Danish Audiophile Loudspeaker Industries netřeba představovat. Svými výrobky laská uši audiofilů již od roku 1983, v současnosti má katalog DALI 10 různých řad, pokrývajících v desítkách různých modelů kategorie od absolutně „začátečnických“ až po ryzí high end. Série Ikon je zhruba ztělesněním zlaté střední cesty – to ostatně potvrzuje i ocenění EISA pro nejlepší evropské reprosoustavy z ročníku 2010 – 2011 právě pro dnes představovaný model Ikon 6 druhé generace.

Je toho mnoho, co vám už od pohledu napoví, že Ikon 6 MK2 patří do stáje dánského výrobce. Určitě to potvrdí zdvojený vysokotónový měnič či temně červený odstín membrán středobasové sekce. Ale i jako optický celek s jeho jednoduše střiženými liniemi je prostě musíte zařadit pod křídla DALI.

Ikon 6 přichází již v druhé generaci, stále se jedná o kompaktní sloupky, ač cenově i kvalitativně poskočily o „šuplíček“ výš. Čistě pravoúhlou ozvučnici oživuje „nasazená“ deska na přední straně ozvučnice – v ní je zapuštěna čtveřice reproduktorů a poměrně masivní bassreflexový nátrubek. Čelo je vždy černé, barevné provedení fólie si tak vybíráte vždy pro zbytek skříně. Ta sedí na čtveřici nenápadných nožiček, pravděpodobně pro dosažení maximální vzhledové čistoty. Samotná skříň je uvnitř vyztužena dvěma překážkami, přední stěna je, jak už jsme psali, v podstatě zdvojená.

Zadní stěnu okupuje uprostřed usazený druhý bassreflexový nátrubek, dole pak velká vanička se zdvojenými reproterminály pro bi-wiring a bi-amping. Že Ikon 6 MK2 jsou slušně vyrobené, to vám napoví váha bezmála 18 kg na jeden kus při nijak ďábelských rozměrech 1028 x 223 x 352 mm (v x š x h). V bassreflexové ozvučnici se skrývají celkem čtyři reproduktory, jak už bylo zmíněno, pracují pak ve třech pásmech.

O výšky se stará proslavený dvojitý systém páskového tweeteru a klasické kaloty. Pásek má poměrně velkou plochu (17 x 45 mm) a stará se o frekvence nad 14 000 Hz, textilní kalota s průměrem 28 mm pak pokrývá pásmo 2 600 – 14 000 Hz. Dvojice nízkofrekvenčních měničů má typické firemní membrány z dřevovláknité směsi, díky které mají onu nádherně zemitou barvu. Oba mají stejný průměr 165 mm. Vrchní pracuje od úrovně kaloty až po 700 Hz, druhý pak obstarává zbytek. Frekvenční odezva v toleranci +/- 3 dB začíná na úrovni velmi slušných 39 Hz a stoupá až na hranici 30 000 Hz. Ikon 6 MK2 nabízí také nadprůměrnou citlivost 89 dB (takže budou snadnými partnery v podstatě pro jakýkoliv zesilovač) a nominální impedanci 6 Ohm.

Dali Ikon 6 MK2 jsme poslouchali v pražských prostorách Studio Line, partnery byl CD přehrávač Xindak MUSE Deluxe 1.0 a integrovaný zesilovač NAD C356BEE. Kabeláž pak nesla značky BABEXaudio.

Oproti první generaci je znát příklon Ikon 6 MK2 k větší pohodě a radostné reprodukci. Stingův „Englishman in New York“ („Die perfekte Räumlichkeit“ | 2010 | stereoplay) stojí na radostném, barevném kontrabasu – spodní tóny jsou příjemně kulaté, poměrně dost vřelé, ale zcela prosté jakékoliv útočnosti. Velmi nenásilnou formou také Dali prezentuje různorodost nízkých tónů. Objemově jich je realisticky akorát; přestože vás zvuk nezaplaví, má dost energie a nepůsobí chudě či tence. V rámci příjemného ladění jsou basy snad o trošku „hezčí“, sametovější, ale díky dobré kontrole stále působí naprosto věrohodně.

Druhou věcí, které jsme si u této skladby všimli, bylo vystoupení hudební scény z reprosoustav a jejich téměř perfektní zmizení z poslechového prostoru. Snad to má na svědomí hlavně vyladěná dvojice výškových reproduktorů, snad celkové vyladění, ale Dali Ikon 6 MK2 mají velký talent pro vykreslení prostoru hudební scény – je na ní přiměřeně vzduchu, dobře lokalizované nástroje a scéna přesahuje reprosoustavy na obě strany, ale i do hloubky. Dali nicméně i zde odmítají analytický přístup k hudbě a staví spíše na jemnosti a uvolněnosti – jinými slovy, i když jsou některé reprosoustavy, které prostor vykreslí razantněji, přesněji a ostřeji, Ikon 6 MK2 patří mezi ty nejpříjemnější; svého výsledku totiž dosahují naprosto uvolněným způsobem.

V sametovém podání pokračují Ikon 6 MK2 i v oblasti středů. Vokál Lindy Sharrock v „Besame Mucho“ („Die perfekte Räumlichkeit“ | 2010 | stereoplay) je muzikálně barevný, v každé chvíli setrvává v sametovém klidu a pohodě. Přesto je v reprodukci dost informací, aby hlas působil komplexně a živě; Dali hrají tak, jako by to prostě ani nemohlo být jinak – uvolněný zvuk je snad až nenápadný, ale svým kouzlem vás bezděčně přiměje soustředit se na reprodukci. Pravdou je, že pokud byste spárovali tyto sloupky s nějakým vysloveně zvukomalebným zesilovačem (typicky řekněme levnější sortou elektronkových jednočinných triod), „pohoda“ by byla patrně už nepříjemná svou přehnaností.

Přes veškerou uvolněnost se umí Ikon 6 MK2 i „postavit do latě“ a na reprodukci přitlačit. Ačkoliv stále není zvuku co do objemu přehnaně mnoho a třeba středí pásmo je hodně kompaktní, Verdiho „Requiem“ („No 2: Diea irae: I. Dies irae“ | diriguje Sir Colin Davis | Bowers&Wilkins a London Symphonic Orchestra) je působivě energické, úderné a přímé – opět je zde však onen sametový nádech a dokonce i údery do velkých bubnů mají tělo a důraz, které byste čekali od takhle velkých sloupků v dané cenové třídě.

Velmi příjemně díky naznačenému charakteru vyznívají zejména akustické nástroje – živost jim dodává také velmi důsledná kontrola a nadprůměrná dynamika napříč pásmy. Příkladem budiž velmi realistický saxofon, přímo dýchající a vibrující tělo nástroje v „Polo Mze Part 2“ (Ted Sirota´s Rebel Souls | „Naim Sampler 7“ | 2009 | Naim Label | naimcd130). Tamtéž dobře vyniknou činely, různé velikosti a druhy zní perfektně přesně a razantně, absolutně není poznat, že by jejich zvuk generovaly dva měniče – pásek a kalota se velmi dobře doplňují a Dali ušlo s touto koncepcí velký kus cesty.

Kdo by snad získal dojem, že jemnost a poklid spolu s decentnějším objemem a zaměřením na kontrolu a přesnost sluší jen akustickým, audiofilním žánrům, tak by se zmýlil. Pekelná metalová jízda Projektu Parabelum „300“ („Radiola“ | 2010) vyzní ideálně při trochu vyšší poslechové hlasitosti, pak se ale ukáže, že i slabší kvalitu hudebního materiálu Ikon 6 MK2 přefiltruje a „prodá“ díky svému podmanivému charakteru. Pevné, sebevědomé podání sice není extrémně explozivní, ale rozhodně nepostrádá důraz a energii, tolik potřebou pro tento žánr. Pravdou ovšem také je, že nevzniká fyzický pocit tlaku a vibrujících skel v oknech, tam se Dali necítí dobře, i když i to zvládnou bez náznaku ztráty kontroly a pohody, jen je to jaksi nepatřičné.

Jakkoliv ocenění EISA není nutně měřítkem absolutních kvalit ohodnocených produktů, jakožto dost možná spíše ekonomické síly výrobního koncernu, Dali Ikon 6 MK2 si vyzdvihnutí rozhodně zaslouží. Pokud máte rádi nepřehnanou reprodukci, postavenou na vlastnostech jako klid, přirozenost a decentní „všeumělství“, pak by vás Dali mohly hodně zajímat. Z Dánska totiž v jejich podobě přichází do střední třídy reprosoustavy, které vás nechají vychutnat si i na relativně obyčejné sestavě hudbu tak, že vás žádný žánr, žádná situace a co víc, žádná technická (ne)kvalita nezastaví od průniku k pointě hudby. Ikon 6 MK2 si vždy hrají svou příjemnou, okouzlující notu a baví vás umírněným, velmi dospělým způsobem.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 35 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 100 Hz a výše, v pásmu 10 – 100 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhají na zmiňované elektronice s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřící podmínky nebyly kvůli vnějším okolnostem dokonalé a do místnosti pronikal ruch. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Dle naměřených hodnot Ikon 6 MK2 skutečně začínají hrát hodně nízko, v běžné místnosti dost možná budou „cítit“ už někde nad 30ti Hz, byť v plné síle to bude udávaných 40 Hz. Pásmo v kritickém rozsahu cca 200 – 8 000 Hz je velmi vyrovnané. Mírný „hup“ na výškách víceméně odpovídá přechodové frekvenci mezi měniči výškové sekce, jeho rozsah je ale velmi malý. Možná i mírný propad na hranici 200 Hz může za subjektivní dojem poklidnosti a nevtíravosti zvuku.

Impedanční křivce není absolutně co vytknout (pod hranicí 100 Hz narážíme na možnosti ATC PC Pro, které vytváří nepřesnou křivku). Stejně tak není co dodat k tomu, že Dali zcela věrohodně zařazuje Ikon 6 MK2 k 6ti ohmovým reprosoustavám. Zdvih na úrovni přechodu středobasové / výškové sekce je v absolutním kontextu nepatrný a celkově budou Ikon 6 MK2 pro každý zesilovač velmi nenáročnými partnery.

Kč 34 990,- - černý jasan | ořech

Kč 38 990,- - bílá / černá lesklá

--- --- --- --- ---

KLADY

+ elegantní, uhlazený styl

+ příjemný, poklidný zvuk

+ výjimečně čisté a sametově jemné výšky

+ i s obyčejným zesilovačem zní dobře

ZÁPORY

- pokud hledáte výbušné, tvrdé a analytické reprosoustavy, hledejte jinde

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.daliaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 715 959

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha