Původ slova Censor (jedním z jeho variací je právě Zensor) můžeme vystopovat až do hlubin antického Říma, kde toto slovo označovalo prakticky nejmocnější úředníky. Měli totiž na starosti přesnost a vyváženost státních financí, stejně jako přísnou a dokonalou kontrolu nad financemi obyvatelstva. Těžko odhadovat, co vedlo dánského giganta high fidelity Dali (neboli Danish Audiophile Loudspeaker Industry), aby pojmenoval jednu ze svých entry level řad právě po cenzorském úřadu.

Snad je to ale proto, že tato série by se měla vyznačovat právě takovou všemocnou kontrolou a dohledem nad tím, co je správné – jen nikoliv ve finančním, ale zvukovém světě. Zensor s pořadovým číslem 5 tvoří prostřední model nabídky, jde vlastně o menší variantu sloupku Zensor 7, pod ním už je jen velmi malý regálek Zensor 1.

Desetikilový sloupek nese všechny znaky dánské elegance; přestože se pohybuje ve vodách finanční dostupnosti pro každého, výrobní kvalita je víc než uspokojivá. Jen se podívejte na čisté, perfektně spojené hrany i solidní lakování čelní desky. V celkovém vzhledu není v podstatě nic originálního, detaily jako jemné orámování reproduktorů, jejich červené membrány či obří otvor bassreflexu v čelní stěně a jednoduše střižený kovový podstavec dohromady jednoduchost rozbourávají a oživují, dokonce tvary dovádí až na hranici skutečné elegance.

Zensor 5 jsou velmi kompaktní, rostou pouze od výšky 84 cm, na šířku zaberou jen něco přes 16 a dozadu ne více, než 25 cm. Díky tomu, že jejich opravdu masivní bassreflexový otvor je umístěn vpředu, lehce pod polovinou výšky ozvučnice, doporučuje výrobce usadit je v rozsahu cca 20 – 80 cm od zadní stěny.

Vzhledová jednolitost a čistota je na zadní straně oživena jediným párem masivních reproterminálů (v této cenové relaci až nečekaně velkých, bytelných a dobře vypadajících) v plastové vaničce. Přední, lakovaná strana je kromě již zmiňovaného bassreflexu osazena celkem trojicí reproduktorů, přestože Zensor 5 jsou koncipovány pouze jako dvoupásmové. Tweeter je zasazen v masivním kovovém orámování, průměr jeho textilní membrány je 2,5 cm. Dvojice nízkofrekvenčních měničů má pak průměr necelých 13,5 cm, přičemž membrány jsou z „firemního“ materiálu, jehož základ tvoří dřevěná vlákna. Měniče vychází technologicky z řady Ikon.

Přesto, že Zensor 5 jsou naživo ještě drobnější, než by se mohlo zdát z popisu, nabízí nástup již na hranici 43 Hz (bassreflex je naladěn o 1 Hz výše), poté umí vystoupat až na hranici 26 500 Hz (v toleranci + / - 3 dB). Snadné soužití by měla zajistit impedance 6 Ohm, stejně jako solidní citlivost 88 dB (2,83 V / m). Pro úplnost bychom měli dodat, že výhybka je naladěna na dělící frekvenci 2,4 kHz, pásma jsou však tak dobře integrovaná, že to neuslyšíte.

Maličké sloupky Dali Zensor 5 jsme poslouchali v prostorách Horizon Trading Prague na velmi nadstandardní sestavě, byť v prostoru akusticky v podstatě neupraveném. Kabeláž dodala Supra a úpravu napájení zase značka Xindak, elektroniku potom věhlasný Luxman – nový koncový stereo zesilovač M-200 umožnil díky jednoduché regulaci hlasitosti obejít se bez řídícího stupně, signál dodával „retro“ přehrávač D-30u, pocházející z nové řady Classic. Na stejné sestavě jsme slyšeli i sloupky Usher, ve stejném prostoru pak dříve Dali Zensor 7.

Už od prvního tónu se vám určitě bude zdát, že Zensor 5 v některém z nezachytitelných rozměrů reality schovává nějaký ten litrový objem navíc, protože objem zvuku a pocit z něj byste přisoudili spíše „klasicky“ velkým sloupkům. Nečekaně velký objem tak má i úder do velkého bubnu ve Verdiho „Requiem“ (diriguje Sir Colin Davis | disk Bowers&Wilkins + Londýnský symfonický orchestr). Na danou cenovou třídu jsou Zensor 5 velmi kultivované, snaží se vší silou udržet v nahrávce přehled a klid. V klidných pasážích skladby se Dali drží skutečně skvěle, v komplexních pasážích se ale nutně projeví náraz na fyzikální limity. To ale samozřejmě těžko může být výtka, za šestnáct tisíc nenajdete reprosoustavu, která by Requiem ve vypjatých chvílích skutečně zvládla.

Co ale Zensor 5 zvládá v každém okamžiku, to je velmi dobré vykreslení prostorové scény. Je jedno, zda se jedná o širokou škálu akustických nástrojů ve Stingově „Englishman in New York“ („Die Perfekte Räumlichkeit“ | 2010 | Stereoplay), nebo o „Andreas, André“ (Jienat | „Mira“ | 2010 | JNCD002) s nepočetnými, ale o to lépe „vystřiženými“ perkusemi. Prostor jde poměrně hluboko za reprosoustavy, ale také do šířky, přičemž nástroje mají velikost velmi podobnou skutečnosti. Je to ale hlavně nenásilný, příjemný charakter, který vám tak snadno umožní vnořit se do hudby a vnímat všechny informace o zvukové scéně jako celku, i o jednotlivýcho nástrojích. Zensor 5 se schopností rekonstruovat prostor blíží spíše tak trochu do vod „monitorového“ zvuku.

Zdaleka nejlépe se Dali cítí u nástrojově jednodušší akustické hudby a při reprodukci neelektrifikovaných nástrojů. Cit pro nepřehnané vykreslení barev se projevil nejlépe na Forcioneho „Visions“ („Meet Me in London“ | Naim Label | 1997 | naimcd021), kde podmanivým způsobem zní jak hlas Sabiny Sciubba, tak akustická kytara hlavního interpreta. Energické drnknutí do strun zjevně rozezní dřevěnou ozvučnici s jiskrně kovovými strunami; v dostupné kategorii ne úplně neobvyklý pocit neurčitosti, kdy není tak úplně snadné určit, co vlastně hraje, je Dali Zensor 5 zcela cizí. Na druhou stranu tak trochu chybí intenzivní pocit tlaku a masivnosti kontrabasu v pozadí. Zensor jsou nicméně stále na svou cenovou kategorii a rozměry stále nadprůměrné.

Z výše řečeného byste si ale určitě neměli odnést pocit, že Zensor 5 neumí zahrát basové frekvence. Přestože vám nerozdrnčí okenní tabulky, ani neprobublá vaší bránicí, kontrabas v „The Beat Goes On“ (Patricia Barber | „Companion“ | Koch Records | 2004) má ve chvíli, kdy je na scéně jediným nástrojem, solidní objem i razanci. Jeho vyznění je příjemně měkké a vřelé.

Muzikálnější a pohodový charakter Zensor 5 kupodivu velmi dobře vyhovuje i modernějším žánrům – „Haifisch“ (Rammstein | „Liebe ist für alle da“ | 2010 | Motor) vás strhne svým rytmem, a i když nemá razanci pneumatického kladiva jako na high endových systémech, ale spíše se přes Dali prezentuje klidnějším stylem, hudební zážitek je příjemný a dostatečně patetický a energický, aby si udržel vaši pozornost. Dali Zensor 5 jsou přitom zjevně velmi tolerantní k (ne)kvalitám nahrávky, takže i poměrně nepříjemné sykavky lehce ohladí a překryjí svým muzikálním charakterem.

Sloupečky Dali Zensor 5 jsou ideálními sloupky pro ty, kteří si nemohou velké sloupy z libovolného důvodu dovolit. Pětky zaberou skutečně málo prostoru, vizuálně k těmto drobečkům nemohou říct křivé slovo ani ti, kterým je hi-fi z duše protivné (snad by se to dalo generalizovat na méně tolerantní manželky), a vzato objektivně, v dané cenové kategorii je čelní stěna s hlubokým černým lakem a více než rozumně vypadající folie jen těžko sehnatelným zbožím. Maličké Zensor 5 se dokážou vyrovnat i větším soupeřům, jejich zvuk je velmi celistvý, uvolněný a hlavně radostný. Umí proměnit v podstatě libovolný hudební žánr v téměř jakékoliv kvalitě v příjemně poslouchatelnou hudbu. Je ovšem pravdou, že pro skutečně plnohodnotnou reprodukci basového pásma budete muset sehnat stabilní a energický zesilovač s náležitou kontrolou, protože Zensor 5 jsou v tomto ohledu náročnými partnery. Pokud jejich podmínky ovšem splníte, dostane se vám nesmírně příjemného a (přesně jak hlásá jméno značky) audiofilního zážitku…

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 20 metrů čtverečních. Prostor je mírně akusticky upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 100 Hz a výše, v pásmu 10 – 100 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na Luxman D-30u a M-200 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí stopy v Red Book standardu s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Na frekvenční charakteristice je znát poměrně vysoká aktivita basového pásma, nicméně v reálném světě je křivka od úrovně 100 Hz spořádaná, bez násilných skoků. Stejně tak se v křivce reflektuje maličko výraznější projev výškového pásma. V běžném poslechovém prostoru, vezeme-li v potaz cenovku, nabízí Dali Zensor 5 víc než dobré výsledky.

Kč 15 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na danou třídu vynikající výrobní provedení (byť jen a povrchu „jen“ folie)

+ skvostné podání prostoru

+ živý, jemný a dramatický zvuk

+ soudržnost napříč pásmy

ZÁPORY

- v podstatě nic, pokud od nich nečekáte ozvučení stadionu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trade Prague

www.daliaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 715 959

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha