Je možné si za 32 000,- koupit dobrou třípásmovou sloupovou reprosoustavu? Takovou, která je dobře vyrobená, vybavená rozumně kvalitními měniči a potěší vás při poslechu? Wharfedale si to myslí a jeho nová řada Diamond toho má být důkazem, zvláště pak nejvyšší model s pořadovým číslem 159, který už od pohledu potěší i vyznavače velkých beden a velkého zvuku.

Diamond 159 jsou v zásadě velmi jednoduše střižené reprosoustavy, klasický pravoúhlý vzhled skříně oživuje jen lehké lomení hran čelní desky. Tu z drtivé většiny vyplňují čtyři reproduktory s vkusným, kovovým lemem. Decentní vzhled potěší, zvláště když vezmeme v potaz valnou většinu čínské produkce, která často vkusem pro evropské oko zrovna neoplývá.

Wharfedale ve vlajkové lodi nových Diamond stvořil robustní bednu. O kvalitě provedení ozvučnice vypovídá i váha 30,4 kg při výšce 112,8, šířce 25 a hloubce 42,4 cm. Díky úzkému čelu se to nezdá, ale Diamond 159 už potřebují svůj prostor k dýchání, i opticky poutají v místnosti velkou pozornost. Skříň stojí na masivním podstavci, od něhož je oddělena tenoučkou mezerou – ta slouží jako všesměrový výdech bassreflexu, což má nebývale pozitivní vliv na snadnost umístění sto padesát devítek v prostoru. Díky tomu jsou minimálně citlivé na blízkost stěn.

Osazení Diamond 159 sestává z celkem čtyř měničů, tvořících dohromady třípásmovou koncepci. Konstrukčně vycházejí z vyšší modelové řady Jade, což je poznat už od pohledu na membrány. Basovou sekci zastupuje dvojice 20ti cm měničů, středy pak mají průměr 13 cm. Všechny tři měniče využívají membrány z tkaného kevlarového vlákna. Výšky má na starosti papírová kopulka s průměrem 2,5 cm.

Přestože se jedná stále ještě o středně velkou třípásmovku, papírově umí zahrát velmi solidně. Dle dokumentace jdou v toleranci + / - 3dB až k 35 Hz a končí na 20 000 Hz, podle měření jde o důvěryhodné, snad až konzervativně udané hodnoty. V technických údajích najdeme nominální impedanci 8 Ohmů s udávaným minimem na úrovni 3,1 Ohmu. Díky solidní citlivosti 89dB představují snadnou práci pro téměř jakýkoliv zesilovač. Přechody pásem výrobce nastavil na 400 a 2 800 Hz, ale jinde než papíře se o nich nedozvíte. Doporučený výkon zesilovače je 25 – 200 Wattů, ale zdá se, že dostatečnou živost zaručí alespoň 10 Wattů, byť jako vždy platí, že jde hlavně o kvalitu, než o kvantitu.

Wharfedale Diamond 159 jsme poslouchali v Dolních Břežanech, v poslechové místnosti studia HIFI partner. Hlavním partnerem byl Electrocompaniet ECI 5 MK2 s CD přehrávačem Yamaha CD-S700, reprokabely nesly značku Vincent. Kvalitu proudu hlídal IsoTek Sirius. Pro vystřídání jsme měli k dispozici Arcam A38 a také pidi zesilovače Firestone Audio BigJoe4.

Sto padesát devítky hrají až sametově jemně, nenásilně a křehce v celém pásmu. Dvojice basových reproduktorů pak stojí za opravdu velkolepým objemem spodních frekvencí. Basa v interpretaci „When you say nothing at all“ od Alisson Kraus („Best Audiophile Voices“) je skutečně velká, plná a barevná. V dané poslechové místnosti ale bylo znát, že basu je až příliš a mohl by také být o něco kontrolovanější. Při vyšší hlasitosti už tónům přeci jen chyběla skálopevná ruka kontroly. Přestože jde o efekt, kompenzovatelný do jisté míry charakterem zesilovače („rozvolněné“ elektronky s masivním basovým základem bychom tu nedoporučovali), vyžadují v tomto ohledu Diamond 159 nadstandardní pečlivost a pozornost, věnovanou akusticky optimálnímu prostoru a autoritativnímu zesilovači. Pokud ale nároky Diamondů splníte, odmění se vřelostí a jemností (nejen) celého spodku.

Střední pásmo je pak vskutku brilantní, minimálně na poměry dané cenové třídy. Již zmiňovaná Alisson Krauss ve své skladbě je prezentována až překvapivě komplexně a čistě. Hlas má přirozený témbr, lehce hladivý nádech a přitom se Wharfedale nebojí zahrát ani lehce ostřeji nahrané sykavky přesně tak, jak je najdeme na disku. Stejně uvěřitelný je i zpěv Bobbyho McFerrina v „Don´t worry, be happy“ („Blue Note Years“). Velmi dobře tu také můžeme číst jednotlivé vrstvy vokálů, střední pásmo je prostě velmi vzdušné a velmi dobře zvládnuté.

Výškovou sekci můžeme také pochválit, i když skvostné brilance středů ne zcela dosahuje, stále je v dané cenové hladině víc než dobrá. Perkuse v „Andreas, André“ od „Jienat“ (album „Mira“) jsou možná maličko více cinkavé, ale ne přes rozumnou míru. Zvuk je díky tomu výrazný a přehledný, ale nikoliv únavný či agresivní. Snadno se tak vnímají jednotlivé, poměrně drobné detaily úderů do perkusí, jejich dozvuk i velikost nástrojů.

Z hlediska dynamiky jsou Wharfedale Diamond 159 také talentované. Piano v Gabrielově „My Body is a Cage“ („Scratch My Back“) zní příjemně uvěřitelně, ať už hovoříme o rozlišení nebo právě dynamice. Velký nástroj se do 159-tek „vejde“ beze zbytku a zní vskutku výborně. Celá reprodukce je trochu poklidnější, ale dobře zvládnutá, prostor je pevný a široký, i když jeho vnímání je omezeno na poměrně úzký prostor v horizontálním směru. Nemusíte se ale bát, že byste museli spolknout pravítko, aby si zvuk udržel svou konzistenci. Šíři cca metru je možné označit za „sweet spot“.

Wharfedale Diamond 159 je zhmotněním představy výrobce o plnorozsahové a přitom stále ještě dostupné reprosoustavě. A že tahle představa vůbec není špatná… Pravdou je, že vyžaduje pro svůj optimální výkon spoustu prostoru k dýchání, nějakých 40 metrů čtverečních či důsledně akusticky upravených 30 by mělo být tím pravým. Velmi slušné výrobní zpracování, téměř evropsky působící zjev a cenovka z kategorie zaplatitelných v podstatě každému činí Diamond 159 velmi zajímavou alternativou. Jejich jemný, velmi příjemně poslouchatelný projev spolu s faktem, že velkou část svého potenciálu jsou schopné odevzdat i s poměrně obyčejnou elektronikou, z nich činí atraktivní nabídku, toužíte-li po velké reprosoustavě s velkým zvukem, která nezruinuje vaši peněženku. Ale pozor, uvažujte o nich pouze v případě, že pro ně máte vhodný prostor. Do obvyklé české poslechovky s podlahovou plochou kolem 20ti metrů se prostě „nevejdou“.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto je důležité výsledky brát hlavně jako orientační – prostor má vliv hlavně na reprodukci výšek. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Z měření frekvenční charakteristiky lze vyčíst v textu zmiňovanou masivní basovou odezvu – energie v pásmu až k nějakým 110ti Hz má výrazně navrch. Oblast vyšších basů, přes středy až po nižší výšky je pak rovná skoro jako pravítko, což je vynikající výkon. Mírné navýšení v oblasti nejvyšších kmitočtů se pak také drží v poměrně rozumné oblasti, zvláště ve vztahu k pořizovací ceně.

Impedanční křivce není vůbec co vytknout. Kromě malého vzrůstu v oblasti přechodu středů a výšek je vše víc než spořádané. O jednoduchosti výhybky svědčí i fakt, že měřící aparát, který občas na basovou sekci „nestačí“, si poradil s dvojicí basových měničů naprosto v pohodě, viz impedanční křivka v oblasti pod 100 Hz. Přiznaný propad na 3,1 Ohmu jsme nebyli schopni reprodukovat, naše měření ukazovalo minimum kolem 4 Ohmů. Výrobce reprosoustavu označuje jako osmi ohmovou, realita je ale spíš 6ti ohmová.

Kč 31 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ poklidné, až sametové v celém pásmu

+ velmi čisté středy

+ vkusný, evropský design

ZÁPORY

- basu je skutečně hodně a vyžaduje velmi disciplinovaný zesilovač a velký prostor

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

RP Audio

www.rpaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 737 366 831

HIFI partner

www.hifipartner.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 731 663 566

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha