Zorientovat se v katalogu Danish Audiophile Loudspeaker Industires není úplně nejsnazší. Široký záběr dánského výrobce vyústil do celkem jedenácti produktových řad, pokrývajících spektrum cenovek od několika tisícovek po téměř čtvrt milionu a čítající dobrých 50 produktů. Dánové tak dávají na výběr opravdu komukoliv. Přestože všechny modely nesou – zvláště díky jasně rozpoznatelné barvě měničů – pečeť DALI, variace designu jsou široké od klasických „krabic“ po šik kousky typu Fazon F5. Řada Zensor patří k nejmladším přírůstkům a spadá do kategorie těch hodně dostupných. Její vlajková loď přichází s číslem 7 v podobě zajímavého sloupku klasického typu.

Model Zensor 7 můžeme od prvního pohledu zařadit do kategorie dostupných podlahových reprosoustav jednoduchého střihu a osvědčené koncepce. Tak jako například nedávno Quadral ve své řadě Ascent, i Dali u Zensoru vsadilo na kombinaci předního panelu v laku a zbytku ozvučnice v dýhovaném provedení. Klavírní lak od DALI působí o chlup hodnotnějším a hlubším dojmem. Ozvučnice ctí eleganci pravého úhlu a spíše se přiklání k designové konzervativnosti. I tak patří Zensor 7 svým vzhledem i zpracováním minimálně k lepší polovině mezi reprosoustavami obdobné kategorie.


Povrchové zpracování je hezké, ale samozřejmě odpovídá pořizovací ceně. Přesto konstrukce rozhodně není ošizena – váha patnácti kilogramů při rozměrech cca 98 x 20 x 31 cm (v x š x h) je slušná a ozvučnice z MDF desek pevná i na poklep.

Přestože na čelní straně vidíme tři reproduktory, je Zensor 7 koncipován pouze jako čistě dvoupásmový model. O bassreflexové konstrukci vypovídá masivní otvor ve spodní polovině čelní desky. Střední a basové pásmo má na starosti dvojice středobasových měničů typicky červené barvy – jejich konstrukce je odvozena z vyšší řady Ikon MkII. Vysokotónový měnič pak technici v Dánsku vyvinuli přímo pro řadu Zensor. DALI se totiž pyšní faktem, že veškerý výzkum a vývoj probíhá „in house“ přímo v jejich továrně.

Psané parametry jsou na danou kategorie slušné – při toleranci + / - 3 dB hraje Zensor 7 naplno mezi 40ti a 26 500 Hz, přičemž ladění bassreflexu je přímo na spodní hranici reprodukovaného pásma. Citlivost je velmi příjemných 90 dB, takže volba zesilovače bude snadná – Zensor 7 rozehraje v podstatě jakýkoliv (ale pozor, od výrobce dostáváme doporučení, že trvalý výkon by měl být alespoň 30 Wattů na kanál). Nominální impedance je šestiohmová, opět tedy snadná práce pro jakýkoliv zesilovač. Jen pro úplnost dodejme, že kritické místo přechodu mezi středobasovými a výškovým měničem leží na hranici 2 400 Hz.

Test Dali Zensor 7 probíhal v poslechové místnosti Horizon Trading Prague, zatlumené mírně reprosoustavami v počtu desítek kusů a jednoduchými akustickými prvky zhruba na úroveň lepšího obývacího pokoje (což je férové pro orientaci jak zhruba to může hrát u vás doma). Srdcem celé testovací sestavy se stal dobře známý integrovaný zesilovač Xindak XA6800, hrající do poměrně vysokého výkonu v čisté třídě A, signál mu dodával povedený CD přehrávač střední třídy Onkyo C-7000R. Signálová kabeláž nesla značku Rapport, reprokabely a filtraci proudu pak obstarával Xindak. Samotné napájení komponentů nakonec kabely Supra.

Už v první puštěné skladbě – Brubeckově legendárním opusu „Take Five“ (i když Brubeckově…je to snad jediná skladba, kterou pro něj napsal někdo jiný, a sice jeho altsaxofonista Paul Desmond) – je slyšet příjemně měkký a vřelý charakter Zensorů. Svým dílem do tohoto zvuku přispívá i teple znějící Xindak, ale i samotné Zensory mají příjemně hřejivý charakter bez ostrých hran a agresivity. Na této skladbě je také znát slušná iluze prostoru, kterou posluchače Zensor 7 obdaří. V daném prostoru se jim podařilo příjemným způsobem „zmizet“ a zanechat po sobě jen hudbu s dobře lokalizovanými nástroji.

Modern Jazz Quartetu na jejich„Concorde“ dominuje xylofon a jeho dosti rozcinkaný zvuk, o maličko panovačnější a výraznější, což ukazuje na poměrově vyšší obsah výšek v reprodukovaném signálu. Čistota podání je ale skvělá a zvuk nástroje zůstává i přes razantnost při vyšší hlasitosti neagresivní a nesklouzává k ostrosti.

U metalového nářezu Projekt Parabelum a jejich songu „300“ se projevuje znatelný vlastní charakter Dali Zensor 7 – mizerná nahrávka přes tyto reprosoustavy (ale jistě i jemný integrovaný zesilovač) zní velmi dobře. Cit pro rytmus a timing spolu s energickým projevem ve spodní části spektra přimějí posluchače spokojeně se pohupovat do rytmu a i když hlas tu trochu zapadá pod salvou kopáků, činelů a naostřených kytar, stále je mu rozumět. Přesto je celkové vyznění trochu klidnější a jemnější, charakter Zensor 7 lehce zaobluje hrany.

Jakkoliv mohou být Dali Zensor 7 tolerantní k (ne)kvalitám nahrávek, to nejlepší z nich dostanete pochopitelně s dobrou nahrávkou. Tou může být třeba i jeden z bluesových králů Muddy Waters. Jeho kytara i hlas jsou na „Good morning little schoolgirl“ nahrané přímo fantasticky. Struny kytary jsou tvrdě kovové jako v reálu, Muddyho hlas přichází trochu zpoza pravé reprosoustavy, zatímco dynamicky skvostné bicí s razantními údery naopak zleva, se spoustou vzduchu mezi nimi. Kdesi vzadu identifikujeme i kontrabas, který je ale méně plastický, přeci jen objemově je basu trochu méně, než aby vykouzlil celý velký nástroj. Čitelnost je přesto i u kontrabasu stále velmi dobrá.

Sloupky Dali mají velmi příjemnou charakteristiku. Sbory ženských hlasů v Palestrinově „Tu es Petrus“ se ani při vyšší hlasitosti v intenzivních pasážích nepřehoupne do řezavosti, tak jak to lze slyšet u řady levných reprosoustav. Zensor 7 mají také slušné rozlišení, umožňující v homogenním zvuku identifikovat i jeho jednotlivé složky, sólisty jasně oddělené ve vrstvě od ostatních sboristů. Jedná se o relativně levné reprosoustavy, takže jim nelze vyčítat, že ozvěny zvuků z chrámu a vibrace vzduchu, v němž byla nahrávka pořizována, je hodně zatlačeno do pozadí.

Vivaldiho „Laudamus Dei“ ukazuje na talent Zensorů přehrávat hudbu barevně, plynule a příjemně – což jsou přesně ty hodnoty, které posluchač bude oceňovat při dlouhých posleších. Přitom zůstávají dostatečně zajímavé i na krátká poslechová sezení díky své energii a schopnosti probudit radost z hudby a pohodu. Barvy strun houslí přitom nenesou patinu umělosti ani náznak přílišné prezentnosti, která občas bývá daní za rozlišení. Dali se u Zensor 7 povedlo vybalancovat charakter přesně na hranu ideálního kompromisu pro danou cenovou třídu.

Dali Zensor 7 jsou také reprosoustavy neomezené na jediný hudební žánr. Jediným důležitým prvkem je udržet v reprodukci hlasitost trochu na uzdě – přestože jsou to sloupky s poměrně velkými měniči, nejsou stavěné na koncertní hlasitosti. Nejlépe jim je klidně u vyšší, ale neohlušující hlasitosti, kdy se stále dá nahlas hovořit se spoluposluchačem. Ať už pak posloucháte Nine Inch Nails, kdy bicí v „The beginning of the end“ útočí svou neskutečnou energií, nebo je to Diana Krall se svou křehkou a jemně vystavěnou „Where or when", zvuk je chytlavý, příjemný a dostatek detailu i muzikálnosti ústí v každodenní radost z poslechu.

Dali Zensor 7 nabízí za pětadvacet tisíc korun slušnou a přesně adekvátní porci hudebnosti a lehkosti v každodenním soužití, aby uspokojili v podstatě každého „obyčejného posluchače“. Nevelké nároky na zesilovací prvek (i pár Wattů je spolehlivě rozehraje), tolerantnost k pouštěným nahrávkám a dostatek reprodukovaných informací v kombinaci s velmi pěknou prostorovostí a rytmikou tvoří kombinaci pro příjemný poslech celé diskotéky bez zbytečného řešení co a jak je v reprodukci špatně. Zensor 7 se soustředí výhradně na to lepší a příjemné. Není to dokonalá bedna, frekvenční vyrovnanost tu není perfektní (nejvíce je výšek, druhým nejobjemnějším pásmem jsou basy a až za nimi středy), mají přeci jen svůj vlastní jemnější a vřelejší charakter a také koncertní hlasitosti už nezvládají Dali s plným přehledem. Ale to nevadí, protože stojí pouze pětadvacet tisíc a na poměry své třídy si vedou dobře. A ti, kteří preferují muzikálnost a příjemný poslech, budou jistě osloveni – přesně pro pohodu a radost z hudby totiž Zensor 7 podle firemního hesla „s obdivem k hudbě“ hrají.

Kč 24 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné zpracování vzhledem k ceně

+ dobré zobrazení prostorové scény

+ nenáročnost na umístění a poslechový prostor i elektroniku

+ neúnavný a dlouho poslouchatelný zvuk s citem pro rytmus

ZÁPORY

- otevřou se plně až při běžné a vyšší hlasitosti

- poměrově aktivnější výšky oproti zbytku pásma

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.horizontrading.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 731 488 630

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha