Tchai-wan, též Taiwan. Malý ostrov, osídlený prvními čínskými zemědělci ve 13. století, utopený v moři někde mezi Hong Kongem, Čínou, oběma Koreami, Japonskem a Filipínami. Oficiálně součást Čínské lidové republiky, neoficiálně místo společnenských nepokojů a sporů o národní identitu. Jinak též 32 260 kilometrů čtverečních, na nichž se místí stará kultura, jedinečná příroda a moderní industriální společnost, jejíž součástí je s čím dál tím větším věhlasem i výrobce audio techniky, který vybudoval svůj věhlas z ničeho i navzdory předsudkům o kvalitě asijské výroby. Ten výrobce se jmenuje Usher a jeho specialitou jsou reprosoustavy s puncem kvality a příznivé ceny.

Mezi množstvím v současnosti vyráběných modelů reprosoustav (tvořících hlavní součást výrobního programu Usher, s jehož logem lze ovšem dostat i cd přehrávače, zesilovače, reproduktorové stojany nebo samostatné měniče pro vlastní projekty) ční několik modelů, o nichž se prostě z nějakého důvodu hovoří o něco víc. Ať už se jedná o levné regálovky Usher S-520 II, referenční giganty Usher BE-20 z nejoceňovanější Dancer série nebo právě dnes představované Mini One z téže řady, reprezentující variaci Usheru na magické téma „poměr ceny a výkonu“.

Když jsme se s Jiřím Petrákem vydali jednoho velmi brzkého rána na cestu do Havířova za setkáním s Valdou Navrátilem a jeho čerstvě otevřeným studiem, čekalo nás tam množství věcí k prozkoumání. Mou pozornost však už od příchodu do studia mezi mnohými vystavenými reprosoustavami upoutala dvojice sloupků tak nějak nepopsatelně hezčích a lákavějších, než ty ostatní. Čím to bylo říci nemohu, ale zrak se prostě tak nějak sám stáčel k Usher Dancer Mini One. Možná tím, že trochu připomíná jachtu na moři (dynamická dozadu se zužující silueta s černým leštěným čelem, masivním prohýbaným podstavcem a zadní stranou, čímsi evokující palubu plavidla kdesi v Monte Carlu), možná je to tím, že má v sobě ducha asijského vkusu, který evropskému oku není vlastní (to není o kvalitě, jen o „jinakosti“). [JP: mě zase napadl hotel Burj Al Arab v Dubaji, který je záměrně a nápadně podobný jachtě s napnutými plachtami, je to jako kdyby se sloupky nadechly k maximálnímu pěveckému výkonu.] Maličko přes metr vysoké, zhruba třetinu metru široké a jen o něco více do hloubky odplouvající (zase ta „jachtovitá“ terminologie – když ony to Usher Dancer Mini One téměř vyžadují) sloupky prostě tak nebo onak mají něco do sebe a v prostoru místnosti zaujmou stejně důležité místo jako jakýkoliv jiný kus pěkného nábytku.

Budeme-li tyto dvoupásmové reprosoustavy zkoumat ještě pozornějším okem, objevíte osmnácticentimetrový reproduktor s papírovou membránou pro vyzařování středních a nízkých frekvencí, kousek nad ním ve zkosené části čela trůní jeden z nejlepších výškových měničů současnosti – beryliový 28mm reproduktor, skrývající se v katalogu pod názvem 9980-20BEA. Dělící frekvence obou reproduktorů je v poměrně kritickém pásmu 2300 Hz, ovšem ve své cenové úrovni i v kategorii do 100 000,- se jedná o jedny z nejlépe zfázovaných a sehraných reprosoustav, takže problémy či dokonce „díry“ nevnímáte. Celá ozvučnice je koncipována jako otevřená, přičemž bassreflex najdete poněkud netypicky vpředu dole, což trochu připomíná třeba starší modely JMLab Focal Utopia – tam ostatně najdeme podobnost i tvarovou, jedná se o úzkou, nenápadnou štěrbinu.

Hlavním partnerem v celodenním poslechu byl těmto reprosoustavám „áčkový“ integrovaný zesilovač Luxman L-550A II s pouhými 20ti Watty (do zátěže 8 ohm, což odpovídá jmenovité impedanci Dancer Mini One) výkonu, které však ani při vyšších hlasitostech neměly problém s rozhýbáním Usherů, hlavně díky dostatečně vysoké citlivosti těchto reprosoustav - 87dB. CD a SACD roztáčel Luxman D-05. Za kabeláž v této sestavě sloužily kabely CrystalCable Piccolo v roli reprokabelu a CrystalCable Standard v roli interconnectu. Chvíli jsme poslouchali také na nejčastější kombinaci s kabeláží Rapport, ovšem – při vší úctě k této firmě a faktu, že Usher jejich kabeláží své bedny „prodrátoval“ – oproti CrystalCable neměly tyhle „hadice“ šanci. [JP: na Crystal Cable je něco opravdu nevšedního, budu si na ně muset dávat pozor...] Na porovnání jsme prohazovali do role zdroje signálu i Cambridge Audio Azur 340C Casea, do úlohy zesilovacího prvku pak PrimaLuna DiaLogue One. Zvukový charakter jsme také porovnávali s famózními, ač o úroveň níže posazenými a jinou konstrukční i zvukovou školu respektující Xavian Giulietta.

Co mne nadchlo již při prvních tónech z „Like Minds“ pětice Burton – Corea – Metheny – Haynes – Holland je otevřenost a holografická prostorovost projevu Dancer Mini One. I v relativně malé místnosti a při poslechu v blízkém poli dokázaly Usher zrekonstruovat zvukovou scénu s obdivuhodnou přesností – hledáte-li lepší, musíte hodně pečlivě vybírat. Umí to třeba elektrostaty Quad, které ovšem začínají na dvojnásobné cenovce, umí to třeba i zmiňované Xavian Giulietta, ovšem ne tak precizně a samozřejmě. Je pravda, že třeba vibrafon na této nahrávce měl maličko tendenci cestovat z pravé bedny do levé, ale neměl jsem dostatek času, abych mohl zodpovědně posoudit, které části reprodukčního systému problém přisoudit.

Klasická Mercuryovská stadionová halekačka „We Will Rock You“ je pak dostatečně dynamická, s naprosto živým hlasem, snad jen klasická Queenovská razantní basa zní až moc jemně, ačkoliv musím říct, že bez problémů věřím tomu, že Usher Dancer Mini One začínají hrát na 38 Hz. Přestože nelze říct, že by Usher rockovou hudbu nezvládaly – mají totiž velice rychlou odezvu a perfektně vyrovnané frekvenční pásmo – jejich charakter dokonale odpovídá hudbě akustické, kde vás nechá vychutnat všechny ty jemné nuance a detaily strun, blan a perkusních nástrojů, které prostě v rockové hudbě nejsou. Obdobný talent sdílí i Giulietty, které mohou Usherům konkurovat v nižších frekvencích, ale tam, kde se projevuje kvalita beriliového výškáče už nemají tak dobré podání zvláště v detailech a v rychlosti transientů.

Absolutní čistota a sametová jemnost výšek a středobasový reproduktor slyšitelně nedosahující úrovně výškového kolegy (je ošklivé a téměř nevhodné říct, že nejen na danou cenovou kategorii dobrý středobasový měnič „slyšitelně nedosahuje nějaké úrovně“, ale v poměru ke skvostnému beriliovému výškáči to tak prostě je) nejlépe vyniknout třeba při poslechu famózně nahraného výběru klasiky z dílen CrystalCable. O hlasech a nástrojích ve frekvenčním pásmu nad 2,3kHz nelze mít pochyb – je to prostě čiskotkrevný high-end. Středobas by snad mohl místy – třeba u velkého bubnu v Mussorgského „The Great at Kiev“ - přenést nejnižší frekvence o něco pevněji či možná důrazněji. Prokreslení a míra detailu ovšem tento nedostatek vynahrazují. Bas dokonce neovlivníte ani přistavením ke zdi, protože kapkovitý tvar ozvučnice a dopředu „střílející“ bassreflex umožňují přistavení velmi blízko ke stěnám. [JP: co člověk, to názor - v případě Usherů jsou ale naše názory velmi podobné. Jistě se shodneme s Danielem na tom, že beryliový tweeter osazený v bednách je skutečně vynikající. Zvuk je velmi vyrovnaný, příjemný, bez zvýraznění sykavek nebo patrného zkreslení perkusí, s lehkostí vykreslující prostorovou scénu. Vokály, smyčce, žestě, vše je bez chyby. Při poslechu jsem měl dojem, že mohu slyšet kmitočty aspoň dvojnásobně vyšší než obvykle... Basy jsou objemné a celkem rychlé, možná bych uvítal více tvrdosti na bicích nebo při hře kontrabasu. Dokonce jsme si nechali na chvilku zapojit kabely Rapport, zvědavi zda se situace na basech zlepší – zatímco nejhlubší tóny se nijak nezměnily, výšky byly lehce zahaleny do závoje mlhy. Střední pásmo je příjemné a působí svižně, i když v záplavě výšek není příliš nápadné. Hlasy interpretů však působí přirozeně a neagresivně, byl bych s nimi velmi spokojen. Na chvíli jsme si pro porovnání poslechli Giulietty, které se výškami s Dancer Mini One nemohou rovnat, ale střední pásmo se nápadně otevřelo a zklidnilo, vokály získaly k zmíněné přirozenosti i přesvědčivost. Takto jsem si teprve uvědomil kvalitativní rozdíl mezi excelentními výškami a „jen“ standardně dobrými (tj. velmi slušnými) středy. Jestli je to jen vina středového reproduktoru, nebo i vliv výhybky, si netroufám posoudit, ale pásmo vokálů zřejmě není dokonale vyrovnané. Jenže pak zazní nějaká skladba bohatá na výšky a jemný detail, kterého se ujme excelující berylium, a Dancer Mini One jsou opět zde.]

Jedinou doopravdy slabou stránkou, kterou nepůjde vykompenzovat ani použitou technikou či čímkoliv jiným je výrazná směrovost, hlavně v horizontálním směru. Můžete se snažit jak chcete, ale už když se budete tísnit na sedačce dva – tak jako jsme to v prvních chvílích zkoušeli s kolegou Petrákem – budete ochuzení o nejlepší možný zvuk. Sweet spot má šíři tak akorát na jedno pozadí, v zásadě je to o nalezení ideální pohodlné pozice, v níž vydržíte po celou očekávanou dobu poslechu.

Závěr? Inu, jednoduchý. Usher Dance Mini One stojí za svou pořizovací cenu a patří bez diskuse na seznam „Poslechnout si!“ každého, kdo hodlá do svých reprosoustav investovat 100 000,-. Neutrální, přesné, jemné a i když trochu náročné na kvalitu připojených komponentů, celkově plně uspokojivé reprosoustavy s nimiž bych asi dokázal bez problémů žít každý den. [JP: rovněž si myslím, že Dance Mini One hrají relevantně k uvedené ceně. A ty výšky, to je prostě něco, svou kvalitou danou cenovku určitě převyšují. Navíc bude každý den strávený doma s Ushery mnohem dostupnější než den v Burj Al Arab:-)]

Kč 84 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ luxusní výrobní provedení

+ famózní výškový reproduktor

+ cena

+ kompaktnost zvukového projevu

ZÁPORY

- výškový reproduktor hraje tak dobře, že chcete od středobasové víc, víc, víc a....víc, což není v této cenové hladině reálné

- poměrně výrazná směrovost

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Valdemar Navrátil

www.navratilaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 737 821 360

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha