Německý Canton je výrobcem dost širokého spektra reproduktorových soustav, z nichž ale jen nad pár modely ono tak náročné audiofilovo srdce a ucho skutečně zaplesá radostí, přestože všechny reprosoustavy skrz celý výrobní program sdílí talent potěšit. Všechny modely si také zachovávají velmi slušný kvalitativní standard, snad žádný z nich není vysloveně slabý, ale celkově by mi asi stačily prsty na rukou pro spočítání těch, které zapadnou do výše zmíněného šuplíku a ještě by mi zbylo dost prstů pro psaní tohoto textu. Druhý nejvyšší model druhé nejvyšší série, dnes představované třípásmové sloupky Vento 880 DC jsou díky atraktivnímu designu, ceně z vod „pro každého“ i často chválenému výkonu adepty na zařazení mezi těch „pár vyvolených“.

Osm set osmdesátky přišly do mé poslechové místnosti relativně krátce po sloupcích Canton Reference 5.2 DC, tedy jedněch z nejlepších co Canton nabízí. Vento 880 DC se tak i díky své fyzické podobnosti se zmíněnými (vypadají jako poněkud vyfouknuté Reference 5.2 DC) nevyhnuly poněkud neférovému srovnávání s vyšší třídou – jak moc vyšší naznačí už to, že za cenu páru 5.2 DC můžete mít skoro tři páry 880 DC. A že z toho srovnání nevypadly Vento 880 DC zcela v poli na hlavu poražených už samo o sobě o něčem svědčí.

Když jsem poprvé tyto sloupky vybalil a ustavil v místnosti, působily na mne nesmírně subtilně, elegantně a stylově. Masivná základna, aerodynamicky dozadu splývající ozvučnice, na poklep klouby dostatečně netečná, což se ostatně při váze 23 kg / ks při výšce necelého metru dá tak trochu očekávat. O podání tří pásem se dělí tři hliníkové reproduktory s průměrem 16 cm – dva pro basy a jeden pro střední frekvence – a jedna výšková kalota s průměrem 2,5 cm a membránou ze slitiny hliníku a magnézia pro snížení hmotnosti. Díky kombinaci zdvojeného basového měniče s podporou bassreflexového duniče, mířícího do spodní masivní odlehčovací desky dokáží dle specifikací jíž 880 DC až do velmi solidních 23 Hz – ovšem výrobce neuvádí toleranci. Tato „spodní sekce“ předává vládu středovému měniči na 300 Hz, ten pak pokrývá celé kritické pásmo až 3 000 Hz. Canton tvrdí, že jejich výškáč pak zvládne vyšplhat až k velmi solidním 40 000 Hz. Ačkoliv tentokrát Cantony neprošly díky nedostatku času měřením, není důvod hodnotnám v zásadě nevěřit – série Reference odpovídala udávanému naprosto přesně, i kdyby Vento série měla o něco vyšší tolerance, stále se pohybujeme na velice solidních hodnotách. A to včetně udávané citlivosti 87,5 dB a impedance 4...8 Ohm (tedy se impedance pohybuje mezi hodnotami 4 a 8 Ohm), kteréžto hodnoty z nich činí zesilovačově velmi nenáročné reprosoustavy.

Tak jako modely Reference series jsou i ty v řadě Vento vybaveny technologií DC, která – ve zkratce řečeno – eliminiuje sigály mimo reprodukovatelné pásmo, jež mohou způsobit nepříznivé vibrace reproduktorů zvláště v nejnižších pásmech a vytvořit tak nežádoucí zkreslení reprodukovaného zvuku. Nicméně pokud ve výhybce zabráníme vstupu signálu pod určitou stanovenou mez (u tohoto modelu spodní mezi 23 Hz), odpadá i pokus reproduktorů o kmitání na těchto frekvencích i veškeré s tím spojené problémy. Jednoduché a účelné.

Vzhledem k tomu, že Vento 880 DC ventilují vzduch směrem dolů, tedy do již zmíněné masivní základny, je v každém případě doporučeníhodně použití dodávaných odhmotňovacích hrotů, protože jinak se poměrně snadno basové a subbasové frekvence změní v jednolitý huhlavý hluk i tam, kde se to ostatním podobným sloupkům nestává. I umístění v prostoru je maličko ošidnější než je běžným zvykem – díky umístění bassreflexového portu není problém přirazit sloupky relativně blízko ke zdi (důležitější je zde ustavení na hroty, tedy umístění vertikální), díky prohnutí bočních MDF desek není ani potřeba starat se zase tolik o vzdálenost od bočních stěn – respektive stačí necelý metr na všechny strany. Co ovšem potřeba je, je dodržení vzdálenosti mezi sloupky. Po troše šoupání, otáčení, posouvání, poposedávání a hledání skoknčily Canton Vento 880 DC necelé tři metry od sebe a mířily maličko mimo hranice poměrně úzce vymezeného ideálního poslechového bodu, jehož velikost je právě tak „akorát na jednu zadnici“. I když 880 DC nejsou vysloveně přísně směrové, maximum zvukové kvality prostě dostanete jen ve svém vysezeném audiofilním důlku na gauči.

Testy probíhaly v obou mých poslechových prostorech na dvou sestavách. Tou hlavní se stala kombinace společníků z pod křídel Eurostar Ostrava – Denon DCD2010AE jakožto zdroj digitálního signálu a Denon PMA2010AE v roli integrovaného sílícího prvku. Tento velmi povedený tandem i cenově odpovídá kategorii Cantonů, za celou sestavu tak dáte nějakých 150 – 200 tisíc, což je většinou hranice i pro ty, kteří to s hi-fi myslí vážně. Mezi oběma Denony sloužil k propojení Monster Cable M1000i a v roli silových kabelů hrály KrautWire Awakening. Pro ověření pak sloužil věrný systém děleného zesilovače KR Audio (P-150 a Antares VA320 – opět s Monstery) a CD přehrávače Roksan Kandy K2 (přes KrautWire Guru S). Místo reprokabelů zaujaly kvůli testovacím účelům Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 (a už zůstaly jako trvalá alternativa ke KrautWire Awakening), ačkoliv ani zde nebylo možné využít bi-wiringové terminály.

Když jsem započal na zcela syrových reprosoustavách poslouchat, výsledkem bylo jen trošku zoufalé povzdechnutí a podrbání na hlavě, kdy jsem přemýšlel, jak slušně napsat, že to tak nějak není ono. Protože se ale každé reprosoustavy musí nejldříve rozehrát, dal jsem jim v tichu poslechovky nějakých 192 hodin (respektive jsem jedno pondělí zapnul systém na „repeat“ a lehce nižší než standardní poslechovou hlasitosti a další úterý jsem ho přišel vypnout – jedna z mnoha výhod dedikované poslechovky v komerčním objektu s tlustými stěnami) na rozehrání. A že to bylo podstatně lepší.

Prvotním dojmem totiž byl jakási uzavřenost zvuku, řezavé výšky a méně basů – do objemu i do kvality. Co už na první poslech ale zaujalo byla razance zvuku, jeho brilance, ovšem poněkud přetažená přes příjemnou hranu. Po rozehrání se charakter podstatně zjemnil, třeba bubenický koncert skupiny STOMP, plný všelijakých netradičních cinkavých zvuků, bouchání a tluktou, které všechny napoprvé dokázaly říznout do uší, se po oněch osmi dnech otevřely a ačkoliv charakter kovových reproduktorů stále zůstává mírně mimo území neutrality směrem k zdůrazněnému detailu a prezentnosti, je to přesně ten zvuk, který mnohý posluchač vyžaduje.

Důraz na detail a jistou jiskrnost zvuku (to není myšleno pejorativně – pouze jako vyjádření charakteru) spolu s velkou úderností činí z Canton Vento 880 DC ideální nástroj k reprodukci bigbeatu a podobných žánrů. Třeba u „Rammstein – Liebe ist für alle da“ je cítit menší objem basu, ovšem o to je zvuk kompaktnější a pevnější a Canton dokáží atmosféru v místnosti rozpumpovat, předat energii obsaženou v nahrávce s nebývalou silou.

„Quiet Nights“ od Diany Krall je velmi atmosferická, otevřená a lehká nahrávka s krásně procítěným a živým vokálem hlavní interpretky, který ovšem potřebuje nadprůměrně dobrou aparaturu, jinak jsou velmi snadno slyšet jakékoliv problémy – umělost zvuků, uzavřenost zvuku a podobně. Canton Vento 880 DC, pokud hrály s dostatečně výkonnými Denony, neměly problém – zvuková scéna uvěřitelně ubíhala v předozadním prostoru a zprava a zleva ji limitovala rozteč boxů. Stejně tak umístění hudebníků a jejich nástrojů v tomto prostoru je na danou kategorii nadprůměrné. Když srovnám tyto reprosoustavy třeba s českými Xavian Giulietta, jejich projev je méně barevný, poněkud preciznější a tvrdší (což je vlastnost přisuzovaná často materiálu měničů) a také bohatší na detaily. Tam kde Giulietty nabízí přehršel textur a lásku k hudbě, se kterou si pohrávají, Canton jde k detailu a i když celkové vyznění je podobně klidné a jemné, 880 DC přeci jen působí maličko chladněji.

Na klasických nahrávkách z kolekce CrystalCable Cantony prokázaly, že nemají problém ani s velkolepými a velmi dynamickými skladbami a že nahlé přechody od něžného šepotu smyčců k dramatickým úderům do masivního bubnu spolu s celou hrající dechovou sekcí jsou reprodukovány bez nepříjemně velké komprese, i když pro zvuk odpovídající reálné velikosti hudebního tělesa by bylo potřeba něčeho jako jsou Verity Audio Lohengrin, Focal Grande Utopia nebo Wilson Audio Alexandria. Cantony jsou v tomto ohledu určitě jedny z nejlepších ve své cenové kategorii – dokonce bych se nebál je co do zvládnutí dynamických špiček zařadit někam k Harbeth Super HL5 nebo Usher Dancer Mini One, což považuji za výborné vysvědčení.

Po dlouhém přemýšlení co napsat do posledního odstavce, čím shrnout do pár věc zážitky a charakter Canton Vento 880 DC, jak vyjádřit svůj názor na jejich kvalitu jsem vlastně nenašel nic, čím by byly tyto sloupky výjimečné. Odvádí celkově svou práci nadprůměrně dobře, ačkoliv drobné detaily (že mi vypadně kabel z reprosoustav v této cenové kategorii je opravdu špatně) je sráží z absolutně vynikajícího hodnocení právě na nadprůměrné. Pokud ale máte dostatečně silný a stabilní zesilovač a pokud rádi posloucháte různé hudební žánry, Cantony jsou univerzálním řešením – jejich téměř nepřítomný charakter, precizní přednes detailů i velké dynamické rezervy v celém vyrovnaném a kompaktním frekvenčním rozsahu z nich činí zaplatitelné reprosoustavy, které udělají parádu – parádu pro oko i parádu pro ucho.

Kč 51 980,- (stříbrná) / Kč 57 980,- (černá a bílá) / Kč 61 980,- (třešeň)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ elegantní a kvalitní provedení

+ příjemný, plynulý a klidný zvuk

+ údernost

+ podání prostoru

ZÁPORY

- basová složka by mohla být přesnější a údernější

- reproterminály neudrží kabely dostatečně pevně

- vyžadují silný zesilovač s nadprůměrnou rezervou výkonu a stability, jinak zní zastřeně

- děsivě křehké krycí mřížky, na které je lépe ani nedýchat nebo se zlámou

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha