HIFIStyl

Stále zajímavý, nebo již patřící minulosti? Dnes vám přinášíme spíše subjektivní pohled na zajímavý stroj než regulérní test, ale s o to větším nadšením chceme k Akai přistoupit.

Přístroj, který se zde chystám popisovat, se nazývá cívkový, neboli kotoučový magnetofon. Možná se najdou mezi čtenáři tací ptající se ,,Proč cívkáč a ne např. MP3 či digitální zesilovač?''. Důvod je jednoduchý. Pokud se v následujících řádcích máme zaobírat kvalitní technikou či jediným přístrojem třeba i z minuleho století, musíme si uvědomit, že právě minulé století dalo světu ty nejkvalitnější a mnohdy dodnes nepřekonané přístroje nejen v oblasti Hi-Fi. Tím nechci říci, že koncem minulého století skončila výroby kvalitní elektroniky. To v žádném případě. Jen si myslím, že rozhodně není na škodu si nějaké, dnes již raritní, ale stále vysoce kvalitní přístroje přinejmenším připomenout a uvědomit si, že minulost mnohdy nemusí nutně znamenat krok zpět či horší kvalitu. Mnohdy je to k překvapení všech právě naopak. A navíc - jsou stále krásné!

Tohle všechno se týká i zde popisovaného cívkového magnetofonu proslulé značky Akai s továrním označením GX–620. Tento přístroj se začal vyrábět roku 1980 a jeho někdejší cena byla v přepočtu kolem 50 000 Kč. Jedná se o třímotorový, čtyřstopý přístroj osazený třemi hlavami. A jak už název sám napovídá, každá z nich je typu gx (glass and xtail), tedy jak přehrávací, tak i mazací a nahrávací. Toto je specialitou magnetofonů značky Akai. Hlavy mají díky tomuto složení v podstatě „neomezenou životnost'' a mezi znalci jsou považovány za v zásadě nezničitelné! Mnoho nadšenců si tedy pořídí nejraději „kotoučák“ Akai, protože minimálně ve stavu jeho hlav mohou mít naprostou jistotu. Přístroj má 2 standardní rychlosti posuvu pásku, a to 3,3 ips (9,5 cm/s) a 7,1 ips (19 cm/s). Maximální průměr cívek je 26,5 cm. Podle průměru cívky můžeme na přístroji vybrat tzv. Reel Size (velikost cívky) 7in (18cm) nebo 10in (26,5cm). Toto nastavení zajistí lepší uchycení a optimální přítlačnou sílu pásku v dráze s hlavami, tudíž správné přehrávání i nahrávání.

Kotouč je dále vybaven funkcí Monitor, tedy přepínáním mezi Tape (magnetofon) nebo Source (zdroj signálu např. pro nahrávku). Toto nám mimo jiné umožňuje poslech tzv. před a za hlavou, tj. kontrolu signálu jak na vstupu, tak i kvalitu a úroveň výsledného signálu pro nahrávku. Úroveň signálu či nahrávky ukazují dva krásné ručičkové indikátory, neboli VU Metery (Peak Levels), rozděleny jsou zvlášť pro Right (pravý) a Left (levý) mono signál, dohromady tvořící stereo. Úroveň signálu lze nastavit pomocí dvou otočných potenciometrů pro zdroj Line In (signál ze zesilovače), nebo Mic (mikrofon). Oba jsou dále rozděleny pro pravý a levý kanál, takže je nám umožněno nastavit každý kanál zvlášť a co nejpřesněji. Úroveň záznamu je vyznačena od -20db do +5db, přičemž od 0db je pole vyznačeno červeně. Ideální úroveň nahrávky je okolo 0db do maximálně +3db, do nichž se však dostáváme co nejméně nahráváním nejhlubších tónů dané nahrávky. Na přístroj lze nahrát i Mono a to poté, kdy na tlačítkách funkce Track Selector zapneme jen jeden z nich, a to Right nebo Left mono kanál, přičemž samozřejmě nahráváme do obou kanálů, ale mono. Přístroj sám má dva vstupy Mic (R a L) pro mikrofony. Nad těmito vstupy a potenciometry jsou umístěny v nečinném stavu leskle černá, po zapnutí však různě barevné tlačítka ovládající posuv, nahrávání, pauzu a přetáčení pásku. A překvapivě v kontextu moderní techniky nemá přístroj například ani funkci autorevers.

Kromě toho má Akai, jak je ostatně nejen těchto přístrojů zvykem, mechanické počítadlo, které nám udává pozici pásku v číselných hodnotách 0000-9999. Podle čísla si lze tedy přetočit jednotlivou část nahrávky atd. Pro orientaci při nahrávání na pásek nepostradatelná záležitost usnadňující práci. Počítadlo je elegantně umístěno vedle továrního označení magnetofonu na části se všemi GX hlavami. Potenciometr pro ovládání hlasitosti pro sluchátkový výstup je umístěn pod tlačítkem Power, které nám přístroj napájí v rozmezí 220-240V při 50hz (nedá se změnit na 60Hz).

V zadní části jsou konektory na dva kanály Line In pro stereo nahrávání a pro stereo poslech dva kanály Line Out. Jde o klasické cinche. Je zde samozřejmě i zdířka pro napájecí šňůru, která je trochu nezvykle v horní části přístroje.

Dále Akai umožňuje lepší nastavení předmagnetizace pro dva druhy pásku,a to pro typy Low Noise (základní typ pásku, např. Basf LH, Maxell UD) a Wide Range (profesionální typy, např. Scotch, Ampex 499 GM). I když GX–620 nespadá do kategorie profi přístrojů jako je Revox nebo Tascam, lze na něm použít i již zmíněné profi pásky a výsledek je famózní! Většina odborníků však doporučuje pásky základního typu, především značek Basf, Maxell nebo Agfa, ale rozhodně to není pravidlo. Sám jsem nahrál právě na Ampex 499 Gold Grand Master a zvuk je opravdu výborný!

A dostáváme se k asi nejpodstatnějšímu důvodu, kvůli kterému si ho i dnes, v době komprimovaných formátů hudby, ještě někdo pořídí. A tím je jeho zvuk!

Frekvenční rozsah přístroje Akai GX–620 je při rychlosti 9,5 cm/s 30 - 19 000 Hz a při rychlosti 19 cm/s 30 - 26 000 Hz. Dynamika je u rychlosti 9,5 cm/s 60 dB, při rychlosti 19 cm/s 62 dB. Jak je u analogových zdrojů hudebního signálu zvykem, zvuk je příjemně barevný, měkounký a lahodící našim uším. Žádné otravné a nepříjemné cinkání a bouchání... Vše je prostě tak, jak má být, jak to cítíte a chcete! Tento fakt je dán určitým – tolik nepopulárním – zkreslením signálu, který je nahrán na pásek, neboť magnetický záznam má určité spektrum signálu prostě zkreslené. CD nebo jiné digitální medium tuto vlastnost nemá, avšak má jiný problém a tím je jeho neschopnost zaznamenat zdroj signálu tak věrohodně a přesně, jaký ve skutečnosti je. Díky převedení signálu do digitální podoby jedniček a nul je to prakticky nemožné, ale to je na rozbor v naprosto jiném typu článku od povolanějších. Zvuk je sice nezkreslený, ale zároveň se stává nepříjemně „přesným, necitlivým a vyčištěným“, jaksi prostě až příliš digitálním. Tóny jsou pak ploché a mohou působit až plechově. A to je zásadní chyba, která byla snad poprvé v rámci digitálního záznamu úspěšně eliminována formátem SACD, i když klasická LP a cívky jsou stále lepší a (nejen) u mě osobně naprosto nepřekonatelné.

Pokud nahrajeme cokoliv na pás z digitálního zdroje, budeme přinejmenším mile překvapeni. Mnohem pravděpodobněji se nám ale stane, že budeme dlouhé chvíle s otevřenými ústy nevěřícně pozorovat otáčející se cívky na nádherném stroji a v hlavě budeme mít jen jednou myšlenku, nad kterou budeme neustále přemýšlet. Budeme se totiž sami sebe ptát, kde že se ten úžasný a neznámý zvuk vzal a jak je tohle všechno vlastně možné u zařízení této cenové kategorie?! Pro toho, kdo nic podobného ještě neslyšel, to může být opravdový šok. Záznam je náhle barevnější, teplejší a celkový dojem z poslechu je příjemnější a opravdovější. I když jistě budou i tací, kterým se zvuk líbit nebude…

Zvukové parametry přístroje jsou i na dnešní dobu, tj. po více jak 20ti letech, výborné a stále srovnatelné se špičkovou technikou mnohdy i z kategorie poloprofi či profi. Zvuk nahrávky, kterou si myslíme, že již dokonale známe a tudíž nás už nic nemůže překvapit, je náhle jiný... To, co bylo doteď v pozadí a jakoby na doladění celkového dojmu a zážitku z nahrávky, je náhle zřetelnější a výraznější, máme pocit, že slyšíme úplně nové věci, o kterých jsme dosud ani nevěděli. Reprodukce z pásku má snahu mnohem detailněji vykreslit všechny přednosti hudby, která je nám z jakéhokoliv důvodu blízká - a ostatně nejenom té J. Vše „vylézá“ na povrch a stává se tak hmatatelnější a opravdovější. I když je zde přítomný šum, který někomu může přijít na obtíž, tak je to vlastně to, co dokresluje celkovou atmosféru... A bez něj by to po pravdě bylo tak nějak neúplné, prázdné, ploché… Prostě bez duše! Navíc je slyšet jen v pauzách mezi skladbami a rozhodně to není nijak tragické, ba naopak. Je to decentní analogový kaz, který je ale pro uši (až na některé výjimečné páry slechů) příjemný.

V neposlední řadě stojí za tímto sluchovým prožitkem i vjem zrakový, neboť i pohled na úžasný stroj a otáčející se kotouče je doslova parádní! Kromě zvuku, který přístroj vynáší vysoko do nebes audiovizuální techniky, nelze opomenout jeho vzhled. Akai GX-620, se svou úctyhodnou hmotností 17,6 Kg, se řadí podle mnohých k vůbec nejhezčím cívkovým magnetofonům, které byly kdy vyrobeny. A proto, i když nespadá do kategorie profesionálních přístrojů, je o něj stále zájem nejen díky jeho reprodukci, ale i díky designové stránce věci, která ho činí nesmrtelně přitažlivým a i po tolika letech dokazuje, že přístroj, který se opravdu povede, může sloužit i jako ozdoba místnosti a kus nábytku. Je škoda, že v dnešní době, která chrlí mnoho ne zrovna zvukově a vzhledově povedených strojů, toto již dávno není pravidlem.

Protože dobrá elektronika nemusí nutně jen sloužit, může totiž i zdobit a těšit tak srdce nejen přes uši, ale i oči…

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies