„Ovator S-600 jsou výsledkem tříletého vývojového programu a představují jak pozoruhodné vyjádření již mnohokrát prokázané schopnosti Naim vyrobit reprosoustavy, tak také technologický pokrok takový, že celkem doslova přepracovává obecně přijímaná základní pravidla elektroakustiky.“ To jsou hodně sebevědomá slova, uvozující firemní prospekt o nových vlajkových reprosoustavách britských klasiků z Naim Audio. Do doby relativně nedávné sekundovalo katalogu výrobce elektroniky jen několik poněkud svérázných modelů, určených především k přiražení na zeď (čímž byly svého druhu jedinečné) v těsných prostorách britských domků. Ačkoliv tyto reprosoustavy hrály poměrně dobře, vždycky stály na pozici jakéhosi doplňku. Ovator S-600 jsou ale prvním opravdu vážně míněným vkročením do dost náročného prostoru opravdu high-endových reprosoustav, který má vybojovat Naimu vítězství i v poslední dosud nedobyté oblasti.

Mé první setkání s novými bednami proběhlo loni v mnichovské výstavní hale na High End München, kde se sice po přímluvě známých podařilo dostat jakous takous audienci, ale přesto bylo cítit, že ani prostředí, ani zbytek sestavy nejsou dostatečné pro jakýkoliv závazný dojem z nich. I přesto se mi tehdy zalíbily. Právě proto jsem neváhal a přijal pozvání k pravidelnému dvoutýdennímu docházení do pražského KAS Audia, kde se nabídla možnost strávit každou volnou chvilku oněch dvou týdnů pozorným testováním.

Než začnu popisovat vzhled a vnitřní konstrukci reprosoustav, dám ctěnému čtenáři možnost tuto část zcela vynechat dle rčení, že obrázek vydá za tisíc slov. Následující video tedy musí vydat za rovný milion: http://www.youtube.com/watch?v=z3kb5Vc7K4g.

Kdo tedy shlédl výše uvedené video, dobře ví, že se jedná o dvoupásmovou reprosoustavu se třemi měniči, jejímž srdcem je málo obvyklý zcela plochý „celopásmový" měnič Balanced Mode Radiator, operující kdesi od 380 Hz po 35 000 Hz, tedy přes nějakých šest oktáv. Funguje na principu pístu ve vlastní kompletně oddělené komoře, která jde skrz celé tělo soustav a ústí na jejich zadní straně. Celý hliníkový válec s tloušťkou stěn 12,7 mm je kompletně odpružený a směrem k zadní straně je vyplněn stále účinnější tlumící hmotou, která zabraňuje vzniku nežádoucího vlnění. O produkci zvuků od 28 Hz po hranici 380 Hz se rovným dílem dělí dva basové měniče s papírovou membránou, které byly vyvinuty vlastními silami Naimu. Každý má také vlastní komoru uvnitř ozvučnice. Co je ale na celkovém řešení minimálně stejně neobvyklé jako BMR měnič je odpružení celé skříně masivními listovými pery, takže je zde podstatně sníženo riziko přenosu vibrací z masivního kovového podstavce, hostícího také součásti výhybky, do metr vysoké a zhruba čtyřicet centimetrů široké i hluboké masivní (61kg /ks) uzavřené ozvučnice. To celé stojí na čtveřici masivních a extra ostrých odhmotňovacích hmotů, z nichž zadní dva slouží k nastavení sklonu a zacílení na poslechové místo, i když díky široké disperzi všech měničů ve vertikálním i horizontálním směru není ani umístění, ani sklon reprosoustav nijak kritickým faktorem při umisťování v místnosti. Co je trošku škoda je použití poměrně zvláštních a dost obyčejných reproduktorových svorek, které ale svou kvalitou plně odpovídají těm v zesilovačích Naim.

Na první pohled naživo překvapí Ovator svou velikostí. Jejich směrem dozadu se klenoucí a vzhůru stoupající ozvučnice působí nesmírně masivním dojmem, černý čelní panel s třemi masivními kruhy reproduktorů jen podtrhuje dojem „svalnatosti". Naim S-600 Ovator jsou tak trochu něco jako muscle car mezi automobily. Poslouchal jsem je připojeny k sestavě Naim - cd přehrávači Naim CD5XS, doplněném o D/A převodník Naim DAC a k tomu hrál integrovaný zesilovač Naim Nait XS. Vše spojeno kabeláží KrautWire, včetně silových kabelů. K porovnání jsem tu a tam nechali zahrát elektrostaty Quad ESL 989. Zesilovače Naim jsou známé svou nadprůměrně dobrou stabilitou, což je u těchto reprosoustav obzváště důležité kvůli jejich deklarované čtyřohmové impedanci, které ovšem v minimech klesá jen maličko nad 3 Ohm. Doporučený výkon zesilovače někde mezi 50ti a 300 W celkem koresponduje s udávanou citlivostí 88dB.

Dal jsem si první sezení na to zvyknout si na zvuk, protože Ovator zní prostě tak nějak jinak, hodně kompaktně a dávají hodně sebevědomě najevo kontrolu nad zvukem, což je charakter, který nemusí vyhovovat každému, respektive každý nemusí být ochoten věnovat čas proniknutí ke zvuku těchto Naimů. Když jsem po prvních několika hodinách KAS Audio opouštěl, poněkud jsme nevěděl, co si vlastně myslet.

Již další den to ale bylo podstatně lepší a po dvou třech skladbách už se vše zdálo být naprosto přirozené. Proto jsem si začal dělat poznámky a nyní mi dovolte předhodit vám jejich víceméně syrovou formu, protože věřím, že autentické dojmy mají vyšší vypovídací hodnotu než klasické recenzentské poetizování.

King Crimson: RED - „One More Red Nightmare" (zmínit se, že pochází z jednoho z nejlépe nahraných alb jedné z nejlepších progrockových skupin 70. let), hlas Johna Wettona je maximálně naléhavý a plný vypjatých emocí, basová kytara má sílu, rytmus a přesnost, zvuk bicích má skutečnou velikost a snad až hmotu, je cítit v hrudníku a břiše, VELKÝ ZVUK (pozn.: zde jsem měl na mysli fakt, že Ovator reprodukují nástroje i zvukovou scénu nebývale reálně velkou, zvuk je hutný, kompaktní a trochu na temnější straně škály); působí muzikálněji a sevřeněji než na Quad, zvuk je přítomnější

Crystal Cable: Arabesque - „The Great Gate at Kiev" je síla, velký „sub-basový" buben má neskutečnou razanci, mám dojem, že se celý velký orchestr i s monumentální skladbou do reprosoustav „vejde", což je pocit velmi vzácný, žesťová sekce jako kdyby byla konečně složena z kovových nástrojů, už nevřeští a neprská, ale balancuje na hranici kovové agresivity a říznosti, přesně jako ve skutečnosti; zde budou objektivně reálnější Quad díky svému lehčímu a vzdušnějšímu projevu, ovšem Naim je působivější

J.S. Bach / Maurizio Pollini: Dobře temperovaný klavír - nesmírná jemnost klavíru s perfektní mikro- i makrodynamikou, skvělé vykreslení klavíru v prostoru mezi reprosoustavami, stejně tak i při nižších hlasitostech nečekaná míra detailu v pozadí nahrávky

Avishai Cohen: Continuo - v „Emotional Storm" brnkající kontrabas drží rytmus a spolu s bicími soustavami přímo hýří barvami a texturami, stejně jako oud hlavního interpreta

Palestrina: Masses - velký smíšený chrámový sbor zní tak jak má, jako mnoho desítek různých hlasů od těch nejnižších po ty nejvyšší, vše v jednom pevném celku bez děr a nedostatků způsobených ne úplně dokonalým přechodem mezi měniči; vzbuzuje emoce zcela jako při poslechu velkého sboru v sakrálních prostorách; ESL 989 od Quad nedokáže vytvořit takovou masu zvuku a nevzbuzují tak onu téměř nábožnou bázeň, ačkoliv umí přinést více detailu a lépe rozliší jednotlivé části sboru

Mohl bych pokračovat výčtem úplně všech disků, které jsem za celou dobu poslechl, ale bylo by to zcela zbytečné. Jak je zřejmé, pokud poskytnete Naim S-600 Ovator adekvátní zbytek systému, tj. pravděpodobně nejlépe nejvyšší řady produktového portfolia Naim Audio, odmění se vám Ovator zvukem přesným, vytříbeným a hutně muzikálním jako málokterá jiná soustava, to vše navíc okoření množstvím detailů i celkovou schopností stejně dobře zahrát komorní jazz, monumentální klasickou skladbu, našlápnutý rockový či metalový materiál i barevnou world-music. Všechno bude předneseno s náležitým sebevědomím a i když Ovator ve zvuku nechává svou malou, lehce temnou signaturu, nikdy neunaví ani při dlouhodobém hlasitém provozu a plně odpovídá i těm nejvyšším nárokům, které může posluchač v této cenové kategorii vznést. Je radost poslouchat, když se reprosoustava povede.

Kč 219 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ široký vyzařovací úhel

+ pevný, „jednopásmový" zvuk díky BMR měniči

+ obrovská dynamická rezerva

+ razance

+ výrobní zpracování

ZÁPORY

- na zvuk je potřeba si zvyknout, je poněkud „jiný"

- nemožnost bi-wiringu / bi-ampingu

- velmi nízká minimální impedance vyžaduje opravdu stabilní zesilovač, nejlépe firemní

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

http://www.kasaudio.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha