Odcitujme si na začátek poměrně zajímavou pasáž z materiálů o Dali Epicon 6, která obšírněji rozepisuje firemní heslo „Z obdivu k hudbě“. „Co víme je, že úžasná hudba se nás dotýká, pohne námi, něco pro nás znamená. Nějakým způsobem vždy obejde naši osobní obranu a přinese nám radost, slzy, smích, dokonce i pocit sounáležitosti se světem, který nás obklopuje. Takže když je hudba správně reprodukovaná – věrně a autenticky, blížíme se o to více k nám samým.“ Velká slova… Zaslouží si je právě nová vlajková loď dánských mistrů reprodukovaného zvuku?

Doposud byla nejvyšší řadou katalogu Dali modely Euphonia, v tichosti a bez velkých třesků překonané prozatím jediným (do budoucna druhým nejvyšším) modelem série se sebevědomým jménem Epicon. S jakou nenásilností, grácií a elegancí je Epicon 6 prezentován, tak také při osobní setkání působí. Oproti fotografiím působí nesmírně subtilně, však také na výšku měří jen maličko přes metr, na šířku jen lehce přes dvacet a do hloubky necelých čtyřicet pět centimetrů. V kombinaci s dynamickým tvarováním zadní stěny a vzhůru ubíhající horní hranou jsou esencí elegance. Přispívají k tomu i drobné detaily – lak hlubší než Mariánský příkop, vkusná volba dýh nebo třeba logo, schované nenápadně pod vrstvami laku na samé špičce reprosoustavy. Provedení je prostě hodné nejen ceny, ale také pozice vlajkové lodi katalogu.

Šest vrstev MDF desek v elegantních tvarech nejenže vizuálně evokuje až královský dojem, ale přispívá také účinně k eliminaci nežádoucích vibrací – však také celková váha maličkého sloupku dosahuje téměř třiceti kilogramů. Epicon 6 je osazen čtyřmi reproduktory, ale koncipován je jako čistě třípásmová bassreflexová soustava.

Výšky má na starosti dvojice reproduktorů, označovaná výrobcem jako hybridní vysokofrekvenční měnič – jeden s klasickou měkkou kopulkou o průměru 29 mm, sekunduje mu ještě páskový tweeter s rozměry 10 x 55 mm. Středobasovou sekci pak obstarávají dva nové měniče, postavené na základě technologie dřevěných vláken, použitých u reproduktorů v sérii Euphonia. Tyto nízkofrekvenční měniče pohání zcela nový magnetický systém s názvem Linear Drive Magnet System. Výšková sekce má uvnitř ozvučnice svou oddělenou komoru, tak jako každý ze středobasových reproduktorů – od nich směrem dozadu vedou masivní plastové trubky, ústící jako bassreflexové otvory v polovině výšky reprosoustav. U spodní hrany zezadu najdeme čtyři masivní reproterminály, umožňující bi-amp / bi-wire připojení.

Epicon 6 má udávanou slušnou citlivost 88 dB (2,83V/1m), nominální impedanci pak na poměrně nestandardní úrovni 5 Ohm. Pod tuto hodnotu klesá jen v případě páskového tweeteru, ale 3 Ohmy jsou ještě akceptovatelné. Epicon 6 si přes své skromné rozměry sáhne na úroveň 35 Hz a díky zdvojenému tweeteru vystoupá až na 30 000 Hz, přičemž přechody jednotlivých měničů se nacházejí na úrovních 700, 2 550 a 15 000 Hz. Slušelo by se dodat, že konstrukční prvky pochází výhradně z vývojových laboratoří a výrobních závodů Dali v Dánsku.

Poslechové testy Dali Epicon 6 se uskutečnily v pražském studiu InAV, kde je trvale možné si tento model poslechnout. Zdrojem signálu byl primárně notebook se soubory FLAC a WAV v rozlišeních od 16 / 44,1 až po 24 / 192, které dále interpretoval D/A převodník Antelope Audio Zodiac Gold (podpořený napájecím zdrojem Voltikus) a předával analogový signál do integrovaného zesilovače KR Audio SXI. Kabeláž nesla značky AudioQuest a InAV.

Co na těchto sloupcích Dali upoutá už v první chvíli, to je jejich schopnost nenápadně zmizet z poslechového prostoru a přenést zájem posluchače na hudbu samou. Nezkrocenou dynamikou a razancí se uvedl Chris Jones se svou nejslavnější „No Sanctuary“, kde nejhlubší struny jeho akustické kytary naplní prostor přesně odměřeným a výborně ovládaným basem, u nějž nevnímáme žádný nežádoucí dozvuk či dunění. Konkrétní, jasně čitelné tóny se ale neomezují jen na bas, nádherně rozlišená je celá nahrávka – struny nástroje jsou skutečně kovovými strunami bez náznaků syntetiky, Jonesův hlas pak plyne v myriádách droboučkých detailů a je tak blízko skutečnosti, jak jen nahrávka dovolí.

Dali Epicon 6 jsou skutečně hodné svého jména – s kvalitní nahrávkou, jakou bezesporu je „Velká brána Kyjevská“ z testovacího disku Crystal Cable Arabesque, dokážou vykouzlit epické zážitky. Dynamický rozsah je skutečně nádherný a slyšet v téměř koncertní síle velké bubny na konci zmiňované skladby, to by snad nikdo od sloupku obdobných rozměrů nečekal. Dali jsou také velmi transparentní, takže jasně slyšíme elektronkové teplo zesilovače KR Audio i přesnou a analytickou kontrolu Antelope Audio s dokonalým timingem. Samotné Dali Epicon 6 se projevují jen minimálně, jako kdyby prostě z reprodukčního řetězce zmizely. Přesně tak by se měl chovat opravdový high end. Ani páskový výškový reproduktor se nehlásí o své místo a nenutí uši posluchače ostřit na svou osu, podobně jako výtečné výškáče Aurum Cantus i tento má tak širokou horizontální i vertikální disperzi, že při běžném poslechu vsedě by na pásek podle nepřítomnosti nežádoucího sweet spotu nikdo nehádal.

Pravdomluvnost Epiconů má ale i své stinné stránky – čím lepší řetězec, tím hůře z něj totiž vychází nekvalitní nahrávky a tak třeba metaloví Projekt Parabelum zní se svou „Vlak co nestaví“ zoufale ploše, ostře a slitě – ačkoliv Epicon šestky dělají v kombinaci se špičkovou elektronikou vše, co mohou a vpravdě gordický uzel typické produkce tvrdého žánru alespoň trochu rozetnou, dají posluchači bez vytáček „sežrat“ kvalitu jeho diskotéky. Ale přesně tak to má být, chceme-li hovořit o věrné reprodukci.

Dali Epicon 6 mají téměř ideálně málo svého vlastního charakteru, ale měli-li bychom je již nějak zaškatulkovat, pak hrají vlídně, křehce a velmi, velmi otevřeně, s plnou dynamikou i kontrolou a rozumnou vyrovnaností napříč celým pásmem. Měli-li bychom pak škatulku zúžit na jediné charakteristické slovo, zvolme „dospělý“. Takový je totiž jejich projev.

Pat Barber a její slavná píseň „Gotcha“ upoutají ležérní, uvolněnou a lehce dekadentní atmosférou, jasný hlas vystupuje před ostatní muzikanty a ani při vyšších hlasitostech tu není sebemenší problém s nežádoucně ostrými sykavkami nebo nedostatečnou artikulací. Vše je nádherně čisté, zřetelné a jasné. Když tu zazní kontrabas, je to jako sametové pohlazení, provázené téměř fyzicky pocítitelnou masou rozvibrovaného zvuku, úder do perkusí zase má brilantně zvládnutý nástup, průběh i konec bez nežádoucího doznívání. Reprodukce je upřímná, Dali navíc nesejde na tom, zda hrajeme v popůlnočních úrovních nebo jako na odpoledním rockovém koncertu – svou vyrovnanost, přehlednost a dynamiku si udržují tam i tam.

Dali nedělá problém ani říznější hudba – třeba takoví složitě zařaditelní Nine Inch Nails v čele s mágem kláves Trentem Reznorem dokazují, že i zkreslená elektrická kytara může budit svou jiskrností dojem čistoty a šum může být neotravným, kreativně použitým prvkem skladby. Dokonce i zcela umělé zvuky, smíchané v mnoho, mnoha vrstvách jdou poslechem bez obtíží rozmotat, rozlišit a zpracovat, protože netvoří nepřehlednou zvukovou „kouli“, ale jasný, smysluplný celek.

Kompaktnější velikost Epiconů vede i k relativně kompaktnějšímu zobrazení prostorové scény, kde jsou přesto jednotliví interpreti zobrazeni velmi přesně a čitelně. Legendární „Time Out“ Davea Brubecka a jeho kumpánů dává nahlédnout na zvukovou scénu, kde každý nástroj má své pevné, neměnné místo a plasticky vykreslený prostor nám ukazuje jednotlivé hudebníky nejen v příjemně širokém pravo-levém, ale i nečekaně hlubokém prostoru.

Dali Epicon 6 je ve vodách okolo dvou stovek tisíc jednou z nejfantastičtějších dynamických reprosoustav na trhu. Cena za pár už opravňuje k vysokým očekáváním, nelepší na tomto útlém, nádherně vypadajícím sloupku je ale to, že nám je v drtivé většině splní. Samozřejmě, že nelze očekávat překročení fyzikálních limitů a syntetické basy „polo-diskotékových“ Yello v „The Expert“ rozvibrují bránici lépe třeba na obřích koulích Cabasse La Sphére, ale ani tam už nebudou o moc přesnější a rychlejší. Kontrola nad zvukem, transparentnost a schopnost vzdát se vlastního charakteru a nechat vystoupit hudbu do prostoru, to jsou nejcennější vlastnosti nové, vskutku epické vlajkové lodi šikovných Dánů. Přestože se na světě najdou lepší reprosoustavy než Epicon 6, právem si zaslouží nálepku referenčního modelu pro svou cenovou kategorii, kde jednoznačně patří do TOP ligy.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 20 metrů čtverečních. Prostor poslechové místnosti InAV je mírně akusticky upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu cca 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz má nezanedbatelný vliv akustika místnosti. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v jeden okamžik, vybrána byla vždy střední křivka. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční charakteristika je na první pohled podle měření překvapivě nepravidelná. Po započtení (jen hrubě změřeného) vlivu místnosti ale téměř odpovídá udávanému frekvenčnímu rozsahu v přiznané toleranci. Reálný nástup reprodukce na úrovni 35 Hz je jasně viditelný. Přechody mezi reproduktory jsou čisté, až na poněkud výrazný nástup klasického výškového reproduktoru v oblasti 1 500 – 2 500 Hz. Naopak páskový tweeter je velmi lineární. Peek v oblasti basů lze v řádu několika decibel přiznat vlivu místnosti, reálně mají basy poměrně lineární průběh.

Průběh impedanční křivky odpovídá pětiohmové udávané charakteristice bez připomínek, snad jen páskový tweeter klesá na úrovni 20 kHz k hladině 3 Ohmů. Přesto by Dali Epicon 6 měly patřit do kategorie lehce ovladatelných a i s menším než doporučovaným výkonem bude reprodukce plnohodnotná.

Kč 229 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skutečně nádherné výrobní provedení

+ schopnost „zmizet“ z poslechového prostoru

+ jemný, detailní a křehký zvuk

ZÁPORY

- může generovat až příliš basu v menších a méně zatlumených místnostech

- hluboký lak je krásný, ale vyžaduje doslova zacházení v rukavičkách

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.horizontrading.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 731 488 630

IN AV

www.inav.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 777 203 909

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha