Jméno Roth Audio patrně nebude mezi veřejností zase tak známé – možná tak pro malý, baňatý iPod dok Music Cocoon MC4 s roztomilými elektronkami. Nicméně pozornost si u firmy, které je na trhu teprve od roku 2007, zaslouží spíše jiné produkty. Například řada reproduktorů OLi a současná vlajková loď OLi50 – skutečně gargantuovsky veliká reprosoustava za neskutečných 20 tisíc Korun českých.

Když spatříte dvě transportní krabice se dvěma věžemi, každé s váhou téměř 30ti kilogramů, řeknete si, že nápis na cenovce je buď šprým nebo minimálně cena za kus. Po vybalení a ustavení skříní se nedůvěra k pořizovací ceně jen zvýší – tyto sloupky totiž na první pohled i omak vypadají naprosto dospěle, místy až báječně. Fotografie nedokážou vyjádřit onen první dojem z muskulatury OLi50, z jejich skutečné velikosti. I ve středně velké místnosti jsou rázem dominantou celého prostoru.

Při výšce 120 cm (nepočítaje v to skutečně masivní dodávané hroty), šířce 21,1 cm a hloubce 39,4 cm už spolu s třiceti kilogramy čisté váhy potřebují skutečně dost prostoru pro své vyniknutí. A nejen to vizuální… Povrchové zpracování a volba materiálů je na danou cenovou kategorii a rozměry reprosoustavy vynikající – pravda, ozvučnice je na poklep poněkud dutá. Nicméně tmavá dýha vypadá velmi příjemně (existuje ještě světlá varianta), na čele je pod průzvučnou mřížkou pás plastu s vysokým leskem, který ale na první pohled působí skoro jako klavírní lak. Spojení jednotlivých MDF desek je precizní a příkladné. Dokonce i kovové rámečky kolem jednotlivých reproduktorů jsou pěknými estetickými i výrobními kousky, zvyšujícími dojem hodnoty reprososutav.

Zadní strana hostí plastovou vaničku s dvěma páry reproterminálů, jimž se v dané cenové kategorii nedá mnoho vytknout. Snad jen trochu předimenzované otvory pro banánky – redakční kabel ProAc Signature Black v terminálech držel tak maximálně na dobré slovo. Ideálem tu jsou lopatky nebo alespoň banánky s roztahovacími trny. Pozlacené šroubovací terminály se ale dají snadno dost pevně utáhnout. Vzadu pak najdeme ještě dva skutečně obří bassreflexové otvory, do nichž bez problémů dospělý muž strčí ruku. Jsou oba ve spodní polovině ozvučnice, přímo u basových měničů.

Podíváme-li se dovnitř, uvidíme, že zatlumení reprosoustavy není vyřešeno nijak sofistikovaně. Vidět jsou po stranách pyramidy tlumícího materiálu, ale ani na poklep není znát, že by ho bylo přehnaně mnoho. Každým z bassreflexů je ale vidět zadní strana reproduktoru…

OLi50 je koncipována jako třípásmová, bassreflexová reprosoustava s celkem pěti reproduktory. O střední frekvence se stará dvojice 6,5 palcových měničů v uložení D´Appolito s membránami z tkaného sklolaminátu bílé barvy. Závěs je měkký, gumový, uprostřed se pak nachází kovová špička pro co nejširší disperzi zvukových vln. Basovou složku má na svědomí opět dvojice reproduktorů, opět s průměrem membrán 6,5 palce a opět ze stejného materiálu. Mezi středopásmovými reproduktory se nachází dvoupalcový páskový tweeter.

Co se týká elektrických parametrů, nominální impedance je stanovena na 8 Ohmů, zatímco citlivost dosahuje velmi pěkných a i pro minimálně výkonné zesilovače vhodných 92 dB. Výrobce udává impulsní zatížitelnost až 250 Wattů; což se po poslechových zkušenostech nezdá být z kategorie úplně neuvěřitelných hodnot. Co je ovšem velmi zajímavé, to je udávaný pracovní frekvenční rozsah. Výrobce sice neříká, v jakém tolerančním pásmu jsou hodnoty naměřeny, ale i kdyby se jednalo o -6dB, pořád je 32 – 20 000 Hz velmi solidní hodnotou. Vzhledem k velikosti ozvučnice se zdá být spodní hodnota odpovídající, překvapující je jen skutečnost, že zrovna páskový tweeter není schopen jít výše než „pouze“ na 20 kHz.

Roth Audio vypadá na pohled skutečně impozantně, leckterá vlajková loď za šestimístné pořizovací částky nebudí takový respekt. Jedním z mála nedostatků koncepce ozvučnice s takovou výškou je umístění poslechové osy – ta je někde na úrovni výškového reproduktoru a protože páskový měnič má sice dostatečně široké vyzařovací pole v horizontálním směru, ve vertikálním to zase tak perfektní není. Nicméně vyšší gauč a vzpřímený posed je tak nějak optimálním řešením, což se nezdá být zásadní problém.

Poslechové testy probíhaly na integrovaných zesilovačích NAD C370, Denon PMA-710AE a Xindak XA-6800. Zdroj signálu byl Denon DNP-720AE nebo KingRex UD384 (spolu s IBM R50e, foobar 2000 a ASIO ovladači) v alternaci s Denon DCD-710AE a Pioneer BDP-LX71. Signálová kabeláž byla použita z katalogů Eagle Cable, Monster Cable a QUAD, reproduktorová pak opět Eagle Cable nebo ProAc Response Signature Black. Pro srovnání hrály Harbeth Monitor 30 a JBL Studio 190.

Už první hit od AC/DC z alba „Best of“ – veleznámá „Highway to Hell“ – napoví něco o charakteru Roth Audio OLi50. Zvuk se valí, řízné kytary jsou tu sice trochu na pozadí masivní basové složky, ale energie z reprosoustav přímo přetéká. Spodní pásmo je až nečekaně pevné a dobře kontrolované. Jde ale spíš o lehce ofenzivní zvukové podání, které ovšem právě rockové hudbě dodává tu onu potřebnou šťavnatost a dramatičnost.

Co se týká středů, u – řekněme – normální hudební produkce je na danou cenovou kategorii opět příjemná a ačkoliv je naladění opět spíše hodně namířené na energický projev, není poslech nepříjemný. I hlasově náročnější skladby, ať už je to Palestrinova sada mší „5 Masses“ od Deccy nebo kompilace Audiophile Voices v šestém vydání, témbr je přirozený a artikulace jednotlivých tonů je též velmi slušná (je třeba nezapomenout, že OLi50 stojí pouze dvě desítky tisíc a posouzení se tedy týká této cenové relace). Roth Audio nejsou zvukovými mikroskopy, rozevírajícími před posluchačem království detailu a prokreslení, ačkoliv jednotlivé tóny jsou dobře separované, tvoříc tak přirozený dojem – ale spíše povrchu a celku, nikoliv maličkých zvukových detailů, které u reprodukční techniky tvoří právě onen rozdíl mezi dobrý a skutečně věrným, reálným zvukem. Navíc charakter OLi50 prostě téměř nutí poslouchat spíše elektrifikovanou, uměle vytvářenou hudbu spíš než komorní akustické skladby.

Páskový tweeter sice nedosahuje jemnosti a rozlišení, které nabízí třeba velmi povedené Aurum Cantus, nicméně nejde ani o onen občas u pásků přítomný dojem „sypání písku na plech“. Tweeter je také o něco, avšak již slyšitelně rychlejší, než ostatní reproduktory. Charakter výšek je opět spíše tvrdší, přímější a exponovanější. Díky tomu je radost poslouchat to, co již bylo zmiňováno – rock, metal, elektroniku, pop…cokoliv, v čem nehrají prim akustické nástroje. Detailnost je tu ale velmi slušná, reproduktor se snaží poctivě zobrazit skutečně vše, co mu je servírováno a poměrně se mu to daří.

Dojem z prostorové scény je také velmi příjemný, je posazena mezi sloupy reprosoustav a spíše dozadu a přestože není zázračně široká ani hluboká, nástroje jsou jasně definované a umístěné v prostoru. Přestože Roth Audio OLi50 klade při reprodukci důraz hlavně na zvukový celek a kompaktní přednes, orientace mezi nástroji u nahrávky Pat Barber „A fortnight in Paris“ je příjemně přirozená a nenásilná.

Hlavní kvalitou OLi50 ale zůstává energie a schopnost zahltit posluchače zvukem a také díky velikosti vyvinutí solidního akustického tlaku, takže kdo rád poslouchá nahlas, může zažít téměř koncertní pocit. Ovšem jen v adekvátně velké místnosti, protože díky ne úplně ideálně vyrovnané frekvenční křivce je basů přeci jen poněkud hodně a v součtu s tím, že je reproduktory pumpují do místnosti se skutečně dravou energií se může klidně stát, že bas bude dominantnější než na vesnické diskotéce.

Roth Audio Oli50 jsou prostě ideálními pro ty, kteří chtějí muskulaturní, velký a důrazný zvuk, kterým v poličkách s plackami nebo na pevných discích odpočívá hlavně sbírka rockových a podobně laděných nahrávek. Pro příležitostný poslech jiných žánrů samozřejmě nevyvstává žádný zásadní problém, jen trocha jemnosti a klidu začne po delším poslechu přeci jen scházet. Celkově ale nabízí za dvě desítky tisíc Roth Audio skutečně velkou hodnotu a z pozice aktuální vlajkové lodi katalogu jsou OLi50 – s přihlédnutím ke svému zaměření – ideálními obry pro střední a velké místnosti. Vyplní zábavným způsobem každý kout poslechového prostoru a své posluchače budou bavit tak dobře, že snadno odpustí těch pár slyšitelných nešvarů, logicky vyplývajících z cenové kategorie a naladěného charakteru. Milovníci rocku, bavte se.

Kč 19 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zpracování a použité materiály

+ velikost a počet pásem budou pro někoho jistě důležitým faktorem

+ schopnost vytvořit velký akustický tlak a „velký“ zvuk

+ pro rock, metal a elektroniku skvělá hodnota za vložené peníze

ZÁPORY

- frekvenční nevyrovnanost

- mírné nedostatky ve výhybce a tedy v oblastech návaznosti pásem

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Picture

www.perfectpicture.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha