HIFIStyl

Německý Quadral si od svého vzniku v roce 1972 dokázal získat masivní oblibu a jména jako Titan, Wotan, Montan nebo Vulkan se v oboru reprosoustav stala nezpochybnitelnou legendou, byť mají mnozí k jejich zvukovému charakteru výrazné výhrady (občas i právem). Skoro by se dalo použít to ono lehce omšelé „buď je budete milovat nebo nenávidět". Nejvyšší řada Aurum Phonologue prošla nedávno inovací a s ní i dnes představovaný, třetí nejvýše postavený model katalogu Montan, tentokrát již v osmé inkarnaci.

Když jsem poprvé tyto Quadraly spatřil osobně, nemohl jsem se ubránit dojmu, že někdo vzal docela elegantní sloupek a zákeřně do něj zabudoval vězení pro skřítky (může za to ono zvláštně pojaté mřížoví, které jste jistě nepřehlédli a které vlastně navíc vůbec není mřížovým ale řadou gumových šňůrek). Nicméně po delším poslechu se mi jen obtížně hledají body do kolonky záporů.

S mírami 1120 x 270 x 448 mm patří tyto Quadraly mezi prostorově relativně výrazné reprosoustavy a to i přesto, že jejich basový reproduktor je v ozvučnici šikmo, což je obdoba uložení na boku, jen dle mého subjektivního názoru elegantnější. Reprosoustavy tak sice stále působí „svalnatě", ale nemusí být široké tak, aby umožnily umístění 26ti centimetrového basáku na přední straně. Tam se tedy viditelně nachází jen poměrně vysoký páskový magnetostatický měnič, starající se o frekvence od 2 600 do 65 000 Hz a pro středy vyhrazený 17ti centimetrový reproduktor s membránou z materiálu ALTIMA, což je vlastně slitina ALuminia, TItanu a MAgnesia a mimo jiné tvoří ji najdeme i u onoho basového reproduktoru, který vyzařuje mezi 25ti a 200 Hz. Toto vše je uvnitř spojeno kabeláží Real Cable. Podobně jako Canton i Quadral uvádí impedanci 4...8 Ohm, citlivost je pak nastavena na 89dB, i když subjektivně mám pocit, že se muselo na hlasitosti trošku víc přitlačit jako u beden podstatně méně citlivých.

Samostatnou větičku nebo dvě si zaslouží šikmé uložení basového měniče. Zadní strana membrány tlačí vzduch ven ze dvou bassreflexových otvorů u paty reprosoustav, zatímco přední duní do tlakové komory, díky čemuž Montan dokáží zahrát nejen velmi objemný, ale také velmi hluboký a přesný bas a jejich 25 Hz je uvěřitelných.

Exteriér těchto 40 kg těžkých soustav se asi nebude líbit každému, i přesto nepostrádá jistou dávku zajímavosti a vzhledové čistoty. Vybrat si můžete z lesklého bílého a černého povrchu, tří pravých dřevěných provedení a nějakých 180ti možných příplatkových barev, takže není problém sladit své nové reprosoustavy s barvou podlahy, stěny nebo deček na gauči. Sám za sebe říkám, že bílá barva není úplně tou nejkrásnější, stejně jako si tak úplně nedovedu představit ony dýhy, viděl jsem podstatně hezčí černou a určitě i divočejší barvy nebudou na jednoduchých a řezaných tvarech ve vysokém lesku vypadat špatně. Celkové výrobjí provedení je skutečně skvělé, máte na dotek i pohled pocit dobře investovaných financí, ať už je to kovová tabulka se jménem soustav, masivní bi-wiringové reproterminály WBT, bassreflexové nátrubky jsou z rigidního plastu. Prostě a jednoduše v kvalitě výrobního procesu - mimochodem se Quadral chlubí ruční výrobou v Německu - těžko hledat jakoukoliv chybu.

S potěšením jsem zjistil, že tyto Quadraly jsou na kvalitu připojeného zesilovače nijak přecitlivělé, dokonce nebyl problém je poslouchat i s integrovaným strojem Myryad Z142. Většinu času ale strávily s „lampáčem" PrimaLuna ProLogue One Premium, případně se stejně koncipovaným zesilovačem Marantz KI Pearl, který už Quadralům byl adekvátním partnerem. Za zdroj signálu pak sloužil CD přehrávač Myryad Z114, případně pak SACD Marantz, též ze série Pearl. Stroje propojoval buď KrautWire Guru S nebo Monster Cable M1000i, v roli silových kabelů se střídaly Monster Cable, Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 či KrautWire Awakening.

Hned po prvních tónech jsem byl velmi pozitivně zaujat - s klidným srdcem přiznám, že jsem byl dokonce ohromen jakýmsi pohodovým kouzlem, které ze zvuku vyzařovalo. První na řadu přišla Gabrielova hitovka „Sledgehammer" z nejznámějšího a nejúspěšnějšího autorova alba „So". Skvělá kontrola zvuku od nejnižších, působivě mohutných tónů basy až po přirozeně velké, jasné a čisté činely je hlavním znamením, nádavkem dostává posluchač zvuk neagresivní, přesto úderný, vřelý, ale ne měkký, dynamický, ale přesto relaxovaný. Když Peter Gabriel spustí svým nezaměnitelným hlasem, přirozeně vyplouvá do popředí, aniž by omezil jasné oddělení jednotlivých nástrojů a zvuk dokáže vyplnit celou místnost od podlahy po strop.

Je velmi málo reprosoustav, které dokáží s nekomprimovanou (přesněji - s neznatelně a poslechově bezproblémově komprimovanou - zcela „naplno" jsem to zatím slyšel jen u Cabasse La Sphére a pochopitelně naživo) dynamikou přenést součást Mussorgského „Obrázků z výstavy" - „Velkou bránu Kyjevskou" z audiofilní referenční nahrávky Crystal Cable Arabesque. Je skutečně imponující, s jakou lehkostí a nadhledem dokáží Montan VIII přenést vše od kovového zvuku žesťů až po dramatické rány do velkého bubnu. Dokonce i při velké hlasitosti, kdy už nejspodnější basy cítíte uvnitř těla, třese se podlaha a sousedé se snaží zcela marně bušit na zeď, strop i podlahu, není znát žádný problém, Quadraly prostě jen hrají hlasitěji, aniž by zvuk jakkoliv výrazněji přibarvovaly či zkreslovaly.

Quadral Aurum Montan VIII hrají prostě naplno, nenašel jsem dosud slovo, které by je charakterizovalo lépe. Je radost poslouchat jejich plnou dynamiku, plné barvy a plnou vitalitu, stejně jako plnou kontrolu nad jednoduchou i mnohovrstevnou hudbou. Co do zvukové kvality skvěle zvládnutá je nahrávka Chrise Jonese „No Sanctuary Here" z alba „Roadhouses and Automobiles". Ona je tedy skvělá i hudebně, což ústí v ideální testovací kombinaci. Jasně definovaná kytara hlavního protagonisty je bohatá na textury i detaily, můžeme snadno sledovat vznik tónu i jeho dozvuk, v celém projevu je znatelná vzdušnost, ovšem při zachování konkrétních kontur a pocitu pevnosti, nerozbředlosti „od sklepa až k nebesům". Velmi příjemná je i schopnost přenést zvuk každého nástroje nejen dostatečně uvěřitelně, ale také atraktivně a zábavně, tedy bez stigmatu analytické suchopárnosti.

Velmi příjemně, nenásilně a přirozeně se poslouchají i instrumentálně jednodušší skladby jako třeba celé album „White Chalk" PJ Harvey, postavené víceméně jen na klavíru. Skvěle podaná je velikost nástroje, což mimo jiné platí i pro kontrabas na záznamu živého koncert Patricie Barber. Stejně dobré - konkrétně tedy výborné - je i podání mikrodynamiky a přenos dění na středních a nejvyšších frekvencích, plné a výrazné basy mají sice občas tendenci ovládnout prostor, ale nikoliv v problematickém slova smyslu - nikdy „nezabijí" zbytek zvuku. Vždy a všude je ale hlavním kladem těchto beden jejich schopnost zaujmout a dlouhodobě udržet posluchače u hudby, aniž by unavily nebo znudily či nedej bože donutily snížit hlasitost.

Quadral Montan osmé generace jsou výborné bedny, o tom není pochyb. Nemusí se jim líbit jejich trochu netypický vzhled, nemusí vám vyhovovat jejich opravdu velký a vřelý zvuk, ale nemůžete v zásadě uvést žádný zcela konkrétní problém, který by v jejich přednesu byl. Jistě, skutečně TOP bedny hrají ještě lépe, ještě přirozeněji, pečlivěji a s ještě větší autoritou, ale Quadral Montan VIII jsou prvním krokem do definitivního high-endu, v jehož ranku už není potřeba poslouchat zvuk, ale je možné si naplno užít reprodukovanou hudbu - v případě tohoto modelu pak jakoukoliv od poklidného akustického jazzu, přes tvrdou elektrifikovanou jízdu až ke komplexním klasickým skladbám pro velké orchestry. Za dané peníze je to přesně to, co už máte právo očekávata přesně to, co očekáváte také dostanete. Palec vzhůru...

Kč 165 000,- /individuální barva/

Kč 145 000,- /bílá či černá ve vysokém lesku/

Kč 135 000,- /dřevěné dýhy - light oak, choco oak, cherry oak/