Francouzský Cabasse jakožto výrobce reprosoustav nese jméno po svém zakladateli Georgesovi již od roku 1950, ale jak hrdě říká firemní propagace, láska k hudbě je prokazatelná až do roku 1740, kdy rodina Cabasse vyráběla housle a violy. 265 let zkušeností z oboru je úctyhodný rodinný odkaz, který Georgese přetavil ve filozofii originálních a populárních reprosoustav a i když doba „největších hitů“ značky se datuje na vrchol tvůrčích sil svého zakladatele, dodnes vytváří tito Francouzi velmi zajímavé a svébytné modely pod firemním mottem „Emoce živoucího zvuku“ (či jak nejlépe přeložit „Live Sound Emotions“.

Trochu matoucí název MT31 Jersey odkazuje na inovovanou řadu MT31, logicky následující po sérii 30. Jersey je pak jméno pro druhý nejvyšší ze čtyř modelů (nepočítaje v to centrální reprosoustavu) a hrdě jej nese dvoupásmový, rozměrově poměrně skromný sloupek.

Při prvním pohledu je provedení Cabasse trochu zvláštní, nijak se nesnaží skrýt „švy“ mezi jednotlivými MDF deskami, ani neohromuje zázračným lakováním (to změní černý či bílý již brzy očekávaný lak) či detaily. Nicméně po bližším ohledání se ukazuje, že vše je realizováno poctivě a solidně, byť trochu „syrově“. Samotná ozvučnice je posazená na relativně masivní základové desce, šplhá se do výšky rovných 100 cm, na šířku zabírá pouhých 22 cm a ubíhá do hloubky 32 cm. V těchto nevelkých rozměrech se skrývá materiál o souhrnné hmotnosti 18 kg. Postaveny do místnosti nepůsobí špatně, ale rozhodně mají svůj vlastní, originální šarm; typickou krásu v nich ovšem určitě nenajdeme.

MT31 Jersey jsou koncipovány jakou dvoupásmové reprosoustavy se třemi reproduktory a bassreflexem… Ten je nenápadně ukryt v základně ozvučnice a „pálí“ do základny. Ta vzduch usměrní a minimalizuje tak nežádoucí zvukové artefakty, vznikající prouděním z bassreflexu. Zadní strana je absolutně čistá, obsahuje jen – lehce neprakticky – lesklou kovovou desku s jediným párem masivních reproterminálů.

Osazení měniči vychází z firemního katalogu Cabasse – jedná se o dvojici středo-nízkofrekvenčních měničů 17TN15 s polymerovými mebránami. O středovýškovou sekci (dělící kmitočet se nachází na úrovni 2300 Hz) se stará tweeter DOM37, který v podstatě najdeme i v nejvyšších firemních modelech La Sphére a L´Ocean jako součást koncentrické cabassovské „koule“. Membrána je z polymeru PEEK, který je považován za nejdražší aktuálně dostupný polymer. Hlavní výhodou tohoto materiálu je odolnost a stabilní vlastnosti napříč extrémním teplotním rozpětím i zátěží. Tweeter je uložen v zajímavém zvukovou, přičemž výrobce se chlubí, že dokáže podat dynamický výkon a hlasitost jako o 40% větší membrána z obvyklých materiálů. Tím pádem sahá frekvenční rozsah měniče až ke středům.

Ve Francii nadělili reprosoustavám MT31 Jersey velmi solidní citlivost 90dB a i když je o 1dB nižší, než u předchozí generace, stále je to záruka bezbolestné kooperace i se zesilovači s nízkým výkonem. Cabasse jsou deklarovány jako osmiohmové s přiznaným propadem na úroveň 4,5 Ohmu, takže ani tam by neměly tyto reprosoustavy vznášet žádné zvláštní nároky vůči zesilovacímu prvku. Výrobce udává na tak objemnou reprosoustavu překvapivě konzervativní, až malý frekvenční rozsah 58 – 23 000 Hz. Bohužel, hodnota je udána bez tolerance, takže její vypovídací hodnota není zase tak velká – subjektivně bychom tak vysoko položený nástup neodhadovali.

Cabasse MT31 Jersey jsme poslouchali s integrovanými zesilovači NAD C370 či Rotel RA-12 a také s koncovým zesilovačem Xindak PA-M, o jehož kontrolu se staral buď NAD nebo Xindak H1. Přítomen byl i receiver Arcam AVR360, ze zdrojů signálu pak můžeme jmenovat Arcam BDP300, Pioneer BDP-LX71, Rotel RCD-12 nebo RT-12, ale také KingRex UD384. Pro porovnání byly k dispozici Harbeth Monitor 30, Xavian Virtuosa či Quadral Ascent 90. O kvalitu napájení se staral IsoTek Sirius nebo Xindak XF-2000B. Kabely nesly značky Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a ProAc.

MT31 jsme dostali zcela nerozehrané, ale během pouhého týdne se jim podařilo nahrát nějakých 80 hodin. Během dalších čtyř týdnů už to bylo dohromady nějakých 200, ačkoliv se změny děly hlavně v oblasti basů a hlavně během prvních pár desítek hodin, kdy nízké frekvence změkly a uvolnily se. Tím se tyto Cabasse dostaly k typickému uvolněnému, hřejivému charakteru, který mají i ostatní reprosoustavy značky.

Začali jsme nabasovanou skladbou „No Sanctuary“ za alba „Roadhouses and Automobiles“ od Chrise Jonese. MT31 jsou při reprodukci basové energie uměřenější, vůbec celý zvuk je laděný docela do jemnější a klidnější polohy. Jako kdyby přes jakékoliv náznaky možných nepříjemností přehodily MT31 průsvitný sametový plášť. Čitelnost reprodukce je dobrá, zvuk snad trochu světlejší, je poznat energičtější projev výškového reproduktoru v porovnání se středobasovou sekcí.

Sametovou hebkost a klid si zachovávají MT31 Jersey napříč všemi žánry, ačkoliv třeba u „Closer“ od Nine Inch Nails není zrovna podobný charakter tak úplně žádoucí, stejně jako u „Enter Sandman“ od Metallicy. Nicméně u druhé zmiňované alespoň zmírní nedostatky nahrávky. Closer naproti tomu vůbec nepůsobí tvrdě a až agresivně, jak by správně měl – jde sice o výborně čitelnou reprodukci s velkým množstvím informací, ale údernost a síla trochu zaostávají. Ne že by při tom ale na zvuku Cabasse něco vadilo, to vůbec ne – tyto reprosoustavy jsou pro dané žánry prostě snad až příliš spořádané a klidné, nezaměřují se na přívaly energie a vibrace v břišní dutině, takže chvílemi působí jako až příliš dobře vyretušovaná fotka.

Tento charakter se ale dá do určité míry vykompenzovat vhodně zvoleným zesilovačem – trochu ostřejší charakter a veliká energie na basech budou tou pravou cestou. Nebo pro ty, kteří nebazírují na realitě, ale chtějí hlavně příjemnost, by řešením mohl být elektronkový zesilovač s hřejivým charakterem, který dodá právě mohutnost na spodních frekvencích. Tak či tak, MT31 Jersey sice hrají rozumně s jakýmkoliv strojem, ale charakter si musíte pečlivě vybírat.

Výtečné jsou Cabasse pro reprodukci klidnějších žánrů s reálnými nástroji – kde hraje akustika prim, tam se prosadí čistota a světlejší charakter reprosoustav a zvuk nabídne relaxaci a přehlednost. To ukazuje třeba album „Quiet Nights“ Diany Krall, které nám bylo prostě líto vypnout po jedné testovací skladbě – nenásilnost a uvolněnost reprodukce se posluchači nepodbízí, nástroje přitom zůstávají dobře vykreslené a celá zvuková scéna vzdušná a přehledná. Co víc si přát při odpočinkovém poslechu, kdy se vám občas myšlenky rozutečou všemi směry a kdy si sami určujete, kolik pozornosti hudbě věnujete. Cabasse vás sice nestrhne, ale ani nenudí.

Přestože více prostoru v reprodukci má středovýšková sekce, neznamená to, že by Cabasse MT31 Jersey hrály „tence“. Prostě to jen nepřehání. A ve středním pásmu jsou pak podle všeho o trochu bohatší než na okrajích – je to poznat ze sady nahrávek Best Audiophile Voices, kde lze sem tam najít i mužský vokál. Hlasy zní velmi příjemně, ale hlavně také plně, solidně a přichází s dobrým rozlišením. Potvrzuje to také reprodukce Palestrinových mší z „5 Masses“ od Deccy – sbory jsou velké, dobře naznačené v prostoru a pod dobrou kontrolou i ve vypjatých momentech.

Při testování zobrazení prostoru, které je mimochodem velmi dobré, zvláště díky povedenému výškovému měniči, se ukázalo mimo jiné i to, že MT31 nijak zvlášť nedbají na svou pozici v prostoru a výsledky jsou téměř stejné – u zdi, v prostoru, blízko či dále, s větší i menší roztečí drží zvuk stále stejně pod kontrolou. Hlavní zásluhu na bezproblémovosti bude mít právě již chválený výškáč a také vertikální bassreflex.

Dynamické schopnosti Cabasse jsou velmi slušné, udržují si zdravý nadhled a volnost projevu i v náročnějších pasážích symfonických a jazzových skladeb - klavírní koncert „Live in Montreaux“ z produkce Nagry je radost poslouchat, tóny jen jiskří. Jednotlivé tóny jsou vykreslovány precizně, bez „dýchavičnosti“ a přitom s klidem a pohodou.

Cabasse MT31 Jersey jsou i ve skutečnosti tím, čím se zdají být od prvního pohledu na jejich vizáž a cenovku. Tedy solidními zástupci střední třídy v kategorii mezi 20ti a 30ti tisíci, možná dokonce nadprůměrnými. Jejich výrobní provedení je naprosto adekvátní a nelze k němu mít výhrad, naopak k designu a některým detailům již ano, jakkoliv je to otázkou osobního vkusu. Ocenění si určitě zaslouží nový tweeter, který je vlastně tak trochu středovýškovým reproduktorem. Jeho nadhled, detailnost a neagresivní charakter činí reprodukci přehlednou, navíc dokáže vykreslit velmi živé podání prostoru. Středobasová sekce je pak velmi umírněná a klidná, nijak své schopnosti nedává najevo, ale když je potřeba, umí „zabrat“, jakkoliv není svým charakterem určena pro boření stěn. Celkově jsou Cabasse MT31 Jersey spíše na té sametovější a klidnější části stupnice, díky tomu ale neunavují při poslechu a nestrhávají na sebe pozornost – „jen“ nabízí solidní reprodukční kvality v nepodbízivém a velmi příjemném hávu. Nejsou pro každého, ale koho osloví, ten z nich bude mít svou tichou, klidnou a decentní radost po dlouhou dobu.

Kč 23 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ neagresivní, klidný projev

+ přehlednost reprodukce

+ velmi snadný partner pro jakýkoliv zesilovač

+ samotné výrobní zpracování je velmi dobré

ZÁPORY

- vzhled je trochu rozporuplný s ohledem na konkurenci

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – www.cabasse.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 700

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha