2017 02 28 TST Raidho X 2 1

Dánská značka Raidho patří od roku 2009 pod křídla koncernu Dantax a to spolu s čistě komerčním brandem Scansonic a výrobcem AV nábytku Harmony, ale blízkou návaznost má i na výrobce kabelů Ansuz nebo na producenta takových zvláštních zesilovačů Aavik. Zajímavé rozhodně je i to, že ačkoliv reprosoustavy Raidho vypadají jako produkty kosmických technologií, jsou stále vyráběny kompletně ručně přímo v dánské továrně firmy.

Sloupek X-2 patří k tomu dostupnějšímu, co si z katalogu Raidho můžete objednat, i tak však cenovka dosahuje nemalé výše - je to nicméně způsobeno právě již zmíněnou kompletně ruční výrobou v ne zrovna levné zemi, ale také kupříkladu použitím drahých surovin pro výrobu měničů.

2017 02 28 TST Raidho X 2 2

Raidho X-2 jsou v podstatě drobné, byť jejich ozvučnice měří na výšku běžných 106 cm, do šířky narostly (bez nožiček) na pouhých 14,3 cm, což trochu vynahrazují hloubkou 41 cm. Kabinety jsou vyrobeny z MDF, čelní stěna je hliníková stejně jako základna. I díky tomu štíhlounké sloupky váží 23 kg - a i díky tomu ani při hlasitější reprodukci cítíte, že ozvučnice téměř nerezonuje.

Nejvíce fascinující je pohled zezadu - odtamtud totiž X-2 připomínají žiletku, zadní stěna je tak tenká, že i reproduktorové terminály musí být osazené vertikálně nad sebou. Kousek nad nimi jsou pak na obou bocích jen kousek zaříznuté "žábry", jinými slovy lehce tlumené výdechy atypicky řešeného bassreflexu.

2017 02 28 TST Raidho X 2 4

Půjdeme-li kolem reprosoustav, oceníte štíhlé, technicky dokonalé a moderně vypadající, čisté linie dozadu zakloněných skříní, stejně jako seversky jednoduché vizuální pojetí čelní stěny. Ta má dole lehký prolis, všechny tři měniče se nachází v horní třetině - reprosoustavy Raidho jsou osazeny výhradně páskovými tweetery a většina modelů (krom nejvyšších s diamantovými membránami) sází na bílé keramické membrány.

Všechny zmíněné měniče si Raidho jak vyvíjí, tak vyrábí ve své továrně. Páskový vysokotónový měnič FTT75-30-8 má vlastní pracovní komoru, je poháněný polem neodymových magnetů a samotná membrána váží při rozměrech 12,1 x 6,5 cm pouhých 0,02 gramu. Pokud se navíc můžeme spolehnout na firmou prezentovaná měření, jeho vyzařovací charakteristika zůstává fantasticky konstantní i pod úhlem 45 stupňů.

2017 02 28 TST Raidho X 2 9

Neméně zajímavé jsou bílé konusy středobasu a basového měniče o průměru 10 cm (model X-2 pracuje jako 2,5 pásmový). Raidho zde ke konstrukci využívá materiál jménem Ceramix. Název evokuje použití keramiky, jde v praxi o směs oxidu hlinitého a hliníku, první zmíněný materiál je zde nanesen v tloušťce pouhých 150 mikronů a hliník pak dokonce v tloušťce pouhých 100 mikronů (pro srovnání - lidský vlas má průměrně 90 mikronů). Formování membrány probíhá za použití plasmy s velkými proudy a vysokými napětími. Formování oxidu hlinitého trvá celých 60 hodin. O pohon membrány se starají dvě řady neodymových magnetů v atypické push-pull konfiguraci a Raidho tvrdí, že skrze jejich patentovaný "motor" proudí vzduch plynuleji a snáze, tedy i membrána pracuje přesněji.

Raidho X-2 pracují v udávaném frekvenčním rozsahu 60 - 50 000 Hz, mají impedanci "vyšší než 6 Ohm" a citlivost vcelku průměrných 85 dB / 2,83 V / m. Výhybka druhého řádu pak dělí práci měničům na úrovních 220 a 3 500 Hz.

2017 02 28 TST Raidho X 2 6

Raidho X-2 jsme poslouchali převážně v kombinaci s Hegel H360 a Hegel HD30, ale samozřejmě přišly ke slovu i naše referenční sestavy - Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D, Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MK2 nebo Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Poslouchalo se s kabeláží ZenSati Authentica či TelluriumQ Silver a Black a srovnávalo s Harbeth Monitor 30 nebo Xavian Perla.

Možná byste to do jejich štíhlých těl neřekli, ale hloubka, razance a důraz, který projevily v basové lince "Here come the bastards" z desky "Sailing the seas of cheese" od Primus byl jedním slovem neskutečný. Suchý, fantasticky rychlý, konkrétní a čistý bas má plně adekvátní objem, ale kontrola, pevnost a autorita patří na špici toho, co si za dané peníze můžete koupit, počítáme-li od 60 Hz výš, pod hranicí dejme tomu 50 Hz je cítit celkem rychlý úbytek energie. V kontextu velikosti reprosoustav a jejich měničů ale nezbývá než zůstat zírat s otevřenou pusou - tak parádně vystižená různorodost a konturace se slyší jen u těch výjimečně dobrých.

2017 02 28 TST Raidho X 2 10

Vokál Diany Krall ve "Where or when" z "Quiet nights" byl ultimativně transparentní, to zaostření, ta soustředěnost a ten nesmírně naléhavý pocit, že je s vámi zpěvačka v místnosti, to se jen těžko popisuje slovy - X-2 jsou neskutečně konkrétní, neskutečně přesné a neskutečně autentické. Tak neskutečně, že (odpustí-li čtenář lacinou slovní hříčku) jsou prostě skutečné. Výjimečné rozlišení a realističnost jdou ruku v ruce také s jistou nekompromisností, která bez příkras odhaluje, že zrovna tahle nahrávka je možná poetická, ale zvukově průměrná. S až lehce technicky strohou dokonalostí vám X-2 nabídnou naprosto přesně to, co zvukový inženýr vykouzlil na nahrávce a s naprostým přehledem posoudí kvalitu zvukového materiálu.

Velký vysokotónový měnič má své výhody i nevýhody - v singlu "Wichita lineman" od Barb Jungr bylo slyšet snad i to sebejemnější cinknutí, perfekcionisticky zaostřené, usazené v čase a prostoru s holografickou dokonalostí, ale s překvapivě decentním objemem. Možná by tu vlastně mohlo být výšek i o dýchnutí víc, velice rychlý zvuk nabízí opět prvoligovou transparentnost i rozlišení, stejně jako precizní, až trochu studiově neemotivní pořádek. Spousty cinkátek reprosoustavy suverénně oddělí, dají jim realistické proporce i dozvuk a jako kdyby před vás jednoduše postavily fyzický nástroj bez nějakých efektů či cinkání.

2017 02 28 TST Raidho X 2 8

Händelův "Mesiáš" v čele se sborovým "Aleluja" v podání Dunedin Consort ukázal, že Raidho X-2 jsou pevné jako skála, až se těžko chápe, odkud taková konkrétnost přichází. X-2 dbají na dodržení reálných proporcí, sbor ani orchestr nezní ani přehnaně zvětšeně ani jako miniatura při poslechu z nejvyššího balkonu - nevázaná, výbušná energie a fantastická dynamika navíc nepotřebují přehnaně dokonalou elektroniku, zdá se, že Raidho hrají celkem lehce a samozřejmě.

Rozlišení v "The Parting Glass" z "Live at the Grand Opera House" Cary Dillon bylo prostě excelentní - soustředěnost, výjimečná transparentnost a konkrétnost reprodukce jako kdyby rozebraly zvuk až do nejmenších detailů. X-2 neodpouští, sykavky jsou ostré a tvrdě řízné, ale slyšíte snad i ty nejjemnější nádechy a super analytický přednes vás s naprostým nadhledem dovede až k limitům vašich nahrávek a vaší sestavy.

2017 02 28 TST Raidho X 2 11

Pokud budete od Raidho X-2 chtít dobré podání prostoru nahrávky, budete je muset pořádně opečovávat, není totiž jednoduché je postavit tak, aby se v jejich podání zvukový obraz poskládal ve třech rozměrech. Zapomeňte na to, že je díky jejich kompaktnosti snadno vtěsnáte ke zdi či do rohů, potřebují kolem sebe prostor k rozletu a potřebují pečlivě a citlivě natáčet, posouvat a dbát na každý stupeň a každý centimetr - jsou tak přesné, že rozdíly jsou snadno slyšet. Pokud je ale usadíte do správných pozic, rozlije se ve Watersově "Good Morning Little Schoolgirl" z desky "Folk Singer" před vámi scéna s nejen exkluzivně pevnou a přesnou pravolevou lokalizací, ale také s jasnou definicí hloubky a toho, že ten či onen nástroj je před či za dalším. Je to velmi detailní, velmi informativní a velmi, velmi konkrétní.

Pokud jde o celkovou atmosféru a to jak se Raidho poslouchají, bude asi hodně záležet na zbytku řetězce - samotné rozhrání je celkem snadné, ale X-2 jsou tak dobré, jak dobrý řetězec jim nadělíte a celkem jasně odhalují jeho slabiny. Proto třeba v "Dead Martyrs" z alba "Know your enemy" od Manic Street Preachers jasně slyšíte, jak děsivé dynamické komprese se zvukař dopustil, jak hrubě zní kytary i spousty dalších chyb. Přesto je tu dravý rytmus, energie a důraz, je tu drajv, ale zejména při vyšší hlasitosti je to přesně ten typ zvukařské práce, jímž vám X-2 nemilosrdně, nekompromisně a upřímně vženou slzy do očí.

2017 02 28 TST Raidho X 2 3

Raidho X-2 jsou excelentní reprosoustavy, o tom není pochyb. Střídmé vzhledem, střídmé i jakýmkoliv vlastním charakterem - jsou to precizní analytické nástroje, přenášející bez příkras to, co je jim servírováno. Mají navíc vysloveně vynikající kontrolu, od perfektně konturovaných basů, přes transparentní a autentické středy až po parádně čisté, jasné výšky. Mají fantastickou dynamiku a mají vlastně všechno, co by měl autentický reprodukční nástroj mít - nic nepřibarvují, nic si nevymýšlí, nic netají. Je-li to váš šálek kávy, objevíte dost možná ve svých nahrávkách vrstvy (a nebo také limity), o nichž jste doposud neměli tušení.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2017 02 28 TST Raidho X 2 m1

Jak vidno, kompaktní Raidho X-2 pracují skutečně plně od výrobcem udávaných 60 Hz, byť díky bassreflexu budete jejich přítomnost cítit i níže. Frekvenční charakteristiku pak nelze popsat jinak než jako skutečně precizní a perfektní, zejména tweeter je dokonale rovný a čistý, propad od cca 15 kHz je pro páskové měniče typický.

2017 02 28 TST Raidho X 2 m2

Impedanční charakteristika a elektrická fáze působí tak precizně, že se zprvu zdálo, že musí jít o nějakou technickou chybu při měření. Není tomu ale tak - impedance je skutečně dokonale prostá jakýchkoliv propadů, byť o 6 Ohmech si může nechat jen zdát - na basech je zřetelný propad až na 3 Ohmy a stabilní zesilovač je dobrým předpokladem. Elektrická fáze je nicméně téměř dokonale rovná a čistá a celkově budou X-2 extrémně snadnými partnery.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 361 200,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přesnost

+ rychlost

+ čistota

+ dynamika

+ kontrola

+ důraz basu

+ design

ZÁPORY

- není snadné je ustavit pro pěkné podání prostoru

- jsou jedním slovem nekompromisní

--- --- --- --- ---

DISTRIBUOR: 4CE Distribution | www.hifi4ce.eu 

PRODÁVÁ: Image Audio Studio | www.imageaudio.sk 

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha