Anglický ProAc patří mezi stálice ostrovních výrobců a po celá devadesátá léta okupoval první příčky na žebříčcích popularity mezi milovníky špičkově reprodukované hudby. V novém miléniu ale jako kdyby lehce usnuli na vavřínech a o jejich reprosoustavách, postavených na mottu „Neděláme levné sestavy, aby nereprodukovaly levný zvuk“ se poněkud přestalo mluvit. To se ale výrazně změnilo s uvedením posledních dvou modelových novinek, vlajkové lodi Carbon Pro 8 z nejvyšší high-endové ligy a právě dnes testovaného malého podlahového modelu Response D18, který za krátkou dobu své existence stihnul nasbírat všemožná i nemožná kladná ocenění.

Jak už bylo řečeno, ProAc patří mezi stálice ostrovních výrobců reprosoustav a i jejich D18 odpovídá tomu nejklasičtějšímu z anglické tradice – malý, těžký sloupek s vysokou citlivostí a naprosto nenápadným vzhledem, přesně jako předchůdce D15, s nímž sdílí i základní rozměry 96,5 cm na výšku (včetně podstavce a nožiček), 19 cm na šířku a 26,5 cm do hloubky. Co se změnilo, respektive přibylo je váha 25 kg na jeden MDF kabinet, což je u takto kompaktních sloupků hodnota nečekaná a může při vybalování zaskočit natolik, že vám sloupky téměř vyklouznoul. Vážně, vím to z vlastní zkušenosti. Ale i když už se stane nějaká ta malá nehoda, voskovaný povrch z pravého dřeva v matném laku v klidu snese i větší mechanickou zátěž a lecjaký škrábanec na něm snadno zapadne. To sice na zvuk vliv nemá, pro každodenní soužití, zvláště v rodinné domácnosti je to ale vlastnost nedocenitelná.

Oproti minulosti relativně nedávné již dnes značně ubylo reprosoustav opravdu problemtických co se týká umístění v poslechovém prostoru, koncepce Response D18 je však činí opravdu extrémně snadno umístitelnými. Bassreflex tohoto dvoupásmového sloupku ventiluje vzduch směrem k zemi, kde se vlny roztékají do obou stran skrz dva poměrně velké průřezy, které kopírují styl nejvyšších firemních modelů. Díky tomu mohou být sloupky přiraženy bez nejmenšího problémů na třicet centimetrů k zadní stěně. V zásadě dostanete jejich ideální výkon ať už jimi ozdobíte střed místnosti nebo je necháte po vzoru anglických džentlmanů postávat v rohu. Stejnou univerzálnost a nenáročnost vykazují také při výběru zesilovacího prvku – citlivost 88 dB je umožňuje „krmit“ jakýmkoliv zesilovačem s výkonem od cca 15 – 20 W až do nekonečna, respektive do doporučených 180W.

Response D18 hostí středobasový měnič o průměru 16,5 cm z vlastní produkce, s velkým magnetem EXCEL (dle přesné specifikace výrobce je opravdu „velký“ bez udání hodnoty) a membránou ze směsi skleněných vláken, o výšky se pak stará necelá dva centimetry široký kalotový tweeter chlazený ferofluidem. Pro lepší výkon lze do masivních firemních terminálů ne nepodobných těm od WBT zasadit dva páry reproduktorových kabelů v konfiguraci bi-wiring či bi-amping. Jakákoliv operace s kabely je díky příjemné rozteči terminálů snadná, navíc jejich kvalitní provedení udrží i ty „nejaudiofilštější“, rozumějme tím nejtlustší a nejméně ohebné kabely.

D18 jsem si odvážel v již řádně zahořeném stavu, po více než 150ti hodinách provozu, ale bylo mi doporučeno ještě strávit alespoň 50 dalších nekritickým soužitím a až poté začít dělat závěry. 200 hodin zahořování se může zdát absurdně moc, ale je pravda, že s každým dalším dnem byl posun v kvalitě znát a celý první týden muzicírovali ProAc od rána do večera nějakých dvanáct hodin při hlasitosti, kdy už jsem se téměř loučil s dobrými sousedskými vztahy. Ponechat ale reprosoustavy samotné v plném provozu přineslo své ovoce a tak jsem s dobrou náladou jednoho pátečního večera připojil D18 ke svému nejoblíbenějšímu testovacímu nářadí a začal poslouchat.

Prvním, co se doneslo k mým uším, byl hlas Patricie Barber na jejím Cole Porter Mix, zvláště v mé oblíbené „Just One Of These Things“. V pár minutách jsem musel uznat, že ačkoliv jsou D18 vcelku levné, naprosto se hodí ke kombinaci KR Audio Antares VA320 s předzesilovačem KR Audio P-150, aniž by její kvality nějak dramaticky omezovaly. Nejcitelnější omezení, ačkoliv ani to není nikterak kritické, je celkem logicky v oblasti basů, protože relativně malá ozvučnice má své fyzikální limity. Právě u Cole Porter Mix jsem na ně narazil u reprodukce skvělého kontrabasu Michaela Arnopola, který ve svých nejhlubších polohách mohl být o něco lépe vykreslený a snad i důraznější. Celkově však kompaktní, šlapající a frekvenčně vyrovnaný zvuk nutí k poklepávání nohou či jinému projevu souznění s hudbou s ohromující snadností.

ProAc Response D18 mají v určitých kombinacích tendenci přejít hranici mezi zvukem otevřeným, vzdušným a pohodovým a zvukem lehce suchým a analytickým. Cítit je to hlavně u klasické hudby, třeba u Wagnerova opusu „Der Ring Des Nibelungen“ (já poslouchal verzi Vídeňských filharmoniků v čele se Sirem Georgem Soltim, která platí za tu absolutně nejlepší), kde jsou slyšet všechny drobné detaily a sluch jako kdyby byl lákán právě jimi než hudebním celkem. Přesto jsem celé čtyři opery tohoto cyklu absolvoval během jediného dne s udivující snadností a beze stop únavy, kterou by jistě jiné než skvělé reprosoustavy vyvolaly. U klasické hudby se také nejlépe posuzují celkové kvality reprodukce, mě osobně velmi potěšila, možná i trochu zaskočila téměř perfektní mikrodynamika na klavírní „En Blanc et Noir“ se skladbami Clauda Debussyho v podání sester Labéque. Na stejné nahrávce jsem si jen potvrdil i skutečně příkladnou rychlost transientů.

Výzvou pro dynamické schopnosti každých soustav je pak asi nejklasičtější rocková opera legendárních Pink Floyd „The Wall“ nebo „trojka“ neméně legendárních Led Zeppelin. Takové „Immigrant Song“ nebo „Young Lust“ či „Another Brick in The Wall, Part II“ jsou správné vypalovačky a jejich podání je na dé-osmnáctkách naprosto přesvědčivé. Stejně tak metaloví Venom nebo Cradle of Filth vám svou hudbou zrychlí tep a i když u nich nebudete hledat jednotlivé detaily, ProAc vás zahrnou zvukovou stěnou a polechtají bránici dostatkem nejnizších kmitočtů a hlavně nikdy nebudete mít pocit, že nestíhají, což je výkon na maličké sloupky nebývalý.

Poslední důležitou složkou reprodukované hudby je neutralita a přirozenost v podání hlasů a to je přesně způsob, jakým s nimi nakládají ProAc D18. Rutterovo requiem „Pie Jesu“ z Crystal Cable Arabesque působí jako kdyby chrámový sbor stál přímo ve vašem pokoji – ProAc totiž zvukovou scénu vykreslují s mimořádnou lehkostí a přímostí, jako kdyby prostor snad ani nemohl být stísněný, nepřesný či jinak nesprávně zrekonstruovaný – zde vnímáme jednotlivé zpívající sekce sboru, sólistku o něco před ostatními i ozvěny přicházející tu více zprava, tu zleva. I Cashovo „American Recordings“ působí jako kdyby jeho obývák, v němž bylo nahráno, někdo přenesl do obýváku vašeho. Starý, unavený a zlomený hlas jako kdyby se i s tělem a kytarou zhmotnil přímo uprostřed dé-osmnáctek.

Po týdnu intenzivního poslouchání jsem přemýšlel, jak se vlastně ProAc podařilo při výrobě v Anglii udržet cenovku na této úrovni – nebojím se říct, že D18 občas překoná i soupeře o třetinu dražší. Je pravda, že mu ale musíte poskytnou dostatečně dobrý řetězec – kromě již zmiňovaného tandemu KR Audio s kabely KrautWire jsem je krmil ještě integrovaným Naim Nait XS a Denon PMA2010 AE, oba tranzistorové siliče byly tak akorát na hraně toho, co bych nazval adekvátním. Nebál bych se sáhnout po zesilovači cenové kategorie Quad II Classic Integrated s cenou nějakých 120 000,-, abych z D18 vyždímal i poslední procento schopností, protože by byla škoda přijít o cokoliv z jejich ohromujícího potenciálu, který má ve své kategorii pramálo konkurentů a tvoří z ProAc Response D18 plnohodnotný high-end, s nímž je radost si hudbu užívat.

OBR. 1 – frekvenční odezva – velmi příkladně plochá odezva, hrb na začátku grafu je odezva místnosti při měření

OBR. 2 – impedance (tenčí) a elektrická fáze (tlustší čára) – impedance neklesá pod sedm Ohmů, celkově jsou naměřené hodnoty bez problémů

Kč 64 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení
+ neutrální, čistý a přesný zvuk
+ velmi slušný poměr ceny a hodnoty
+ udržují si charakter a přednosti i při velmi vysoké hlasitosti

ZÁPORY

- trochu sušší projev nemusí sednout vždy a všude
- pro bezchybné podání dynamických špiček je potřeba alespoň 50 Wattů

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

www.kasaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha