2017 01 29 TST Focal Aria 936 1

Katalog tradičního francouzského výrobce Focal, založeného v roce 1979 Jaquesem Mahulem, je velmi široký, dnes už krom reprosoustav zahrnuje třeba i reproduktory do automobilů, profi vybavení do studií nebo třeba špičková sluchátka a lifestylové ozvučení. Základem výrobního programu však nadále zůstávají reprosoustavy a to v pěti řadách - ta s názvem Aria 900 je druhou základní a model 936 v ní naopak druhým nejvyšším.

Sloupky Aria 936 patří od prvního pohledu celkem jasně do portfolia Focal - jejich ozvučnice stojí na masivních hliníkových základnách, skrze které jsou prošroubované hroty. Kabinety mají boční stěny obložené dekorem dle výběru a lehce vypouklé, přední a zadní stěna jsou pak pokryté kůží, horní stěna je lesklá. Konstrukce kabinetu samotného staví na použití bytelných MDF profilů. Sloupky jsou férově rigidní, při výšce 115 cm, šířce 29,4 cm a hloubce 37,1 cm váží 29 kg.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 2

Čelní stěna je osazená celkem pěti měniči, pod tím nejspodnějším se otevírá dvojice mohutných plastových bassreflexových nátrubků, další výdech se otevírá směrem dolů do základny. Stěna zadní pak je úplně čistá, jen dole je vsazená vanička s jediným párem solidních reproterminálů.

Všechny použité měniče jsou vyvíjeny a vyráběny přímo ve francouzské továrně Focal. O nejvyšší tóny se tu stará charakteristická obrácená kopulka o průměru 2,5 cm, stavebním materiálem je slitina hliníku a hořčíku. Pro závěs je použit Poron, materiál s tvarovou pamětí a vysokou poddajností, který dle výrobce pomáhá v pásmu 2 - 3 kHz snížit zkreslení až trojnásobně. Okolí reproduktoru je vyloženo urethanem a tvoří decentní zvukovod, který má za cíl zlepšit směrovou charakteristiku a podání prostoru.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 3

Středotónový měnič využívá membránu ze sendvičového materiálu Flax (proto "F sandwich" oproti u vyšších řad použitého "W sandwich"); kónus membrány je tvořen vlákny lnu (anglicky "flax"), skrytými mezi dvěma vrstvami vláken skleněných. Volba na len padla i z toho důvodu, že Francie patří k jeho nejlepším producentům - nejen objemem, ale i co do kvality.

Osazení doplňuje trojice basových měničů, opět využívajících pro konstrukci membrán lněná a skleněná vlákna v sendvičovém kompozitu. Průměr membrán je stejný jako u středotónového měniče, tedy 16,5 cm.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 4

Výhybka dělí měniče do tří pásem a to na hranicích 260 a 3 100 Hz, jmenovitá impedance činí 8 Ohm s přiznaným propadem na dosti nízkou úroveň 2,8 Ohm, charakteristická citlivost 92 dB / 2,83 V / m pak patří rozhodně k velmi nadprůměrným. Výrobce udává působivý frekvenční rozsah 39 - 28 000 Hz v toleranci +/- 3 dB s tím, že nejnižší tón s poklesem -6 dB zvládnou reprosoustavy zahrát na 32 Hz, což je vzhledem k rozměrům velmi solidní číslo.

Focal Aria 936 jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio na setu Marantz PM-14S1 Special Edition / Marantz SA-14S1 Special Edition, ale také na T+A řady E (Power Plant a Music Player) nebo Yamaze A-S1100. Propojeno bylo kabeláží Cardas Parsec, srovnávalo se třeba s Focal Electra 1028 Be nebo KEF R900 a dalšími.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 5

Je fakt, že dlouho trvalo, než se nám podařilo vyladit systém, na kterém Aria 936 nehrály nudně, respektive suše, trochu technicky tvrdě s až příliš jasnými výškami. Bylo až neuvěřitelné, jak rozdílné umí Aria 936 být v závislosti na připojené elektronice. Jinými slovy - dbejte na to, na čem je budete poslouchat.

Focal Aria 936 jsou ve spodních oktávách trochu utaženější, lehounce nadprůměrně objemné, s ne úplně tvrdými konturami. Reprosoustavy dokázaly kontrabas v "So What" Milese Davise ("Kind of Blue" | 2005 | Columbia | CK 64935) načrtnou s rozumnou čitelností, ale trochu sušší, trochu méně barevný. Aria 936 nejsou konstruované na to, aby rozvibrovaly tabulky ve vašich oknech, bas je relativně věcný, ale férově kontrolovaný, nepřehnaný, nepřebujelý, ale také ne nijak tenký - už cítíte basovou linku, ale také jasně cítíte kontrabas jako proporčně trochu menší, trochu opatrnější, ale celkem přesný a rozhodně čistý. Aria 936 by snad mohly poskytnout o ždibec bohatší, barevnější fundament, aby to bylo k plné spokojenosti.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 8

Trochu techničtěji, přímě, si poradily Aria 936 s hlasovým spektrem - vokál Katie Melua v "God on the drum, Devil on the bass" ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) byl čistý, spořádaný, ale trošičku bez vášně, v rámci své kategorie nicméně s férovým rozlišením i proporcemi. Aria 936 působí jako řádné, klidné, velmi způsobné monitory se subwooferem. Nedostatek přesnosti a čitelnosti jim ale rozhodně vyčítat nemůžete.

Kouzelně kovové, jasné a lehounce plynoucí činely v "That Slavic Smile" od The Modern Jazz Quartet ("Echoes" | 1987 | Pablo | 00025218014229) nás pak ale vysloveně bavily, byly skvělé, znělé, výtečně čitelné, čisté a velmi detailní. Snad jen bychom ocenili o kousek objemu navíc, prosadit se však činel dokázal snadno a jistě i tak. Líbilo se nám i to, jak Aria 936 zvládnou dobře vystihnout kovový charakter nástroje.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 12

Bylo zajímavé, jak se změnou elektroniky nabírala dech i dynamika - v kombinaci se sestavou Marantz bylo piano v Musorgského "Velké bráně kyjevské" ("Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-78827) poněkud bezkrevné, s Yamahou se probudila razance ve spodních oktávách a s T+A dostal klavír už i férový dýchající pocit větší dynamiky. Aria 936 mají jasnou tendenci držet se v mezích přesnosti, jsou trochu zdrženlivé, ale když trochu otočíte hlasitost, dokážou tyhle sloupky už nabídnout rozumnou dynamiku a důraz a rozkrýt, že piano má přeci jen poměrně velké tělo a razanci, byť obří efektní drama tu nečekejte.

Podobně si trochu vyšší hlasitost Focal Aria 936 žádají i pro dosažení optimálního rozlišení, teprve ve střední a vyšší hlasitosti řádně rozkvetou. V "Indigo Dreamscapes" kvarteta DeJohnette / Metheny / Hoancock / Holland ("Parallel Realities" | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) detaily nechybí, byť dostat je ven opět vyžaduje lepší elektroniku, nevyplatí se tady šetřit, ale pátrat a zkoušet. Pokud se vám podaří trefit správnou kombinaci, zvuk se otevře a i když není vysloveně dokonale transparentní, umí už odlišit linky nástrojů, umí nabídnout dozvuk činelů, čitelný i přes ostatní instrumentální linky. Prezentace detailů je ale lehounce opatrná, netlačí na pilu, nikam se necpou...

2017 01 29 TST Focal Aria 936 10

S výměnnou elektroniky bylo také až šokující, jak se scéna v Methenyho "Spirit of the air" ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) přecházela od dvojrozměrného, trochu strohého náčrtku, přes už trochu ztrácející se pocit "boxovitosti" až po scénu, která byla zcela vytažená mimo ozvučnice a dokonce už měla i nějaký náznak hloubky. Jako kdyby na třech sestavách hrály troje různé reprosoustavy - když se ale kombinace podaří, zvuk je homogenní, přehledný, s rozumnou lokalizací a díky celkové neefektnosti i s fajnovou čitelností, kde všechno má své místo, i když ne ultimativně pevně zakotvené. Na danou třídu ale fungují - v dobře sladěné sestavě - naprosto bez problémů.

Pokud máte rádi koncertní hlasitosti a koncertní přednes, můžete ho (až trochu překvapivě) z Aria 936 vykřesat - když jsme reprosoustavám řádně naložili, dokázaly zajímavě prodat i zvukově kompromisní "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012). Opět ale záleží na konkrétní kombinaci - v té správné za to umí Aria 936 vzít pěkně od spodu, dát důraz a kontrolu do kopáku, který určuje rytmus a skladba tak šlape. Je fakt, že vokál je trochu zapadlejší a kytara přeci jen trochu vulgárnější, ale Focal tak jen reprodukují to, jak je zpracovaná nahrávka. Není to hezké a ani muzikální, ale je to přímé a nepřikrášlené, aniž by to ale bylo vysloveně nepříjemné.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 16

Focal Aria 936 nejsou jednoduché reprosoustavy. Když si pro ně nevyhradíte dost času, prostoru a peněz, abyste jim dopřáli optimální podmínky k reprodukci, riskujete, že budou bezkrevné a možná trochu příliš řízné - to se ostatně Focalům často vyčítá a je tak možné, že spousta lidí je slyšela jen v nevhodné kombinaci. My jako kdybychom na každé sestavě elektroniky slyšeli úplně jiné reprosoustavy, od strohých, trochu chladných a tvrdých až po šťavnaté a autenticky nepřehnaných. Je pravda, že v dané cenové kategorii najdete i snazší partnery, na druhou stranu umí Aria 936 třeba výtečně zahrát výšky nebo umí nabídnout přesný zvuk bez příkras. Pokud máte rádi přímost a nebojíte se trochy práce při ladění, pak by i pro vás mohly Focal Aria 936 fungovat.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 30 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na poslechové sestavě s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 m1

V naměřené frekvenční odezvě je i v relativně velké místnosti vidět velmi bohatý bas a citelným zdůrazněním na úrovni 55 - 90 Hz, menší zdůraznění je pak i kolem přechodové frekvence 260 Hz. Od cca 500 Hz výš je odezva na danou kategorii perfektně hladká a čistá. V daném prostoru bylo možné vysledovat základní nástup na 40 Hz, ve slibovaném poklesu -6 dB ale reprosoustavy vyzářily spíše nějakých 43 Hz.

2017 01 29 TST Focal Aria 936 m2

Impedanční charakteristika je poměrně spořádaná, byť propad na úroveň kolem 3 Ohm mezi 90 a 400 Hz bude vyžadovat hodně autoritativní a stabilní zesilovač. Zvláštní je pak průběh elektrické fáze, který se pod úrovní 100 Hz odklání poměrně daleko za optimální hranice a vytváří tak složitou zátěž pro zesilovač, chyba nad hranicí 1 000 Hz jde na vrub měřícímu systému a není tak možné brát od této úrovně měření za směrodatné.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 69 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velký a dravý zvuk

+ energie

+ schopnost hrát až koncertně hlasitě s klidem a nadhledem

+ moc pěkné výšky

ZÁPORY

- jsou dosti náročné na spojení 

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horn | www.horn.eu 

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 longplay

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 riha 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar