Mordaunt-Short Performance 6 - 40th Anniversary Limited Edition

Anglická firma Mordaunt-Short vznikla v roce 1967. Na oslavu svých čtyřicátých narozenin uvedla na trh v omezené sérii high-endové třípásmové reprosoustavy, osazené čtyřmi hi-tech reproduktory. Jde o vylepšenou verzi firemní vlajkové lodi Performance 6. Přestože narozeniny se slavily již v roce 2007, zdokonalená varianta 40th Anniversary Limited Edition je stále aktuálním modelem, který rozhodně stojí za pozornost.

Vybalování představovaných reprosoustav je nejen sváteční, ale svým způsobem i společenskou událostí. Jejich pečlivé uložení v rozměrné transportní kartonové krabici (přesněji řečeno kartonové truhle, bedně či skříni) je sice řešeno důmyslně, ale při vyjímání soustavy z obalu se prakticky neobejdete bez pomoci druhé osoby. To však nevadí, alespoň se hned máte s kým podělit o svou hifistickou radost.

Sto patnáct centimetrů vysoká soustava sice není extrémně hmotná – váží „pouhých“ 32,8 kilogramu, avšak díky nevšednímu provedení vyžaduje zvýšenou opatrnost při manipulaci. Těžiště elegantně tvarované soustavy se nachází poblíž její spodní části, kterou tvoří mohutný blok z ocelové litiny. Hmotné litinové dno, které výborně stabilizuje ozvučnici, je opatřeno čtyřmi zapuštěnými závity 8M pro robustní stavitelné hroty. Ty jsou baleny v „dárkovém“ pouzdře s jemným koženkovým povrchem, připomínajícím pouzdro pro velkou medaili, plaketu či šperky. Je fakt, že pro správného audiofila jsou poctivé hroty skutečnými klenoty. A ještě je zde jedna důležitá okolnost: pro případnou manželku či přítelkyni může představovat nákup nákladných reprosoustav fatální problém (za tu cenu by bylo možné pořídit luxusní kožich s šálou, lodičkami a kabelkou), a když tedy něžná polovina domácnosti po vybalení reprosoustav spatří dvě luxusní krabičky, obsahující cosi jako šperky (hroty Mordaunt-Short mají krásný tvar), tak třeba alespoň na chvíli zapomene, že kvůli reprosoustavám chtěla opustit společnou domácnost anebo podat žádost o rozvod. Je evidentní, že firemní producenti jsou dobří psychologové.

Hroty však nejsou pouze pro parádu. Vyzkoušel jsem napřed reprodukci bez hrotů a potom s nasazenými hroty. A i když to nemohu doložit žádným exaktním měřením, tak podle mého subjektivního názoru byla reprodukce při použití hrotů ještě přesnější (zejména v pásmu basů), než během pokusů bez hrotů.

Akusticky optimální ozvučnice

Firemní konstruktéři, pochopitelně s nezbytným souhlasem manažerů zodpovědných za dobré fungování společnosti, se před časem rozhodli, že u svého top-modelu nebudou příliš šetřit, a místo výrobně úsporné pravoúhlé skříně se pustili do vývoje nekompromisní hi-tech ozvučnice, která by disponovala lepšími mechanicko-akustickými vlastnostmi, než klasický kvádr z dřevovláknitých MDF desek. Výsledkem víceletého výzkumu je akusticky optimální skořepina z polymerové pryskyřice, perfektně odolávající nežádoucím mechanickým rezonancím. Poměrně složitý tvar basreflexové ozvučnice, vyztužené horizontálními vzpěrami, mj. účinně potlačuje vznik vnitřního stojatého vlnění vzduchu. Vibrace šasi reproduktorů omezují vodorovné vzpěry, které na jedné straně tvoří kompaktní součást tlakově lité ozvučnice a na druhém konci jsou pevně zapřené do zadního pólového nástavce magnetického obvodu reproduktorů.

Vylepšen byl nejen materiál a vnitřní prostorové řešení ozvučnice, ale také třípásmová pasivní kmitočtová výhybka se strmostí filtru druhého řádu, sestavená z jakostních součástek. V přímých signálových cestách jsou mj. špičkové fóliové kondenzátory ClarityCap. Perfektně provedené univerzální celokovové tri-wiringové terminály opět umožňují připojení vnějších kabelů pomocí odizolovaného vodiče, plochých vidlicových konektorů anebo banánků. Terminály u každé soustavy jsou vybaveny dvěma páry plochých zlacených propojek, poskytujících možnost snadné volby mezi single-wiringovým, bi-wiringovým či tri-wiringovým vedením kabelů.

Povrch výroční verze reprosoustav Performance 6 zkrášluje působivý černý klavírní lak s hlubokým leskem, obsahující mírné množství mikroskopických metalických částeček, které se při pohledu zblízka a za podmínky bodového osvětlení jemně třpytí. Popisovaný třpyt je decentní a z dálky téměř nepostřehnutelný. Přestože si na třpytivé efekty příliš nepotrpím, konkrétní lehce metalizovaný lak, namíchaný nenásilně a skutečně decentně, se mi líbí.

Reproduktory kategorie hi-tech

Reprosoustavy jsou osazeny vysokotónovým, středotónovým a dvojicí hlubokotónových reproduktorů. Všechny elektroakustické měniče jsou značky Mordaunt-Short, a bez pochyb je lze zařadit do pomyslné kategorie hi-tech. Technickou krásu dostal do vínku zejména výškový měnič s vlastní ozvučnicí ATT (Aspirated Tweeter Technology). Speciální otevřená ozvučnice aerodynamického – projektilového tvaru je hluboká 220 mm. Elasticky zavěšená, podlouhlá, vzadu špičatá a poměrně robustní hliníková komora protíná v předozadním horizontálním směru horní část reprosoustavy a vyčnívá na její zadní straně. Do silnostěnné hliníkové vysokotónové ozvučnice je ze zadní strany v osovém směru vyvrtána řada asymetricky situovaných hlubokých kruhových otvorů, které jsou akusticky propustné. Pokud během reprodukce přiložíte ušní boltec do blízkosti popisovaného hliníkového „projektilu“, zřetelně uslyšíte vysoké tóny, vycházející ze zmiňovaných hlubokých rovnoběžných otvorů.

Smyslem otevřené podlouhlé ozvučnice ATT je prakticky dokonalé odstranění stojatého akustického vlnění v prostoru za membránou, vytvoření téměř bezodrazového prostředí a tím i výrazné snížení dolního rezonačního kmitočtu zcela mimo pracovní pásmo vysokotónového měniče. Příznivým důsledkem jsou čistěji znějící výšky. Dodám, že 25milimetrová hliníková membrána kalotového tvaru je chráněna proti mechanickému poškození nerezonující vrchlíkovou maskou z perforovaného plechu. Za zmínku stojí i takový detail, jakým je dokonalé provedení perforace. Jde o přesně vyseknuté otvory tvaru šestihranu. Zbývající tenká plechová „plástev“ má příznivě malou plochu. Ochranná maska je pevná a zároveň perfektně průzvučná.

Kalotový tvar membrány používají také středotónový a oba basové reproduktory třetí generace, avšak zde v inverzní - konkávní orientaci. Tyto kompaktní a značně tuhé hliníkové vrchlíky jsou výrobcem nazvány CPC (Continuous Profile Cone), a při reprodukci se blíží ideálu přesného kmitavého pohybu pevného pístu bez průhybů, deformací a elastických vln v okrajové ploše membrány, typických pro klasické reproduktory s obvyklým papírovým či polymerovým kónusem. Velké hliníkové kaloty dvojice 165milimetrových hlubokotónových reproduktorů jsou v okrajové části navíc vyztuženy radiálně orientovanými plastickými protirezonačními „paprsky“, prospívajícími přesnosti reprodukce.

Měděný vodič kmitací cívky reproduktorů, opatřený vnější hliníkovou vrstvou, je navinut na titanovém formeru. Tím je dosažen výborný poměr mezi hmotností kmitačky a účinností jejího chlazení při větším příkonu. Účinným vzduchovým chlazením je vybaven také středotónový reproduktor o průměru 100 mm, opatřený na vnějším pólovém nástavci magnetického obvodu, používajícího silné a zároveň prostorově výhodné neodymiové magnety, velkoplošným žebrovým chladičem. Důsledkem kaskády konstrukčních opatření je výrazně potlačena tzv. termická komprese. Účinné chlazení kmitacího systému prospívá dynamičnosti a neutralitě reprodukce i při dlouhodobě hlasitém provozu.

Zvuk přesně pracujících pístů

Přestože soustavy umožňují až tri-wiringové připojení vnějších reproduktorových kabelů (případně tri-amping), během testu jsem používal praxí prověřené bi-wiringové kabely Discovery s poněkud matoucím modelovým označením 1-2-3. Zesilovač byl při testování připojen vždy jenom jeden – integrovaný anebo samostatný výkonový (vždy stereofonní). Většinu poslechového času se o přiměřený přísun wattů staral špičkový integrovaný Sroll Lyric v kombinaci s robustní CD mechanikou Sroll Transport. K dispozici byl také spolehlivý výkonový zesilovač Dudek DPA 386 SE a další prověřené testovací nářadí.

Hifisté, kteří mne znají již delší čas, vědí, že pro poslech v běžném domácím interiéru většinou preferuji obecně méně problémové dvoupásmové monitory. Zvládnutí konstrukce třípásmových soustav tak, aby zněla podobně nekonfliktně a kompaktně jako zdařilá dvoupásmovka a přitom zachovala zvukové výhody tří pásem, bývá technickým hlavolamem plným protichůdných fyzikálních jevů (cosi jako krocení divokého koně), a většinou se neobejde bez nákladné konstrukce.

Avšak zdaleka ne všechny high-endové třípásmovky v cenové kategorii i vysoko nad sto tisíc korun zní skutečně dobře – často mají například pomalé či dunivé basy, subjektivně jakoby odtržené od celku apod. Mordaunt-Short Performance 6 - 40th Anniversary Limited Edition se však podle mého názoru svým konstruktérům vysloveně povedly. Lze je pocitově přirovnat k závodnímu automobilu, kde membrány reproduktorů jsou přesně pracujícími písty precizně vyladěného motoru. Je to skvělé „svezení po akustické závodní dráze“. Pocit ze zrychlení a následných účinných brzdění je vynikající; Mordaunt-Short perfektně sedí na pomyslné zvukové vozovce i v prudkých zatáčkách, stabilita vozu je vzorná, motor má ušlechtilý zvuk.

To, co mne u Performance 6 nadchlo nejvíce, je nádherná čistota středního pásma, ke kterému je lidský sluch nejcitlivější. Největším přínosem zdařilé třípásmové konstrukce není podle mého názoru dosažení extrémně hlubokých basů, ale možnost ještě průzračnější reprodukce středů, než u většiny dvoupásmových systémů. A tuto možnost využili konstruktéři Mordaunt-Short vysloveně excelentně.

Mezi recenzentské zásady při popisu zvuku patří uvádění pouze takových hudebních alb, která jsou alespoň trochu obecně známá a případně dobře dostupná. Nyní však udělám výjimku a zmíním se o jednom méně známém albu. Během vícedenního průběžného poslechu mne velice okouzlila reprodukce alba s názvem Custer LaRue Sings the Dæmon Lover (with The Baltimore Consort, Dorian Recordings 1993, DOR-90174). Hlas zpěvačky Custer LaRue byl reprodukován s uhrančivou čistotou a průzračností, která je velmi vzácná. Při reprodukci tohoto alba pomocí reprosoustav Performance 6 - 40th Anniversary Limited Edition lze velmi dobře demonstrovat pojem transparentnost přednesu. Na špičkové čistotě přednesu se nepochybně podílel také dříve testovaný zesilovač Sroll Lyric.

Excelentní čistota středů samozřejmě vynikla i během reprodukce řady dalších nahrávek popových a jazzových zpěvaček apod. Velmi krásně vyzněl hlas Diany Krall a tak dále. Reprosoustavy však umí nesmlouvavě odhalit i případné zvukové prohřešky méně zdařilých nahrávek, například u živého koncertní alba Sade Lovers Live z roku 2002. Samozřejmě je obtížné nahrát živý elektrifikovaný koncert skutečně čistě, ale i přesto považuji toto album za zvukařskou ostudu. Na „běžné“ zvukové aparatuře si možná ani neuvědomíte, jak zkresleně je hlas zpěvačky Sade Adu na tomto albu zaznamenán. Při poslechu přes testované Mordaunt-Short vynikne až šokujícím způsobem zvukový kontrast mezi kvalitními a technicky méně zdařilými nahrávkami. Řekl bych, že model Performance 6 - 40th Anniversary Limited Edition není určen vyznavačům diplomaticky sametového projevu, více či méně zastírajícího zvukové rozdíly mezi různými nahrávkami.

Soustavy disponují velmi otevřenými, jasnými, průzračnými, detailními a expresivními výškami. Podle mého názoru jsou vysoké tóny oproti středům nepatrně zvýrazněné, ale to nevadí. Výrazná a zároveň čistá reprodukce výšek přispívá k celkové brilanci přednesu. Využil jsem též možnost přímého porovnání s elektrostatickými soustavami Final Sound 400i. Elekrostaty nabízí trochu menší objem výšek (ve vztahu ke středním tónům), ve středovýškovém pásmu zní ještě kompaktněji, jemněji, přirozeněji a jakoby „přírodněji“. Výroční Mordaunt-Short konkurují větší brilancí, otevřeností, úderností, temperamentností a expresivitou. Reprodukovaná hudba u Mordaunt-Short jakoby více jiskří. Nedokážu říci, které z těchto dvou reprosoustav jsou celkově lepší. Jde o značně rozdílné konstrukce se vzájemně odlišným zvukem. V obou případech však zvuk považuji za vynikající.

Vzhledem ke skutečnosti, že testovaný model má relativně velkou podlahovou basreflexovou ozvučnici a třípásmovou výhybku, tak reprodukce basů je velmi dobře kontrolovaná. Testované soustavy si bez problému poradily i se značně náročnou reprodukcí výrazně a hutně namíchaného kontrabasu Christiana McBride na albu MoodSwing, které vydal jazzový saxofonista Joshua Redman v roce 1994. Mocně namixovaný kontrabas je pro mnohé velké třípásmové reprosoustavy prakticky neřešitelnou pastí. Mnohé třípásmovky se při reprodukci zmiňovaného alba zahltí v nejnižších frekvencích, začnou dunět, a je po poslechu. Performance 6 - 40th Anniversary Limited Edition však takovýto problém nemají. Výrazný kontrabas přehrály pevně a přehledně, bez rušivého doznívání či dunění.

Je sice fakt, že v konkrétním středně zatlumeném poslechovém prostoru obejmu 47 m3 bylo pásmo vyšších basů (cca 50 Hz – 100 Hz) trochu zdůrazněné a vystupovalo mírně dopředně, ale rozhodně nešlo o závažný problém. Určitý důraz na vyšší basy v konkrétní poslechové místnosti prospíval např. reprodukci tympánů. Při poslechu Svěcení jara Igora Stravinského (Dallas Symphony Orchestra, Eduardo Mata, Dorian Recordings 1991) byly perfektně slyšitelné tympány, které se na této konkrétní nahrávce většinou trochu „schovávají“ za velkým bubnem. Ten sice nebyl reprodukován až tak mohutně či impozantně, jako z některých jiných velkoobjemových reprosoustav, ale přesto byl velmi dobře slyšitelný. Pokud po případném pořízení recenzovaných reprosoustav věnujte více času experimentování s nalezením jejich ideálních pozic v konkrétním poslechovém prostoru, potom budou odměnou přesné a bezproblémové basy, které nejsou zdaleka samozřejmostí u velkého množství třípásmových reprosoustav s podlahovou ozvučnicí.

Na závěr se zmíním o vzorné vyrovnanosti směrové charakteristiky. Ta je důsledkem nejen vlastností reproduktorů, ale také mírně konvexního tvaru čelní stěny ozvučnice. Zobrazení široké a hluboké prostorové scény před posluchačem je velmi průzračné a jakoby třírozměrné. Transparentnost hudební scény při reprodukci některých dobře nahraných alb se podílela na celkově vynikajícím poslechovém zážitku.

Cena Kč 159 900,-

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha