Řada iQ populární britské značky KEF v letech minulých sklidila nebývalé úspěchy, na jejího nástupce se tedy čekalo s dechem téměř zatajeným, byť se jedná o vlastně nejlevnější hi-fi řadu tohoto výrobce. Modely série Q pak dostaly zcela nový kabátek, vylepšené vlastnosti a dokonce i příznivější ceny, díky čemuž se valná část světové recenzentské populace prostě „posadila na zadek". K dnešnímu představení jsme vybrali model Q900, vlajkovou loď a nejoceňovanější z modelů a jeho katalogový protipól, maličké a levňoučké Q100, absolutní základ toho, co už KEF může hrdě nazývat reprosoustavou.

Už na první pohled působí jak monitorek, tak sloupek velmi hodnotným dojmem, mnohem dospělejším než tomu bylo u poslední generace (redakcí prošly iQ30 a iQ90). Řada iQ se prostě zdála být v přímém porovnání tak trochu jako hračka, veselejší a ne tak seriózní, následující Q vzbuzuje respekt a rozhodně překonává jakýmsi dojmem klidné síly a elegance běžné standardy své kategorie. Stále se ale jedná vlastně o levné zboží, což dokazují drobné detaily typu plastikových (byť solidních) nožiček, které si uživatel musí našroubovat na sloupky sám a které se navíc připevňují ne zcela ideálně. Ale letmý pohled na fakturu s cenou podobné druhý výtek dosti relativizuje. Zbytek výrobního provedení pak nemá chybu a přestože povrchová dýha je „jen" z recyklovaného dřevěného vlákna, tak celé přední plastové čelo s proužkem pod středo-výškovou sekcí působí velmi příjemně na dotek i na pohled. Oproti předchozí generaci KEF upustil od prohnutých ozvučnic a skříně jsou tak ve znamení hran ostrých jako břitva. Vizuální dojem z nové série se tak stal jednodušším, ale celkově kompaktnějším a pro oko estetičtějším. Z KEFů kvéčkové řady je prostě plnohodnotná součást nábytkového vybavení místnosti, všechny podstatné rysy se dají shrnout do slova „elegance".

Zadní straně obou modelů pak dominuje v jejich jednoduchosti plastová deska s dvěma páry zlacených středně velkých reproterminálů KEF, schopných akceptovat vidličky, banánky i holý vodič. Ačkoliv velikostně nejsou žádný zázrak, je možné tyto terminály až překvapivě pevně dotáhnout a ani tlustý, těžký a neohebný high-endový kabel (lidově hadice) z nich nevyklouzne. Velmi zajímavě je pak vyřešen propojovací můstek obou párů terminálů - místo klasické tyčinky nebo drátku jako u í-kvéček nalezneme dva knoflíky, jejichž otáčením spojení buď rozpojujeme nebo uzavíráme. Jednoduché, elegantní a bezpečné - prostě velmi „user friendly". Malé Q100 jsou vzadu nahoře ještě vybaveny masivním kovovým okem pro uchycení na zdi, stropy, skoby,.......

Jak už bylo řečeno, čelní stěny obou (a vlastně všech) modelů Q mají černé čelo, do něhož esteticky zapadají také tmavé membrány reproduktorů. U dvoupásmového bassreflexového entry modelu Q100 je to hliníkový středobasový reproduktor osvědčeného pojetí Uni-Q a průměru 13,5 cm, v jehož středu sídlí výškový měnič stejného materiálu, avšak s průměrem 2,5 cm (u nové řady vychází z technologie vyvinuté pro Concept Blade). „Velké" bedny Q900 koncipoval výrobce jako dvou a půlpásmové bassreflexové sloupky, osazené čtyřmi (vlastně pěti) měniči. Tak jako u Q100 i zde je přítomná středo-výšková sekce v konfiguraci Uni-Q, tentokrát má středový reproduktor průměr 20 cm a výškový pak dokonce 3,8 cm. Tuto dvojici doplňuje 20ti centimetrový basový reproduktor, vyrobený také z hliníku a dvojice navlas stejných 20ti centimetrových pasivně vyzařujících basáků (odtud se tedy bere ona bassreflexová koncepce). Všechny nízkofrekvenční reproduktory mají široké gumové závěsy, prostřední z nich pak měkký, zbylé dva velmi pevné. Aktivní basový reproduktor pak „pohání" 5ti centimetrová cívka. Uni-Q reproduktory ve stovkách i devítistovkách jsou přichyceny na netypicky „hrbolatém" gumovém závěsu.

Nyní pár slov k psaným technickým parametrům. Začněme s Q900. 110 cm vysoké a něco přes 30 centimetrů široké i hluboké sloupky váží slušných 22 kg a díky své dvou a půlpásmové konstrukci disponují v referenčním tolerančním pásmu -3dB frekvenčním rozsahem 32 - 40 000 Hz. Z poslechu se dá potvrdit, že umí sáhnout velmi hluboko a 32 Hz je hodnota uvěřitelná. Basový a Uni-Q měnič se o práci dělí na frekvenci 1 800 Hz, přičemž udávaná nominální impedance reprosoustav je 8 Ohm a citlivost velmi dobrých 91 dB. Výrobce tvrdí, že pro plnohodnotný provoz je třeba stálý výkon zesilovacího prvku 15 - 200 Wattů na kanál, ze zkušeností je třeba nižší hodnotu zdvoj-, lépe pak ztrojnásobit. Regálové Q100 jsou se svými 30ti centimetry výšky, 18ti cm šířky a necelými třiceti centimetry hloubky skutečnými drobečky, což potvrzuje i váha necelých šesti kilogramů. Uni-Q v této reprosoustavě vyzařuje frekvence od 49 Hz do 40 000 Hz, přičemž výhybka signál dělí na hodnotě 2 500 Hz. Při osmiohmové impedanci nabízí Q100 spíše nízkou citlivost 86dB, proto je u nich ještě důležitější než u Q900 nedbat na doporučovaný výkon zesilovače 10 - 100 Watt, ale jednoduše zvolit minimálně 50ti a více Wattový stroj.

Poslechové testy probíhaly ve středně velké místnosti s vysokým stropem a výměrou cca 6x4 metry bez zvláštních akustických úprav, ale díky poměrům stran „hrající" víc než dobře. V roli zdroje signálu se střídalo PC připojené přes USB digitálně-digitální převodník KingRex UC192 do Naim UnitiQute s druhým zdrojem v podobě Naim CD5i, střídavě přes kabeláž Quad QA-900 do zmiňovaného UnitiQute a do integrovaného NAD C370. Stejně střídavým způsobem byl využit pro Blu-ray audio disky přehrávač Pioneer LX71. Kabeláž směrem k reproduktorům střídavě nesla značky KrautWire a Rapport.

Dlouhé rozhodování, zda jako první zkusit maličké „bonsajové" reprobedničky nebo plnohodnotné a mohutné sloupy vyřešila až hozená mince a tak jako první poslechový prostor ovládly Q900. Úvodní tóny patřily kontrabasu Michaela Arnopola, určující rytmus první skladby live nahrávky Patricie Barber „Companion". S první rozechvělou strunou naplní místnost basová energie, hluboké tóny mají překvapivý impulz a objem, zůstávají přitom příjemně měkké a jemné. Jednotlivé noty zní odděleně a dávají snadno zapomenout, že Q900 stojí pouze něco málo přes 40 000,- Korun. Jediné, co by kvé-devítistovkám slušelo je špetka detailu a prokreslení navíc právě v této frekvenční oblasti. Ačkoliv v průběhu celého testu se nejnižší pásmo stále zlepšovalo, kdyby se Q900 dostaly přeci jen ještě o kus dál, katapultovalo by je to k porovnání do kategorie kolem nějakých 80ti tisíc. Tam totiž míří například podáním středních frekvencí, kdy hlas Patricie zní prostorem sametově jemně, přirozeně a hlavně v perfektní lokalizaci, díky Uni-Q technologii. Přestože se jedná vlastně o levné reprosoustavy, již je z jejich projevu cítit dospělost a uvolněnost „stotisícových" konstrukcí.

Tatáž skladba, puštěná přes malé Q100 má logicky podstatně useknutější „spodek", basa je jen takovým neškodným bubláním v porovnání s Q900, ale na poměry své cenové a velikostní kategorie má stále až fantastický impulz a hlavně nebývalou otevřenost a volnost v projevu. Charakter sice není přehnaně vřelý, přesto si dokáže udržet pozornost svým neúnavným klidem a jistotou projevu po téměř nekonečně dlouhou dobu. Hlas i s nástroji tvoří velmi homogenní celek, ve spojitém prostoru lze s kouzelnou lehkostí identifikovat pozici a ohraničení jednotlivých nástrojů, jejich polohu v levo-pravém i poměrně hlubokém předo-zadním prostoru. Zvukové scéna je prostě jednou z nejpřehlednějších v kategorii do 20ti, možná i 25ti tisíc pořizovací ceny. Kouzlo Uni-Q, rodinného klenotu firmy KEF.

Podání hlasů je u stovek i devítistovek na poměry dané kategorie vynikající. Ostré vykreslení má blíže k studenější analytičnosti, ovšem s lehkostí a dlouhodobou poslouchatelností hodnou pověsti KEFů. Tak trochu se kvalitou přednesu středů přibližují nová Qvéčka vyšší, neobyčejně muzikální, řadě xQ. Dvořákova „Stabat Mater" nabízí uvolněnost a otevřenost prostoru, velmi širokou hudební scénu s nadmíru přehledným uspořádáním a oddělením jednotlivých nástrojů. Bas jemně a nenásilně pobrukuje v pozadí, opět je ale cítit, že kdyby měl jen o špetku více prokreslení, staly by se Q900 nikoliv jen vynikajícími (jako v této chvíli), ale skutečně fantastickými reprosoustavami. Dotažená technologie Uni-Q nechává nahlédnout do středových frekvencí skoro jako zvětšovacím sklem, se zavřenýma očima lze při správné hlasitosti skoro fyzicky cítit zpěváky v pokoji kolem reprosoustav a vidět reálně veliká těla jednotlivých nástrojů. Oproti řadě iQ sice trochu ubylo hodnotě úhlu vertikální disperze zvuku, ale to ničemu nevadí - ačkoliv nyní není zvuk stejný u podlahy a u stropu, v akčním rádiu průměrně se vrtícího posluchače zůstává stále stejný. Středy jsou pak také velmi informačně bohaté, malé nuance a kolísání hlasů se neztrácí ve změti tónů, lze si vychutnat i náhlé výbuchy zvuku, protože Q900 jsou na tom dynamicky velmi dobře. U stovek je situace podobná, jen lze dojem popsat spíše než jako vhled do reálného světa jako nahlížení drobnohledem na miniaturu - je přesná, dotažená a plná detailů, ale jaksi v ní chybí „něco", což všechny smysly ujišťuje o tom, že nevnímáme reálný svět. Malé KEFy jsou podobné malému studiovému monitoru - přestože je všechno zmenšené a trochu upozaděné, skromnější, informací je víc než dost pro vytvoření celkového obrazu, navíc s alespoň stowattovým zesilovačem se Q100 ani při vyšších reprodukčních hlasitostech nezadýchávají a stíhají vykreslovat i velmi náročné transientní pasáže klavírních koncertů typu Jarretova „The Köln Concert". Dominujícím dojmem pak zůstává transparentnost a čitelnost projevu u obou modelů.

Výšky série iQ byly maličko problematické - hlavně kvůli „mandarinkové" rozptylce, která je za určitých okolností (celkem často nastávajících) měnila v poněkud řezající a chtělo to trpělivost správně zvolit podmínky pro jejich provoz. Řada Q už je vůči těmto problémům naprosto imunní - poblíž zdi, v prostoru, nahlas i potichu, za všech okolností hrají dobře. Přestože se kvéčka týden poměrně intenzivně rozehrávala, zůstaly výšky velmi pevné, tvrdší, než by se mohlo zdát v porovnání s měkkým, jemným a muzikálním projevem zbytku frekvenčnímu pásma. Objemově jich je v projevu KEFů více než dost, zní velmi důrazně a díky již zmíněným konstrukčním změnám je v nejvyšších frekvencích všechno dobře čitelné, činely mají dlouhý a čistý dozvuk, jednotlivé vrstvy se nepřekrývají a nesplývají. U „nacinkanějších" nahrávek se může stát, že v jinak vyrovnané frekvenční charakteristice výšky získají dominantnější postavení a z projevu se trochu vytratí ona pohodová lehkost „KEF charakteru", všechno se zdá být tlačeno k posluchači silou. Ani tehdy ale Q900 ani Q100 neztrácí na čitelnost a schopnost bavit svým vlastním charakteristickým zvukem.

U nové řady Q se KEFu podařilo udržet si typický zábavný, příjemný a velmi muzikální charakter všech ostatních produktů, navíc pak inženýři dokázali přidat špetku dospělosti a KEF iQ sice stále zůstávají v prodeji, přesto Q působí přesně podle svého motta - „A Class Above", čímž dávají s klidným svědomým zapomenout na ono „i". Z lehce dětských entry level reprosoustav vyrostly krásné, dospělé a mimořádně muzikální reprobedny za vynikající cenu.

Q900 - Kč 42 800,-

Q100 - Kč 12 400,-

--- --- --- --- ---

KLADY Q900

+ až neslušně dobrý poměr ceny a výkonu

+ dospělý design

+ plný a hutný zvuk

+ velmi muzikální a zvláště v horní polovině frekvenčního spektra nebývale detailní a otevřené

KLADY Q100

+ středy a výšky jsou díky měniči monitorově přesné, čisté a otevřené

+ na danou cenovou třídu a objem ozvučnice skvělý bas

+ výrobní provedení a design

ZÁPORY Q900

- oblast basů je sice objemově skvělá, má vynikající úder, ale špetka prokreslení navrch by Q900 katapultovala do nejvyšší ligy

- šroubovat si sám nemotorně plastové nožičky nezvyšuje pocit hodnoty

- potřebují sílu a jistotu na straně zesilovače, jinak nezní pevně a suverénně

- oproti minulé generaci je cítit zmenšení vertikálního i horizontálního úhlu šíření zvuku Uni-Q měničů

ZÁPORY Q100

- potřebují sílu a jistotu na straně zesilovače, jinak nezní pevně a suverénně

- oproti minulé generaci je cítit zmenšení vertikálního i horizontálního úhlu šíření zvuku Uni-Q měničů

- potřebují pro plný dojem vyšší poslechovou hlasitost

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

http://www.basys.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 700

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha