Kdo by neznal Naim Audio, jednoho z tradičních britských výrobců. Méně znalých už ale bude tušit, že do jejich portfolia dlouhá léta patřila i solidní flotila reprosoustav, určených podle starého anglického stylu k přiražení ke zdi. Protože tyto modely už ale přeci jen za ony dlouhé roky poněkud zastaraly, na jejich místo nastoupila řada Ovator – reprosoustavy moderní koncepce a moderního zvuku. Před nějakým časem se ukázala světu vlajková loď s typovým označením S-600, relativně nedávno řadu doplnil menší a hlavně podstatně levnější sloupek jménem S-400. Má za ambici nabídnout grácii a energii velkého sourozence za méně než poloviční investici.

Čtyřstovky vypadají téměř na chlup přesně jako vlajková loď značky, pouze jako kdyby někdo objem o něco vypustil. Ovšem i s výškou 106 cm, šířkou 33 cm a hloubkou 34,5 cm působí dostatečně mohutně a výrazně v jakémkoliv poslechovém prostoru. Dopomáhá k tomu i aerodynamický tvar ozvučnice – tak trochu připomíná jachtu nebo letadlo svými oblými křivkami a muskulaturně působícím čelem v černé barvě. Stejně tak podstavec tak nějak evokuje křídla nebo snad vlny rozrážené lodí. Reprosoustavy spočívají na masivní desce a čtyřech odhmotňovacích hrotech – tato deska pak skrývá (po vzoru vyššího modelu) odpružení modulu výhybky i samotné skříně, minimalizující přenos nežádoucích vibrací do i tak tuhé ozvučnice. O pevnosti zaobleného skeletu vypovídá i hmotnost jednoho kanálu 31kg. Působivá je i celková čistota designu, moderní a přeci zachovávající typicky anglického ducha. Přední strana je čistě černá, tři reproduktory kryjí kovové kulaté mřížky, aby nic nerušilo elegantní pocit. Zadní strana se nese též v duchu jednoduchosti, prohnuté boky končí čistou, svislou stěnou. Reproterminály, typické pro produkty Naim, najdeme až úplně dole v podstavci – je to snad jeden z mála bodů, kde by Naim S-400 Ovator potřebovaly zásah rozumu. Do této kategorie už by asi měly patřit masivní šroubovací terminály typu WBT, ne jen dvě zdířky.

Ačkoliv to nevypadá, S-400 je pouze dvoupásmovou konstrukcí, uloženou v uzavřené ozvučnici. Vypiplaná výhybka čtvrtého řádu dělí dva (středo)basové měniče a BMR (balanced mode radiator) měnič pro středy a výšky na úrovni 700 Hz. Naim tvrdí, že konstrukce obvodů výhybky vychází velkou měrou z konstrukcí jejich výkonových zesilovačů – a jak už bylo zmíněno, celá je zalita v bezpečném modulu, disponujícím dokonce vlastním odpružením pro minimalizaci mikofonního efektu. Koncem roku 2011 je v plánu také modul aktivní výhybky, umožňující rozšíření na bi, či dokonce tri-ampingové zapojení. Co je na celé řadě Ovator jedinečné, to je BMR – plochý měnič, vyzařující v pásmu 700 až 35 000 Hz v tolerančním pásmu -3dB. BMR pracuje zároveň jako klasický dynamický měnič, „vytlačující“ frekvence pístovým pohybem a zároveň celý jeho povrch vibruje – tím dokáže vyzářit tak extrémně široké pásmo se zkreslením o nic větším než mají „obyčejné“ měniče a bez boulí a propadů na křivce frekvenčního průběhu.

Technické parametry hovoří o praktickém frekvenčním rozsahu 36 až 35 000 Hz v toleranci -3dB. Nominální impedance je stanovena na 4 Ohm s propadem až k úrovni 3,2 Ohmu – nezdá se tedy, že by S-400 Ovator nějak zvlášť zatěžovaly i méně stabilní zesilovače. Citlivost je relativně slušných 88dB (2,83Vrms). Přestože jsou Ovator konstruovány pro použití primárně s komponenty Naim, které disponují výkonem kolem 50ti Wattů na kanál, zrovna tyto reprosoustavy by tuto hodnotu potřebovaly jako rozumné minimum – s dvojnásobkem bude na správné struně, chcete-li poslouchat pořádně nahlas. Ale ani oněch 50 není v běžné místnosti za běžných podmínek žádný problém.

Poslech Naim S-400 Ovator probíhal v nejpovolanější poslechové místnosti široko daleko – přímo u distributora, pražské firmy KAS Audio a jejich opravdu velkém, akusticky výborném prostoru. V sestavě hrálo povícero komponentů adekvátní cenové kategorie – gramofon VPI Classic, zesilovač Naim Nait 5i v alternaci s Roksan Kandy K2, CD přehrávač se stejným označením Roksan Kandy K2 posílal zdrojový signál ve většině případů. Částečně se pak o zesilování i zpracování signálu staral all-in-one zázrak Naim UnitiQute, přehrávající FLAC a WAV diskografii. Kabely nesly značku Naim, ProAc a KrautWire. Pro porovnání sloužily poněkud větší a výše postavené elektrostatické reprosoustavy QUAD ESL 2905. Kvalitu napájení pak zajišťovala distribuční jednotka Accuphase PS-510.

Tak jako vyšší model, i S-400 disponuje talentem pro vytvoření „velkého“ zvuku, plného, hutného a důrazného. Nástroje se zdají být maličko větší než v reálu, což však nikterak nevadí – Ovator k tomu přidávají perfektní přehlednost prostorového podání a příkladnou separaci jednotlivých nástrojů. U živě natáčeného alba „A fortnight in France“ Patricie Barber slyšíme zřetelně každý z nevelkého množství nástrojů – tu vpravo basa, tam vlevo klavír a hlas hlavní protagonistky, lehce dozadu ustavená bicí souprava, vše s přesným a jasným vykreslováním jednotlivým tónů, zaznívajících pod plnou kontrolou těchto reprosoustav.

Tak jako má výborně vyvinutý smysl pro „timing“ elektronika Naim, stejný poznatek můžete získat i při poslechu jejich reprosoustav. Muzika prostě jednoduše šlape a vtáhne své posluchače do zážitku – ani se nenadějete a pokud je CD nebo vinyl aspoň trochu slušně nahraný, za pár vteřin už si do rytmu poklepáváte hlavou nebo nohou. Jedno, zda právě hraje Mahler, Tom Petty nebo Avenged Sevenfold. Stejně tak je okouzlující důraznost zvuku, která není postavená jen na mohutném a pevném basu, jako u mnohých podobně znějících reprososutav, ale také na specifickém zvuku, který produkuje BMR měnič. Nedá se říct, že by jeho projev byl typicky jemný a něžný na středech a výškách, jde hlavně o pocit, že každá nota je do prostoru vyzářena s energií atomového výbuchu. Začíná to už u večerních poslechových hlasitostí a čím hlasitěji se hraje, tím větší „jízda“ přichází. Umocňuje to tak pocit vlastně z jakéhokoliv žánru, oživí to jazz, pop, rock i metal, snad jen klasika působí až příliš dynamicky.

Konstrukce BMR v kombinaci s dvěma pečlivě vybranými basovými měniči dává zvuku velkou dynamiku a nebývalou čistotu a přehlednost v celém pásmu. Toto je patrně zapříčiněno faktem, že ty nejdůležitější frekvence vyzařuje jediná membrána dokonale koherentním způsobem, bez znatelných boulí a propadů. Vůbec celková zvuková charakteristika je příjemná – zbytečně nepreferuje žádnou část frekvenčního rozsahu, či snad by se dalo říct, že směrem k posluchači vší silou tlačí úplně všechny frekvence. Radost je tak poslouchat jak velký „subbasový“ kotel v závěru „Velké brány Kyjevské“ z „Obrázků z výstavy“ na albu Crystal Cable Arabesque, tak jemně cinkající xylofon a činely na pozadí v podstatě celé desky „Concorde“ od Modern Jazz Orchestra. Nutno ovšem říct, že i když obé zní věrohodně co do velikosti, barev, dozvuku i zvukových detailů, přeci jen se celá reprodukce nese v jasně rozpoznatelném a těžko definovatelném „Naim charakteru“. Není to tolik svébytné zvukové podání jako mají třeba KEF nebo Klipsch, přesto prostě poznáte, že hraje Naim.

Prostorové zobrazení S-400 je (jak už bylo řečeno“ velmi slušné – velkou měrou to vychází z téměř bodového zdroje zvuku v podobě BRM měniče. Ačkoliv prostor je zobrazen „pouze“ mezi osami reprosoustav a ani do hloubky se neztrácí až kdesi za horizontem, pořád jde o velmi přesvědčivou iluzi koncertního pódia. Zvukové podání také nevyžaduje žádný extrémně pečlivě dodržovaný sweet spot – ačkoliv disperze zvuku patří „pouze“ k lepšímu průměru, není nutné se bát na sedačce nebo v křesle příjemně usadit a tu a tam se pohnout. Výškově ani v pravo-levém směru není omezení pro běžný poslech nikterak limitující.

Naim S-400 Ovator jsou dobré reprosoustavy. Za méně než polovinu ceny vlajkové lodi S-600 nabízí stejné kvality, jen v o trošku menším balení – z toho vyplývá, že se jedná o výhodnou koupi. Pokud posluchač dokáže přijmout mírně specifické, naimovské podání reprodukce, udělají mu radost svou dynamikou, energickým podáním i téměř diktátorskou kontrolou nad procházejícím hudebním signálem. Od cenové kategorie jednoho sta tisíc už má potenciální majitel právo vyžadovat velmi dobré výsledky a u es-čtyřstovek rozhodně nebude ochuzen. Protože ať už si kdo chce myslí o zvuku anglické značky co chce, poslech těchto reprosoustav si určitě získá téměř každého. Sečteno a podtrženo, dobrá práce a palec vzhůru.

Kč 99 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ muskulaturní design a výborné výrobní provedení

+ hutný, dynamický a pevný zvuk

+ pevné a čisté podání prostoru

+ ideální do menších a středně velkých místností

ZÁPORY

- lehce nedostatečné reproterminály

- pro někoho může být zvuk Ovator příliš „svůj“ – je prostě jiný

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

www.kasaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha