V roce 2012 dosahuje KEF výročí celkem výjimečného mezi producenty high fidelity techniky. Již padesát let produkuje na britských ostrovech (a pravda, poslední léta též v zemi výrobě zaslíbené – Číně) výborné reprosoustavy ve všech cenových relacích. Nejnovějších přírůstkem do katalogu je řada R, nahrazující postupně starší a velmi povedené modely XQ. Nutno říci, že s lepším zpracováním, zajímavějším zvukem a ještě k tomu nižší cenou. Není to ideální?

Model R500 je nejnižším ze sloupků nové řady a od pohledu – jakkoliv je design věcí individuálního vkusu – je dechberoucí. Moderní, jednoduše střížené tvary, v našem testovacím případě nádherný klavírní lak a hlavně černé membrány reproduktorů – detail, který zvedá estetický dojem z reprosoustav o třídu výš. Na přední straně tak najdeme dva basové měniče právě oné černé barvy a mezi nimi Uni-Q reproduktor, kombinující středový a výškový reproduktor. Kolem každého z reproduktorů je ještě masivní hliníkový rámeček, podtrhující jejich eleganci.

Zadní strana hostí už jen otvor bassreflexu z pevného plastiku a dva páry reproterminálů s propojkou ukrytou uvnitř těla reprosoustavy – spojuje či rozpojuje se pouhým šroubováním dvou knoflíků. Ideální a bezpečné řešení. Jinak už čistou linii a jednolitou plochu sloupků ruší jen maličký štítek se jménem značky na horní hraně každé reprosoustavy. Nožičky pro každou reprosoustavu jsou masivní, vyrobené z kovu (ideální bonus oproti nižším sériím), nicméně nutnost namontovat je každou zvlášť ručně je trochu únavná. Tak trochu tím KEF připomíná nábytek z IKEA. Nicméně jinak jsou nožičky pevné a velmi důvěryhodné, navíc i celkem estetické.

Bylo řečeno, že R500 jsou nejnižším ze sloupků R-kové série, platí to i ve fyzickém slova smyslu. I přesto měří na výšku 6 centimetrů přes metr. Do šířky narostly na třicet centimetrů (včetně nožiček, jinak se nedostaneme ani na dvacet), do hloubky pak dvě čísla přes třicet. O tloušťce MDF desek a výrobní kvalitě svědčí i váha necelých 22 kg na kus.

V KEF R500 najdeme celkem čtyři reproduktory, dva basové měniče s téměř plochými černými membránami z hliníku mají průměr 130 mm. Uni-Q měnič pak hostí 125ti mm středový reproduktor a 25 mm kalotu – oboje opět z hliníku. Středový reproduktor má na membráně nápadné od středu vybíhající výstupky pro zpevnění, přes výškáč je zase nasazena „mandarinková“ rozptylka pro podstatně širší disperzi zvuku. KEF se chlubí tím, že většina technologií je odvozena z nových poznatků, vyvinutých při konstrukci nekompromisní vlajkové lodi Blade.

Dvojice basových měničů pracuje až na hranici 500 Hz, odtud přebírá vládu středový reproduktor, který se u této třípásmové reprosoustavy vzdává až na hranici 2 800 Hz. V tolerančním pásmu + / - 3 dB pak naměříme celkovou pracovní odezvu 46 – 28 000 Hz, zvýšíme-li toleranci na -6 dB, dostaneme se až na velmi pěkných 39 – 45 000 Hz. Do reprosoustav se tak „vejde“ drtivá většina hudby.

KEF udává v manuálu u pětistovek citlivost příjemných 88 dB a oshmiohmovou impedanci s poklesem k nikterak kritické hodnotě 3,2 Ohmu. Také se tu píše o doporučeném výkonu zesilovače někde mezi 25 – 150 Watty na kanál. Nicméně čím silněji se KEFy nakrmí, tím je slyšet větší kontrola nad zvukem a více proudící energie. Prostě se jim líbí výkonné zesilovače.

KEF R500 hrály v sestavě s dvěma integrovanými zesilovači – NAD C370 a Denon PMA-710AE. K nim byly k dispozici tři zdroje signálu – Pioneer BDP-LX71, Denon DCD-710AE a USB D/A převodník KingRex UD384. Pro porovnání hrály Harbeth Monitor 30 a Xavian Piccola. Signálová kabeláž nesla značky QUAD, Eagle Cable a Monster Cable, reprokabely zase ProAc a Eagle Cable.

V prvé řadě by bylo dobré zmínit úspěchy firmy KEF v posledním období. Ať už je to řada R nebo Q, ať už je to nádherný sloup Muon nebo drtivý Blade, všechno jako by se britské tradiční značce dařilo. Její zvuk zůstává samozřejmě i nadále tak trochu „svůj“, ale všemu ostatnímu lze jen uznale pokývnout. A snad nezkazíme překvapení, když řekneme, že totéž si zaslouží i R500.

Co je potřeba ale zmínit určitě, to je nutnost velmi velkého prostoru okolo reprosoustav. KEF R500 potřebují dýchat a budou-li k jakékoliv stěně blíže než metr, mohou způsobit poměrně masivní basovou odezvu, která nebude příjemná.

KEFy je radost poslouchat, byť mají svůj vlastní jasně patrný charakter. Zda je to tak dobře nebo špatně musí posoudit konkrétní pár uší. Ale Matthewsova skladba „Don´t drink the water“ způsobuje husí kůži – masivní příval zvuku posluchače objímá ze všech stran a strhává ho jako příbojová vlna, zatímco reproduktory Uni-Q vytváří fenomenální iluzi prostoru a předávají znamenité množství informací o lokaci jednotlivých hráčů. Zvláště basa tu má hutnost a sílu rozjeté lokomotivy, přičemž samotný zvukový projev ale dodržuje víceméně vyrovnanost pásem a také přes veškeré energické směřování na posluchače není agresivní ani únavný. Je tak trochu jako Pangalaktický megacloumák (pro detaily si prosím pročtěte Stopařova průvodce po Galaxii), tedy jemný jako úder zezadu do hlavy zlatou cihlou obalenou v plátku citronu. Také zanechá nesmazatelný dojem, ale chcete ho ještě, ještě, ještě a ještě.

KEF R500 mají příjemně barevný projev. Jednotlivé nástroje jako by byly intenzivnější a bohatší než je zvykem. Smetanova „Má vlast“ přímo vystavuje na obdiv party jednotlivých, velmi dobře separovaných nástrojů a jejich jednotlivých tónů. Ohromující je tu zde opět velikost zvuku, při vyšších hlasitostech přicházející jako skutečná bouře. I v těchto úrovních si ale R500 zachovávají čitelnost a svůj nekonfliktní, dlouhodobě poslouchatelný a neúnavný charakter.

Reproduktor Uni-Q nové generace vyzařuje skutečně nádherně průzračný zvuk – výšky jsou přesné, jasně definované, ale nepřekračují (tak jako se to občas stávalo u starší generace) hranici ostrosti. Třeba činely na „Quiet Nights“ Diany Krall působí skutečně kovovým dojmem, velmi přítomným v poslechovém prostoru. Jejich šum je jasně oddělený od ostatních nástrojů, jasně jsou znatelné okamžiky, kdy metličky dopadají na činel, jeho doznívání i nový úder – na některých jiných reprosoustavách je možné tuto rytmickou linku vnímat jen jako jednolitý šum, zde se dostaneme díky velmi slušnému rozlišení KEFů až k velmi drobným rozdílům mezi jednotlivými údery.

Stejně tak středové frekvence jsou velmi barevné, snad až příliš po zkušenostech s jinými reprosoustavami. R500 prostě dávají vše do zábavnosti a plnosti zvuku. Hlas Gwyneth Herbet v „My Mini and me“ je naléhavý, křehký a velmi ženský. KEFy jako by ještě umocňovaly jeho hloubku a sílu.

Dominantní ve stejné skladbě se ale stává mocný kopák v kombinaci s basou, kdy tyto sloupky zaduní prostorem s téměř neuvěřitelným objemem a energií. Basové pásmo je jako měkký, ale intenzivní kopanec. Jeho síla strhává posluchače a jeho srdeční rytmus, ale někdy za cenu lehce arogantního prosazování se na úkor zbytku frekvencí. I přesto nesmírnou energii, pumpovanou basovými měniči do prostoru zůstává tato část spektra srozumitelnou, stejně jako zbytek pásma.

KEFy se také ukázaly jako dosti benevolentní a univerzální reprosoustavy. Svým charakterem trochu změkčovaly nedostatky špatných nahrávek s malou dynamikou, stejně jako obrušovaly hrany příliš ostrým tónům. Celkově by se snad dalo nejlépe říci, že činí poslech příjemným za každých okolností, ať si pustíte – s trochou přehánění – sebehorší materiál. Docela dobře nahraní Rage Against the Machine a jejich „Killing in the name“ mají samozřejmě pořád o něco větší šmrnc než třeba téměř zoufalí grindcoroví Firing Squad, ale i značně undergroundová nahrávka „SABU“ je kupodivu „rozmotaná“ a relativně přehledná, nakolik jen to tento žánr umožňuje.

Stejně tak lehký jazz Modern Jazz Quartet je v podání KEF R500 velmi relaxovaný, plný pohody a atmosféry. Tamtéž míří i nahrávka Davida Kollera „Teď a tady“, která ovšem už na těchto sloupech prokazuje zcela jasně, že zvukař přidal patrně víc basové složky než by bylo záhodno. KEF tak umí zahrát napříč všemi žánry a všude stejně dobře, stejně příjemně. Je to dáno jeho rozpoznatelným charakterem, který ulpí na každé nahrávce a lehce si ji pozmění k obrazu svému. Nikoli, KEF R500 nejsou zvukařskou reprobednou, jsou nástrojem posluchače, který nechce nic řešit a chce emoce a relax z hudby mít na stříbrném podnose. Jistě to nebude vyhovovat každému, ale ten, kdo chce nádherně zpracovaný kus nábytku (který shazuje jen nutnost namontovat nožičky jako k věcem z IKEY) s neuvěřitelně příjemným a muzikálním zvukovým projevem, tomu R500 udělají za dané peníze velkou radost.

Kč 47 800,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kvalita zpracování na danou cenovou úroveň

+ prostorovost zvuku

+ údernost a přitom neagresivnost projevu

ZÁPORY

- nutnost velkého prostoru kolem reprosoustav

- nutnost namontovat si nožičky

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha