tom ve chvíli, když do komorní skladby přijde úder do masivního bubnu. Nezkrotná dynamika, velký výbuch úderu a záplava dobře kontrolovaného zvuku vás nadchnou, pomohou přiblížit zážitek skutečnosti a rozproudí krev v žilách.

Když už hovoříme o dynamických schopnostech, ty potvrzuje i Verdiho „Requiem: Dies Irae" z alba „Bowers&Wilkins: London Symphonic Orchestra". Není snad lepšího označení pro důrazné, razantní údery do kotlů, než trochu venkovské „rány jako prase". Dynamika při libovolné hlasitosti je skutečně fascinující, zvuková masa se valí s nezkrotnou energií Niagarských vodopádů. Vysoké rozlišení a výrazný projev tweeteru také prezentuje každý drobný detail nahrávky s velkou důsledností. Klipsch Icon KF-28 vašim nahrávkám nic neodpustí, přestože není agresivní – prostě vám dá najevo, zda v daném tracku náhodou není nějaká zvukařská minela.

Přestože Klipsch Icon KF-28 nemá dedikovaný středotónový reproduktor, reprodukce středních frekvencí tím nijak netrpí. Akustická kytara Michaela Hedgese v eponymní skladbě alba „Aerial Boundaries" zní krásnou kombinací rezonujícího dřeva a nezpochybnitelně kovových strun, celkové podání působí dosti aktivně, ale stále uvěřitelně a přirozeně – na danou třídu a koncepci jde o velmi slušný výkon, byť až velmi nadstandardně živý. Na druhou stranu rychlý, prokreslený, až řízně živý zvuk se dobře poslouchá, je příjemně dramatický, akční a nechává vás díky zaplavujícímu množství energie zapomenout na všechno okolo.

Klipsch Icon KF-28 nejsou reprosoustavy pro každého. Mají svůj specifický, dalo by se říci americký charakter. Jejich mocný bas, plný zvuk, nekomprimovaná dynamika a explozivní energie vás uchvátí a už nepustí. Díky technickým parametrům je můžete provozovat s naprosto libovolným zesilovačem, přitom díky moderním technologiím neuslyšíte ani náznak nežádoucího šumu. Dokonce i teoreticky směrové horny nepůsobí při běžném poslechu žádné problémy. Pravdou ale také je, že Icon KF-28 nejsou zrovna tolerantní vůči nepovedeným nahrávkám, a zvláště vyšší kmitočty mají tendenci se prosadit. Neohromující, ale kvalitní zpracování v kombinaci s typicky klipschovským vzhledem a již zmíněnou zvukovou charakteristikou z nich ale činí v rámci dané cenové kategorie velmi zajímavou alternativu pro ty, které oslovuje ono bohaté, emotivní a dravě energické reprodukování hudební reality.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto je důležité výsledky brát hlavně jako orientační – prostor má vliv hlavně na reprodukci výšek. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Jak vidno, naměřená hodnota frekvenční odezvy je poněkud uvolněná, v podstatě platná pro toleranci +/- 15 dB. Mohou za to hlavně velmi, ale opravdu velmi aktivní výšky, které tak však při poslechu úplně nepůsobí (byť výraznější jsou). Kritické střední pásmo ale vcelku odpovídá standardům dané cenové třídy.

Stejně jako u frekvenční charakteristiky, i u impedance nalezneme na hranici okolo udávané přechodové frekvence poměrně výrazný peak, byť zde tolik nevadí. Hodnoty pod hranicí cca 150 Hz jsou nepřesné kvůli kmitajícímu operačnímu zesilovači zvukové karty.

Kč 17 990,-

--- --- --- --- ---

+ síla a energie zvuku