Vzhled a design má v současné společnosti stále větší kredit, není proto ani divu, že ruku v ruce se špičkovou technikou jde i výtvarná stránka povrchu ozvučnice reprosoustav. Vzhledem k tomu, že reprosoustavy nejen hrají, ale jsou součástí interiéru našeho bytu, je pochopitelné, že povrchová úprava tohoto "kusu nábytku" je velmi důležitá. Model sloupových reprosoustav ELAC FS 247 je proto dodáván v několika vzhledových variantách. Pravděpodobně nejatraktivnější a „nejdesignovější" je edice De Stijl, pojďme se tedy na její vizáž, konstrukci a na osazení měničů tohoto modelu podívat zblízka a podrobněji.

Začněme několika slovy o výrobci: Společnost ELAC je německá firma, která byla založena roku 1926 v Kielu pod původním názvem Electroacustic GmbH. Po druhé světové válce pokračovala pod "zkratkovým" názvem ELAC (ELectroACustic). Jejím jediným zájmem vždy byla a stále je práce se zvukem, dnes jsou to výhradně reprosoustavy a subwoofery.

ELAC FS 247 jsou otevřené sloupové reprosoustavy se třemi reproduktory v zapojení 2 ½ pásma. Půdorys tohoto modelu odpovídá současným zvyklostem, tedy je výrazně hlubší než širší. Reproboxy takto uzpůsobené působí velmi štíhle a působily by i nenápadně, nebýt jejich mimořádně neobvyklé a efektní povrchové úpravy. Přestože na první pohled by mohla někomu připomínat barevné kombinace Rubikovy kostky, jde o podobnost spíše odvozenou, neboť původ těchto nestejných bílých či barevných čtverců a obdélníků je mnohem starší a vznešenější. Vzhledem k tomu, že design pronikl i do modelového označení, tak považujeme za vhodné se u této výrobní "anomálie", originality či zvláštnosti krátce pozastavil.

De Stijl bylo umělecké hnutí vzniklé v Holandsku a probíhající v letech 1917 až 1931, je známo také pod označením "neoplasticizmus". Toto, po umělecké čistotě bažící, hnutí se vyznačuje dotažením abstrakce do čirého zjednodušení, a tak obecně využívá co nejjednoduššího uměleckého vyjádření. Jeho čelný představitel, malíř Piet Mondrian, dospěl k takovému výrazovému extrahování, že tvořil pouze pomocí přímek, pravých úhlů a čistých, jasných barev. Jeho dnes již klasické kompozice, jsou užity k povrchové úpravě právě tohoto modelu reprosoustav ELAC. Kromě obdélníků a čtverců, které v bílé ploše vymezují poměrně masivní černé linie, je zde použita jasná červená, modrá a žlutá barva. S tím souvisí i další zvláštnost FS 247 De Stijl, kdy je dodáván pravý a levý kus, přestože jsou reprosoustavy v páru konstrukčně shodné. Rozlišení pravého a levého kusu je tak ovšem podstatné pouze z hlediska rozložení čtverců a linek na povrchu reprosoustavy. Design je pak zcela zrcadlový u obou kusů v páru. Velkým kladem je, že i zadní stěna je plnohodnotně vyvedena v Piet Mondrianově stijlu a reprosoustavy tedy lze umístit i volně do prostoru místnosti. Tolik k designové přitažlivosti, která má nejen vliv na soužití s tímto kusem nábytku, ale může i přispět k snazšímu přesvědčování dalších členů domácnosti o vhodnosti tohoto nákupu.

Zpět k technice a konstrukci. Reproskříň, vytvořená z MDF desek (spáry nejsou patrné), má instalovány reproduktory v horní polovině předního panelu. Vysokotónový reproduktor je umístěn ideálně v předpokládané výšce ucha sedícího posluchače. Vnitřní prostor ozvučnice je propojen s venkovním prostorem na dvou místech, první je horní část zadní stěny, průměr basreflexového nátrubku je 60 mm. Zde vyvedený nátrubek basreflexového otvoru je připraven ke korekci svého vlivu dodávanými plastovými "špunty" z různých materiálů a v několika velikostech. Druhý otvor naleznete v dolní stěně, dnu reprobedny, průměr činí 100 mm. Ozvučnice je postavena na drobných špalíčcích zapuštěných do podstavcové desky na které jsou teprve upevněny "oficiální" nožky. Ty jsou výškově nastavitelné šroubováním a konstrukce umožňuje snadnou volbu mezi "spikes", tedy ostrými hroty a měkkou variantou, ustavením na pružícím plastu. Akustickým prostorem mezi dnem ozvučnice a základovou deskou, jejíž půdorys je o několik mm větší než půdorys bedny, pak tento druhý basreflex hraje všemi směry. Vyzdvihovat či hodnotit dílenské zpracování u této firmy je příslovečným nošením sov do Athén, je bezchybná, jak v povrchové úpravě, instalaci reproduktorů, tak i v detailech terminálové vaničky, terminálů samých a zapracování nátrubku basreflexu. Reproduktorové terminály v plastové vaničce na zadním panelu umožňují "bi" připojení, jsou zlacené a velmi masivní. Jak propojky mezi oběma páry, tak matice jsou pokryty plastem a jsou tak chráněny proti krátkému spojení. K terminálům zapuštěným pod úroveň povrchu je, po odstranění eurošpuntíků, možno připojit banánky. Odizolované vodiče a reproduktorové lopatky připojíte v každém případě. Ozvučnice je rigidní na poklep ze všech stran snad jen při silnějším poklepu na boky je možné rozeznat nějakou akustickou reakci. Přední stěnu s reproduktory kryje snímatelný rámeček s průzvučnou jemnou tkaninou. Je uchycen na kovových válečcích, které zamezují rezonancím.

Přední stěna je osazena třemi reproduktory, výškovým a dvěma středobasovými o průměru membrán 150 mm. Oba typy reproduktorů si díky konstrukčním zvláštnostem zaslouží krátký samostatný výklad. Výškový reproduktor je označován jako JET-III a využívá odlišného způsobu působení na vzduch. Fóliová membrána s napařenou cívkou nemá tvar klasické vypuklé kaloty, ale je poskládána obdobně jako měch tahací harmoniky a uložena mezi konstrukci z mimořádně silných neodymiových magnetů. Sklady či záhyby této membrány jsou velmi úzké, měří jen 0,84 mm. Cívka umístěná (napařená) přímo na rozložené ploše membrány s ní nepohybuje jako s celkem, ale je navržena tak, aby emitovala smršťování a roztahování poskládaných záhybů. Tyto pohyby jsou vyvolávány přesně v souladu s elektrickými impulzy. Smršťováním skladů je z těchto jednotlivých "tlakových komůrek" vytlačován, a tím tedy uváděn v pohyb, vzduch. Díky konstrukční a principiální odlišnosti je tento způsob vzniku zvukových vln velmi účinný a i proto je zatížen o řád nižším zkreslením. Tento princip reproduktoru navrhl němec Dr. Oskar Heil a je výrobně velmi náročný, pravděpodobně i proto je tento systém využíván pouze několika špičkovými výrobci audiofilních reprosoustav. Římská číslice v modelovém označení signalizuje, že jde o třetí generaci tohoto výškového měniče u firmy ELAC. Pro snazší přizpůsobení reprodukce odlišnostem poslechové místnosti a představám posluchače je tento reproduktor vybaven JET Dispersion Control. Jde o prstencový plátek silnějšího, filcovitě či pěnově působícího materiálu, který lze v případě potřeby upevnit do snímatelných ocelových "zábran" okolo výškového měniče. Tímto akusticky čistým způsobem lze ovlivnit úroveň vysokých kmitočtů až o 0,5 dB.

Středobasové reproduktory jsou dva a jsou umístěny poměrně blízko pod sebou, jsou zapojeny tak, že frekvenčně vytvářejí 2 ½ pásma, tedy do každého středobasového reproduktoru jsou vedeny frekvence v odlišném rozsahu. Tímto způsobem lze velmi účinně rozšířit celkově reprodukované frekvenční pásmo, jak se to ostatně prokázalo i v případě těchto poměrně subtilních sloupových reprobeden.

Mnohem zajímavější jsou však reproduktory jako takové. Jsou na firemních stránkách označeny jako AS - XR a patří k CE reproduktorům. AS znamená, že membrána je vyrobena z materiálu Aluminium Sandwich, tedy z kombinace hliníkové a papírové vrstvy. XR naopak signalizuje schopnost mimořádně velkého rozkmitu membrány (dlouhého zdvihu, +- 15 mm) a možnost přehrát velký rozsah kmitočtů (eXtended Range) v extrémní dynamické síle. Nejzajímavější je však označení CE - Crystal Edition, signalizující využití světově unikátní krystalové membrány.

Princip novinky lze nejlépe vyjádřit popsáním požadavků a získaných výhod. Kvalitní membrána má mít dvě základní vlastnosti, minimální hmotnost a maximální pevnost a tedy i odolnost proti torznímu namáhání. Obě vlastnosti jsou ve vzájemném protikladu, proto, pokud výrobce nechce jít cestou kompromisů, je nutno vše řešit technologickým skokem. Je třeba zpevnit membránu jiným způsobem než je silnější vrstva materiálu. Známým fyzikálním jevem je, že plochý materiál v místě ohybu je mimořádně odolný v kolmém směru k této hraně. Pokud je z těchto ohnutých hran vytvořena promyšlená soustava, síť, což propojené lomy připomínající hrany a plochy broušeného krystalu (odtud název Crystal Edition) splňují, dociluje takto zpevněná plocha membrány požadované odolnosti i při volbě tenčího materiálu (v porovnání s původní membránou tohoto modelu). Takto ELAC získal plochu membrány vyztuženou, odolnější, bez potřeby přidávat materiál na její posílení. Membrána miskovitého tvaru je tedy vyztužena sítí hran tvořících souvisle navazující síť trojúhelníkových plošek na celém povrchu membrány. Podle firemních materiálů tím bylo možno snížit hmotnost membrány při zvýšení její odolnosti torznímu namáhání. Dalším z kladů je, že takto strukturovaný povrch přispívá i k potlačování parazitních kmitů při reprodukci. Mebránou pohybuje speciálně vinutá, delší cívka a masivní a silný neodymiový magnet. Tím jsme se myslím probrali postupně vším podstatným z konstrukce a "zbyl" nám úkol nejpříjemnější - věnovat se poslechu.

Provedli jsme probírku oblíbených testovacích CD a začali hybridním SACD od Stockfish records (Closer to the music). Zde je třeba ocenit především naprostou čitelnost, samostatnost až výlučnost existence každého nástroje a hlasu, s množstvím podtónů a detailů. Perfektní je také prostor, nejen ten stereofonní, ale především ten vnímaný u jednotlivých nástrojů a hlasů. Úžasná je bezprostřednost, která z těchto nahrávek přímo dýchá. Reprodukce působí velmi lehce a díky své rychlosti zcela samozřejmě. Například klasický a akusticky náročný úvod skladby Time od Pink Floyd, zvonění a bití hodin, byl zcela úžasně jasný, přehledný a s mimořádnou čistotou a úrovní i těch nejvyšších kmitočtů. Zajímalo nás proto i to, zda se podobně vypořádají i s opačným koncem frekvenčího pásma. Tedy jak se FS 247 vypořádají s návalem basů, neboť obsah ozvučnice nikterak nevybočuje z obecně uznaného normálu a dva středobasáky o průměru 150 mm také ne. Do přehrávače byly postupně vloženy CD Essential od Yello a New Testament Of Dub od Jah Shaky, což jsou výrazně basotvorné disky. Schopnost těchto CD emitovat nízké kmitočty by rozhodně rád a s úspěchem využil ve vysílání i Howard Stern (rozhlasový moderátor, USA) pověstný tím, že během vysílání přivedl k orgasmu posluchačku sedící doma na reproduktoru svých beden. Tyto monstrózní hluboké basy dají zabrat každému měniči a mnohé (v testovací minulosti) uvedly i do rozpaků. Tady byl výsledek opravdu udivující, a pouze vzhledem k tomu, že v poslechové místnosti se subwoofer nenacházel, nebylo třeba pátrat, zda náhodou není omylem připojen. Podobné pocity vznikali u posluchačů na letošní výstavě High End Praha, kde při návštěvě stánku společnosti Panter bylo z publika posluchačů slyšet přání, ať je odpojen subwoofer, že si chtějí ty bedny poslechnout samostatně. Samozřejmě, co není připojeno, není možné odpojit, a tak se reprodukce nezměnila. Od společnosti Tacet jsem si poslech jejich vážnou hudbu z CD0020, kde mne kromě živosti a reálné mohutnosti uchvátila bohatost na detaily a úžasná schopnost reprobeden bavit právě onou mnohostí a rozmanitostí poloh tónů v reprodukci.

Pochopitelně jsme vložili i rockovější muziku jako například Green Day, Al Di Meolu, Pink Floyd a další. Potěšilo nás, že ELAC 247 jsou schopny současně hrát mimořádně dynamicky, razantně a s využitím i těch "nejtěžších" ale velmi konkrétních a rychlých basů a přesto s příkladnou lehkostí předkládají škálu prokreslených, realitu tvořících vyšších a vysokých kmitočtů.

Jak to slyší druhé uši - tentokrát Daniela Březiny:

Ne snad, že bych zde chtěl psát názory rozporné s těmi výše uvedenými - i na mne ELAC udělaly dojem, hlavně pak proto, že jsem od reprosoustav cenové kategorie 50 000,- - 70 000,- tak dobrý a uspokojivý výkon nečekal, navíc jsem se dosud nesetkal v této třídě s tak přesnými a neutrálními sloupky. Mají až „monitorově" pevný zvuk od středů níže, celé frekvenční pásmo je hlavně nebývale přesné a vyrovnané. Je pravdou - tak jak zmiňovali kolegové v hlavním textu -, že ELACy umí jít velmi nízko, věřím jim, že opravdu dosáhnou na udávaných 30 Hz při toleranci -3dB. Celkovou kompaktnost a přímost zvukového podání podporuje i „bezešvé" navázání reproduktorů na 450ti a 2 500 Hz, kde nevzniká žádný slyšitelný problém. Co mě ale překvapilo nejvíce byla kvalita výšek, respektive schopnost páskového měniče poskytnou skutečně analytický vhled do nahrávky, až k těm nejmenším detailům. Charakterem se jejich podání poměrně dost podobá elektrostatům, hlavně oním pocitem „rychlosti". FS 247 vás také nedokáží zabalit do zvuku, ale to nejde od jejich štíhlého těla, byť sloupového, ani očekávat. Pokud bych měl shrnout jejich charakter do jediného souvětí, znělo by nějak takhle: „ELAC FS 247 De Stijl Edition jsou nejen vzhledově výrazné a zajímavé, vyznačují se také naprosto neutrální a vyváženou reprodukcí, stavící hlavně na rychlosti, přesnosti a detailnosti zvuku od velmi dobře podaných nižších basů až po skutečně špičkové tóny nejvyšší". Za ceníkových 73 800,- už nejsou ELACy malou investicí, ale pokud si posluchač cení detailu, věrnosti a nepřibarvenému zvuku co do textur i objemu, budou se FS 247 líbit, v této edici pak hlavně těm, které nudí fádní dýhy a laky. A těm, kteří naopak nesnesou vyšší extravaganci, poslouží ten samý model ve stejném osazení a klasickém provedení (černá, třešeň, moka, titan a bílá) s cenou poníženou na velmi konkurenceschopných 51 000,- za pár!

Kč 73 800,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ rychlost odezvy a dynamika

+ přesnost zvukového podání a absolutní neutralita

+ věrný přenos barev - ani přehnané, ani nudné podání

ZÁPORY

- „divoký" vzhled nemusí být každému po chuti

- přímému a přesnému přednesu nebude vyhovovat spojení s agresivně znějící elektronikou

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Panter Praha

http://www.panter-praha.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 241 040 940

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha