Firma AQ se na českém trhu pohybuje od roku 1995 a je to vlastně jeden z velmi úzkého spolku místních výrobců high fidelity. Historie značky Acoustique Quality jako takové ale sahá ještě o nějaké dva roky dál. Výroba se vždy zaměřovala hlavně na produkci s co nejlepším poměrem ceny a kvality, aktuální záběr firemního katalogu je pak úctyhodný – nabízí totiž reprosoustavy s cenou od nějakých 5ti tisíc za pár, až po téměř 130 tisíc za pár.

Nejnovějším přírůstkem do firemních řad je model Wega 53, sloupek z kategorie velmi dostupných. Nepatří k velikánům, s výškou 895, šířkou 195 a hloubkou 314 mm vám v pokoji moc prostoru nezabere, zato díky solidní hmotnosti 15,4 kg by měly držet bezpečně na místě. Vnější provedení je velmi jednoduché, adekvátní cenové kategorii. Potěšující je použití přírodní dýhy, nikoliv tedy folie. Pokud hledáte estetickou perlu, ve striktně pravoúhlé ozvučnici Wega 53 jí nenajdete, na druhou stranu právě celková jednoduchost zajistí, že „padne" do každého interiéru. Ne úplně typickým řešením je zdvojená přední stěna; oddělený přední panel pomáhá zmenšit rezonance kabinetu.

Výrobní kvalita ozvučnice je díky využití CNC strojů a přesných programů velmi slušná, MDF desky velmi dobře lícují a vlastně je velmi příjemné se Wega 53 dotýkat. Upřímně řečeno, výsledný pocit z truhlářské práce sice nedosahuje třeba (i ze světového hlediska skutečně špičkové) úrovně kladenského Xavian, za 14 tisíc jde ale stále o nadprůměrně povedený kus.

Dvoupásmový sloupek je vpředu u země otevřen skutečně hodně masivním bassreflexem s plastikovým nátrubkem, ven tudy proudí pulsy z vnitřního objemu 33 litrů. Přední strana je dále osazena trojicí reproduktorů, výškový reproduktor pochází od Harman Kardon, doplňuje ho dvojice šestipalcových středobasů od taiwanské firmy Lyeco. U prvního jmenovaného reproduktoru najdeme kalotovou látkovou membránu, velké měniče používají nelisovaný papír. Zadní stěna hostí jen vcelku klasické terminály solidní kvality, odpovídající cenové třídě. Snad jediné, co by si čelo reprosoustav zasloužilo, to je hodnotnější a sebevědomější prezentace docela pěkného loga výrobce (tedy jinak než jakousi nálepkou v pravém dolním rohu).

Výrobce nadělil Wega 53 nominální impedanci 8 Ohm a nadprůměrnou citlivost 88 dB / 1 W / 1 m. I díky tomu umí tyto relativně drobné sloupky v toleranci + / - 8 dB sáhnout až do hloubi 30 Hz a vystoupat až do výšin 30 000 Hz.

AQ Wega 53 jsme poslouchali v pražském Studiu ESO, kde hlavní poslechovou sestavu tvořil integrovaný zesilovač Cambridge Audio CA651A a až překvapivě dobrý CD přehrávač Topaz CD10. Jistotu dobrého napájení poskytoval filtr Supra. I díky dalším dílčím poslechovým zkušenostem se ukázalo, že velmi poklidnému charakteru Wega 53 sluší spojení s AV receivery nebo obecně razantnějšími, mírně ostřejšími stroji.

Když se v mechanice roztočil disk „Closer to music vol. 3" (2009 | Stockfish Records | SFR 357.4009.2), taková výkladní skříň vydavatelství Stockfish, prostor poslechovky ovládl Allan Taylor se svou příjemnou „Dedicated to...". V tu chvíli se projevilo zvolené osazení reprosoustav, kdy si dvojice poměrně velkých reproduktorů pro spodní kmitočty s basovou linkou skutečně pohrává. Na druhou stranu je celkové vyznění reprodukce lehce temnější a sytější, hlas netvoří dominantu reprodukce tak výrazně, jak jsme zvyklí. Zvuku je objemově tak akorát, basa je spíše důrazná, než všudypřítomná.

Podobné objevy jsme učinili u „My Mini and Me" od Gwyneth Herbert („Clangers and mash" | 2010 | Naim Edge | naimcd137). Wega 53 nabízí rozumné rozlišení a v rámci dané cenové třídy předává solidní množství informací o perkusích; ve chvíli, kdy se ale na scéně objeví razantní kopák a k němu nejhlubší tóny elektrifikované basy, stávají se rázem dominantními hráči a zbytek pásma musí o svou existenci trošku bojovat. Nic to ale nemění na slušné čitelnosti zvuků napříč pásmem, snad jen že jednotlivé tóny jsou maličko kratší, jakoby trochu přitlumené v dozvuku. Jde patrně o výsledek snahy o maximální přesnost a kontrolu zvuku.

AQ Wega 53 se statečně snaží i o komplexnější kusy, například o Čajkovského „Koncert pro housle a orchestr v D-dur, op. 35" (1988 | Deutsche Grammpohon | 419 241-2), kde jsou dominantním prvkem stradivárky Anne-Sophie Mutter a „křoví" jim dělá Vídeňská filharmonie v čele s von Karajanem. Již zmiňovaná snaha o přesnost a kontrolu se pozitivně projevuje právě na podobných skladbách, kdy se Wega 53 dobře daří zvládat dynamiku nástrojů, stejně jako udržet rozumný přehled nad komplexní zvukovou scénou. I váha zvuku je dobře trefená, opět ale – možná jen ve spojení s touto elektronikou – trochu schází uvolněnost a nadhled, AQ hrají snad až s přílišnou snahou o spořádanost. Vzpomeneme-li si ale na cenovou kategorii, je důležité spíše zmínit dostatek informací o strunách houslí a jejich tónech – vyniknout mohou právě proto, že Wega 53 svou sebekázní nedovolí vznik nežádoucích „pazvuků", narušujících srozumitelnost základních hudebních informací.

Že sloupkům Wega 53 sluší ale nejvíce lehce hlasitější polohy a moderní hudba, o tom nás přesvědčili němečtí elektronici Yello s „The Expert" („Touch Yello" | 2009 | Polydor | 0602527194851). Temný, přesný bas je výborně konturovaný, udává skladbě strhující rytmus a staví pevné základy hudebního zážitku. Dalo by se téměř říci, že čím vyšší hlasitost, tím více Wega 53 rozkvétají. Pokud ztlumíme hlasitost u této skladby na úrovně obvyklé u poslechu daleko za čarou půlnoci, zůstává nám dobře čitelné středové pásmo, ale basy a výšky ospravedlní zapnutí fyziologické korekce na zesilovači.

O ždibec větší důraz na basovou část sluší také jazzové baladě „First Song" (Laurence Hobgood | „When the heart dances" | 2008 | Naim Jazz | naimcd112). Tam se ukazuje i pěkně vykreslený, byť nijak přehnaně široký či hluboký prostor. Pevnost zvukového obrazu není úplně samozřejmá, chce to alespoň trochu snahy v umisťování reprosoustav – Wega 53 také patří do středně velkých prostor (nebo do malých, ale akusticky alespoň trochu přívětivých, či ještě lépe upravených). Charizmatický vokál Kurta Ellinga tu trošku soupeří o pozornost s kontrabasovou linkou Charlieho Hadena, jak vokál, tak kontrabas ale zůstávají dobře oddělené a čitelné, byť trochu temnější ladění reprodukce nemusí být pro každého, zvláště při delším poslechu.

Přestože AQ Wega 53 jsou přeci jen klidnější, snad až příliš se kontrolující reprosoustavy, s vhodně živou elektronikou se umí přeci jen rozhýbat i k razantnějším výkonům. Metalová smršť „300" (Projekt Prabelum | „Radiola") je podkreslená razantními elektronickými samply, doplněná tvrdou kytarovou stěnou a dravými bicími. Otočíte-li volume dostatečně doprava (nikoliv ve smyslu naplno, ale v našem kontextu hlasitěji, než u nás bývá obvyklé), ukáže se sice, že právě temné, hluboké samply jsou zespodu trochu oříznuté, bas tedy nejde až do propastných nížin, ale zato je přesný, vcelku rychlý a ani maličko sametovější nádech mu nezabrání v tom, aby vás náležitě kopl do žeber. Díky realisticky „nenabublanému" zvukovému objemu není problém právě ani s vysokou hlasitostí, zvukové vlny se v místnosti netříští a netvoří neoddělitelnou, neposlouchatelnou hmotu, ale zůstávají pěkně rozvrstvené – Wega 53 vládne nad svými reproduktory pevnou rukou, jak už bylo řečeno, občas za cenu kratšího dozvuku tónů.

Pokud jste někdy slyšeli nějaké reprosoustavy Acoustic Quality a třeba se vám ani tak úplně nelíbily, můžete na jakékoliv předchozí dojmy s klidným svědomím zapomenout. Model Wega 53 je jiný, nebýt pak nenápadného loga výrobce v (trochu nevkusné) pozici u pravého dolního rohu, asi bychom si netroufli jej výrobci z Červenky vůbec přiřadit. To vše myšleno v pozitivním smyslu slova – AQ Wega 53 můžete s klidným svědomím srovnat s libovolným produktem dané cenové třídy a zklamáni nebudete. Na světě najdete o něco lépe zpracované, i o něco audiofilněji (tedy vyrovnaněji) hrající reprosoustavy (a nemusíte kvůli tomu chodit zase tak daleko), ale na druhou stranu právě charakter Wega 53 může přijít mnohým přijatelnější a zábavnější. Určitě nejde o reprosoustavu, která by měla být spojena s poklidnými, typicky lampovými zesilovači. Dodáte-li jí ale dost energie a špetku agresivity, přetaví hudbu v pedanticky kontrolované, přesto decentní představení, které potěší štědrým objemem basů a rozumným rozlišením. Dáte-li jim trochu prostoru k rozletu a najdete jim optimální hlasitost, která bude ještě stále vyhovovat vašim sousedům, ale už nechá Wega 53 pořádně dýchat, nabídnout za 14 000,- zvukové kvality, za něž se rozhodně nemusí stydět. AQ Wega 53 tak jsou zajímavým, finančně velmi dostupným počinem zavedené firmy, která s tímto modelem zjevně cílí na náročnější, znalejší posluchače – a co je nejdůležitější, daří se jí i v tomto kontextu proniknout do nadprůměru, byť na první místo to pro audiofilovy uši ještě úplně není.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 35 metrů čtverečních. Prostor je akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako věrohodné v celém pásmu. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhají s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním. Srovnávací měření jsme provedli pomocí systému CLIO, „dirigovaného" panem Šimkem.

Křivka frekvenční odezvy Wega 53 je rozumně spořádaná a koresponduje s poslechovými dojmy. Mírný peak a následný pokles v basové oblasti odpovídají výraznému podání spodních frekvencí. Stejně tak je ale důležité, že v oblasti 400 – 10 000 Hz, kde se přeci jen skrývá drtivá většina důležitých akustických nástrojů a hlasů, je bedna velmi solidně „rovná". Rychlý pád nad hranicí nějakých 15ti kHz také odpovídá cenové třídě.

Impedanční křivce není co vytknout, nejníže padne na výškách k hranici 6 Ohm, ani směrem vzhůru nevylétá k extrémním hodnotám, nikde ani známky po extrémních výkyvech, takže běžný zesilovač by neměl mít problém s jejich uřízením.

Kč 14 300,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ slušně hrající reprosoustavy za slušnou cenu

+ dosud nejlepší model od AQ

+ pěkné zpracování

ZÁPORY

- nepatří mezi nejestetičtější

- výraznější basová složka nemusí být pro každého

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ

www.aq.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 585 342 232

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha