2015 08 25 TST FiiO X5 X3 1

Čínská značka FiiO patří mezi mladé a dravé producenty, soustředící se zejména na sluchátkový poslech na cestách a také se pyšní tím, že hodlá zvýšit hodnotu pojmu "Made in China" na poli high fidelity. Od roku 2007 vytvořila značka poměrně široké portfolio produktů, největší ohlas si získaly zřejmě mobilní přehrávače řady "X", byť v katalogu je dnes i několik čistých zesilovačů, D/A převodníků, dokonce i stolní přístroje a sluchátka.

Před časem jsme měli možnost poslechnout vlajkový model X5, ale než jsme stačili sepsat své dojmy, přišla na trh druhá generace a k nám se dostaly modely dokonce dva - jak největší X5 druhé generace, tak X3 druhé generace. Oba přístroje prošly pár kosmetickými změnami a lehkým technologickým přepracováním.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 2

FiiO X3

Menší z modelů, X3, je vysloveně kapesní produkt, který snadno padne velikostí i do ženské dlaně. Na poměrně snadno zaplatitelný produkt nabízí i X3 velice pěné výrobní zpracování; přehrávač je uzavřen v bytelném hliníkovém těle s ohlazenými hranami. S vahou 135 gramů při rozměrech cca 9,7 x 5,8 x 1,6 cm (v x š x h) se snadno vejde do kapsy a nepronese se.

Na čelní straně je umístěn dvoupalcový displej s rozlišením 320 x 240 pixelů, nabízející poměrně jemnou kresbu. Pravdou ale je, že znaky jsou relativně malé a třeba listování písničkami je sice velmi pohodlné, ale musíte se na malá písmenka trochu soustředit. Na přední straně najdete ještě velký kruhový ovladač, v jehož středu se nachází potvrzovací tlačítko. Právě tahle dvojice prvků by si na přehrávači asi jako jediná zasloužila trochu luxusnější feeling, používají se ale příjemně třeba na již zmíněné listování mezi skladbami. Jde v praxi o variaci na systém touch wheel, známý z přehrávačů iPod. Kolem kruhu jsou rozmístěna ještě čtyři ovládací tlačítka - dvě pro posun mezi skladbami, jedno pro návrat o krok zpět a jedno pro vyvolání menu (třeba při přehrávání v této nabídce lze volit funkce typu repeat nebo shuffle apod.).

Na levém boku je trojice tlačítek - dvě slouží pro regulaci hlasitosti, to třetí po delším stisku přístroj zapíná a vypíná, krátkým stisknutím se deaktivuje displej a s ním i většina tlačítek na přehrávači (což je praktické kvůli pravděpodobnému umístění v kapse kalhot). Na pravém boku je slot pro microSD karty, podporovaná je velikost až 128 GB. Interní pamětí přístroj nedisponuje. Na spodní hraně najdeme micro USB slot, díky kterému se FiiO X3 nejen dobíjí, ale také může sloužit jako externí D/A převodník pro počítače. To dává smysl při pohledu na horní hranu, hostící jednak 3,5 mm sluchátkový výstup, jednak i druhý 3,5 mm jack, sloužící jako kombinovaný analogový linkový a digitální koaxiální výstup. Zvuk z FiiO X3 tak můžete s trochou snahy dostat i do "velké" domácí hi-fi sestavy.

Napájení přehrávače zajišťuje dostatečně dimenzovaná baterie o kapacitě 2 600 mAh, která nám stačila v podstatě na dva celé dny hraní ve všech rolích (takže ve finále i více než udávaných 11 hodin).

Zpracování a zesílení signálu mají na starosti čtyři základní prvky. Získaný signál nejprve putuje do D/A převodníku Cirrus Logic CS4398, odkud proudí před dvojici operačních zesilovačů OPA1642 až k proudovému zesílení pomocí LMH6643 a pak již na sluchátkový výstup. O časování signálu se stará dvojice nezávislých oscilátorů pro frekvence na bázi 44,1 (a DSD) a 48 kHz.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 3

Úctyhodný je seznam podporovaných formátů a kodeků. Začíná velmi populárním DSD, které přehrávač zpracovává nativně a to jak v podobě .dsf a .dff souborů, ale i netypicky v podobě celých ISO obrazů. PCM signál pak umí FiiO X3 zpracovat jako FLAC, ALAC, WAV a AIFF (v rozlišení až 24 / 192), jako APE (také 24 / 192, ale bez dvou nejvyšších stupňů komprese) i jako WMA (24 / 96). Samozřejmě přehrajete i MP3, OGG či AAC.

Uživatelské rozhraní přehrávače je příjemné a rychlé, snad jen při přechodu mezi skladbami trvá tak dvě tři vteřiny, než se na displeji zobrazí informace o nové skladbě, ač ta už hraje. Samozřejmostí jsou playlisty, přehrávání bez mezer a je tu také celkem 120 kroků pro volbu hlasitosti. My jsme se všemi sluchátky většinou byli někde mezi hodnotami 60 - 80 a to i na vyšší ze dvou úrovní zisku. Kdo chce, může zapojit do reprodukce i desetipásmový ekvalizér. Rozložení nabídek je logické a snadné na používání, svou oblíbenou skladbu, žánr či umělce najdete v řádu vteřin.

FiiO X5

Větší z obou přehrávačů, FiiO X5 druhé generace, se od svého menšího sourozence na první pohled zase tolik neliší. Přehrávač je opět uzavřen ve velmi pěkném, bytelném hliníkovém těle, tentokrát s rozměry 10,9 x 6,3 x 1,5 cm (v x š x h) a vahou 165 gramů. Stále se tak přehrávač snadno drží v ruce a stále se vejde celkem rozumně do kapsy.

Na přední straně je tentokrát HD IPS displej s úhlopříčkou 2,4 palce a rozlišením 400 x 360 pixelů; kresba je znatelně jemnější, čitelnost displeje je však víceméně stejná - tedy opět se musíte soustředit na relativně malé znaky.

Rozložení ovládacích prvků a tlačítek je zcela shodné s modelem X3, stejně tak je tomu s konektory. Změnou je umístění slotů pro SD karty - tentokrát jsou tu sloty dva a přesunuly se na spodní stranu. Díky tomu vzrostla i maximální podporovaná kapacita karet na 256 GB (tedy v reálu 2x 128 GB). Větší je i kapacita baterie - 3 300 mAh.

Hlavní rozdíly oproti modelu X3 se nachází uvnitř. Začněme třeba větší energií, kterou X5 umí dostat do sluchátek a to i v porovnání s první generací. Při nastavení velkého zisku pracuje s napětím +/- 7V, což by mělo být o 40% více. Díky tomu "uživí" X5 i složitější, "hladová" sluchátka, jako jsou například stále populárnější magneto-planární.

D/A konverzi zajišťuje čip Texas Instruments PCM1792A, dále je tu pak na každém kanálu operační zesilovač OPA1652 pro převod proudu na napětí, jeden OPA1612 potom zajišťuje funkci nízkoúrovňového filtru, v dalším kroku další OPA1612 pak napěťové zesílení, v dalším kroku proudové zesílení zajišťuje BUF634U a to na každém kanálu jeden. Do sluchátek umí dodat až 250 mA.

Časování signálu nezajišťují tradiční quartzové oscilátory, ale dvojice oscilátorů SiTime MEMS se silikonovými krystaly. Jeden je určen pro frekvence na bázi 44,1 kHz a DSD, druhý pro frekvence na bázi 48 kHz. Oproti tradičním "hodinám" má toto řešení prý 25x větší přesnost a udrží jitter pod úrovní 1 ps, což je rozhodně slušné.

Seznam podporovaných formátů a kodeků je pak stejný jako u modelu X3. Pro úplně podrobné srovnání doporučujeme navštívit web výrobce s přehlednou tabulkou: http://www.fiio.net/en/products/41/comparisons

Oba přehrávače FiiO jsme měli možnost poslouchat jak v jejich primární roli mobilních přehrávačů, tak jako D/A převodníky v běžném systému. Poslouchalo se většinou přes sluchátka Sennheiser HD 26 Pro a Sennheiser IE 8, částečně ale také přes Koss Porta Pro CZ, různé modely Grado Labs (RS2e, GR10e, SR325e a SR80e) a VSONIC VSD5 a VSD3.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 4

Výrazný kontrabas v "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) jde v podání FiiO X5 řádně hluboko, kontury basových tónů jsou precizní, se zřetelnou rozmanitostí, podání je mírně měkčí, je tu cítit zřetelný impuls, byť vás přehrávač neochromí důrazem pneumatického kladiva, jde na věc spíše klidně a pohodově. Nástroj má také působivý objem.

Menší X3 se svému většímu sourozenci překvapivě blíží, byť nástroj je celkově měkčí, má menší objem, zato jako kdyby měl lepší, citelnější impuls. Definice je porovnatelná, byť o něco méně suverénní. Nástroj by mohl mít o něco citelnější váhu, přeci jen jde o opravdu velký instrument s velkým objemem, což vám X3 nedá pocítit v úplně stoprocentních proporcích.

Vokály v přirozeně nahrané "Andreas, André" od Jienat ("Mira" | FLAC | 16 - 44,1) dokázal X5 přednést s mechanicky precizní přesností a čistotou, ani na okamžik nevyklouzly hlasy z pod kontroly a jistoty. Přehrávač úplně nevyzdvihuje pocit vzdušnosti a volnosti v nahrávce, nahrazuje ho ale zřetelnou rychlostí a autoritou. Hlasům je také dána přirozená srozumitelnost a blízkost.

Menší X3 tu samou skladbu hraje "hezčeji", byť s velmi podobnou čistotou a zaostřeností. Hlas jako kdyby zněl harmoničtěji, ale také rozvolněněji a měkčeji. Srozumitelnost je také velmi slušná, byť oproti X5 je tu cítit lehký náznak sametové vrstvičky, dávající pocit bohatšího, ale také menší konkrétnosti, menší blízkosti.

Úvodní hodně spletitý šum činelů ve "Where or When" Diany Krall ("Quiet Nights" | FLAC | 24 - 96) dokázal FiiO X5 oddělit a rozlišit se slušnou sebejistotou, kovový nádech činelu je jasný, tóny činelu pak znělé a konkrétní, hraničící až s lehkým zdůrazněním. Každý jeden úder paličky je ovšem vykreslen až s analytickou konkrétností a přesností, aniž by ale výšky čněly nad zbytek pásma, integrace je velmi dobrá. Dozvuk je ale příkladný; lehký a samozřejmý, pomalu a přirozeně se propadající do dalších tónů, bez pocitu náhlého useknutí.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 5

To X3 hraje éteričtěji, činel je lehčí a onen úvodní šum propojenější, o krok méně rozlišený, budící tak dojem souvislého zvuku spíše než navazujících jednotlivých ťuknutí. Činel se ovšem na druhou stranu zdají blíž, větší a ještě znělejší, byť jejich dozvuk je kratší a ke konci je těžší ho oddělit ze zvukové masy. Kovový charakter nástroje je však podobně přesvědčivý jako u většího sourozence.

V Mozartově "Serenádě v B moll, K 361" z desky "Mozart Selections by Accuphase" (FLAC | 16 - 44,1) byla u nástrojů velmi pěkně zvládnutá dynamika, byť mikrodynamické nuance nejsou kontrolované úplně suverénně. Smyčce ale mají dost energie a jsou živé, rychlé a pevné, nástroje mají přesvědčivou váhu, hudba už dýchá.

Menší FiiO X3 se i při vyšší hlasitosti také slušně drží a vdechuje nástrojům poměrně výrazný pocit živosti, byť jim trochu schází výše zmíněný pocit dýchání a finální důraz.

Oba přehrávače mají slušné rozlišení, v "The Parting Glass" Cary Dillon ("Live at the Grand Opera House" | FLAC | 24 - 48) nabídl X5 velmi snadno čitelnou základní linku a blízký, plastický hlas, jakkoliv třeba nuance u nádechů se mírně ztrácí v pozadí a musíte se na jejich vnímání soustředit. Spousta informací, tvořících atmosféru živého vystoupení, je dobře zvládnutá a prezentovaná nenásilně a bez tlaku. Hlavní linka klavíru a vokálu je velice pěkně vykreslená a informačně bohatá.

Menší X3 ve středním pásmu nemá k projevu X5 zase tak daleko, ambientní informace ale odsunuje ještě trochu více do pozadí. Méně tak vynikne atmosféra živého vystoupení a nahrávka spíše připomíná studiovou produkci. Klavír i vokál jsou ale dobře prokreslené a již konkrétní, ač ne tak dotažené jako u X5.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 6

Rozložení hudební scény v pravolevém i předozadním směru v "Too Darn Hot" Elly Fitzgerald ("Sings Cole Porter Songbook" | FLAC | 24 - 96) bylo jedním slovem skvělé. Nástroje byly po scéně rozložené s příjemným pocitem vzdušnosti a vzdálenosti mezi nimi (i když v roli D/A převodníku je mezi instrumenty prostoru a volnosti více, než v roli sluchátkového zdroje), lokalizace byla také jistá a bezproblémová. Nástroje nejsou vystavěné v jedné řadě, naopak se snadno vnímá celková plasticita.

X3 scénu oproti X5 zúžil a cítíte váhu ležící spíše ve středu, než rozloženou do stran a dozadu. Samotný pocit hloubky scény ovšem zůstal zachován, nástrojům je tu vyhrazeno méně místa, jsou od sebe nicméně zřetelně oddělené.

Říznou a energickou "Guilty All the Same" od Linkin Park ("The Hunting Party" | FLAC | 24 - 96) dokázal FiiO X5 prodat s vervou, důrazem a pocitem, že je to opravdu nářez, přesně jak si hard rocková skladba zaslouží. Strhující tempo, autoritativní kontrola, příval energie a důraz spolu s řízností, nepřecházející ale ani při vysoké hlasitosti v řezavost a agresivitu, jsou prostě excelentní. X5 jako kdyby v nejhrubších momentech trochu zahladila hrozící tvrdost a ostrost, proto se i na přímých sluchátkách typu Sennheiser HD 26 Pro dá otočit volume nad rozumnou hranici (samozřejmě nakrátko) a užít si jízdu naplno. I v rockovém chumlu zůstává X5 dostatečným pánem a jednotlivým linkám nedovolí vytvořit zvukovou kouli.

2015 08 25 TST FiiO X5 X3 7

U X3 jsme ve stejné skladbě měli dojem, že spletitý a řízný zvuk o něco méně usměrňuje a ten je tak divočejší, zato ale také chvílemi skřípl a měl menší objem a menší důraz. Celkové podání je ale syrovější, expresivnější.

Oba FiiO přehrávače druhé generace jsou rozhodně dobré. Větší X5 se více blíží audiofilským standardům, nabízí i slušnou možnost propojení počítače do velké hi-fi sestavy a na cestách i v pohodlí domova uživí i složitější sluchátka, byť jsou chvíle, kdy byste si přáli, aby tělo přehrávače bylo o něco menší a snáze tak padlo do dlaně i do kapsy. V ještě celkem slušně zaplatitelné třídě se ovšem jedná o precizního hráče, schopného živé a bohaté reprodukce. S přihlédnutím k pořizovací ceně je ale snad ještě o něco působivější menší X3, který se na vyšší model dotahuje až nečekaně blízko, byť s mírně jiným, méně sofistikovaným a méně komplexním zvukovým podáním. Oba přehrávače se snadno používají a malým nedostatkům v komfortu (či možná logice) ovládání (což platí zejména při zhasnutém displeji) se dá přivyknout. Pokud uvažujete o přehrávači na cesty, produktů se značkou FiiO se rozhodně nebojte, spíše naopak...

Kč 10 790,- - FiiO X5
Kč 6 290,- - FiiO X3

--- --- --- --- ---

KLADY X3

+ super zpracování

+ v poměru k ceně snad i lepší, než X5

+ velmi dobrý, bohatý zvuk

+ logické a pohodlné ovládání

KLADY X5

+ super zpracování

+ možnost využití

+ velmi dobrý, autoritativní a bohatý zvuk

+ rozhýbe i velká, složitá sluchátka

+ logické a pohodlné ovládání

ZÁPORY X3

- mírná omezení v komfortu přehrávání

- jen jeden slot na SD karty

ZÁPORY X5

- mírná omezení v komfortu přehrávání

- jsou chvíle, kdy už je přehrávač příliš velký

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Gothic | www.gothic.cz  | www.audigo.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha